Η αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου, ιδιαίτερα στην περιοχή μεταξύ των
δήμων Καλαμαριάς και Πυλαίας, συνολικού
μήκους 9,5 χλμ, ενός έργου που θα αλλάξει την εικόνα της παράκτιας ζώνης της
Θεσσαλονίκης, είναι ένα από τα δέκα ζωτικής σημασίας για το πολεοδομικό
συγκρότημα της Θεσσαλονίκης έργα που χρόνια τώρα καρκινοβατούν.
Σύμφωνα με το πολύ καλό ρεπορτάζ της Ευτυχίας Βατάλη στον «Αγγελιοφόρο»,
τα έργα αυτά θα μπορούσαν να βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών. Πλην
όμως εδώ και χρόνια παραμένουν «κολλημένα» σε συρτάρια αρμοδίων, είτε λόγω
έλλειψης χρηματοδότησης είτε λόγω γραφειοκρατικών αβλεψιών που καθυστέρησαν την
εξέλιξή τους. Πρόκειται για μεγάλης ή μικρότερης εμβέλειας έργα, που βρίσκονται
ψηλά στην ατζέντα των εκάστοτε αρμοδίων, αλλά στην πράξη παραμένουν εδώ και
χρόνια σε επίπεδο υποσχέσεων.
Σχετικά με το παραλιακό μέτωπο Καλαμαριάς-Πυλαίας, είναι ένα όνειρο εδώ και χρόνια για τους κατοίκους των εμπλεκόμενων δήμων η
αξιοποίηση του.
Τα
προβλήματα ξεκινούν από το ιδιοκτησιακό καθεστώς που ισχύει για τις παραλίες
και των δύο δήμων, αλλά και από το γεγονός ότι οι ίδιοι οι δήμοι δε διαθέτουν
τα απαραίτητα κονδύλια για τις απαλλοτριώσεις. Είναι άλλωστε γνωστή η σχετικά
πρόσφατη «περιπέτεια» του δήμου Καλαμαριάς, με την προσπάθεια ανοικοδόμησης
παραλιακού οικοπέδου από τους ιδιοκτήτες του, που είχαν δικαιωθεί στα
δικαστήρια.
Στην
Καλαμαριά, στο κομμάτι από το Παλατάκι μέχρι τα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης,
αναμένεται ο καθορισμός -μέσω του υπό υπογραφή αναθεωρημένου Γενικού
Πολεοδομικού Σχεδίου- των ορίων των δύο δήμων, ενώ στο κομμάτι από το Παλατάκι
μέχρι τη Ρέμβη, η μαρίνα έχει περάσει στο περίφημο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής
Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και ο δήμος αντιδρά στη μονομερή παραχώρηση
της μαρίνας σε ιδιώτη.
Στο
μήκους 5 χλμ. κομμάτι παραλίας που ανήκει στο δήμο Πυλαίας, η κατάσταση είναι
άθλια, με σκουπίδια και παραπήγματα που αποτελούν εστία μόλυνσης.
Τα άλλα έργα
Τα άλλα έργα, μικρότερης
εμβέλειας έργα, που, ενώ είναι εξίσου σημαντικά για τη βελτίωση της ποιότητας
ζωής των κατοίκων και απαιτούν λιγότερη χρηματοδότηση, παραμένουν στα χαρτιά,
είναι:
1. Πλατεία Αριστοτέλους
Η
πλατεία Αριστοτέλους περιμένει ακόμη χρηματοδότηση για να ευπρεπιστεί. Το
σχέδιο του δήμου για ήπιας μορφής ανάπλαση της πλατείας, συνολικού
προϋπολογισμού περίπου 3,5 εκατ. ευρώ, είναι «κολλημένο» στην έλλειψη
χρηματοδότησης εδώ και έξι χρόνια, αν και τυπικά ήταν έτοιμο για δημοπράτηση.
2. Πλατεία Διοικητηρίου
Από
το... 1990 εκκρεμεί η ανάπλαση της περίφημης πλατείας Διοικητηρίου. Ηταν τότε
που ήρθαν στο φως αρχαιολογικά ευρήματα τεράστιας σημασίας από ιστορικής
άποψης, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους.
3. Στρατόπεδο Κόδρα
Ενας
από τους ελάχιστους ανοιχτούς χώρους που έχουν απομείνει στον πυκνοδομημένο
αστικό ιστό αναμένει ακόμη εδώ και δεκαετίες την αξιοποίησή του ως πάρκο
υπερτοπικής σημασίας. Πρόκειται για το στρατόπεδο Κόδρα, στην Καλαμαριά, το
οποίο μπορεί μεν να προστατεύεται από την απόφαση - «ομπρέλα» του Συμβουλίου
της Επικρατείας που το χαρακτηρίζει χώρο πρασίνου, εκκρεμεί όμως η αποζημίωση
των ιδιωτών που διατηρούν ιδιοκτησίες
4. Διάνοιξη της οδού Πόντου
Το
μετρό αλλά και η επιχορήγηση του κράτους για την κάλυψη ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων του παρελθόντος, έτσι όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί μέχρι τα τέλη
του Σεπτεμβρίου του 2012, φαίνεται πως για πρώτη φορά δημιουργούν ένα κλίμα
αισιοδοξίας για την πολυσυζητημένη διάνοιξη της οδού Πόντου στην Καλαμαριά. Κι
αυτό όμως δε σημαίνει ότι το έργο ξεκινά άμεσα...
5. Καπναποθήκες Καλαμαριάς
Εδώ
και χρόνια, ο δήμος Καλαμαριάς ζητά από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης τις
γνωστές Καπναποθήκες. Τελικά, όμως, ένα τμήμα του οικοπέδου αυτού δόθηκε στο...
Βατοπέδι. Με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (μετά το σκάνδαλο που προέκυψε), τα
«αμαρτωλά» αυτά οικόπεδα επιστρέφουν στο ελληνικό Δημόσιο.
6. Ανάπλαση Μοναστηρίου
Ενα
από τα σημαντικά έργα για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, είναι αυτό της ανακατασκευής -
ανάπλασης της οδού Μοναστηρίου, ένα έργο προϋπολογισμού 5,5 εκατ. ευρώ. Στην
ουσία, το έργο αποτελεί συνέχεια του ήδη ανακατασκευαζόμενου τμήματος της οδού
Μοναστηρίου στα όρια του δήμου Κορδελιού - Ευόσμου.
7. Υπόγεια οδός Μενεμένης
Η
υπόγεια οδός Μενεμένης, που επίσης παραμένει στο κενό, αποτελεί έργο ύψιστης
σημασίας για την περιοχή και η υλοποίησή του θα διευκολύνει και θα καταστήσει
ασφαλέστερες τις μετακινήσεις, ενώ ταυτόχρονα θα εξασφαλιστεί η σύνδεση και η
επικοινωνία στη δυτική Θεσσαλονίκη, που σήμερα εξυπηρετείται μόνο μέσω της οδού
Αγ. Παρασκευής. Αναλυτικότερα, αποτελεί ένα έργο προϋπολογισμού περίπου 18
εκατ. ευρώ, που θα λύσει τα πολύ σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα προσπέλασης από
και προς Αμπελόκηπους, Μενεμένη, Εύοσμο, Σταυρούπολη και γενικότερα τη δυτική
Θεσσαλονίκη.
8. Αντιπλημμυρικά έργα στους δήμους
Στα
χαρτιά παραμένει εδώ και χρόνια ο σχεδιασμός για τη διευθέτηση χειμάρρων και
την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε αρκετά σημεία του νομού Θεσσαλονίκης. Οι
δήμοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και ζητούν να ληφθούν μέτρα, ενώ το Τμήμα
Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ επαναλαμβάνει την περίφημη μελέτη του για την
αντιπλημμυρική προστασία του πολεοδομικού, μελέτη που κάθε φορά είναι εφιαλτικά
ίδια με την προηγούμενη.
9. Πάρκινγκ
Παράπονα
από την πλειοψηφία των δημάρχων συνοδεύουν συνήθως και το έργο των
σχεδιαζόμενων πάρκινγκ σε διάφορους δήμους. Κάποιοι αποδίδουν την καθυστέρηση
στην αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου των συμβάσεων παραχώρησης (χαρακτηριστική
περίπτωση αυτή του τριώροφου υπόγειου πάρκινγκ στη Φιλίππου με 400 θέσεις
στάθμευσης), ενώ κάποιοι άλλοι επιμένουν ότι οι επιχειρηματίες δεν πρόκειται να
εκδηλώσουν ενδιαφέρον για πάρκινγκ σε περιφερειακούς δήμους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.