Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

Φάκελος ΟΑΣΘ: Διαπλοκή, ρουσφέτια, συναλλαγές

του Νίκου Ηλιάδη στη «Μακεδονία»
Η περασμένη Δευτέρα ήταν μία εφιαλτική ημέρα για τους Θεσσαλονικείς. Με το θερμόμετρο να έχει υπερβεί τους 30 βαθμούς Κελσίου, χιλιάδες εργαζόμενοι αναζητούσαν τρόπο, για να φτάσουν στη δουλειά τους, ενώ χιλιάδες ήταν και όσοι εγκλωβίστηκαν για ώρες στα αυτοκίνητά τους, θύματα του ατελείωτου μποτιλιαρίσματος, από αυτά που είχε να δει η πόλη εδώ και τουλάχιστον.

Αιτία ήταν η απουσία των αστικών λεωφορείων, του μοναδικού μέσου μαζικής μεταφοράς που διαθέτει η πόλη. Τα αστικά δεν κυκλοφόρησαν λόγω της επίσχεσης εργασίας των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, οι οποίοι διεκδικούσαν την καταβολή της μισθοδοσίας του Ιουνίου. Ο εργοδότης, δηλαδή ο ΟΑΣΘ, απέφυγε να προσφύγει στα δικαστήρια, γεγονός που επιβεβαιώνει την εκτίμηση ότι η κινητοποίηση των εργαζομένων ήταν σε συνεννόηση με τη διοίκηση του Οργανισμού, με στόχο να πιεστεί η πολιτεία να καταβάλει μέρος των οφειλομένων στον ΟΑΣΘ από την κρατική επιδότηση του εισιτηρίου. Άλλωστε δεν ήταν η πρώτη φορά που οι πολίτες της Θεσσαλονίκης χρησιμοποιούνταν σαν όμηροι από διοίκηση και εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της καταβολής των κρατικών επιδοτήσεων. Με τη μορφή μάλιστα της επίσχεσης εργασίας κανείς δεν επρόκειτο να ζημιωθεί. Ο Οργανισμός θα έπαιρνε κάποιο ποσό -τελικώς εισέπραξε στη διάρκεια της ημέρας 4 εκατ. ευρώ- και οι εργαζόμενοι δεν θα έχαναν το μεροκάματο.
Αυτή η ιδιότυπη διελκυστίνδα μεταξύ πολιτείας και ΟΑΣΘ έχει τις ρίζες της στις οικονομικές συμφωνίες που έχουν συναφθεί κατά καιρούς μεταξύ των δύο πλευρών για την ανάθεση εκτέλεσης του έργου της αστικής συγκοινωνίας, για το οποίο ο Οργανισμός επιδοτείται με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Ο ανορθολογισμός αυτών των συμφωνιών, οι οποίες περιείχαν σκανδαλωδώς ευνοϊκούς όρους για τον ΟΑΣΘ, αποκαλύπτεται ανάγλυφα στα χρόνια της κρίσης, όταν πλέον το ελληνικό δημόσιο αδυνατεί να καταβάλλει τα ποσά που προβλέπει η τελευταία οικονομική συμφωνία, η οποία συνυπογράφηκε σε εποχές επίπλαστης ευδαιμονίας, το 2008.

Ο ΕΚΒΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ
Το λοκ άουτ σε βάρος των επιβατών που εφάρμοσε την περασμένη Δευτέρα διά μέσου των εργαζομένων η διοίκηση του ΟΑΣΘ στόχο είχε να εκβιάσει την πολιτεία, για να της καταβάλει τα οφειλόμενα. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ εκκρεμεί η πληρωμή διαιτητικής απόφασης του 2013, με την οποία το δημόσιο υποχρεούται να καταβάλει στον Οργανισμό 49,8 εκατ. ευρώ ως υπόλοιπο της κρατικής επιδότησης για το 2010 και το 2011. Επίσης, όπως υποστηρίζουν, η πολιτεία οφείλει και σημαντικό ποσό από την επιχορήγηση των ετών 2012 και 2013, το οποίο η διοίκηση του ΟΑΣΘ προσδιορίζει περίπου στα 75 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα το 2012 στον προϋπολογισμό είχαν εγγραφεί, για να καταβληθούν στον ΟΑΣΘ, βάσει της ισχύουσας οικονομικής συμφωνίας 96 εκατ. ευρώ, ενώ από τη διαιτησία ο Οργανισμός κέρδισε άλλα 29 εκατ. ευρώ. Το 2013 η επιδότηση μειώθηκε σε 76,5 εκατ. ευρώ και ο ΟΑΣΘ προσέφυγε στη διαιτησία ζητώντας 117 εκατ. ευρώ. Τέλος για το 2014 στον προϋπολογισμό ενεγράφη επιχορήγηση 48 εκατ. ευρώ, με τον ΟΑΣΘ να ζητά μέσω διαιτησίας 101 εκατ. ευρώ.
Οι προσφυγές για τα έτη 2012 και 2013 έχουν συζητηθεί στη διαιτησία, αλλά για ανεξήγητους λόγους ο ΟΑΣΘ σύμφωνα με πληροφορίες ζήτησε να ανασταλεί η έκδοση των αποφάσεων. Στο μεταξύ η κυβέρνηση εδώ και καιρό έχει διαμηνύσει προς τον ΟΑΣΘ ότι λόγω της δραματικής αλλαγής των δημοσιονομικών δεδομένων της χώρας είναι αδύνατη η υλοποίηση της σύμβασης του 2008. Μάλιστα ο υφυπουργός Υποδομών Μιχάλης Παπαδόπουλος συγκρότησε 9μελή επιτροπή με τη συμμετοχή εκπροσώπων του υπουργείου και του ΟΑΣΘ, η οποία στο τέλος Μαΐου κατέληξε σε ένα πόρισμα, το οποίο οι δύο πλευρές κρατούν επτασφράγιστο μυστικό. Σύμφωνα με πληροφορίες σε αυτό το πόρισμα προβλέπονται τα εξής:



ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ
- Η ετήσια επιδότηση του ΟΑΣΘ θα κυμανθεί στα 80 εκατ. ευρώ για το 2015 και θα σταθεροποιηθεί χαμηλότερα, γύρω στα 40 με 50 εκατ. ευρώ, τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με πληροφορίες η ραγδαία αποκλιμάκωση της κρατικής επιδότησης μετά το 2015 σχετίζεται με το γεγονός ότι του χρόνου θα γίνουν εκλογές στον Οργανισμό και στόχος της νυν διοίκησης είναι η επανεκλογή της, γι’ αυτό και επιδιώκει να διατηρηθεί τουλάχιστον του χρόνου σε υψηλά επίπεδα η κρατική επιχορήγηση.
- Θα υπάρξει μείωση στο λειτουργικό κόστος. Ειδικότερα θα γίνουν περικοπές στον αριθμό των λεωφορείων. Καθημερινά θα βγαίνουν στους δρόμους περίπου 30 λιγότερα αστικά. Μεγαλύτερες θα είναι οι περικοπές τις Κυριακές και τις αργίες. Επίσης δεν θα κυκλοφορούν λεωφορεία μετά τα μεσάνυχτα.
- Η μείωση των δρομολογίων συνεπάγεται και μείωση των αποδοχών των εργαζομένων με περικοπές στις υπερωρίες, τα νυχτερινά και τις αργίες. Επιπλέον προβλέπεται και μείωση στις τακτικές αποδοχές των εργαζομένων, στους οποίους δεν έχει γίνει καμία περικοπή την τελευταία πενταετία. Στόχος είναι οι δαπάνες μισθοδοσίας να μειωθούν από τα 112 εκατ. σήμερα στα 90 εκατ. Η παράμετρος αυτή αποκρύπτεται από τους εργαζόμενους, ώστε να αποφευχθούν σε αυτή τη φάση εσωτερικοί τριγμοί.
- Περικοπές αλλά περιορισμένης έκτασης θα γίνουν και στο μέρισμα των μετόχων. Προβλέπεται να διατίθενται ετησίως γύρω στα 500.000 ευρώ λιγότερα σε σύνολο περίπου 16 εκατ. ευρώ. Προβλέπονται επίσης και άλλα μέτρα για την περιστολή δαπανών (π.χ. νέος κανονισμός προμηθειών, νέο οργανόγραμμα κ.ο.κ.), με στόχο αυτές να περιοριστούν από τα 185 εκατ. στα 155 ετησίως.
- Στο πόρισμα υπάρχουν και διάφορα σενάρια τιμολογιακής πολιτικής. Ειδικότερα προβλέπεται η εφαρμογή ενός νέου μοντέλου, που θα χωρίσει το νομό σε τέσσερις ζώνες. Τα εισιτήρια για τα δρομολόγια εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος θα ακριβύνουν βάσει της διανυόμενης απόστασης. Πρόθεση του υπουργείου Μεταφορών είναι το κόμιστρο να παραμείνει στα σημερινά επίπεδα μέσα στην πόλη ή να αυξηθεί ελάχιστα. Επίσης θα κληθούν τα συναρμόδια υπουργεία που προσφέρουν δωρεάν μετακίνηση σε ένστολους ή ευπαθείς κοινωνικές ομάδες να υπογράψουν συμβάσεις με τον ΟΑΣΘ και να καταβάλουν επιδότηση, όπως πλέον γίνεται με τον ΟΑΣΑ.

Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Στην κυβέρνηση θεωρούν τη συμφωνία του 2008 λεόντειο υπέρ του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, που αφορούν τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, την περίοδο 2007-2013 ο ΟΑΣΑ έλαβε επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα, την ώρα που το άθροισμα των επιδοτήσεων του ΟΑΣΘ και των διαιτητικών αποφάσεων υπέρ του έφτασαν τα 910 εκατ. ευρώ. Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι, ενώ η μέση ετήσια επιδότηση του ΟΑΣΑ για 143 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα έφτασε τα 140 εκατ. ευρώ, στον ΟΑΣΘ για 42 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, δηλαδή σχεδόν για το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου, ήταν 130 εκατ. ευρώ. Επίσης η μέση ετήσια επιδότηση ανά όχημα ήταν 210.548 ευρώ προς τον ΟΑΣΘ και 55.878 ευρώ προς τον ΟΑΣΑ. Η μέση ετήσια επιδότηση ανά εργαζόμενο ήταν 50.046 ευρώ προς τον ΟΑΣΘ και 16.885 ευρώ προς τον ΟΑΣΑ και τέλος η μέση ετήσια επιδότηση ανά επιβάτη ήταν 0,81 ευρώ προς τον ΟΑΣΘ, όταν προς τον ΟΑΣΑ ανήλθε στα 0,21 ευρώ.
Από τον ΟΑΣΘ αμφισβητούν πάντως αυτές τις συγκρίσεις, λέγοντας πως τα στοιχεία, κυρίως αυτά που αφορούν τις δαπάνες του ΟΑΣΑ, είναι υποεκτιμημένα. Υπενθυμίζουν επίσης ότι στον ΟΑΣΑ το δημόσιο χάρισε περί τα 3 δισ. ευρώ, ενώ το εισιτήριο στην Αθήνα είναι κατά περίπου 50% ακριβότερο.
Πέραν αυτών υπόψη της νυν ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών και ειδικότερα του αναπληρωτή υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα έχουν περιέλθει καταγγελίες αλλά και πορίσματα ελεγκτικών αρχών, από τα οποία προκύπτουν ότι σημαντικό μέρος των εμφανιζόμενων δαπανών, ύψους αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, είναι εκτός των κανόνων της οικονομικής συμφωνίας, με αποτέλεσμα το υπουργείο να μην τα αναγνωρίζει. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες ορισμένες από αυτές τις καταγγελίες ο αναπληρωτής υπουργός τις παρέπεμψε προς διερεύνηση στη δικαιοσύνη.

ΣΥΝΔΙΟΙΚΗΣΗ Ο ρόλος του σωματείου και οι προσλήψεις “ημετέρων”
Τυπικώς ο ΟΑΣΘ είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με περίπου 2.600 εργαζόμενους. Στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν ημικρατικό-κρατικοδίαιτο Οργανισμό, ο οποίος κουβαλά όλες τις παθογένειες του δημοσίου, εμφανίζοντας ελάχιστες από τις αρετές μιας υγιούς ιδιωτικής επιχείρησης. Ρουσφέτια, διαπλοκή, προνόμια, συνήθη κατά το παρελθόν αλλά πλέον προκλητικά στα χρόνια της κρίσης, συναλλαγή, σίγουρη πελατεία, μιας και πρόκειται για μονοπώλιο, και εξασφαλισμένοι τζίροι χάρη στην κρατική επιδότηση. Ο ΟΑΣΘ είναι ίσως η μοναδική ιδιωτική εταιρεία στην οποία παρατηρείται τέτοια σύμπνοια και αγαστή συνεργασία μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων. Άλλωστε περίπου το 30% του προσωπικού του έχει τη διπλή ιδιότητα και του μετόχου, δηλαδή του εργοδότη, και του εργαζόμενου. Από την άλλη είναι σίγουρα ο μοναδικός οργανισμός εν Ελλάδι, δημόσιος ή ιδιωτικός, που στα χρόνια της κρίσης δεν προχώρησε σε καμία μείωση εισοδήματος ούτε για τους εργαζόμενους ούτε για τους μετόχους. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, για να εξασφαλίσει την καταβολή του ετήσιου μερίσματος προς τους μετόχους, ύψους περίπου 16 εκατ. ευρώ, η διοίκηση του ΟΑΣΘ κατέφυγε τα τελευταία χρόνια σε τραπεζικό δανεισμό ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ λόγω της μη έγκαιρης καταβολής της κρατικής επιδότησης. Επιπλέον τόσο το σωματείο εργαζομένων όσο και το σωματείο αυτοκινητιστών “Ηρακλής” διευκόλυναν τη διοίκηση χορηγώντας δάνεια περίπου 5 εκατ. ευρώ έκαστος, προερχόμενα από το αποθεματικό τους. Σύμφωνα με πληροφορίες τα συνολικά χρέη του ΟΑΣΘ ενδέχεται να αγγίζουν τα 150 εκατ. ευρώ, καθώς εκτός των τραπεζικών δανείων και των εκ των έσω “διευκολύνσεων” ο Οργανισμός οφείλει περί τα 60 εκατ. ευρώ προς το ΙΚΑ, γύρω στα 20 εκατ. προς προμηθευτές κ.ο.κ.
Η “ΜτΚ” ανοίγει το φάκελο ΟΑΣΘ, στον οποίο περιέχονται πλείστες όσες υποθέσεις που σκανδαλίζουν την κοινή γνώμη, ενώ αρκετές εξ αυτών διερευνώνται ήδη από τη δικαιοσύνη.

Α. Η διαπλοκή διοίκησης - εργαζομένων
Όπως προαναφέρθηκε, στον ΟΑΣΘ υπάρχει πρωτοφανής σύμπνοια και αλληλεγγύη μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων. Είναι από τις ελάχιστες εταιρείες στην Ελλάδα όπου δεν έχει προκηρυχθεί καμία απεργία εδώ και δεκαετίες. Ο λόγος είναι απλός. Το σωματείο εργαζομένων δεν είχε κανέναν λόγο να κηρύξει απεργία, αφού ό,τι ζητούσε το έπαιρνε, μερικές φορές και με το παραπάνω. Από την άλλη η διοίκηση έβρισκε πάντοτε έναν πολύτιμο σύμμαχο στις διεκδικήσεις της από την πολιτεία, βάζοντας συχνά πυκνά μπροστά το σωματείο εργαζομένων, όπως έγινε την περασμένη Δευτέρα.
Πέραν των ανωτέρω υπάρχουν και άλλοι λόγοι για τους οποίους διοίκηση και σωματείο εργαζομένων πάνε χέρι χέρι. Για παράδειγμα ο συνεταιρισμός των εργαζομένων κατέχει 30 μετοχές του ΟΑΣΘ, οι οποίες αντιστοιχούν σε 240 κρίσιμες ψήφους στη γενική συνέλευση των μετόχων, όσες περίπου εκπροσωπεί και ο πρόεδρος του Οργανισμού. Συνεπώς είναι αυτονόητη η επιδίωξη της συνεργασίας, αν όχι της πλήρους συμμαχίας μεταξύ των δύο πλευρών, προκειμένου να διασφαλίζεται ο έλεγχος της διοίκησης.

ΟΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΑΔΕΙΕΣ
Ένα από τα εργαλεία συναλλαγής μεταξύ διοίκησης και συλλόγου εργαζομένων είναι η χορήγηση συνδικαλιστικών αδειών, οι οποίες στην περίπτωση του ΟΑΣΘ ανέρχονται σε περίπου χίλιες ημέρες το χρόνο(!). Η πρώτη ρύθμιση επ’ αυτού έγινε την περίοδο της χούντας, το 1973, όταν ενεκρίθη ο πρώτος γενικός κανονισμός προσωπικού, ο οποίος προέβλεπε τη χορήγηση συνδικαλιστικών αδειών ύψους 1.080 ημερών κατ’ έτος. Ο κανονισμός προσωπικού άλλαξε το 2002 και το 2009. Επειδή η διάταξη για τις συνδικαλιστικές άδειες θεωρήθηκε από τις τότε πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών “φαύλη” και “προκλητική”, στους νέους κανονισμούς δεν υπήρχε ρητή αναφορά στις ημέρες συνδικαλιστικής άδειας, με τη σημείωση πως αυτό θα ρυθμιστεί με απόφαση του δ.σ. του ΟΑΣΘ. Έτσι τον Οκτώβριο του 2009 το δ.σ. του ΟΑΣΘ όρισε τον αριθμό των χορηγούμενων ημερών συνδικαλιστικής άδειας μειώνοντάς τες σε 1.000 ετησίως. Είχε προηγηθεί εμπιστευτική αναφορά, την οποία υπέβαλε προς το δ.σ. ο διευθυντής μισθοδοσίας, με την επισήμανση μάλιστα ότι το κόστος των συνδικαλιστικών αδειών για το προηγούμενο έτος 2008 είχε φτάσει στο ποσό των 148.346 ευρώ, πράγμα που δεν έπρεπε σύμφωνα με το νέο κανονισμό να συνεχιστεί. Ωστόσο το δ.σ. τον αγνόησε. Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για το σωματείο εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, το οποίο αριθμεί περισσότερα από 500 μέλη, συνδικαλιστική άδεια δικαιούνται ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και ο γενικός γραμματέας, το μέγιστο 60 ημέρες το χρόνο έκαστος, δηλαδή στο σύνολο 180.

222 ΗΜΕΡΕΣ ΑΔΕΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ!
Ωστόσο από τα στοιχεία των τελευταίων πέντε ετών, τα οποία έχει στη διάθεσή της η “ΜτΚ”, προκύπτει ότι οι συνδικαλιστικές άδειες άγγιζαν όλα τα χρόνια τις χίλιες ημέρες. Ειδικότερα το 2009 ανήλθαν σε 973, το 2010 σε 944, το 2011 σε 918, το 2012 σε 990 και στο πρώτο 9μηνο του 2013 σε 675. Τη μερίδα του λέοντος παίρνει το ηγετικό δίδυμο του σωματείου, με τον καθένα να λαμβάνει περισσότερες από 200 ημέρες συνδικαλιστική άδεια το χρόνο, φτάνοντας κάποιες χρονιές ως και τις 222! Όπερ σημαίνει ότι δεν εργάζονται σχεδόν ποτέ. Πέραν αυτών υπάρχει άλλη μία ομάδα πέντε, έξι στελεχών που συμμετέχουν στον ηγετικό πυρήνα του σωματείου, οι οποίοι λαμβάνουν από 60 έως και 100 ημέρες συνδικαλιστική άδεια ετησίως, ενώ δεν υπάρχει ούτε ένα μέλος της διοίκησης του σωματείου που δεν λαμβάνει κάποιες ημέρες συνδικαλιστική άδεια. Επιπλέον οι συνδικαλιστικές άδειες χορηγούνται με αποδοχές στις οποίες σύμφωνα με πληροφορίες περιλαμβάνονται και οι δευτερεύουσες αμοιβές (υπερωρίες, κυριακάτικα, εκτός έδρας κ.ά.).
Το προκλητικό αυτό καθεστώς έφτασε και στη δικαιοσύνη έπειτα από μηνυτήρια αναφορά, η οποία κατατέθηκε τον Απρίλιο του 2013 και κοινοποιήθηκε και στον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα. Λίγους μήνες μετά, τον Οκτώβριο του 2013, τριμελές κλιμάκιο του ΣΔΟΕ πήγε στα γραφεία του ΟΑΣΘ, προκειμένου να συλλέξει τα στοιχεία για τις συνδικαλιστικές άδειες. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες κάποιοι επιχείρησαν να παρεμποδίσουν το έργο τους και χρειάστηκε εισαγγελική παρέμβαση, για να δοθούν τα στοιχεία. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες για την υπόθεση αυτή κλήθηκαν να καταθέσουν τα μέλη του δ.σ. του ΟΑΣΘ, ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού, καθώς και ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων.

ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ-ΓΡΑΜΜΕΣ
Ένα δεύτερο εργαλείο συναλλαγής είναι οι υπερωρίες. Ο ΟΑΣΘ πληρώνει υπερωρίες με προσαύξηση 225% από το πρώτο λεπτό, όταν η προσαύξηση στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα αρχίζει από το 25% για τις πρώτες 40 ώρες. Αποτέλεσμα αυτού είναι περισσότεροι από τους μισούς υπαλλήλους να λαμβάνουν περίπου 40% δευτερεύουσες αποδοχές πέραν του μισθού τους.
Καθοριστικός είναι ο ρόλος και ο λόγος του σωματείου και όσον αφορά την κατανομή των οδηγών στις διάφορες γραμμές, αποφάσεις τις οποίες σύμφωνα με μαρτυρίες οδηγών λαμβάνουν από κοινού το σωματείο και η διοίκηση. “Για να εξασφαλίσεις μία ευνοϊκή γραμμή, δηλαδή μία γραμμή που είναι κοντά στον τόπο κατοικίας σου, πρέπει υποχρεωτικά να τα έχεις καλά με το σωματείο”, επισημαίνει ένας εκ των οδηγών.

Β. Οι σκανδαλώδεις προσλήψεις
Μετά το αποκαλυπτικό δημοσίευμα της εφημερίδας “Θεσσαλονίκη” τον Ιανουάριο του 2011 για παράνομες εν κρυπτώ προσλήψεις “ημετέρων” στον ΟΑΣΘ, ο τότε υφυπουργός Μεταφορών Σπύρος Βούγιας είχε δώσει εντολή να γίνει έρευνα. Την ανέλαβε το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, το οποίο το Μάιο του 2011 κατέληξε στο πόρισμά του. Σε αυτό γίνονται αναφορές σε πλειάδα παρατυπιών, ενώ από τον ενδελεχή έλεγχο προέκυψε ότι οι παρατύπως προσληφθέντες ήταν τελικώς 75 και όχι μόνον 24, όπως είχε αποκαλύψει το δημοσίευμα της “Θ”. Ειδικότερα η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αξιοποιώντας κατά παράτυπο τρόπο σκανδαλώδη διάταξη του γενικού κανονισμού προσωπικού, που δίνει το δικαίωμα στο δ.σ. να προχωρά σε “κατ’ εξαίρεση προσλήψεις εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού ή περιορισμένου αριθμού άλλων θέσεων που δεν υπερβαίνουν τις πέντε ανά ειδικότητα”, με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις, προσέλαβε 26 άτομα, χωρίς να πληρείται καμία από τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Ειδικότερα οι δεκαέξι ήταν σε θέσεις πλεονάζοντος προσωπικού, ενώ κανείς από τους 26 δεν αφορούσε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό.

ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ
Εάν εξετάσει κανείς τα ονόματα των κατ’ εξαίρεση προσληφθέντων, εύκολα αντιλαμβάνεται το λόγο για τον οποίο έγιναν οι προσλήψεις αυτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχει στη διάθεσή της η “ΜτΚ” στους 26 περιλαμβάνονται η ανιψιά του προέδρου του ΟΑΣΘ, ο γαμπρός του αντιπροέδρου, το παιδί μέλους του δ.σ., ο γιος του προέδρου του σωματείου εργαζομένων, άλλα έξι παιδιά συνδικαλιστών και η σύζυγος ενός εξ αυτών. Όλα αυτά βεβαίως μικρή σημασία θα είχαν, εάν η μισθοδοσία δεν βάρυνε τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι επιθεωρητές ανακάλυψαν επιπλέον 49 προσλήψεις οδηγών, οι οποίες έγιναν, χωρίς να υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις. Σύμφωνα με μαρτυρία διοικητικού στελέχους του Οργανισμού “οι προσλήψεις αυτών των οδηγών έγιναν κατ’ απαίτηση πολιτικών παραγόντων”. Το ίδιο στέλεχος αποκαλύπτει ότι “πολλοί είναι οι βουλευτές αλλά και τα κυβερνητικά στελέχη τα οποία έδιναν χαρτάκια για διορισμούς στον ΟΑΣΘ ψηφοφόρων τους, ακόμη και στενών συγγενών τους. Η διοίκηση ικανοποιούσε αρκετά από τα αιτήματά τους, γιατί ήθελε να τα έχει καλά μαζί τους και να τους έχει στο πλευρό της, κυρίως κατά την κρίσιμη περίοδο ανανέωσης της οικονομικής συμφωνίας”.

ΟΤΑΝ ΤΟ ΑΣΕΠ ΕΡΙΞΕ ΤΗ ΜΕΤΟΧΗ
Καθεστώς αδιαφάνειας χαρακτηρίζει όμως και τις υπόλοιπες, “κανονικές” προσλήψεις, που αφορούν κυρίως οδηγούς και τεχνικό προσωπικό, παρότι γίνονται μέσω ανοιχτών και αδιάβλητων -υποτίθεται- διαδικασιών. Συγκεκριμένα για κάθε κατηγορία-ειδικότητα συντάσσεται ένας αξιολογικός πίνακας με τη βαθμολογία που συγκεντρώνει ο κάθε υποψήφιος βάσει κάποιων μορίων. Ωστόσο ο πίνακας καταρτίζεται με βάση αντικειμενικά αλλά και υποκειμενικά κριτήρια. Βαθμολογούνται για παράδειγμα η κατοχή πτυχίου, η οικογενειακή κατάσταση, η εντοπιότητα, ακόμη και ο βαθμός συγγένειας με κάποιον εκ των μετόχων. Όμως στη συνέχεια ακολουθεί η βαθμολόγηση της οδηγικής ικανότητας του υποψήφιου οδηγού, “διαδικασία η οποία συχνά φέρνει τα πάνω κάτω στην αρχική κατάταξη των υποψηφίων”, όπως αναφέρει ένας εκ των παλαιότερων οδηγών.
Ενδεικτική της αδιαφάνειας που χαρακτηρίζει το καθεστώς προσλήψεων στον ΟΑΣΘ είναι η σύνδεση της τιμής της μετοχής με τις προσλήψεις. “Την περίοδο που οι προσλήψεις γίνονταν μέσω ΑΣΕΠ η τιμή της μετοχής είχε σημειώσει σημαντική πτώση”, παραδέχεται ένας εκ των μετόχων. Επί διακυβέρνησης Σημίτη οι προσλήψεις στον ΟΑΣΘ είχαν υπαχθεί υπό τη δικαιοδοσία του ΑΣΕΠ. Το καθεστώς αυτό κράτησε περίπου έξι χρόνια (από το 1997 ώς το 2003), στη διάρκεια των οποίων η διοίκηση του Οργανισμού επέδειξε απροθυμία να προχωρήσει σε προσλήψεις. Προσλήψεις έγιναν μόνον μία φορά, το 2002, και στη συνέχεια έπειτα από αποτελεσματικές πιέσεις που ασκήθηκαν προς την τότε ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών ο Οργανισμός απαλλάχθηκε από το βραχνά του ΑΣΕΠ.
Η υπόθεση των παράτυπων, κατ’ εξαίρεση προσλήψεων παραπέμφθηκε στη δικαιοσύνη μετά το επιβαρυντικό πόρισμα των επιθεωρητών ελεγκτών δημόσιας διοίκησης. Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν κληθεί και κατέθεσαν ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος του ΟΑΣΘ, τα επτά αιρετά μέλη του δ.σ. και ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες πρόβλημα υπάρχει και ως προς τις δαπάνες μισθοδοσίας των παρατύπως προσληφθέντων υπαλλήλων, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 7,5 εκατ. ευρώ έως τώρα. Το υπουργείο Οικονομικών, βασιζόμενο στο πόρισμα των επιθεωρητών, δεν αναγνωρίζει αυτές τις δαπάνες μισθοδοσίας και επιδιώκει να τις προσβάλει στη διαιτησία. Πηγή του υπουργείου αποκάλυψε στη “ΜτΚ” ότι η διοίκηση του ΟΑΣΘ επιχειρεί να κλείσει αυτήν την υπόθεση μέσω του πορίσματος το οποίο συνυπέγραψε με το υπουργείο Μεταφορών το Μάιο και εκκρεμεί προς έγκριση από το υπουργείο Οικονομικών.

ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΑΣΘ
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού, καθώς και τον πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων όλα έγιναν νομότυπα. Ειδικότερα ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης επιβεβαίωσε ότι η υπόθεση με τις συνδικαλιστικές άδειες ερευνάται από τη δικαιοσύνη, η οποία, όπως είπε, έχει ζητήσει τη συνδρομή και του ΣΔΟΕ. Επιβεβαίωσε ότι κλιμάκιο του ΣΔΟΕ επισκέφθηκε τον Οργανισμό και του δόθηκαν όλα τα στοιχεία τα οποία ζητήθηκαν. Ο κ. Στεφανίδης είπε ότι κατέθεσε και ο ίδιος στο πλαίσιο της δικαστικής διερεύνησης της υπόθεσης και αναμένει την απόφαση της δικαιοσύνης. Τόνισε ωστόσο ότι “όλα έγιναν νομότυπα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη νομοθεσία και στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Αν οι άδειες δεν ήταν νομότυπες, δεν θα τις δίναμε”, επισήμανε. Όσον αφορά τις προσλήψεις, ο κ. Στεφανίδης σημείωσε: “Απ’ ό,τι ξέρω, η υπόθεση αυτή μπήκε στο αρχείο, καθώς απεδείχθη πως όλα έγιναν σύμφωνα με το νόμο”.
“Αυτοί οι οποίοι ανακινούν τέτοια θέματα, όπως αυτό των αδειών, στόχο έχουν να χτυπήσουν το συνδικαλιστικό κίνημα”, ήταν η αντίδραση του προέδρου του σωματείου εργαζομένων. Ο Δημήτρης Τσερμενίδης είπε ότι πράγματι η υπόθεση αυτή ερευνάται από τη δικαιοσύνη, ότι κλήθηκε και ο ίδιος και κατέθεσε και τόνισε πως “όλα είναι νομότυπα και προβλέπονται στους σχετικούς νόμους και στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας”. Εξήγησε ότι πριν από λίγα χρόνια ενοποιήθηκαν τα διάφορα σωματεία που υπήρχαν στον ΟΑΣΘ, στους εκπροσώπους των οποίων δίνονταν τότε περί τις 1.800 ημέρες συνδικαλιστική άδεια το χρόνο. “Μετά την ενοποίηση πρότεινα αυτές να περιοριστούν στις χίλιες”, είπε ο κ. Τσερμενίδης. “Οι συνδικαλιστές στον ΟΑΣΘ δεν είμαστε λαμόγια ούτε επαγγελματίες συνδικαλιστές”, υπογράμμισε. Όσον αφορά τις προσλήψεις, ανέφερε: “Απ’ όσο ξέρω, η υπόθεση αυτή μπήκε στο αρχείο”.


X �#; t �n` X @ t: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: rgb(255, 255, 255);">Η υπόθεση των παράτυπων, κατ’ εξαίρεση προσλήψεων παραπέμφθηκε στη δικαιοσύνη μετά το επιβαρυντικό πόρισμα των επιθεωρητών ελεγκτών δημόσιας διοίκησης. Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν κληθεί και κατέθεσαν ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος του ΟΑΣΘ, τα επτά αιρετά μέλη του δ.σ. και ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες πρόβλημα υπάρχει και ως προς τις δαπάνες μισθοδοσίας των παρατύπως προσληφθέντων υπαλλήλων, οι οποίες ανέρχονται σε περίπου 7,5 εκατ. ευρώ έως τώρα. Το υπουργείο Οικονομικών, βασιζόμενο στο πόρισμα των επιθεωρητών, δεν αναγνωρίζει αυτές τις δαπάνες μισθοδοσίας και επιδιώκει να τις προσβάλει στη διαιτησία. Πηγή του υπουργείου αποκάλυψε στη “ΜτΚ” ότι η διοίκηση του ΟΑΣΘ επιχειρεί να κλείσει αυτήν την υπόθεση μέσω του πορίσματος το οποίο συνυπέγραψε με το υπουργείο Μεταφορών το Μάιο και εκκρεμεί προς έγκριση από το υπουργείο Οικονομικών.

ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΑΣΘ
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού, καθώς και τον πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων όλα έγιναν νομότυπα. Ειδικότερα ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης επιβεβαίωσε ότι η υπόθεση με τις συνδικαλιστικές άδειες ερευνάται από τη δικαιοσύνη, η οποία, όπως είπε, έχει ζητήσει τη συνδρομή και του ΣΔΟΕ. Επιβεβαίωσε ότι κλιμάκιο του ΣΔΟΕ επισκέφθηκε τον Οργανισμό και του δόθηκαν όλα τα στοιχεία τα οποία ζητήθηκαν. Ο κ. Στεφανίδης είπε ότι κατέθεσε και ο ίδιος στο πλαίσιο της δικαστικής διερεύνησης της υπόθεσης και αναμένει την απόφαση της δικαιοσύνης. Τόνισε ωστόσο ότι “όλα έγιναν νομότυπα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη νομοθεσία και στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Αν οι άδειες δεν ήταν νομότυπες, δεν θα τις δίναμε”, επισήμανε. Όσον αφορά τις προσλήψεις, ο κ. Στεφανίδης σημείωσε: “Απ’ ό,τι ξέρω, η υπόθεση αυτή μπήκε στο αρχείο, καθώς απεδείχθη πως όλα έγιναν σύμφωνα με το νόμο”.
“Αυτοί οι οποίοι ανακινούν τέτοια θέματα, όπως αυτό των αδειών, στόχο έχουν να χτυπήσουν το συνδικαλιστικό κίνημα”, ήταν η αντίδραση του προέδρου του σωματείου εργαζομένων. Ο Δημήτρης Τσερμενίδης είπε ότι πράγματι η υπόθεση αυτή ερευνάται από τη δικαιοσύνη, ότι κλήθηκε και ο ίδιος και κατέθεσε και τόνισε πως “όλα είναι νομότυπα και προβλέπονται στους σχετικούς νόμους και στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας”. Εξήγησε ότι πριν από λίγα χρόνια ενοποιήθηκαν τα διάφορα σωματεία που υπήρχαν στον ΟΑΣΘ, στους εκπροσώπους των οποίων δίνονταν τότε περί τις 1.800 ημέρες συνδικαλιστική άδεια το χρόνο. “Μετά την ενοποίηση πρότεινα αυτές να περιοριστούν στις χίλιες”, είπε ο κ. Τσερμενίδης. “Οι συνδικαλιστές στον ΟΑΣΘ δεν είμαστε λαμόγια ούτε επαγγελματίες συνδικαλιστές”, υπογράμμισε. Όσον αφορά τις προσλήψεις, ανέφερε: “Απ’ όσο ξέρω, η υπόθεση αυτή μπήκε στο αρχείο”.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.