Δεν φτάνει που
αυθαίρετα, τη φετινή σεζόν, αυξάνει το εισιτήριο στα 3 ευρώ ο πλοιοκτήτης της εταιρίας
με τα καραβάκια, αλλά από πάνω, επιχειρεί να ρίξει την ευθύνη στην Περιφέρεια
Κεντρικής Μακεδονίας και τους Δήμους Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού,
ότι ευθύνονται αυτοί που η εταιρία του δεν έχει μόνιμα εγκατεστημένα πλοία της στη
Θεσσαλονίκη.
Αυτό προκύπτει από
ενδιαφέρον ρεπορτάζ της Έλενας Καραβασίλη, που δημοσιεύεται στο σημερινό φύλλο της
εφημερίδας «Καρφίτσα» και όπου, εκτός του πλοιοκτήτη, μιλάει και η
αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης κ.Πατουλίδου, κάνοντας αναφορά στην πορεία
εκτέλεσης του έργου της κανονικής Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας Θεσσαλονίκης
και όχι της … «πιλοτικής» που υποτίθεται ότι υλοποιείται με τα δύο καραβάκια
σήμερα, που κάνουν τον ίδιο χρόνο διαδρομής με τα αντίστοιχα διασκευασμένα
καϊκια που είχαν μετασκευαστεί σε επιβατικά και μετέφεραν κόσμο πριν μισό και
πλέον αιώνα από το Λευκό Πύργο στην ανατολική ακτή του Θερμαϊκού.
Το ρεπορτάζ στην «Καρφίσα»
έχει ως εξής:
Για τρίτη και πιθανότατα
τελευταία χρονιά θα ανοίξουν πανιά ο «Κωνσταντής» και ο «Άγιος Γεώργιος» που
εκτελούν τα δρομολόγια της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας στον Θερμαϊκό κόλπο,
όπως αποκάλυψε στην Karfitsa ο πλοιοκτήτης- Εκπρόσωπος
Κοινοπραξίας Thessaloniki Waterways, Εμμανουήλ Κάιλας.
«Φέτος καλύπτουμε τον
συμβατικό χρόνο, που είμαστε υποχρεωμένοι. Δυστυχώς δε δόθηκε σημασία για να
καταφέρουμε να κάνουμε κάτι περισσότερο. Τα πλοία που φέρνουμε στη Θεσσαλονίκη,
τα παίρνουμε από τη Σαλαμίνα (όπου δουλεύουν όλο το χρόνο), κάτι που έχει
επιπλέον κόστος για εμάς», λέει ο κ. Κάιλας. Ο ίδιος εξηγεί πως η Περιφέρεια
Κεντρικής Μακεδονίας και οι εμπλεκόμενοι δήμοι (Θεσσαλονίκης, Θερμαϊκού και
Καλαμαριάς), δεν έδωσαν ικανοποιητική χρονική διάρκεια στην πλοιοκτήτρια
εταιρία, ώστε να έχει μόνιμα εγκατεστημένα πλοία στη Θεσσαλονίκη.
"Μπαγιάτηδες" της Θεσσαλονίκης περιμένουν προπολεμικά στο λιμάνι να επιβιβαστούν |
«Τα δρομολόγια δε συμφέρουν στην εταιρία»
Ο κ. Κάιλας τονίζει πως
τα συγκεκριμένα δρομολόγια- Λιμάνι, Λευκός Πύργος, Περαία, Νέοι Επιβάτες από τα
τέλη Μαΐου και από την 1η Ιουλίου και έως το τέλος Αυγούστου Λιμάνι, Λευκός Πύργος,
Μαρίνα Καλαμαριάς, Περαία, Νέοι Επιβάτες, Αγία Τριάδα- δε συμφέρουν την
εταιρία.
«Τα συμπεράσματα που
έχουμε βγάλει από τα χρόνια της πιλοτικής λειτουργίας, ήταν απόλυτα θετικά.
Έχουμε ενημερώσει πολλές φορές του αρμόδιους φορείς για όλα τα δεδομένα της εν
λόγω γραμμής. Μάλιστα, στο δήμο Θερμαϊκού έχουμε ευεργετήσει πολλούς επαγγελματίες,
διότι ο όγκος του κόσμου που μεταφέρθηκε από και προς το συγκεκριμένο δήμο ήταν
μεγάλος», τονίζει ο κ. Κάιλας. Και συνεχίζει: «με το πέρας της σεζόν “κατέβαζαν
διακόπτες” και δεν γινόταν κανένα δρομολόγιο μέχρι την έλευση της νέας σεζόν».
Ο ίδιος λέει
χαρακτηριστικά, πως το πιλοτικό πρόγραμμα πρέπει να πάψει να είναι πιλοτικό και
να λειτουργήσει σε μία μόνιμη βάση. «Για να φέρουμε εμείς ένα πλοίο και να
μείνει στη Θεσσαλονίκη, θα πρέπει να έχουμε ένα συμβόλαιο για κάποιο εύλογο
χρονικό διάστημα. Δεν είναι δυνατόν αλλά ούτε και συμφέρον για εμάς να
αναλαμβάνουμε συμβατικώς υποχρέωση εκτέλεσης δρομολογίων για χρονικό διάστημα
μόλις πέντε μηνών, όπως συμβαίνει τώρα. Κάθε χρόνο γίνονται συζητήσεις, χωρίς
όμως να λαμβάνεται αντίστοιχη πρωτοβουλία από τους αρμόδιους φορείς», αναφέρει
ο κ. Κάιλας.
Η ένταξη στο ΕΣΠΑ
Το έργο της θαλάσσιας
αστικής συγκοινωνίας εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ 2007-2013, όπου έγιναν οι μελέτες για
τη δημιουργία των έξι πρώτων στάσεων, προϋπολογισμού 1.000.000€ και μέσα από
προγραμματική σύμβαση που υπογράφηκε το 2013 από την Μητροπολιτική Ενότητα
Θεσσαλονίκης και τους δήμους Θερμαϊκού, Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς, ανατέθηκε
η εκπόνηση των μελετών στην ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ.
«Ήδη εκπονήθηκαν οι μελέτες σε ποσοστό 80% με
την αντίστοιχη χρηματοδότηση. Επιλέχθηκαν τα έξι σημεία που θα δημιουργηθούν οι
στάσεις στην παλιά παραλία στο ύψος της οδού Κομνηνών, στο ύψος του Δημαρχείου
Θεσσαλονίκης, στο Μέγαρο Μουσικής, στην Αρετσού, στο Αεροδρόμιο και στο
λιμανάκι των Νέων Επιβατών. Προβλέπεται βέβαια και δεύτερη φάση με στάσεις στο
λιμανάκι του Καλοχωρίου, στην περιοχή των ναυπηγείων, στο δήμο Πυλαίας Χορτιάτη
και στη Μηχανιώνα. Έγινε η μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία πλέον
είναι στο στάδιο της διαβούλευσης καθώς και οι αρχιτεκτονικές μελέτες», λέει η
Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου.
Τα καραβάκια της "Πιλοτικής" υποτίθεται συγκοινωνίας, κάνουν τόση ώρα για να φτάσουν στον προορισμό τους, όσο τα αντίστοιχα πριν μισό και πλέον αιώνα |
Τα… θαλάσσια και «χερσαία» εμπόδια
Όπως εξηγεί η κ. Πατουλίδου,
ένα άμεσο πρόβλημα, που πρέπει να επιλυθεί, είναι η συνέχιση της χρηματοδότησης
των υπολοίπων μελετών είτε από ίδιους πόρους των φορέων της Προγραμματικής
Σύμβασης είτε από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κεντρικής Μακεδονίας
. «Στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας του ΕΣΠΑ 2014-2020 με μέριμνα και ενδιαφέρον
της ΠΚΜ, έχει προβλεφθεί σχετική δράση με προϋπολογισμό 4.000.000€. Για να
μπορέσουμε, όμως, να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία αυτή θα πρέπει το έργο να
είναι ώριμο. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουν τακτοποιηθεί τα θέματα χρήσης
των χώρων εγκατάστασης των στάσεων και οι φορείς διαχείρισης τους».
Το μεγαλύτερο και
σοβαρότερο πρόβλημα που έχει και χρονοβόρες διαδικασίες, σύμφωνα με την κ.
Πατουλίδου, είναι η παραχώρηση των χερσαίων και θαλάσσιων χώρων για τη
δημιουργία των τριών στάσεων στην παλιά και νέα παραλία του δήμου Θεσσαλονίκης,
που όπως ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ θα παραχωρηθεί στο δήμο, οπότε θα επιλυθεί
κατά ένα μέρος το θέμα που αφορά το χερσαίο τμήμα των στάσεων.
«Θα ζητηθεί άμεσα η
παραχώρηση και των αντίστοιχων θαλάσσιων χώρων από το Υπουργείο Οικονομικών
διαδικασία που είναι χρονοβόρα», σημειώνει. Στην Αρετσού και στους Νέους
Επιβάτες δεν υπάρχει πρόβλημα χώρων, «αφού στο μεν πρώτο υπάρχει ζώνη λιμένα
στο δε δεύτερο έχει υποβληθεί εδώ και καιρό σχετικός φάκελος και αναμένεται η
άμεση έγκριση της ζώνης λιμένα. Στις ζώνες λιμένα μπορεί με απόφαση των
διαχειριστών των λιμανιών να εγκριθεί άμεσα η εγκατάσταση των στάσεων και τα
απαιτούμενα συνοδά έργα», εξηγεί η κ. Πατουλίδου.
Nα γίνει Λιμενικό Ταμείο στο Δήμο Θεσσαλονίκης
Η Αντιπεριφερειάρχης
Θεσσαλονίκης επισημαίνει πως είναι επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας λιμενικού
γραφείου ή Δημοτικό λιμενικό Ταμείο στο δήμο Θεσσαλονίκης, για τις τρεις στάσεις.
«Ήδη έχει δημιουργηθεί λιμενικό γραφείο στο δήμο Θερμαϊκού για τη στάση στους
Ν. Επιβάτες. Στην Αρετσού χρέη λιμενικού ταμείου εκτελεί η Ελληνική Εταιρεία
Τουριστικής Ανάπτυξης ΕΕΤΑ. Μετά θα μπορέσουμε να υποβάλλουμε φάκελο χρηματοδότησης
στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας για τη δημιουργία των απαραίτητων έργων :
στέγαστρα, χώροι παραμονής – επιβίβασης και αποβίβασης επιβατών, σημεία
πρόσδεσης των σκαφών, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων κλπ», λέει η κ. Πατουλίδου.
Η ίδια τονίζει πως εκτός
από το ανατολικό θαλάσσιο μέτωπο της πόλης μας, «υπάρχει και το δυτικό, το
οποίο είναι πολύ υποβαθμισμένο και περιβαλλοντικά επιβαρυμένο. Για το λόγο
αυτό, συνεχίζει, «ως Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουμε ήδη σε εξέλιξη, σε
συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τη μελέτη για την
περιβαλλοντική αποκατάσταση και την αστική αναβάθμιση του δυτικού θαλάσσιου μετώπου
που εκτείνεται από το ρέμα του Δενδροποτάμου στο δήμο Αμπελοκήπων - Μενεμένης
μέχρι και τα όρια του Καλοχωρίου στο δήμο Δέλτα, με χρηματοδότηση που
εξασφάλισε ο κ. Τζιτζικώστας από το Interreg».
Όπως λέει: «στόχος μας είναι με την ολοκλήρωση
της μελέτης να μπορέσουμε να προχωρήσουμε και στην υλοποίηση του έργου με
πόρους του νέου ΕΣΠΑ. Είναι ένα έργο που το θέλουν οι τοπικές κοινωνίες και με
τη συνεργασία των δύο δήμων θα κοιτάξουμε να το υλοποιήσουμε και να αλλάξουμε
την εικόνα του δυτικού θαλάσσιου μετώπου της πόλης μας», καταλήγει η κ.
Πατουλίδου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.