Με κενό βλέμμα οι μαθητές, εντάσεις χωρίς λόγο, παραιτημένοι από τους στόχους, απομακρυσμένοι και μοναχικοί. Κάθε μέρα ο ίδιος προβληματισμός. Και οι καθηγητές σε απόγνωση. Τα προβλήματα που βιώνουν οι γονείς των εφήβων αλλά και η κοινωνία ολόκληρη μεταφέρονται στο σχολείο, ακόμη και μέσα από τα αιτήματα των καταλήψεων, με αποτελέσματα καταστροφικά για την ψυχολογία και κατ’ επέκταση τη συμπεριφορά των μαθητών.
«Δίνουμε μάχες καθημερινά σε πολλά επίπεδα. Οι εντάσεις των παιδιών είναι τρομακτικές και για απίστευτους λόγους», τονίζει ο πρόεδρος της Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης Τριαντάφυλλος Τρανός, εξιστορώντας την κατάσταση σήμερα στα σχολεία, κυρίως βέβαια στα λύκεια, όπου τα παιδιά έχουν μεγαλώσει αρκετά και αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει γύρω τους. Πολλοί καθηγητές, κυρίως σε σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών και εργατογειτονιών της Θεσσαλονίκης, μετατρέπονται σε σάκους του μποξ, ενώ το σχολείο αναλαμβάνει έναν άλλο ρόλο, για τον οποίο δεν είναι προετοιμασμένο. Άλλωστε ποιος είναι;
«Νιώθουν μία αμηχανία και αδυναμία να εκλογικεύσουν τα νέα δεδομένα στην οικογένειά τους, που αφορούν τα οικονομικά, τις διαπροσωπικές σχέσεις και την ψυχολογία των γονέων τους. Επιπλέον οι μαθητές της γ’ λυκείου, που βιώνουν το μεγαλύτερο αδιέξοδο, έχουν παραιτηθεί από τους στόχους τους ή στην καλύτερη περίπτωση τους περιορίζουν», σχολίασε ο καθηγητής του 1ου λυκείου Μενεμένης Δημήτρης Πιτσιάβας, κάνοντας λόγο για μία μεγάλη σιωπή-βουβαμάρα πριν από την έκρηξη.
Όλα αυτά έρχονται να προστεθούν στην αύξηση των φαινομένων σχολικής βίας και παιδικής παραβατικότητας που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια σε σχολεία της Θεσσαλονίκης και την οποία έχουν καταγγείλει πολλές φορές εκπαιδευτικοί. Οι απειλές και οι εκβιασμοί αλλά και το ξύλο έχουν γίνει καθημερινότητα σε ορισμένα σχολεία, ενώ προβληματισμό προκαλεί η εμφάνιση πολλών μαθητικών ακροδεξιών οργανώσεων, κυρίως σε δυτικές περιοχές, όπου η παρουσία μεταναστών είναι έντονη.
Αισιοδοξία το αντίδοτο
Για την αναπληρώτρια καθηγήτρια Νομικής ΑΠΘ και εγκληματολόγο Αγγελική Πιτσελά, η οποία προΐσταται του Κεντρικού Επιστημονικού Συμβουλίου για την Πρόληψη και την Αντιμετώπιση της Θυματοποίησης και της Εγκληματικότητας των Ανηλίκων (ΚΕΣΑΘΕΑ) με έδρα τη Θεσσαλονίκη, η τωρινή αντίδραση των παιδιών είναι φυσιολογική. «Είναι υγιής, θα έλεγα, η αναστάτωση που νιώθουν. Για μένα το χειρότερο πράγμα είναι να μη δίνουμε στα παιδιά προοπτικές… Νομίζω ότι σε περίοδο κρίσης, αφού δεν μπορούμε να επενδύσουμε αλλού, καλό θα ήταν να επενδύσουμε στην εκπαίδευση», σημείωσε η κ. Πιτσελά, προσθέτοντας ότι το Κέντρο σκοπεύει να διοργανώσει επιμορφωτικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς πάνω σε αυτά τα θέματα. «Σε τέτοιες εποχές πρέπει να εντείνονται οι κοινωνικές υπηρεσίες και όχι να συρρικνώνονται. Δυστυχώς ο κανόνας αποδεικνύει το αντίθετο», ανέφερε η εγκληματολόγος. Το αντίδοτο για αυτά τα φαινόμενα είναι η αισιοδοξία σύμφωνα με τη διευθύντρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανατολικής Θεσσαλονίκης Άλκηστη Ζερβοπούλου. «Είναι τρυφερές ψυχές. Δεν πρέπει να τους δείχνουμε ότι όλα είναι μαύρα, γιατί επηρεάζονται. Πρέπει να συμπεριφερόμαστε με αισιοδοξία», υποστήριξε.
Οδηγίες αντιμετώπισης καταλήψεων
Το κύμα των καταλήψεων «σήκωσε» την περασμένη εβδομάδα 64 σχολεία στη Θεσσαλονίκη (35 ανατολικά και 29 δυτικά), αρκετά από τα οποία εκτός του πλαισίου του συντονιστικού μαθητών. Τα αιτήματα γνωστά και πραγματικά: «Θέλουμε βιβλία, εκπαιδευτικούς αλλά και λεφτά στην παιδεία». Οι τυρόπιτες και οι χαλασμένες βρύσες έλειψαν αυτή τη φορά προς έκπληξη πολλών. Σε ανακοίνωσή του το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας, που πολιτικά συνεργάζεται με το ΚΚΕ, αναφέρει ότι οι μαθητές θα συμμετάσχουν στο συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας την ερχόμενη Τετάρτη (θα εξεταστεί και για Θεσσαλονίκη) και θα προχωρήσουν σε ενιαία ημερομηνία διεξαγωγής των μαθητικών εκλογών, για τα 5μελή στις 29/9 και για τα 15μελή στις 6/10.
Ωστόσο το αυξανόμενο κύμα καταλήψεων προβληματίζει το υπουργείο Παιδείας, το οποίο την περασμένη εβδομάδα έστειλε εγκύκλιο για ενεργοποίηση των σχολικών συμβουλίων. Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση της εκπαίδευσης αναμένεται να αποστείλει παλιές οδηγίες στους διευθυντές, υπενθυμίζοντάς τους ότι πρέπει να εξαντλήσουν το διάλογο με τις μαθητικές κοινότητες αλλά και τις επιπτώσεις που ενδεχομένως θα υπάρξουν από τις κινητοποιήσεις. Ήδη αρκετοί διευθυντές κατειλημμένων σχολείων έχουν προχωρήσει σε συνεδριάσεις σχολικών συμβουλίων, προκειμένου να καλέσουν την εκπαιδευτική κοινότητα να ανοίξει τα σχολεία. «Μόνο σε ανοιχτά σχολεία μπορούν να διακινηθούν ιδέες. Πρέπει να μιλήσουμε στα παιδιά, για τα οποία ανησυχούμε πολύ. Άλλωστε εμείς υποθηκεύσαμε το μέλλον τους. Έχουμε ευθύνες σαν γενιά», σχολίασε διευθύντρια σχολείου της ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Την ίδια ώρα οι πρόεδροι των ΕΛΜΕ της χώρας απέρριψαν το αίτημα για 48ωρη απεργία, θεωρώντας ότι καλύπτονται με τις δύο 24ωρες στις 5 (δημόσιο) και τις 19 του Οκτώβρη (πανεργατική), ωστόσο ενέκριναν όλο το υπόλοιπο πλαίσιο δράσης της ομοσπονδίας. Σύμφωνα με αυτό θα επιχειρηθεί να αποτραπεί κάθε μετακίνηση εκπαιδευτικού, θα οργανωθούν βοηθητικά μαθήματα για μαθητές σε εθελοντική βάση και θα γίνει συντονισμός δράσης με άλλες ομοσπονδίες εργαζομένων (σ.σ. σήμερα υπάρχει συνάντηση στα γραφεία της ΟΛΜΕ για αυτό το θέμα). Επιπλέον οι καθηγητές λένε όχι στα χαράτσια και τις εφεδρείες.
πηγή: εφημερίδα "Μακεδονία"
«Δίνουμε μάχες καθημερινά σε πολλά επίπεδα. Οι εντάσεις των παιδιών είναι τρομακτικές και για απίστευτους λόγους», τονίζει ο πρόεδρος της Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης Τριαντάφυλλος Τρανός, εξιστορώντας την κατάσταση σήμερα στα σχολεία, κυρίως βέβαια στα λύκεια, όπου τα παιδιά έχουν μεγαλώσει αρκετά και αντιλαμβάνονται τι συμβαίνει γύρω τους. Πολλοί καθηγητές, κυρίως σε σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών και εργατογειτονιών της Θεσσαλονίκης, μετατρέπονται σε σάκους του μποξ, ενώ το σχολείο αναλαμβάνει έναν άλλο ρόλο, για τον οποίο δεν είναι προετοιμασμένο. Άλλωστε ποιος είναι;
«Νιώθουν μία αμηχανία και αδυναμία να εκλογικεύσουν τα νέα δεδομένα στην οικογένειά τους, που αφορούν τα οικονομικά, τις διαπροσωπικές σχέσεις και την ψυχολογία των γονέων τους. Επιπλέον οι μαθητές της γ’ λυκείου, που βιώνουν το μεγαλύτερο αδιέξοδο, έχουν παραιτηθεί από τους στόχους τους ή στην καλύτερη περίπτωση τους περιορίζουν», σχολίασε ο καθηγητής του 1ου λυκείου Μενεμένης Δημήτρης Πιτσιάβας, κάνοντας λόγο για μία μεγάλη σιωπή-βουβαμάρα πριν από την έκρηξη.
Όλα αυτά έρχονται να προστεθούν στην αύξηση των φαινομένων σχολικής βίας και παιδικής παραβατικότητας που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια σε σχολεία της Θεσσαλονίκης και την οποία έχουν καταγγείλει πολλές φορές εκπαιδευτικοί. Οι απειλές και οι εκβιασμοί αλλά και το ξύλο έχουν γίνει καθημερινότητα σε ορισμένα σχολεία, ενώ προβληματισμό προκαλεί η εμφάνιση πολλών μαθητικών ακροδεξιών οργανώσεων, κυρίως σε δυτικές περιοχές, όπου η παρουσία μεταναστών είναι έντονη.
Αισιοδοξία το αντίδοτο
Για την αναπληρώτρια καθηγήτρια Νομικής ΑΠΘ και εγκληματολόγο Αγγελική Πιτσελά, η οποία προΐσταται του Κεντρικού Επιστημονικού Συμβουλίου για την Πρόληψη και την Αντιμετώπιση της Θυματοποίησης και της Εγκληματικότητας των Ανηλίκων (ΚΕΣΑΘΕΑ) με έδρα τη Θεσσαλονίκη, η τωρινή αντίδραση των παιδιών είναι φυσιολογική. «Είναι υγιής, θα έλεγα, η αναστάτωση που νιώθουν. Για μένα το χειρότερο πράγμα είναι να μη δίνουμε στα παιδιά προοπτικές… Νομίζω ότι σε περίοδο κρίσης, αφού δεν μπορούμε να επενδύσουμε αλλού, καλό θα ήταν να επενδύσουμε στην εκπαίδευση», σημείωσε η κ. Πιτσελά, προσθέτοντας ότι το Κέντρο σκοπεύει να διοργανώσει επιμορφωτικά σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς πάνω σε αυτά τα θέματα. «Σε τέτοιες εποχές πρέπει να εντείνονται οι κοινωνικές υπηρεσίες και όχι να συρρικνώνονται. Δυστυχώς ο κανόνας αποδεικνύει το αντίθετο», ανέφερε η εγκληματολόγος. Το αντίδοτο για αυτά τα φαινόμενα είναι η αισιοδοξία σύμφωνα με τη διευθύντρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανατολικής Θεσσαλονίκης Άλκηστη Ζερβοπούλου. «Είναι τρυφερές ψυχές. Δεν πρέπει να τους δείχνουμε ότι όλα είναι μαύρα, γιατί επηρεάζονται. Πρέπει να συμπεριφερόμαστε με αισιοδοξία», υποστήριξε.
Οδηγίες αντιμετώπισης καταλήψεων
Το κύμα των καταλήψεων «σήκωσε» την περασμένη εβδομάδα 64 σχολεία στη Θεσσαλονίκη (35 ανατολικά και 29 δυτικά), αρκετά από τα οποία εκτός του πλαισίου του συντονιστικού μαθητών. Τα αιτήματα γνωστά και πραγματικά: «Θέλουμε βιβλία, εκπαιδευτικούς αλλά και λεφτά στην παιδεία». Οι τυρόπιτες και οι χαλασμένες βρύσες έλειψαν αυτή τη φορά προς έκπληξη πολλών. Σε ανακοίνωσή του το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας, που πολιτικά συνεργάζεται με το ΚΚΕ, αναφέρει ότι οι μαθητές θα συμμετάσχουν στο συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας την ερχόμενη Τετάρτη (θα εξεταστεί και για Θεσσαλονίκη) και θα προχωρήσουν σε ενιαία ημερομηνία διεξαγωγής των μαθητικών εκλογών, για τα 5μελή στις 29/9 και για τα 15μελή στις 6/10.
Ωστόσο το αυξανόμενο κύμα καταλήψεων προβληματίζει το υπουργείο Παιδείας, το οποίο την περασμένη εβδομάδα έστειλε εγκύκλιο για ενεργοποίηση των σχολικών συμβουλίων. Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση της εκπαίδευσης αναμένεται να αποστείλει παλιές οδηγίες στους διευθυντές, υπενθυμίζοντάς τους ότι πρέπει να εξαντλήσουν το διάλογο με τις μαθητικές κοινότητες αλλά και τις επιπτώσεις που ενδεχομένως θα υπάρξουν από τις κινητοποιήσεις. Ήδη αρκετοί διευθυντές κατειλημμένων σχολείων έχουν προχωρήσει σε συνεδριάσεις σχολικών συμβουλίων, προκειμένου να καλέσουν την εκπαιδευτική κοινότητα να ανοίξει τα σχολεία. «Μόνο σε ανοιχτά σχολεία μπορούν να διακινηθούν ιδέες. Πρέπει να μιλήσουμε στα παιδιά, για τα οποία ανησυχούμε πολύ. Άλλωστε εμείς υποθηκεύσαμε το μέλλον τους. Έχουμε ευθύνες σαν γενιά», σχολίασε διευθύντρια σχολείου της ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Την ίδια ώρα οι πρόεδροι των ΕΛΜΕ της χώρας απέρριψαν το αίτημα για 48ωρη απεργία, θεωρώντας ότι καλύπτονται με τις δύο 24ωρες στις 5 (δημόσιο) και τις 19 του Οκτώβρη (πανεργατική), ωστόσο ενέκριναν όλο το υπόλοιπο πλαίσιο δράσης της ομοσπονδίας. Σύμφωνα με αυτό θα επιχειρηθεί να αποτραπεί κάθε μετακίνηση εκπαιδευτικού, θα οργανωθούν βοηθητικά μαθήματα για μαθητές σε εθελοντική βάση και θα γίνει συντονισμός δράσης με άλλες ομοσπονδίες εργαζομένων (σ.σ. σήμερα υπάρχει συνάντηση στα γραφεία της ΟΛΜΕ για αυτό το θέμα). Επιπλέον οι καθηγητές λένε όχι στα χαράτσια και τις εφεδρείες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.