Στάχτη στα μάτια του επιβατικού κοινού
της Θεσσαλονίκης, προσπαθεί να ρίξει ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΑΣΘ, Χρήστος
Στεφανίδης, με επιστολή του προς το δήμο Θερμαϊκού, επιχειρώντας να
«απαντήσει» στα όσα καταγγέλονταν σε ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου, που
εκδόθηκε μετά από πρόταση της «Συμπολιτείας Θερμαϊκού», για τις αυξήσεις-φωτιά
στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, αποδίδει το νέο χαράτσι στις τιμές των εισιτηρίων, σε πράξη «εξορθολογισμού των
κομίστρων» και «εύλογη αναπροσαρμογή» και επιδίδεται στο μεγαλύτερο μέρος της
τρισέλιδης επιστολής του σε ατυχή σύγκριση των κομίστρων που ισχύουν στη
Θεσσαλονίκη, με τα αντίστοιχα της Αθήνας. Αποφεύγοντας όμως επιμελώς να
αναφέρει ότι η επιδότηση του ΟΑΣΘ είναι τετραπλάσια απ' αυτήν του αντίστοιχου
φορέα αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Ενώ δεν λέει ούτε λέξη για το γεγονός
ότι οι συμφωνίες των μεγαλομετόχων με την κυβέρνηση, έχουν οδηγήσει στον διπλασιασμό του εισιτηρίου μέσα σε τέσσερα χρόνια.
Πρέπει λοιπόν αν αναφέρουμε ότι το βασικό κόμιστρο
των δύο μετακινήσεων του ΟΑΣΘ, που από την 1η Οκτωβρίου 2014 αυξήθηκε από 0,90
ευρώ σε 1,20 ευρώ, είχε αυξηθεί και πάλι στις αρχές του 2011 από 0,60 λεπτά που
ήταν μέχρι τότε, τη στιγμή που το Μάϊο του 2010 κυμαίνονταν στα 0,50 λεπτά από
τον Αύγουστο του 2005, όταν το 2003 κόστιζε 45 λεπτά, το 2002 44 λεπτά και το
2001 100 δρχ, δηλαδή περίπου τα 30 λεπτά.
Δεν μας λέει επίσης ο κ. Στεφανίδης για τα τεράστια
ποσά που εισέπραξε ο Οργανισμός τα τελευταία χρόνια από το κράτος, με τη μορφή
της επιδότησης του εισιτηρίου και συγκεκριμένα:
- Το 2012 το δημόσιο κατέβαλε 96 εκατ. ευρώ στον
ΟΑΣΘ,
- Το 2013 το δημόσιο κατέβαλε 76,5 εκατ. ευρώ στον
ΟΑΣΘ,
- Το 2014 το δημόσιο κατέβαλε 48 εκατ. ευρώ στον ΟΑΣΘ.
Ενώ για τα επόμενα χρόνια, μέχρι το 2017, ο ΟΑΣΘ θα
εισπράξει 47,1 εκατ. ευρώ το 2015, άλλα 41,6 εκατ. ευρώ το 2016 και ακόμη
επιπλέον 39 εκατ. ευρώ το 2017.
Η σύμβαση δημοσίου-ΟΑΣΘ που λήγει το 2020, θα
ισχύσει μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019, όταν εκπνέει η προθεσμία εφαρμογής του
κοινοτικού κανονισμού 1370/2007, που προβλέπει διεθνή διαγωνισμό για την παροχή
συγκοινωνιακών υπηρεσιών, όπου δεν υπάρχει δημόσιος φορέας.
Με την λήξη της σύμβασης παραχώρησης, τα
αμαξοστάσια και ο στόλος περιέρχονται στο δημόσιο, το οποίο αποζημιώνει τους
μετόχους για το αναπόσβεστο της αξίας των πάγιων στοιχείων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η εφημερίδα
«Το Βήμα», η σύμβαση του δημοσίου με τους λεωφορειούχους του ΟΑΣΘ, συνιστά
σκάνδαλο διαρκείας, ενώ η προσπάθεια του προέδρου του Οργανισμού να
δικαιολογήσει το νέο «χαράτσι», κάνοντας σύγκριση της τιμής των εισιτηρίων με
αυτή της Αθήνας, πέφτει στο κενό. Δεδομένου ότι η μέση ετήσια επιδότηση του
ΟΑΣΑ για 143 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα έφτασε τα 140 εκατ. ευρώ, όταν ο ΟΑΣΘ για
42 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα (δηλαδή λιγότερο από το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου
σε σύγκριση με την Αθήνα) έλαβε 130 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με στοιχεία της κυβέρνησης, την περίοδο
2007-2013 οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής έλαβαν συνολική επιδότηση 980
εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα. Την ίδια στιγμή, όπως αποκαλύπτεται,
το άθροισμα των επιδοτήσεων του ΟΑΣΘ και των αποφάσεων που πέτυχε στα
δικαστήρια έφτασε τα 910 εκατ. ευρώ.
Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι κάθε όχημα της
ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) λαμβάνει επιδότηση περίπου 55.000 ευρώ, όταν κάθε
όχημα του ΟΑΣΘ επιδοτείται με 210.000 ευρώ κατ' έτος.
Αντίστοιχα, τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι η
επιδότηση ανά εργαζόμενο στον ΟΑΣΑ είναι 16.000 ευρώ τον χρόνο, όταν στη
Θεσσαλονίκη φτάνει τα 50.000 ευρώ, ενώ η επιχορήγηση ανά επιβάτη, η οποία
φτάνει τα 20 λεπτά στον ΟΑΣΑ, κυμαίνεται στα 80 λεπτά στον ΟΑΣΘ και φτάνει στο
100% της αξίας του κομίστρου.
Και βέβαια, το πιο εξοργιστικό απ’ όλα, είναι ότι
ποτέ μέχρι σήμερα ο ΟΑΣΘ δεν δημοσίευσε το μετοχολόγιό του, ενώ δεν δημοσιεύει
από το 2011 και μετά και τους ισολογισμούς του, την ίδια στιγμή που αποφεύγεται
η δημοσίευση του πορίσματος των ελεγκτών των
υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών για τις χρήσεις 2004 – 2006, το οποίο
υποβλήθηκε στις 06.04.2011.
Με πληροφορίες από
δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Βήμα», 6-9-2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.