Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2025

Αποκάλυψη: Δείγματα ξυλόλιου βρέθηκαν από το ΓΧΚ στη μοιραία αμαξοστοιχία

Τα δείγματα που συνέλεξε το Γενικό Χημείο του Κράτους στη Λάρισα

Τέσσερα εμπιστευτικά έγγραφα του Γενικού Χημείου του Κράτους, όπως αποκαλύπτει το NEWS 24/7, περιγράφουν ότι στα δείγματα από την εσωτερική επένδυση του βαγονιού της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62, ανευρέθηκε ξυλόλιο και αρωματικοί υδρογονάνθρακες. Τα δείγματα συλλέχθηκαν ένα χρόνο μετά το δυστύχημα στα Τέμπη από κλιμάκιο  του Γενικού Χημείου του Κράτους που μετέβη για το σκοπό αυτό στη Λάρισα.

Οι αναλύσεις βρίσκονται στα χέρια του ανακριτή από τις 13 Ιανουαρίου και παρουσιάζουν τα πειστήρια που εξετάστηκαν καθώς και τις συγκεντρώσεις για κάθε δείγμα. Η κυρίως μάζα των δειγμάτων ταυτοποιείται από την Υπηρεσία ως πλαστική ρητίνη με ίνες γυαλιού. Το έγγραφο προσδιορίζει το υλικό ως κομμάτι της επιβατικής IC-62. Πρόκειται για κατασκευαστικό υλικό, που ονομάζεται FRP (Fibre Reinforced Plastic), και από μια σύντομη αναζήτηση προκύπτει ότι χρησιμοποιείται, αντί για την πάστα χειρός, σε κατασκευές τρένων υψηλής ταχύτητας, καθώς είναι ελαφρύ.

Το Χημείο του Κράτους σημειώνει ότι το δείγμα 2Μ, που αφορά 11 υλικά της επιβατικής (FRP και μεταλλικά αντικείμενα), έχει συλλεχθεί από τη θέση Πηγάδια, στις 23 Απριλίου 2024. Ακολούθως, στις 30 Αυγούστου 2024 ελήφθησαν τα 3 δείγματα (Νο4, Νο5 και Νο7).

Στο δείγμα 2Μ, ανιχνεύτηκε, σύμφωνα με το Γενικό Χημείο του Κράτους, ξυλόλιο σε περιεκτικότητα από 40 έως 1116 mg/kg.

Στα τρία δείγματα (Νο4, Νο5 και Νο7), οι αναλύσεις ανιχνεύουν ξυλόλιο σε περιεκτικότητα από 35 έως 54 mg/kg.

Σύμφωνα με τα έγγραφα του ΓΧΚ, οι ουσίες που ανιχνεύθηκαν, μεταξύ άλλων, στα δείγματα είναι:

-Αρωματικοί υδρογονάνθρακες (μέθυλοαιθυλο-βενζόλιο, πρόπυλο-βενζόλιο κ.α): εμπεριέχονται σε μίγματα υδρογονανθράκων που χρησιμοποιούνται ως διαλύτες

-Ξυλόλιο (όρθο-, μέτα- και πάρα-διμεθυλοβενζόλιο): οργανικός διαλύτης

-Άλλοι διαλύτες, όπως βενζαλδεΰδη, μεθυλοαιθυλοκετόνη, οξεϊκός βουτυλεστέρας κ.α.

Το NEWS 24/7 θέλησε να αποκλείσει το ενδεχόμενο, οι ουσίες που ανευρέθησαν στα υλικά της επιβατικής, να βρίσκονταν εκεί υπό φυσιολογικές συνθήκες. Για το σκοπό αυτό, επικοινωνήσαμε με τρεις Χημικούς-Μηχανικούς, ένας εκ των οποίων δεν έχει καμία εμπλοκή ως τεχνικός σύμβουλος στην υπόθεση των Τεμπών.

Από τις απαντήσεις τους φαίνεται πως μια σειρά από διαλύτες που βρίσκονται στα αποτελέσματα, θα μπορούσαν φυσιολογικά να ανευρεθούν πάνω σε μια βαμμένη πλαστική ρητίνη, είτε λόγω κατασκευής, είτε κατά τη διάρκεια της καύσης από τη φωτιά που προκλήθηκε (π.χ. βενζαλδεΰδη, μεθυλοαιθυλοκετόνη κ.α.).

Αντίθετα, οι υψηλές ποσότητες ξυλολίου (από 35 έως 1116 mg/kg) δεν δικαιολογούνται σε τέτοια δείγματα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έναν από τους χημικούς που επικοινώνησε το NEWS 24/7, η συγκέντρωση ξυλολίου σε αυτό το περιβάλλον και σε αυτά τα υλικά που ανιχνεύθηκε, δε συνάδει με οποιαδήποτε βιομηχανική χρήση ή σύσταση κάποιων από τα φέροντα δείγματα – υλικά. Κυρίως δε, για συγκεντρώσεις που είναι άνω των 50 ppm.

Μάλιστα, οι τιμές αυτές αφορούν πτητικές ουσίες, που εξατμίζονται με την πάροδο του χρόνου. Αυτό σημαίνει ότι αρχικά η συγκέντρωσή τους θα ήταν σημαντικά μεγαλύτερη, αν η δειγματοληψία και οι αναλύσεις είχαν γίνει αρκετές μέρες νωρίτερα. Υπενθυμίζεται ότι τα δείγματα ελήφθησαν 14 και 18 μήνες μετά το δυστύχημα (2Μ και Νο 4, 5, 7 αντίστοιχα).

Τα ευρήματα αυτά συνδέονται και επικοινωνούν με παλαιότερα αποτελέσματα του Γενικού Χημείου του Κράτους, όταν τον Μάρτιο του 2023 συνέλεξε δείγματα χώματος από το σημείο του δυστυχήματος. Οι αναλύσεις αυτές, 29 ημέρες μετά το δυστύχημα, εντόπισαν ξυλόλιο σε τρία δείγματα σε τιμές πάνω από το φυσιολογικό όριο ρύπανσης του εδάφους.

Όλα τα παραπάνω αποτελέσματα, με τη σφραγίδα του Γενικού Χημείου του Κράτους, αποδεικνύουν ότι εύφλεκτες ουσίες, που δε θα μπορούσαν να βρίσκονται φυσιολογικά εκεί, έλουσαν το βαγόνι της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Η φωτιά που ακολούθησε έκαψε δεκάδες επιβάτες που αναζητούσαν οξυγόνο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.