Σάββατο 20 Μαρτίου 2021

Αντιδράσεις για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας

Αντιδράσεις εξ αριστερών για την αποδοχή από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης των μεθοδεύσεων της γερμανικής κυβέρνησης ώστε να αποδράσει από την ηθική και οικονομική ομηρία του ναζιστικού παρελθόντος, μπλοκάροντας με τον τρόπο της τις ελληνικές διεκδικήσεις. Οι επικρίσεις αφορούν τη συμμετοχή του κ. Κων. Ζέρβα να μετάσχει στο εποπτικό συμβούλιο του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας, πρόεδρος του οποίου είναι η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

«Στον πιο μαρτυρικό δήμο της Ελλάδας, στη Θεσσαλονίκη του Ολοκαυτώματος, στη Θεσσαλονίκη της ‘‘Ελευθερίας’’, της πρώτης αντιστασιακής οργάνωσης στην κατεχόμενη Ευρώπη, η κυβέρνηση της Ν.Δ. και οι ταγοί της στην πόλη σπεύδουν να συμμορφωθούν με τους σχεδιασμούς της γερμανικής κυβέρνησης, ώστε να ‘‘καταπολεμηθούν τα στερεότυπα(!) ανάμεσα στους νέους των δύο χωρών’’, όπως ισχυρίζονται, αποσιωπώντας το γεγονός ότι τραβήξαμε τα πάνδεινα από τα γερμανικά στρατεύματα» σχολιάζει στην «Εφ.Συν.» ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, πρώην πρόεδρος της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Διεκδίκησης των Οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα.

«Είναι καιρός ο δήμαρχος να καταλάβει ότι η πόλη και η ιστορία της δεν του χαρίστηκαν σαν δώρο. Ακόμα και σαν δήμαρχος μικρής μειοψηφίας ΔΕΝ μπορεί να τη δεσμεύει με τέτοιου είδους απαράδεκτες αποφάσεις» τονίζει σε ανακοίνωσή της η δημοτική παράταξη της «Λαϊκής Συσπείρωσης» με επικεφαλής τον Σωτήρη Ζαριανόπουλο. Η «Λαϊκή Συσπείρωση» καλεί μάλιστα τον δήμαρχο «να καταλάβει ότι το ψέμα και η υποκρισία έχουν “κοντά ποδάρια” καθώς: αφού ψήφισε “παρών” (βλ. δεν ψήφισε) στη μετονομασία της οδ. Χρυσοχόου (του διοικητή της πόλης στη ναζιστική κατοχή και μάρτυρα υπεράσπισης στη δίκη του ναζιστή σφαγέα των Εβραίων της πόλης, Μέρτεν), δηλώνει “δεν ξεχνώ” στη μαύρη επέτειο του δολοφονικού εξοστρακισμού τους στα στρατόπεδα δολοφονίας το 1943 και την ίδια μέρα αποδέχεται τον διορισμό του στο Ελληνογερμανικό Ιδρυμα “λήθης” των εγκλημάτων του Ναζισμού».

Σύμφωνα με τον κ. Μηταφίδη, είναι «διαχρονική η προσπάθεια των Γερμανών κυβερνώντων να αποδράσουν από την ηθική και οικονομική ομηρία του ναζιστικού παρελθόντος με στρατηγικές που απωθούν, εξασθενίζουν ή ακόμη και “εκκαθαρίζουν σιωπηλά τις μη ορθές πολιτικά μνήμες” από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ώστε να απεκδυθούν της ευθύνης τους να αποκαταστήσουν ηθικά και υλικά τα θύματα των ναζιστικών φρικαλεοτήτων». Μάλιστα «η πρακτική αυτή, την οποία η Γερμανία δοκιμάζει και σε άλλες χώρες-πρώην θέατρα εγκλημάτων θηριωδίας, όπως η Ναμίμπια, απασχόλησε πρόσφατα και την ελληνική Βουλή, κατά την κύρωση της συμφωνίας για το Ελληνογερμανικό Ιδρυμα Νεολαίας», το κείμενο της οποίας «αποφεύγει να αναφερθεί στην εκπλήρωση των αθετημένων υποχρεώσεών της απέναντι στην καθημαγμένη χώρα μας, ως “καθολικός διάδοχος του Γ’ Ράιχ”, σύμφωνα με τις μεταπολεμικές συμφωνίες που φέρουν και τη δική της υπογραφή, όπως η Συνθήκη του Λονδίνου του 1953».

Και η "Λαϊκή Συσπείρωση"

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» από την πλευρά της θυμίζει πως «η επιλογή της Θεσσαλονίκης ως έδρας του ιδρύματος αυτού ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών», ότι το ίδρυμα «χρηματοδοτείται και λειτουργεί σαν παράρτημα του υπουργείου Εξωτερικών της Γερμανίας» και πως «είναι γνωστές οι σκέψεις και διαδικασίες για αναθεώρηση της ιστορίας της Θεσσαλονίκης και ιδιαίτερα της περιόδου απελευθέρωσής της το 1944 από τον ΕΛΑΣ (με πρωτοβουλίες ακροδεξιών αλλά και στελεχών του κ. Ζέρβα)».

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών σε ρεπορτάζ του Απόστολου Λυκεσά


Και ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ

Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων απεύθυναν 36 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με την εκπαιδευτική πλατφόρμα «MOG Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα. Όπως αναφέρουν συγκεκριμένα:

Σύμφωνα με επιστολή του Εθνικού Συμβουλίου Διεκδίκησης των Οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα,που εστάληστο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στο  Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και στα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ), πρόκειταινα εισαχθεί στα προγράμματα σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης η εκπαιδευτική πλατφόρμα «MOG / Μνήμες από την Κατοχή στην Ελλάδα», που έχει χρηματοδοτήσει το Υπουργείο Εξωτερικών της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, το γερμανικό ίδρυμα «Μνήμη, Ευθύνη και Μέλλον» (EVZ) και από ελληνικής πλευράς το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Όπως παρουσιάζεται μέσα από τους στόχους που τίθενται, πρόκειται για μια απόπειρα προσέγγισης της συλλογικής ιστορικής μνήμης  κυρίως μέσω προφορικών μαρτυριών, χωρίς την αναγκαία ιστορική τεκμηρίωση και με σκοπό την ανάπτυξη του επιπέδου ιστοριογνωσίας των Ελλήνων μαθητών.

Επειδή η ανάδειξη της ιστορικής μνήμης δεν είναι ένα μια ουδέτερη διαδικασία , αλλά είναι πεδίο πολιτικής διαμάχης και επιλογής

Επειδή, η επίσημη  γερμανική πολιτική για τον «σωφρονισμό» της ιστορικής μνήμης όπως εντοπίζουν αρκετοί ιστορικοί, εξαντλείται, εκ πρώτης όψεως, σε «αθώες» δραστηριότητες ή πρωτοβουλίες «κοινής κουλτούρας αναμνήσεων»,  αντί της ανάληψης οποιασδήποτε ευθύνης για την υλική και ηθική αποκατάσταση των θυμάτων της ναζιστικής θηριωδίας

Επειδή οι Έλληνες μαθητές/τριες δεν γίνεται να έρχονται σε επαφή με την κατοχική μνήμη, μόνο μέσω βιωματικών αφηγήσεων, χάνοντας έτσι τη συνολική, «μεγάλη εικόνα» της ανήκεστης βλάβης που άφησε πίσω της η ναζιστική θηριωδία  

Επειδή η κυβέρνηση της ΝΔ έχει κυριολεκτικά εξαφανίσει τον «οδικό χάρτη» διεκδίκησης των γερμανικών οφειλών που χάραξε η από 27/7/2016 Έκθεση (Πόρισμα)της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Διεκδίκησης, την οποία υιοθέτησε η Βουλή των Ελλήνων (17/4/2019), εκδίδοντας μάλιστα σχετική απόφαση που καλούσε την κυβέρνηση να ξεκινήσει επίσημα τη διαδικασία διεκδίκησης

Επειδή, παρά την απόρριψη της Ρηματικής Διακοίνωσης  που επέδωσε στις 4/6/2019 ο πρέσβης μας στο Βερολίνο κατόπιν των οδηγιών της τότε Αναπληρώτριας Υπουργού Εξωτερικών κ. Σίας Αναγνωστοπούλου, ο εκπρόσωπος του Γερμανικού Υπουργείου Εξωτερικών Ράινερ Μπρόιλ δήλωσε ότι «δεν αποκλείει το να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε, προκειμένου να δημιουργήσουμε μια κοινή “κουλτούρα αναμνήσεων” ώστε να συντελεστούν εμφανή δείγματα συμφιλίωσης».

Ερωτάται  η κ. Υπουργός:

-Πώς τοποθετείται το Υ.ΠΑΙ.Θ.σε σχέση με την επιδίωξη του γερμανικού κράτους να συμβάλει στην διδασκαλία της κατοχικής περιόδου στο ελληνικό σχολείο, μέσω αυτής της εκπαιδευτικής πλατφόρμας,την ιδία στιγμή  που έχει απορρίψει τη Ρηματική Διακοίνωση που του επέδωσε το ελληνικό κράτος για το ανοιχτό και μείζον ζήτημα των γερμανικών αποζημιώσεων; Σκοπεύει να επιτρέψει την εισαγωγή του παραπάνω προγράμματος στα σχολεία, το οποίο ενώ έχει ως αντικείμενό του την ιστορία της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα, εκπορεύεται και χρηματοδοτείται κυρίως  από το γερμανικό κράτος;

-Έχει ζητήσει την εισήγηση και γνωμοδότηση του ΙΕΠ, ως επιτελικού επιστημονικού οργάνου του ΥπουργείουΠαιδείας και Θρησκευμάτων για  θέματα σχολικής εκπαίδευσης, 

-Πρόκειται στα νέα προγράμματα σπουδών που θα εισαχθούν σχετικά με τη διδασκαλία της σχολικής ιστορίας, να ληφθούν υπόψη και να αξιοποιηθούν εξαιρετικές έρευνες και μελέτες Ελλήνων ιστορικών που εκπονήθηκαν για την περίοδο της Κατοχής με δαπάνες του ελληνικού κράτους;

Οι ερωτώντες βουλευτές: Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία), Φίλης Νικόλαος, Αβραμάκης Ελευθέριος, Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη, Αλεξιάδης Τρύφων, Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα), Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος, Βαγενά-Κηλαηδόνη Άννα, Βαρδάκης Σωκράτης, Γκιόλας Ιωάννης, Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος, Ζουράρις Κωνσταντίνος, Ηγουμενίδης Νικόλαος, Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω), Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα), Καφαντάρης Χαρούλα (Χαρά), Λάππας Σπυρίδων, Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης), Μάρκου Κωνσταντίνος, Μεικόπουλος Αλέξανδρος, Μουζάλας Ιωάννης, Μπάρκας Κωνσταντίνος, Μωραίτης Αθανάσιος (Θάνος), Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα), Ξανθόπουλος Θεόφιλος, Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης), Πούλου Παναγιού (Γιώτα), Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ), Συρμαλένιος Νικόλαος, Τζούφη Μερόπη, Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος (Αλέκος), Φάμελλος Σωκράτης, Φωτίου Θεανώ, Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης, Χρηστίδου Ραλλία, Ψυχογιός Γεώργιος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.