Σάββατο, 22 Ιουλίου 2017

Απαίτηση 60 χρόνων του λαού και των Δήμων της Θεσσαλονίκης οι δημόσιες αστικές συγκοινωνίες

Με αίσθημα βαθιάς ανακούφισης υποδέχθηκαν οι κάτοικοι του πολεοδομικού συγκροτήματος την είδηση ότι διαλύεται επιτέλους το καρκίνωμα του ΟΑΣΘ και γίνονται δημόσιες οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Ένα αίτημα που ήταν πάγιο εδώ και 60 ολόκληρα χρόνια από το λαό και την τοπική αυτοδιοίκηση της πόλης και για την επίτευξη του οποίου είχαν δώσει σκληρούς αγώνες όλες αυτές τις δεκαετίες οι Δήμοι του νομού Θεσσαλονίκης με μπροστάρη τον κεντρικό Δήμο της πόλης.

Σκίτσο του Κώστα Μητρόπουλου στη Μακεδονία 7-7-1957 για την άρνηση Καραμανλή να δεχθεί ιδιωτικοποίηση
των αστικών συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και δημιουργία Τρόλεϊ για να μη θιγούν οι λεωφορειούχοι
Παρουσιάζουμε στη συνέχεια μέσα από μία σειρά πρωτοσέλιδων δημοσιευμάτων των εφημερίδων της εποχής τις προσπάθειες της τοπικής αυτοδιοίκησης ώστε να γίνουν δημόσιες, άρα και πιο ανθρώπινες οι αστικές συγκοινωνίες του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Η απαρχή των κινητοποιήσεων κατά του ΟΑΣΘ, σημειώνεται πριν εξήντα ακριβώς χρόνια, από τις πρώτες ημέρες του Ιουλίου 1957, όταν η τότε κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή αποφάσισε να ξηλώσει τις γραμμές του τραμ, καταργώντας το και να παραδώσει πεσκέσι τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης «πεσκέσι» σε μία φούχτα λεωφορειούχων

Μακεδονία 14-1-1958
Η Συγκέντρωση του Ιανουαρίου 1958 στο γήπεδο της ΧΑΝΘ
Την Κυριακή 12 Ιανουαρίου 1958 στο γήπεδο της ΧΑΝΘ, υπό βροχή και κρύο είχε πραγματοποιηθεί μία ογκώδης συγκέντρωση των κατοίκων και των φορέων της Θεσσαλονίκης για το θέμα των αστικών συγκοινωνιών, με κεντρικό ομιλητή τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Μηνά Πατρίκιο και παρεμβάσεις από τον πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλον ίκης, Θεοδώρου, τον αντιπρόεδρο του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου, Π. Στεργίου, τον πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου, Σταυρούδη, τον πρόεδρο του Παγκτηματικού Συνδέσμου, Μπρόϊκο και τον δημοτικό σύμβουλο Θεσσαλονίκης, Κοζύρη.
Όπως διαβάζουμε στο δημοσίευμα της εφημερίδας Μακεδονία της Τρίτης 14 Ιανουαρίου 1958: «Εν αρχή ομίλησεν προς τα συγκεντρωμένα πλήθη ο δήμαρχος κ. Πατρίκιος, , όστις εζήτησε όπως η συγκοινωνία της πόλεως μη παραδοθεί εις την ομάδα των ιδιωτών λεωφορειούχων, αλλά ανατεθεί αυτή εις Οργανισμός Κοινής Ωφελείας, εις την οποίαν να μετέχουν ο Δήμος και οι οργανώσεις της πόλεως. . Υπομνήσας ότι, όταν το πρώτον καθιερώθη το 1889 η αστική συγκοινωνία Θεσσαλονίκης, ο δήμος ήτο μέτοχος  αυτής κατά 50%. .
Εν συνεχεία ετόνιζε ότι η "σημερινή λεωφορειακή συγκοινωνία είναι αθλία  και ταλαιπωρείται ο λαός υπό των λεωφορειούχων  οι οποίοι διεξάγουν αυτήν  και εις τους οποίους  η κυβέρνησις ανέθεσε την συνέχισιν της προνομιακώς και μονοπωλιακώς επί 24 έτη, πράγμα το οποίο αποβαίνει εις βάρος της πόλεως και των δημοτών».  

Ριζοσπάστης 6-2-1976
Η συγκέντρωση του 1976
Στη μνημειώδη ομιλία του προς τους δεκάδες χιλιάδες που είχαν συγκεντρωθεί μπροστά από το παλιό Δημαρχείο (Καραβάν Σαράϊ), ο αείμνηστος τότε δήμαρχος της Θεσσαλονίκης Μιχάλης Παπαδόπουλος, χαρακτήριζε τερατογονία την παραχώρηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης σε μία φούχτα λεωφορειούχων και  τόνιζε μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα:
εφημερίδα Θεσσαλονίκη 12-12-1976
«Αν η τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς συμβαίνει σε όλες τις χώρες Ανατολής και Δύσης είχε τις φυσικές της αρμοδιότητες, εκείνες που ταιριάζει και επιβάλλεται να έχει σε ένα δημοκρατικό πολίτευμα, δεν θα υπήρχε ανάγκη να γίνει η σημερινή συγκέντρωση. Αν οι αστικές συγκοινωνίες ανήκαν στους φυσικούς τους φορείς που εδώ σε εμάς, είναι οι Δήμοι και οι Κοινότητες της μείζονος Θεσσαλονίκης, το κάθε τι που αναφέρεται σ’ αυτές, στα μέσα συγκοινωνίας, τα δρομολόγια, την αξία του εισιτηρίου και ότι άλλο, θα το αποφασίζαμε όλοι μαζί", συνέχιζε ο Μ.Παπαδόπουλος.

Μακεδονία 6-2-1976
Και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Μιχάλης Παπαδόπουλος υπογράμμιζε στη συνέχεια:
Ρεπορτάζ του Σπύρου Κουζινόπουλου στην
εφημερίδα Ριζοσπάστης 15 Δεκεμβρίου 1978 
"Το πρόβλημα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε από την τερατογονία του ΟΑΣΘ  με το νομοθετικό διάταγμα 3721 του 1957, που ψηφίσθηκε από κυβέρνηση του σημερινού πρωθυπουργού (σ.σ. Ν.Δ.). Με τη σύμβαση αυτή παραχωρήθηκε το δικαίωμα της προνομιακής εκμετάλλευσης των αστικών συγκοινωνιών της μείζονος Θεσσαλονίκης σε τότε ιδιοκτήτες λεωφορείων που μέχρι τώρα,  αγωνίσθηκαν και αγωνίζονται με κάθε φανερό και σκοτεινό μέσο, να κρατήσουν το προνόμιο, να συνεχίσουν τη μονοπωλιακή εκμετάλλευση μιας βασικής κοινωνικής ανάγκης, που δεν επιτρεπόταν και δεν επιτρέπεται να αποτελεί αντικείμενο εκμετάλλευσης εκ μέρους ολίγων σε βάρος πολλών».

ΔΕΙΤΕ ΑΛΛΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ
Εφημερίδα Ελευθερία 14-1-1958


Εφημερίδα Μακεδονία 4 Μαρτίου 1966


εφημερίδα Μακεδονία 11-6-1957
Εφημερίδα Μακεδονία 5-7-1957

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου