Οι μισοί κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, μπορούν και συντηρούνται από το … λίπος (δηλαδή τις αποταμιεύσεις) που έχουν, ή πάλι καταφεύγοντας σε δανεικά, την ίδια στιγμή που ο ένας στους τρεις Θεσσαλονικείς περιόρισε τις αγορές προϊόντων μόνο στα απαραίτητα. Με συνέπεια όλων αυτών, τα καταστήματα της περιοχής για να αναπεξέλθουν, αναγκάζονται να κάνουν απολύσεις υπαλλήλων, να προχωρούν σε μειώσεις μισθών ή να ζητούν από τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων τους τη μείωση των ενοικίων.
Τα παραπάνω προκύπτουν από νέα έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του νομού Θεσσαλονίκης («Βαρόμετρο ΕΒΕΘ»), που εκπονήθηκε στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου 2012 από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), σε συνεργασία με την Palmos Analysis. Η έρευνα διεξάγεται δύο φορές τον χρόνο, στο 2ο δεκαπενθήμερο των μηνών Μαρτίου και Σεπτεμβρίου, σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών).
«Το 30% των καταναλωτών αγοράζει μόνο τα απολύτως απαραίτητα, κοινώς φυτοζωεί…» ανέφερε χαρακτηριστικά, σχολιάζοντας τα ευρήματα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, κ. Δ. Μπακατσέλος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ένας στους δύο καταναλωτές δηλώνει ότι ζει σε βάρος των αποταμιεύσεών του ή με δανεικά (49%), ενώ το 43% απαντά ότι ίσα ίσα τα φέρνει βόλτα με το εισόδημά του. Σχεδόν 9 στους 10 (88%) είδαν την οικονομική τους κατάσταση να χειροτερεύει τον τελευταίο χρόνο: το 94% των καταναλωτών περιμένει αύξηση της ανεργίας στο επόμενο διάστημα, ενώ μόλις το 7% πιστεύει ότι θα βελτιωθεί η οικονομική του κατάσταση.
Απαντήσεις απολύτως αναμενόμενες, αφού το μέσο οικογενειακό εισόδημα μειώθηκε κατά 36% από το 2009 έως σήμερα. Μέσα σε τρία χρόνια, οι καταναλωτές έχασαν 813 ευρώ από το οικογενειακό εισόδημα (από 2.425 ευρώ έφτασε τα 1.612 ευρώ), εκ των οποίων το ένα τρίτο «έκανε φτερά» μετά τον Σεπτέμβριο του 2011. Το ενδιαφέρον εύρημα είναι ότι, ακόμη και σήμερα, βρέθηκαν ορισμένοι (8%) που εξακολουθούν να αποταμιεύουν!
ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ «ΠΕΙΡΑΣΜΟΥΣ»
Η οικονομική κρίση έχει μειώσει σημαντικά τις επισκέψεις των καταναλωτών στα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα: ένας στους πέντε δεν μπαίνει καν στον «πειρασμό» (μόλις ένα 4% απαντούσε το ίδιο το 2008). Ένας στους δύο καταναλωτές (46%) που επισκέπτονται εμπορικά κέντρα το κάνει απλώς για βόλτα (μάλιστα, το 30% δεν ξόδεψε ούτε ένα ευρώ την τελευταία φορά), ενώ μόλις ένας στους τέσσερις (26% από 51% το 2008) επισκέπτεται ένα εμπορικό κέντρο με σκοπό να αγοράσει κάτι συγκεκριμένο.
Η αγορά του κέντρου της πόλης δέχεται σχεδόν τους μισούς καταναλωτές σε σχέση με το 2008 (26% έναντι 41%), ενώ όσοι το κάνουν ξοδεύουν πολύ λιγότερα: από 21 έως 50 ευρώ τη φορά, όταν πριν από μία τετραετία ξόδευαν 50-100 ευρώ. Σχεδόν επτά στους δέκα καταναλωτές (68% από 54%) ψωνίζουν από την αγορά της γειτονιάς τους τα απολύτως απαραίτητα, ενώ 9 στους 10 αναβάλλουν τις μεγάλες αγορές για αργότερα.
Η στάση των καταναλωτών αλλάζει σιγά σιγά, καθώς το 89% των ερωτηθέντων παίρνει απόδειξη, ενώ πάνω από τους μισούς (55%) τη ζητούν, όταν ο επαγγελματίας αποδειχθεί «ξεχασιάρης»: το... σύμπτωμα είναι ακόμη πιο έντονο στους ταξιτζήδες (μόλις 24% εκδίδει απόδειξη) και στους τεχνίτες και τεχνικούς (37%) και δευτερευόντως στους ελεύθερους επαγγελματίες (ιατρούς, δικηγόρους κτλ., με 47%). Τη μεγαλύτερη συνέπεια στην έκδοση αποδείξεων εμφανίζουν τα εμπορικά καταστήματα και τα καταστήματα εστίασης (ταβέρνες, εστιατόρια κοκ., με 80%).
«Το 30% των καταναλωτών αγοράζει μόνο τα απολύτως απαραίτητα, κοινώς φυτοζωεί…» ανέφερε χαρακτηριστικά, σχολιάζοντας τα ευρήματα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, κ. Δ. Μπακατσέλος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, ένας στους δύο καταναλωτές δηλώνει ότι ζει σε βάρος των αποταμιεύσεών του ή με δανεικά (49%), ενώ το 43% απαντά ότι ίσα ίσα τα φέρνει βόλτα με το εισόδημά του. Σχεδόν 9 στους 10 (88%) είδαν την οικονομική τους κατάσταση να χειροτερεύει τον τελευταίο χρόνο: το 94% των καταναλωτών περιμένει αύξηση της ανεργίας στο επόμενο διάστημα, ενώ μόλις το 7% πιστεύει ότι θα βελτιωθεί η οικονομική του κατάσταση.
Απαντήσεις απολύτως αναμενόμενες, αφού το μέσο οικογενειακό εισόδημα μειώθηκε κατά 36% από το 2009 έως σήμερα. Μέσα σε τρία χρόνια, οι καταναλωτές έχασαν 813 ευρώ από το οικογενειακό εισόδημα (από 2.425 ευρώ έφτασε τα 1.612 ευρώ), εκ των οποίων το ένα τρίτο «έκανε φτερά» μετά τον Σεπτέμβριο του 2011. Το ενδιαφέρον εύρημα είναι ότι, ακόμη και σήμερα, βρέθηκαν ορισμένοι (8%) που εξακολουθούν να αποταμιεύουν!
ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ «ΠΕΙΡΑΣΜΟΥΣ»
Η οικονομική κρίση έχει μειώσει σημαντικά τις επισκέψεις των καταναλωτών στα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα: ένας στους πέντε δεν μπαίνει καν στον «πειρασμό» (μόλις ένα 4% απαντούσε το ίδιο το 2008). Ένας στους δύο καταναλωτές (46%) που επισκέπτονται εμπορικά κέντρα το κάνει απλώς για βόλτα (μάλιστα, το 30% δεν ξόδεψε ούτε ένα ευρώ την τελευταία φορά), ενώ μόλις ένας στους τέσσερις (26% από 51% το 2008) επισκέπτεται ένα εμπορικό κέντρο με σκοπό να αγοράσει κάτι συγκεκριμένο.
Η αγορά του κέντρου της πόλης δέχεται σχεδόν τους μισούς καταναλωτές σε σχέση με το 2008 (26% έναντι 41%), ενώ όσοι το κάνουν ξοδεύουν πολύ λιγότερα: από 21 έως 50 ευρώ τη φορά, όταν πριν από μία τετραετία ξόδευαν 50-100 ευρώ. Σχεδόν επτά στους δέκα καταναλωτές (68% από 54%) ψωνίζουν από την αγορά της γειτονιάς τους τα απολύτως απαραίτητα, ενώ 9 στους 10 αναβάλλουν τις μεγάλες αγορές για αργότερα.
Η στάση των καταναλωτών αλλάζει σιγά σιγά, καθώς το 89% των ερωτηθέντων παίρνει απόδειξη, ενώ πάνω από τους μισούς (55%) τη ζητούν, όταν ο επαγγελματίας αποδειχθεί «ξεχασιάρης»: το... σύμπτωμα είναι ακόμη πιο έντονο στους ταξιτζήδες (μόλις 24% εκδίδει απόδειξη) και στους τεχνίτες και τεχνικούς (37%) και δευτερευόντως στους ελεύθερους επαγγελματίες (ιατρούς, δικηγόρους κτλ., με 47%). Τη μεγαλύτερη συνέπεια στην έκδοση αποδείξεων εμφανίζουν τα εμπορικά καταστήματα και τα καταστήματα εστίασης (ταβέρνες, εστιατόρια κοκ., με 80%).
πηγή: εφημερίδα "Μακεδονία"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.