Παρασκευή 3 Μαΐου 2024

Η άρνηση του Πέτρου, ο Πόντιος Πιλάτος και το κάμπινγκ

To περιστατικό με τον Απόστολο Πέτρο, όπως αυτό περιγράφεται στο κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο, Κεφάλαιο ΚΣΤ΄(26), 57-75, που απαρνήθηκε τον Ιησού την ώρα που αυτός δικάζονταν σε θάνατο από τους Αρχιερείς, είναι εξόχως διδακτικό. Όταν ρωτήθηκε εάν ήταν μαζί με τον Ιησού τον Ναζωραίο, εκείνος τρεις φορές το αρνήθηκε με όρκο, λέγοντας  «Δεν ξέρω τον άνθρωπο». Αμέσως ένας πετεινός λάλησε και τότε θυμήθηκε ο Πέτρος το λόγο του Ιησού, που του είχε πει: «Πριν ο πετεινός λαλήσει, τρεις φορές θα με απαρνηθείς». 

Κωστίκας Παπαβασιλείου: Ένας άγνωστος πρωταγωνιστής των γεγονότων της 9ης του Μάη 1936

του Σπύρου Κουζινόπουλου
Μία μοναδική μαρτυρία για τα αιματηρά γεγονότα του Μάη του 1936 στη Θεσσαλονίκη, είναι αυτή που μας είχε καταθέσει λίγο πριν το θάνατό του, ένας από τους ηγέτες εκείνου του πανεργατικού ξεσηκωμού, ο τότε Γραμματέας του Σωματείου Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, Κωστίκας Παπαβασιλείους, που υπήρξε μία θρυλική μορφή του εργατικού και αριστερού κινήματος.

Το Πάσχα στη Βόρεια Ελλάδα

Πασχαλιάτικα έθιμα που αναβιώνουν σε περιοχές της Μακεδονίας
Με έντονο το χρώμα της παράδοσης, γιορτάζεται σε όλη την Ελλάδα το Πάσχα, η μεγαλύτερη γιορτή της χριστιανοσύνης. Πληθώρα εθίμων αναβιώνουν σε αρκετές περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας αλλά και μετά την Ανάσταση. Παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετωπίζουν πολλοί  συμπατριώτες μας, με το δικό τους τρόπο, λιτά και ταπεινά, θα βρουν τρόπο να περάσουν τις άγιες τούτες μέρες.

Πέμπτη 2 Μαΐου 2024

O γιορτασμός της πρώτης ελεύθερης Πρωτομαγιάς στη Θεσσαλονίκη

του Σπύρου Κουζινόπουλου
Πέμπτη 10 Μαίου 1945, και οι εργαζόμενοι της Θεσσαλονίκης γιορτάζουν την πρώτη ελεύθερη Πρωτομαγιά μετά από εννέα ολόκληρα χρόνια. Δηλαδή, όχι μόνο μετά το τέλος της ναζιστικής Κατοχής, αλλά και της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου. Δεδομένου ότι ο δικτάτορας Μεταξάς, θεωρώντας τις Πρωτομαγιάτικες εκδηλώσεις ως έργο των «αναρχοκομμουνιστών» και προκειμένου να αποτρέψει την απεργία, με την οποία γιόρταζαν την ημέρα αυτή οι εργαζόμενοι όλου του κόσμου, την είχε καθιερώσει ως υποχρεωτική αργία.

Το Πάσχα στην παλιά Επανομή

Εορτασμός στην πλατεία (όπως ήταν παλιά) της Επανομής
του Σπύρου Κουζινόπουλου
Άγνωστα στους νεότερους και ξεχασμένα από τους παλιότερους, είναι στις μέρες μας τα πατροπαράδοτα έθιμα που τηρούνταν στην παλιά Επανομή όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα και ανήμερα το Πάσχα. Διαδικασίες που τηρούνταν τούτες τις μέρες, τα έθιμα που ακολουθούνταν πιστά, όπως ο «μίτκος», το «σνί», το «κανίσι», τα «μπιλιτζίκια» αλλά και η «συδεμένη». Έθιμα που τα κατέγραψε και τα διέσωσε ο Επανομίτης λαογράφος Χρήστος Παπαχρήστου.

Η Πρωτομαγιά του 1921 στη Θεσσαλονίκη

Εβραίοι υποδηματεργάτες της Θεσσαλονίκης, διαδηλώνουν την περίοδο της Φεντερασιόν
του Σπύρου Κουζινόπουλου
Πρωτομαγιές στη Θεσσαλονίκη άλλοτε και τώρα. Πρωτομαγιάτικες εκδηλώσεις μέσα σε ένα κλίμα άγριου διωγμού του εργατικού κινήματος και κατάπνιξης των δημοκρατικών και συνδικαλιστικών ελευθεριών. Τον εορτασμό μιας τέτοιας Πρωτομαγιάς, πριν ένα ακριβώς αιώνα, το 1921, θα γνωρίσουμε μέσα από τις αναμνήσεις ενός στελέχους του αριστερού και συνδικαλιστικού κινήματος, τον Άγι Στίνα (Σπύρο Πρίφτη).

Τετάρτη 1 Μαΐου 2024

Ο Μάης της νιότης, ο Μάης της Θεσσαλονίκης

του Σπύρου Κουζινόπουλου
Μάης. Ο μήνας που κορυφώνεται η άνοιξη. Ο μήνας της νιότης. Ο μήνας που σημάδεψε την ανθρωπότητα με τις εξεγέρσεις, σε διάφορα σημεία της γης, νέων ανθρώπων, οι οποίοι υποχρέωσαν την ιστορία να υποκλιθεί στο μεγαλείο της σκέψης και των αγώνων τους για Ελευθερία και κοινωνική προκοπή. Νεανικές εξεγέρσεις ενάντια σε όσους παραλύουν δημοκρατικά ιδεώδη, ανθρώπινα δικαιώματα, κοινωνικές αξίες. Νεανική άρνηση και αμφισβήτηση της εξουσίας εκείνης που αγκυλώνει ιδεολογίες και κοκαλώνει τη σκέψη. Μάης, ο μήνας της Θεσσαλονίκης

Τρίτη 30 Απριλίου 2024

Ο πρώτος γιορτασμός της εργατικής Πρωτομαγιάς στη Θεσσαλονίκη του 1909

Από τη λήξη μιας επιτυχημένης απεργίας των σιδηροδρομικών της Μακεδονίας
Από την περίοδο ακόμη της Οθωμανικής κυριαρχίας, αρχίζουν να δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη διάφορες ριζοσπαστικές πολιτικές ομάδες. Μετά την επικράτηση του κινήματος των Νεότουρκων, το 1908, και την καθιέρωση Συντάγματος στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, οι εργαζόμενοι αρχίζουν να διεκδικούν καλύτερες συνθήκες εργασίας και αμοιβής, με συνέπεια να ξεσπάσει απεργιακό κύμα.