Ρεκόρ λουκέτων στα καταστήματα της Θεσσαλονίκης, καθώς στο 20% έχει αυξηθεί το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στους βασικούς εμπορικούς δρόμους της πόλης, έναντι 10,1% του περσινού Αυγούστου, σύμφωνα με έρευνα για τα λουκέτα σε όλη την Ελλάδα που διενέργησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).
Αν και το κέντρο της Θεσσαλονίκης εμφανίζει πιο ενθαρρυντική εικόνα σε σύγκριση με εκείνη στην Αθήνα, η κατάσταση κάθε άλλο παρά θετική μπορεί να χαρακτηριστεί για τους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους.
Το μεγαλύτερο πλήγμα έχουν δεχθεί οι εμπορικοί δρόμοι Εγνατία, Βενιζέλου και Βασιλίσσης Όλγας, όπου το 19%, 18% και 18,5% αντίστοιχα των εμπορικών επιχειρήσεων έχει βάλει λουκέτο. Ακόμη κρισιμότερη είναι η κατάσταση στην οδό Κασσάνδρου, όπου μία στις τρεις επιχειρήσεις έχει κλείσει. Ο βασικότερος εμπορικός δρόμος της Θεσσαλονίκης, η οδός Τσιμισκή, αν και παρουσιάζει χαμηλά ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων σε σύγκριση με άλλους εμπορικούς δρόμους (περίπου 11%), σημειώνει σαφή επιδείνωση σε σχέση με τον περσινό Αύγουστο (8%). Στη Μητροπόλεως και στην Αγίας Σοφίας, εξάλλου, τα ποσοστά των λουκέτων είναι 9% και 8% αντίστοιχα.
Στην πόλη της Καβάλας, στο σύνολο των εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν τα κλειστά καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 14,7% του συνόλου.
Η κατάσταση σε κάθε εμπορικό δρόμο δεν είναι ίδια, ενώ σε αντιστοιχία με την περίπτωση της Βέροιας, οι μεγαλύτεροι σε έκταση και συγκέντρωση επιχειρήσεων δρόμοι σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, στον πολυπληθέστερο σε καταστήματα εμπορικό δρόμο της Καβάλας (Ομονοίας) τα λουκέτα φτάνουν το 17,28%, στην Κοζάνη (Ι. Τράντη) τα κλειστά καταστήματα ανέρχονται στο 25,2%, στη Βέροια (Κεντρικής) στο 18,7% και στην Έδεσσα (Εγνατία) στο 24,5%. Και στις τέσσερις περιοχές επιβεβαιώνεται η παραπάνω διαπίστωση, αφού οι τέσσερις εμπορικοί δρόμοι με την υψηλότερη συγκέντρωση επιχειρήσεων παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ποσοστό λουκέτων.
Το κέντρο της Κοζάνης εμφανίζει υψηλή συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων αναλογικά με το πλήθος των επιχειρήσεων που είναι εγκαταστημένες στους εν λόγω εμπορικούς δρόμους. Αναλυτικά, στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων σχεδόν το 18,8% των επιχειρήσεων έχει κλείσει, ενώ ορισμένοι μεγάλοι σε έκταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν ποσοστό λουκέτων από 22% έως 30%. Γενικά ο νομός Κοζάνης έχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων σε σύγκριση με τους άλλους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας.
Στην Έδεσσα στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα προσεγγίζουν το 18%. Και στην περίπτωση της Έδεσσας, η συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων παρουσιάζει αυξητικές τάσεις σε συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στις οδούς Εγνατία (24,5%), Παύλου Μελά (18,2%), Ηρώων Πολυτεχνείου (22,2%).
Στη Βέροια, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων είναι από τα χαμηλότερα και φτάνει το 12,4%.
Οι επιπτώσεις των λουκέτων
Οι επιπτώσεις από το κλείσιμο των επιχειρήσεων είναι πολλαπλές, με κυριότερη την αύξηση της ανεργίας στους απασχολούμενους.
Το μεγαλύτερο πλήγμα έχουν δεχθεί οι εμπορικοί δρόμοι Εγνατία, Βενιζέλου και Βασιλίσσης Όλγας, όπου το 19%, 18% και 18,5% αντίστοιχα των εμπορικών επιχειρήσεων έχει βάλει λουκέτο. Ακόμη κρισιμότερη είναι η κατάσταση στην οδό Κασσάνδρου, όπου μία στις τρεις επιχειρήσεις έχει κλείσει. Ο βασικότερος εμπορικός δρόμος της Θεσσαλονίκης, η οδός Τσιμισκή, αν και παρουσιάζει χαμηλά ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων σε σύγκριση με άλλους εμπορικούς δρόμους (περίπου 11%), σημειώνει σαφή επιδείνωση σε σχέση με τον περσινό Αύγουστο (8%). Στη Μητροπόλεως και στην Αγίας Σοφίας, εξάλλου, τα ποσοστά των λουκέτων είναι 9% και 8% αντίστοιχα.
Στην πόλη της Καβάλας, στο σύνολο των εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν τα κλειστά καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 14,7% του συνόλου.
Η κατάσταση σε κάθε εμπορικό δρόμο δεν είναι ίδια, ενώ σε αντιστοιχία με την περίπτωση της Βέροιας, οι μεγαλύτεροι σε έκταση και συγκέντρωση επιχειρήσεων δρόμοι σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, στον πολυπληθέστερο σε καταστήματα εμπορικό δρόμο της Καβάλας (Ομονοίας) τα λουκέτα φτάνουν το 17,28%, στην Κοζάνη (Ι. Τράντη) τα κλειστά καταστήματα ανέρχονται στο 25,2%, στη Βέροια (Κεντρικής) στο 18,7% και στην Έδεσσα (Εγνατία) στο 24,5%. Και στις τέσσερις περιοχές επιβεβαιώνεται η παραπάνω διαπίστωση, αφού οι τέσσερις εμπορικοί δρόμοι με την υψηλότερη συγκέντρωση επιχειρήσεων παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ποσοστό λουκέτων.
Το κέντρο της Κοζάνης εμφανίζει υψηλή συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων αναλογικά με το πλήθος των επιχειρήσεων που είναι εγκαταστημένες στους εν λόγω εμπορικούς δρόμους. Αναλυτικά, στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων σχεδόν το 18,8% των επιχειρήσεων έχει κλείσει, ενώ ορισμένοι μεγάλοι σε έκταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν ποσοστό λουκέτων από 22% έως 30%. Γενικά ο νομός Κοζάνης έχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων σε σύγκριση με τους άλλους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας.
Στην Έδεσσα στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα προσεγγίζουν το 18%. Και στην περίπτωση της Έδεσσας, η συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων παρουσιάζει αυξητικές τάσεις σε συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στις οδούς Εγνατία (24,5%), Παύλου Μελά (18,2%), Ηρώων Πολυτεχνείου (22,2%).
Στη Βέροια, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων είναι από τα χαμηλότερα και φτάνει το 12,4%.
Οι επιπτώσεις των λουκέτων
Οι επιπτώσεις από το κλείσιμο των επιχειρήσεων είναι πολλαπλές, με κυριότερη την αύξηση της ανεργίας στους απασχολούμενους.
· Σύμφωνα με την έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου το κλείσιμο των επιχειρήσεων επιδεινώνει την τάση συρρίκνωσης των εργοδοτών και των αυτοαπασχολουμένων με ταυτόχρονη αύξηση της μισθωτής απασχόλησης, η οποία πλέον συγκεντρώνεται σε μεγάλες επιχειρήσεις. Προηγούμενη έρευνα της ΕΣΕΕ είχε προβλέψει ότι θα χαθούν συνολικά περίπου 100.000 θέσεις στο εμπόριο.
· Η δεύτερη επίπτωση είναι η απώλεια εισοδήματος για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων.
· Η τρίτη επίπτωση αφορά τον αρνητικό αντίκτυπο στην κατοικία από την ερήμωση της γειτονιάς, καθώς επηρεάζεται και ενδεχομένως χάνει την αξία της, ενώ αυξάνεται και ο κίνδυνος να βαθύνει ο κοινωνικός αποκλεισμός, αφού, σύμφωνα με τα παραπάνω, μειώνεται η ζήτηση σε περιοχές μακριά από εμπορικά κέντρα εξυπηρέτησης.
πηγή: εφημερίδα «Μακεδονία»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.