Εκδήλωση για την Αντιδικτατορική Δράση του ιστορικού αντιτορπιλικού «ΒΕΛΟΣ», που εδώ και λίγες ημέρες είναι δεμένο στη νέα παραλία της Θεσσαλονίκης και θα παραμείνει εκεί για τους επόμενους τρεις μήνες, πραγματοποιήθηκε από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναύαρχου Νικόλαου Τσούνη, ενώ παρέστησαν μέλη του Κοινοβουλίου, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης/ Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Θρησκευτικών αρχών, εκπρόσωποι των Γενικών Επιτελείων των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, η οικογένεια του αείμνηστου Ναυάρχου Νικόλαου Παππά, μέλη του πληρώματος του Αντιτορπιλικού «ΒΕΛΟΣ», εν αποστρατεία στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, μέλη του ΣΦΕΑ 1967-1974 και λοιποί προσκεκλημένοι.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης ΠΝ, ενώ κύριος ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο Αντιναύαρχος ΠΝ (εα) Κωνσταντίνος Γκορτζής, μέλος του πληρώματος του Α/Τ ΒΕΛΟΣ που συμμετείχε στην Αντιδικτατορική Δράση.
Το θρυλικό αντιτορπιλικό πλοίο «Βέλος» που έχει χαρακτηριστεί ως πλωτό Μουσείο του Αντιδικτατορικού Αγώνα, κατασκευάστηκε το 1941 και αποτελεί ένα από τα τέσσερα πλοία τύπου Fletcher που σώζονται μέχρι σήμερα.Το ωράριο έχει ως εξής:Καθημερινές (εκτός Δευτέρας) και Σαββατοκύριακα: 9.00 - 13.00 και 17.00 - 19.00.Να σημειωθεί πως την ερχόμενη Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, το πλοίο θα παραμείνει κλειστό για τον εορτασμό της επετείου από την αντιδικτατορική του δράση.Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει ορίσει ως συμβολικό εισιτήριο για τους ενήλικες το αντίτιμο του 1 ευρώ, ενώ η είσοδος στα παιδιά, ΑμεΑ, άνεργους και λοιπές ειδικές κατηγορίες είναι δωρεάν.
Λίγα λόγια για την ιστορία του αντιτορπιλικού «Βέλος»
Το αντιτορπιλικό Βέλος καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1942 στα ναυπηγεία της Βοστόνης και τον Μάιο του 1943 μπήκε σε υπηρεσία στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, ως USS Charrette (DD-581).Ήταν ένα από τα 175, ιδίου τύπου πολεμικά πλοία κρούσεως που κατασκευάστηκαν τότε και προοριζόταν για επιχειρήσεις σε ανοικτή θάλασσα. Σήμερα σώζονται τέσσερα πλοία αυτού του τύπου, 3 στις ΗΠΑ και 1 στην Ελλάδα.
Συμμετείχε στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, παίρνοντας, μεταξύ άλλων, μέρος στις περισσότερες συμμαχικές αποστολές εναντίον των Ιαπώνων.Αποσύρθηκε από την ενεργό δράση τον Μάρτιο του 1946 στο Σαν Ντιέγκο των ΗΠΑ και παροπλίστηκε τον Ιανουάριο του 1947.
Η αντιδικτατορική δράση ανδρών και κυβερνήτη
Το 1958 εκσυγχρονίστηκε στα ναυπηγεία του Λονγκ Μπιτς στην Καλιφόρνια για να παραληφθεί τον Ιούλιο του επόμενου έτους από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με πρώτο κυβερνήτη τον αντιπλοίαρχο, Γ. Μόραλη και κατέπλευσε στην Ελλάδα στις 15 Οκτωβρίου του 1959.Στη διάρκεια της 32χρονης υπηρεσίας του στο ελληνικό ναυτικό γνώρισε 34 κυβερνήτες και διένυσε 320.000 ναυτικά μίλια.Το «Βέλος» συμμετείχε σε όλες σχεδόν τις εθνικές και διασυμμαχικές ασκήσεις - αποστολές καθώς και στις ελληνοτουρκικές κρίσεις των ετών 1964, 1967, 1974, 1987.
Τον Μάιο του 1973 το Βέλος καθόρισε την ιστορία του. Με κυβερνήτη τον αντιπλοίαρχο Ν. Παππά εγκατέλειψε τον σχηματισμό σκαφών που μετείχαν σε άσκηση του ΝΑΤΟ στα ανοικτά της Σαρδηνίας και κατέπλευσε στο λιμάνι του Φιουμιτσίνο, όπου επτά αξιωματικοί και 25 υπαξιωματικοί ζήτησαν πολιτικό άσυλο από τις ιταλικές αρχές διαμηνύοντας έτσι σε όλο τον κόσμο ότι οι φρουροί της Δημοκρατίας στην Ελλάδα παραμένουν ακοίμητοι.
Με αυτή του την κίνηση το αντιτορπιλικό κατάφερε να ενημερώσει και να αφυπνίσει την παγκόσμια κοινή γνώμη για τη θέληση της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού να αποτινάξει το παράνομο και αντιδημοκρατικό καθεστώς που είχε επιβληθεί στην Ελλάδα.Το Βέλος παροπλίστηκε τον Φεβρουάριο του 1991 και το 1994 με απόφαση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού χαρακτηρίστηκε ως «Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα» και ελλιμενίστηκε στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως του Πόρου.Από το 2002 ελλιμενίζεται στο θαλάσσιο πάρκο στο Τροκαντερό μαζί με το θωρηκτό «Αβέρωφ» και την τριήρη «Ολυμπιάς».Το πλοίο φυλάσσει αρχειακό υλικό και ελληνικές και ξένες εφημερίδες του 1973 με σκοπό τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης για τη συμβολή του Πολεμικού Ναυτικού στην αποκατάσταση της Δημοκρατίας.
Μίνι ξενάγηση στο «Βέλος»
Το αντιτορπιλικό έχει εκτόπισμα 3.050 τόνους, μέγιστο μήκος 115 μέτρα και μέγιστο πλάτος 12 μέτρα. Το βύθισμά του φτάνει στα 6.53 μέτρα, ενώ η μέγιστη ταχύτητα που αναπτύσσει είναι 35 κόμβοι. Διαθέτει, μεταξύ άλλων, 4 πυροβόλα, 3 δίδυμα ταχυβόλα, 2 εκτοξευτήρες με 48 ανθυποβρυχιακές βομβίδες και 4 κατευθυνόμενα βλήματα Κεραυνός εδάφους - αέρος, ενώ έχει χωρητικότητα πληρώματος 273 ατόμων.Αξίζει να σημειωθεί πως το πλοίο δεν έχει εσωτερικό πέρασμα από την πλώρη μέχρι την πρύμνη, με αποτέλεσμα το πλήρωμα να έπρεπε να διασχίσει το μήκος του από την εξωτερική μεριά, ανεξαρτήτως καιρικών και λοιπών καταστάσεων. «Εκεί είναι το δύσκολο σημείο» ανέφερε ο κυβερνήτης του Βέλους, επισημαίνοντας πως έχει δει ναυτικούς να διασχίζουν το πλοίο με 8 μποφόρ. Επιπλέον, το πηδάλιό του έχει αφαιρεθεί.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε παρουσία του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναύαρχου Νικόλαου Τσούνη, ενώ παρέστησαν μέλη του Κοινοβουλίου, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης/ Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Θρησκευτικών αρχών, εκπρόσωποι των Γενικών Επιτελείων των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, η οικογένεια του αείμνηστου Ναυάρχου Νικόλαου Παππά, μέλη του πληρώματος του Αντιτορπιλικού «ΒΕΛΟΣ», εν αποστρατεία στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, μέλη του ΣΦΕΑ 1967-1974 και λοιποί προσκεκλημένοι.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης ΠΝ, ενώ κύριος ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο Αντιναύαρχος ΠΝ (εα) Κωνσταντίνος Γκορτζής, μέλος του πληρώματος του Α/Τ ΒΕΛΟΣ που συμμετείχε στην Αντιδικτατορική Δράση.
Το θρυλικό αντιτορπιλικό πλοίο «Βέλος» που έχει χαρακτηριστεί ως πλωτό Μουσείο του Αντιδικτατορικού Αγώνα, κατασκευάστηκε το 1941 και αποτελεί ένα από τα τέσσερα πλοία τύπου Fletcher που σώζονται μέχρι σήμερα.Το ωράριο έχει ως εξής:Καθημερινές (εκτός Δευτέρας) και Σαββατοκύριακα: 9.00 - 13.00 και 17.00 - 19.00.Να σημειωθεί πως την ερχόμενη Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, το πλοίο θα παραμείνει κλειστό για τον εορτασμό της επετείου από την αντιδικτατορική του δράση.Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει ορίσει ως συμβολικό εισιτήριο για τους ενήλικες το αντίτιμο του 1 ευρώ, ενώ η είσοδος στα παιδιά, ΑμεΑ, άνεργους και λοιπές ειδικές κατηγορίες είναι δωρεάν.
Λίγα λόγια για την ιστορία του αντιτορπιλικού «Βέλος»
Το αντιτορπιλικό Βέλος καθελκύστηκε τον Ιούνιο του 1942 στα ναυπηγεία της Βοστόνης και τον Μάιο του 1943 μπήκε σε υπηρεσία στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, ως USS Charrette (DD-581).Ήταν ένα από τα 175, ιδίου τύπου πολεμικά πλοία κρούσεως που κατασκευάστηκαν τότε και προοριζόταν για επιχειρήσεις σε ανοικτή θάλασσα. Σήμερα σώζονται τέσσερα πλοία αυτού του τύπου, 3 στις ΗΠΑ και 1 στην Ελλάδα.
Συμμετείχε στον Β Παγκόσμιο Πόλεμο, παίρνοντας, μεταξύ άλλων, μέρος στις περισσότερες συμμαχικές αποστολές εναντίον των Ιαπώνων.Αποσύρθηκε από την ενεργό δράση τον Μάρτιο του 1946 στο Σαν Ντιέγκο των ΗΠΑ και παροπλίστηκε τον Ιανουάριο του 1947.
Ο ηρωϊκός κυβερνήτης του "Βέλος" Νίκος Παππάς |
Το 1958 εκσυγχρονίστηκε στα ναυπηγεία του Λονγκ Μπιτς στην Καλιφόρνια για να παραληφθεί τον Ιούλιο του επόμενου έτους από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με πρώτο κυβερνήτη τον αντιπλοίαρχο, Γ. Μόραλη και κατέπλευσε στην Ελλάδα στις 15 Οκτωβρίου του 1959.Στη διάρκεια της 32χρονης υπηρεσίας του στο ελληνικό ναυτικό γνώρισε 34 κυβερνήτες και διένυσε 320.000 ναυτικά μίλια.Το «Βέλος» συμμετείχε σε όλες σχεδόν τις εθνικές και διασυμμαχικές ασκήσεις - αποστολές καθώς και στις ελληνοτουρκικές κρίσεις των ετών 1964, 1967, 1974, 1987.
Τον Μάιο του 1973 το Βέλος καθόρισε την ιστορία του. Με κυβερνήτη τον αντιπλοίαρχο Ν. Παππά εγκατέλειψε τον σχηματισμό σκαφών που μετείχαν σε άσκηση του ΝΑΤΟ στα ανοικτά της Σαρδηνίας και κατέπλευσε στο λιμάνι του Φιουμιτσίνο, όπου επτά αξιωματικοί και 25 υπαξιωματικοί ζήτησαν πολιτικό άσυλο από τις ιταλικές αρχές διαμηνύοντας έτσι σε όλο τον κόσμο ότι οι φρουροί της Δημοκρατίας στην Ελλάδα παραμένουν ακοίμητοι.
Με αυτή του την κίνηση το αντιτορπιλικό κατάφερε να ενημερώσει και να αφυπνίσει την παγκόσμια κοινή γνώμη για τη θέληση της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού να αποτινάξει το παράνομο και αντιδημοκρατικό καθεστώς που είχε επιβληθεί στην Ελλάδα.Το Βέλος παροπλίστηκε τον Φεβρουάριο του 1991 και το 1994 με απόφαση του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού χαρακτηρίστηκε ως «Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα» και ελλιμενίστηκε στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως του Πόρου.Από το 2002 ελλιμενίζεται στο θαλάσσιο πάρκο στο Τροκαντερό μαζί με το θωρηκτό «Αβέρωφ» και την τριήρη «Ολυμπιάς».Το πλοίο φυλάσσει αρχειακό υλικό και ελληνικές και ξένες εφημερίδες του 1973 με σκοπό τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης για τη συμβολή του Πολεμικού Ναυτικού στην αποκατάσταση της Δημοκρατίας.
Μίνι ξενάγηση στο «Βέλος»
Το αντιτορπιλικό έχει εκτόπισμα 3.050 τόνους, μέγιστο μήκος 115 μέτρα και μέγιστο πλάτος 12 μέτρα. Το βύθισμά του φτάνει στα 6.53 μέτρα, ενώ η μέγιστη ταχύτητα που αναπτύσσει είναι 35 κόμβοι. Διαθέτει, μεταξύ άλλων, 4 πυροβόλα, 3 δίδυμα ταχυβόλα, 2 εκτοξευτήρες με 48 ανθυποβρυχιακές βομβίδες και 4 κατευθυνόμενα βλήματα Κεραυνός εδάφους - αέρος, ενώ έχει χωρητικότητα πληρώματος 273 ατόμων.Αξίζει να σημειωθεί πως το πλοίο δεν έχει εσωτερικό πέρασμα από την πλώρη μέχρι την πρύμνη, με αποτέλεσμα το πλήρωμα να έπρεπε να διασχίσει το μήκος του από την εξωτερική μεριά, ανεξαρτήτως καιρικών και λοιπών καταστάσεων. «Εκεί είναι το δύσκολο σημείο» ανέφερε ο κυβερνήτης του Βέλους, επισημαίνοντας πως έχει δει ναυτικούς να διασχίζουν το πλοίο με 8 μποφόρ. Επιπλέον, το πηδάλιό του έχει αφαιρεθεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.