Έντονες αντιδράσεις και προβληματισμό στην κοινωνία και τον επιχειρηματικό κόσμο της Θεσσαλονίκης προκαλεί τόσο ο αεροπορικός αποκλεισμός της πόλης από πρωτεύουσες και άλλους προορισμούς της Ευρώπης όσο και ο ακτοπλοϊκός από τα ελληνικά νησιά.
Οι εκπρόσωποι των τοπικών φορέων δεν κρύβουν την ανησυχία τους για την απομόνωση στην οποία οδηγείται η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας και ζητούν την επαναφορά των συνδέσεων.
Με την έναρξη, στις 28 Οκτωβρίου, του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», και σε κάποιες περιπτώσεις και νωρίτερα, οι επιλογές των ταξιδιωτών για απευθείας σύνδεση της Θεσσαλονίκης με πόλεις του εξωτερικού θα είναι αισθητά λιγότερες. Εκείνο όμως που προκάλεσε σοκ ήταν η πρόσφατη ανακοίνωση του ελβετικού αερομεταφορέα Swiss International για διακοπή της ανταπόκρισής του στην πτήση Θεσσαλονίκη – Ζυρίχη, μετά από μια παρουσία 32 ετών στην πόλη. Η τελευταία πτήση από Ζυρίχη θα πραγματοποιηθεί στις 27 Οκτωβρίου 2012 και από Θεσσαλονίκη στις 28 Οκτωβρίου 2012.
«Οι οικονομικοί λόγοι και η γενικότερη αναδιάρθρωση των δρομολογίων μάς οδήγησαν στο να διακόψουμε τη συγκεκριμένη πτήση, η οποία με τους ναύλους που είχαμε δεν ήταν κερδοφόρα. Επιπλέον, λόγω της ώρας, απασχολούσαμε αρκετά πληρώματα», επισημαίνει στον «ΑτΚ» ο περιφερειακός διευθυντής της Swiss για Ελλάδα και Τουρκία, Γιάννης Ζωγραφάκης. Ο ίδιος παραδέχεται ότι η συγκεκριμένη γραμμή είναι από τις πλέον δυνατές του αεροδρομίου «Μακεδονία» και σχεδόν καθημερινά πετάει με μεγάλη πληρότητα, ωστόσο «δυστυχώς, πολλές φορές το network το βλέπει τελείως αριθμητικά και αλλού ενισχύει δρομολόγια και από αλλού βγάζει».
Σύμφωνα με στοιχεία του αεροδρομίου «Μακεδονία», στη συγκεκριμένη γραμμή, για το εξάμηνο του 2012, διακινήθηκαν 36.500 επιβάτες (αφίξεις στο «Μακεδονία») παρουσιάζοντας -παρά την οικονομική κρίση- οριακή μείωση της τάξεως του 0,53% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. «Είναι μια πολύ δυνατή γραμμή και πιστεύουμε ότι η εταιρία θα επανεξετάσει την απόφασή της και θα επαναφέρει σύντομα το δρομολόγιο», επισημαίνει στον «ΑτΚ» ο αναπληρωτής αερολιμενάρχης του «Μακεδονία», Γιάννης Βογιατζής, προσθέτοντας ότι «η Θεσσαλονίκη είναι ένας τόπος έλξης».
«Αγονη γραμμή»
Ιδιαίτερα ανήσυχοι για τις εξελίξεις τόσο από… αέρος όσο και θαλάσσης εμφανίζονται παράγοντες της πόλης, οι οποίοι ζητούν την επαναφορά των πτήσεων, έτσι ώστε η κίνηση από και προς τη Θεσσαλονίκη να κρατηθεί σε υψηλά επίπεδα. Τη μείωση φόρου του αεροδρομίου «Μακεδονία» κατά 50% ζητά ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης και αναπληρωτής πρόεδρος του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης, Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ για περιθωριοποίηση της πόλης, αναστολή της οικονομικής της ανάπτυξης, αποξένωσή της ως τουριστικού προορισμού και μετατροπή της σε «άγονη γραμμή» κάνει λόγο ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, Θεόδωρος Καράογλου.
«Είναι ανησυχητικό ότι μεγάλες διεθνείς αεροπορικές εταιρίες σταματούν τις δρομολογημένες πτήσεις τους από το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Σημαντικός παράγοντας γι’ αυτές τους τις αποφάσεις είναι η περιστολή κόστους την οποία εφαρμόζουν για να παραμείνουν βιώσιμες, αλλά και η αναπροσαρμογή των δρομολογίων τους σε παγκόσμιο επίπεδο», δηλώνει στον «ΑτΚ» ο κ. Τζιτζικώστας και συνεχίζει: «Για να κάνουμε ανταγωνιστικό το αεροδρόμιό μας, πρέπει να προσαρμοστούμε στον ανταγωνισμό και τα νέα δεδομένα. Για το λόγο αυτόν, έχω ήδη ζητήσει από το νέο υπουργό Ανάπτυξης να προχωρήσει άμεσα στη μείωση του φόρου αεροδρομίου για το αεροδρόμιο ''Μακεδονία'' και από τα δώδεκα να πέσει στα έξι ευρώ. Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσουμε να μείνουμε ανταγωνιστικοί και να πείσουμε αεροπορικές εταιρίες να δρομολογήσουν πτήσεις στη Θεσσαλονίκη. Αν θέλουμε να καθιερώσουμε τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό city break, δεν μπορούμε να είμαστε ευχαριστημένοι μόνο με τα δρομολόγια της θερινής περιόδου, τα οποία και φέτος είναι σε ανοδική τροχιά, αλλά να κρατήσουμε τον αριθμό των πτήσεων σε υψηλά νούμερα όλο το χρόνο».
Η απόφαση της Swiss να εγκαταλείψει τη Θεσσαλονίκη, αλλά και άλλων αεροπορικών εταιριών να διακόψουν -έστω και προσωρινά- τις πτήσεις τους προκαλεί την ανησυχία και του κ. Καράογλου. «Μετά τον ακτοπλοϊκό και το σιδηροδρομικό αποκλεισμό, η Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη και με τον αεροπορικό. Η απόφαση μεγάλων εταιριών του εξωτερικού να διακόψουν τους επόμενους μήνες τις πτήσεις τους από και προς τη Θεσσαλονίκη περιθωριοποιεί την πόλη, πλήττει τις προοπτικές της οικονομικής της ανάπτυξης, την αποξενώνει ως τουριστικό προορισμό και μετατρέπει τη Βόρεια Ελλάδα σε ''άγονη γραμμή'' της νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Σε μια εποχή που η ελληνική οικονομία αναζητά ανάσες στον τουρισμό και την εξωστρέφεια, η επιστροφή της Μακεδονίας και της Θράκης στο συγκοινωνιακό χάρτη της Ευρώπης είναι απαραίτητη προϋπόθεση ανάπτυξης», σημειώνει ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, ο οποίος σχεδιάζει σύντομα να συναντηθεί για το συγκεκριμένο θέμα με τους τουριστικούς παράγοντες της Βόρειας Ελλάδας, προκειμένου «να συζητήσουμε και να βρούμε από κοινού λύσεις για αυτό το μείζον πρόβλημα που ανακύπτει».
Σε μια εποχή που η ελληνική οικονομία αναζητά ανάσες στον τουρισμό και την εξωστρέφεια, η επιστροφή της Μακεδονίας και της Θράκης στο συγκοινωνιακό χάρτη της Ευρώπης είναι απαραίτητη προϋπόθεση ανάπτυξης», σημειώνει ο υπουργός Μακεδονίας-Θράκης, ο οποίος σχεδιάζει σύντομα να συναντηθεί για το συγκεκριμένο θέμα με τους τουριστικούς παράγοντες της Βόρειας Ελλάδας, προκειμένου «να συζητήσουμε και να βρούμε από κοινού λύσεις για αυτό το μείζον πρόβλημα που ανακύπτει».
Βαρύς ο ανταγωνισμός
Σύμφωνα με παράγοντες της τουριστικής αγοράς, μια από τις βασικότερες αιτίες που οδηγούν πολλές αεροπορικές εταιρίες σε διακοπή των πτήσεων τους από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» είναι και ο υπέρμετρος ανταγωνισμός που δέχονται από εταιρίες χαμηλού κόστους (low cost).
«Εφόσον η γραμμή δεν είναι βιώσιμη, οι αεροπορικές εταιρίες θα αναγκαστούν να διακόψουν τη συγκεκριμένη σύνδεση», επισημαίνει στον «ΑτΚ» ο τουριστικός πράκτορας και μέλος του δ.σ. της Ενωσης Ταξιδιωτικών Γραφείων Μακεδονίας-Θράκης, Δημήτρης Μαντούσης, τονίζοντας ότι, εφόσον η πόλη βασίζεται σε εταιρίες χαμηλού κόστους, «οι οποίες μάλιστα επιδοτούνται εις βάρος των υπολοίπων αεροπορικών εταιριών, τότε το πλήγμα είναι μεγάλο».
Συρρίκνωση των δρομολογίων
Πέραν της διακοπής της ανταπόκρισης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Ζυρίχη, και άλλες αεροπορικές εταιρίες προχωρούν σε περικοπές και αναστολές δρομολογίων λόγω της οικονομικής ύφεσης. Ετσι, η Alitalia, η οποία συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Ρώμη από το 1998, στα τέλη Σεπτεμβρίου – αρχές Οκτωβρίου, λόγω ανταγωνισμού από τις low cost εταιρίες, αναγκάζεται να διακόψει τις πτήσεις της για το χειμώνα και να τις επαναφέρει τέλος Μαρτίου του 2013.
Το ίδιο θα συμβεί και με την British Airways, η οποία θα διακόψει τη σύνδεση Θεσσαλονίκη – Λονδίνο (Gatwick) στις 2 Νοεμβρίου 2012 και θα την επαναφέρει με την έναρξη του θερινού προγράμματος, αρχές Απριλίου του 2013, με τέσσερις πτήσεις την εβδομάδα (Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο).
Η Austrian Airlines, με μια παρουσία τουλάχιστον 40 χρόνων στη Θεσσαλονίκη, έως τα τέλη Οκτωβρίου 2012 θα πετάει καθημερινά για Βιέννη, ενώ το χειμώνα, σύμφωνα με τους υπευθύνους, θα πετάει τρεις φορές την εβδομάδα.
Ηδη, πάντως, έχουν διακόψει τις πτήσεις τους οι τσέχικες αερογραμμές CSA προς και από Πράγα, η ουγγρική Malev προς και από Βουδαπέστη, η οποία στις 3 Φεβρουαρίου 2012 κήρυξε πτώχευση, η Olympic Air το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Τίρανα που είχε ζωή μόλις τριών μηνών (Δεκέμβριος 2011 – Μάρτιος 2012), ενώ και η easyJet από τα τέλη Οκτωβρίου διακόπτει τη γραμμή προς Ντόρτμουντ διότι κλείνει η βάση της στη συγκεκριμένη γερμανική πόλη.
Η ανάπτυξη
Τη διακοπή δρομολογίων προς ευρωπαϊκές πόλεις και ανταποκρίσεις σ' άλλες ηπείρους τείνει να εκμεταλλευτεί ο τουρκικός αερομεταφορέας Turkish Airlines, ο οποίος σχεδιάζει μέσα από προωθητικές κινήσεις να καλύψει το μεγάλο κενό. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, στα άμεσα σχέδιά του είναι οι πτήσεις έως το τέλος του έτους να αυξηθούν σε επτά (από έξι που είναι σήμερα) και από τις αρχές του νέου έτους σε δυο την ημέρα. Και μέσω της Κωνσταντινούπολης πραγματοποιεί ανταποκρίσεις σ' όλον τον κόσμο.
Η δε Aegean συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τέσσερις πόλεις της Γερμανίας (Φρανκφούρτη, Στουτγάρδη, Μόναχο, Ντίσελντορφ), με τη Μόσχα έξι φορές την εβδομάδα και δυο φορές τη χειμερινή περίοδο, καθώς και με την Αγ. Πετρούπολη, το Τελ Αβίβ και το Παρίσι δυο φορές την εβδομάδα, μονάχα για το καλοκαίρι. Με Λάρνακα υπάρχει σύνδεση τόσο με την Aegean όσο και με τη Cyprus Airways, ενώ η Astra Airlines πραγματοποιεί πτήσεις εποχικά προς Ουκρανία, Ρωσία και Γερμανία.
Αύξηση στις αφίξεις
Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία του α' εξαμήνου του 2012, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» παρουσιάζει -παρά την κρίση- ανοδική πορεία στις αφίξεις, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η μεγαλύτερη αύξηση έρχεται από την Τουρκία σε ποσοστό 474,9% (!) και ακολουθούν η Λευκορωσία με 104%, το Βέλγιο 97%, η Κύπρος 43%, η Ουκρανία 28,96%, η Σουηδία 28,16%, η Ρωσία 23,30%, το Βελιγράδι 16,7% και η Ιταλία 14,58%. Η παραδοσιακή αγορά της Γερμανίας έχει μια μικρή αύξηση 3,63%, ενώ μείωση παρουσιάζει η Βρετανία με 4,7%.
Και ακτοπλοϊκή απομόνωση
Στον αεροπορικό αποκλεισμό της πόλης έρχεται να προστεθεί και ο ακτοπλοϊκός, αφήνοντας πλέον τη Θεσσαλονίκη μόνο με δυο δρομολόγια την εβδομάδα, προς τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Συγκεκριμένα, κάθε Πέμπτη αναχωρεί πλοίο για Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Σάμο, Ικαρία και κάθε Κυριακή ξημερώματα για Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο, Πειραιά.
Οσον αφορά τη σύνδεση που είχε ανακοινωθεί προς τις Σποράδες -και η οποία υπήρχε και πέρσι-, η ακτοπλοϊκή εταιρία ενημέρωσε το υπουργείο Ναυτιλίας πως η ανάκληση της δρομολόγησης για το χρονικό διάστημα από 14/7/12 – 9/9/12 οφείλεται «στη μη ολοκλήρωση των εργασιών επισκευής του πλοίου Ε/Γ – Ο/Γ ΤΧΠ "Αλκυόνη" και λόγω της δραματικής μείωσης της επιβατικής κίνησης για Σποράδες».
Υπενθυμίζεται ότι ήδη από πέρσι δεν εκτελούνται δρομολόγια και για τα Δωδεκάνησα και εδώ και τουλάχιστον πέντε χρόνια για Κυκλάδες.
Πηγή: εφημερίδα «Αγγελιοφόρος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.