του
Σπύρου Κουζινόπουλου
Κάποια
πολύ σοβαρά πράγματα, πολύ περισσότερο
όταν αυτά έχουν να κάνουν με τα μέγιστα αγαθά της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας,
δεν πρέπει να τα λησμονούμε,
ακόμη και αυτές τις δύσκολες εποχές που
διανύουμε. Και καθώς πλησιάζει η επέτειος αποκατάστασης του δημοκρατικού πολιτεύματος να θυμόμαστε ότι, ακόμη και τρία χρόνια μετά την πτώση της χούντας, επί κυβερνήσεων της Ν.Δ., συνεχίζονταν
οι παρακολουθήσεις της δραστηριότητας
αριστερών αλλά και ευρύτερα δημοκρατικών
πολιτιστικών και φοιτητικών συλλόγων.
Ήταν
μία θλιβερή εποχή, των πρώτων
μεταπολιτευτικών χρόνων, κατά την οποία
μυστικοί της Ασφάλειας, συνεχίζοντας
τη δραστηριότητά τους όπως και επί
χούντας, παρακολουθούσαν και κατέγραφαν
κάθε κίνηση «άκρως επικίνδυνων δια την
δημόσιαν τάξιν και ασφάλειαν» υπόπτων
οργανώσεων όπως ο … Φοιτητικός Όμιλος
Θεάτρου και Κινηματογράφου του ΑΠΘ. Ενώ
το ίδιο συνέβαινε με συναυλίες έργων
χαρακτηριζόμενων ως «κομμουνιστών
συνθετών», όπως ο Γιάννης Μαρκόπουλος,
ο Μάνος Λοίζος, ο Διονύσης Σαββόπουλος
και ο Μίκης Θεοδωράκης, αλλά και θεατρικών
παραστάσεων με χαρακτηριστικότερη
περίπτωση το ποιμενικό ειδύλλιο «Γκόλφω» το οποίο, σύμφωνα με τα αστυνομικά σαίνια, ήταν «διασκευασμένον
προς την προπαγάνδαν των κομμουνιστών
και των συνοδοιπόρων των».
Το
επίσημο έγγραφο που παραθέτουμε,
χαρακτηρισμένο ως «Απόρρητο», είχε
συνταχθεί στις 13 Αυγούστου 1977 από το
Γραφείο Εθνικής Ασφαλείας της Διεύθυνσης
Χωροφυλακής Πιερίας και απευθύνονταν
προς το υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Να
θυμίσουμε δε ότι πολιτικοί προϊστάμενοι
στο υπουργείο αυτό, ήταν αμέσως μετά
την πτώση της δικτατορίας αρχικά ο Σόλων
Γκίκας (24 Ιουλίου 1974-5 Ιανουαρίου 1976) και
στη συνέχεια οι Γεώργιος Σταμάτης (5
Ιανουαρίου 1976-28 Νοεμβρίου 1977) και
Αναστάσιος Μπάλκος (28 Νοεμβρίου 1977-10
Μαίου 1980), στελέχη όλοι της Ν.Δ.
Σχετικά
τώρα με το «διασκευασμένον προς την
προπαγάνδαν των κομμουνιστών και των
συνοδοιπόρων των» έργο ΓΚΟΛΦΩ, ένα
βουκολικό δραματικό ειδύλλιο του Σπύρου
Περεσιάδη, αυτό γράφτηκε και
πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ακράτα το 1893.
Το
έργο μιλάει για τη φτωχή και ορφανή
Γκόλφω, μια όμορφη νεαρή βοσκοπούλα που
ξενοδουλεύει, γνωρίζει τον έρωτα στα
μάτια του βοσκού Τάσου. Κι ενώ την
πολιορκεί το αρχοντόπουλο της περιοχής,
εκείνη αρνείται τις προτάσεις του και
παραμένει πιστή στους όρκους αγάπης
που έχει ανταλλάξει με τον Τάσο.
"Ερυθρος
δάκτυλος" πίσω από την άρνηση της
βοσκοπούλας;
Προφανώς
τα σαϊνια της Ασφάλειας, ίσως να είχαν
μυριστεί ότι η άρνηση της βοσκοπούλας
στον τσέλιγκα να οφείλονταν σε δάχτυλο...
ερυθρών κύκλων, σκοτεινών δυνάμεων και
πρακτόρων της Μόσχας. Φυσικά το γεγονός
ότι την παράσταση της Γκόλφως την είχε
παρακολουθήσει στις 26 Ιανουαρίου 1913,
στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο «Εδέμ», ο
τότε πρωθυπουργός της Ελλάδος, Ελευθέριος
Βενιζέλος, ήταν ίσως ψιλά γράμματα για
τους συντάκτες του «απόρρητου» αστυνομικού
εγγράφου.
Έχει
επίσης ενδιαφέρον να αναφερθεί ότι η
συναυλία και η θεατρική παράσταση του
ΦΟΘΚ στο Αιγίνιο, τον Ιούλιο του 1977,
είχαν οργανωθεί από την Εκπολιτιστική
και Λαογραφική Κίνηση Αιγινίου, η οποία,
σύμφωνα με τη Διοίκηση Χωροφυλακής
Πιερίας «επηρεάζεται από τον δήμαρχο
Αιγινίου, υποψηφίου βουλευτού του ΠΑΣΟΚ
και τον κομμουνιστήν του ΚΚΕ Εσωτ.,
καθηγητήν Γκιργκούδην Ιωάννην».
Σημειώνουμε ότι τότε Δήμαρχος Αιγινίου,
που αναφέρεται στο έγγραφο των Κλουζώ
της Ασφάλειας, ήταν ο δημοσιογράφος και
εκδότης Τάσος Τερζής, ο οποίος καθώς
ήταν ιδιαίτερα αγαπητός και με πλούσιο
έργο προσφοράς προς τους συνδημότες
του, αυτοί τον εξέλεγαν συνεχώς επί 11
έτη στο δημαρχιακό θώκο, από το 1975, τις
πρώτες δηλαδή μετά την πτώση της χούντας
δημοτικές εκλογές, έως το 1986.
Το αστυνομικό έγγραφο
Παραθέτουμε
στη συνέχεια ολόκληρο το αστυνομικό
έγγραφο που έχει ως εξής:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.