Σαν «βάρκα χωρίς κουπιά», τον παρομοίασε η "Συμπολιτεία"
Σαν «βάρκα χωρίς κουπιά»,
μοιάζει ο δήμος Θερμαϊκού, λόγω της άσχημης οικονομικής κατάστασης στην οποία
βρίσκεται, από τα ελλείμματα που συσσωρεύθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και
τα άτολμα βήματα της σημερινής δημοτικής αρχής, όπως φάνηκε κατά του συζήτηση,
το απόγευμα της Τρίτης, του ισολογισμού έτους 2013.
Ήδη, όπως επισήμανε ο
επικεφαλής της «Συμπολιτείας Θερμαϊκού», Σπύρος Κουζινόπουλος, ο δήμος
βρίσκεται στο «κόκκινο», ενώ η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί στις χρήσεις
των ετών 2014 και 2015, με τη συνεχή υστέρηση στην είσπραξη των οφειλών προς το
δήμο, λόγω της διαρκώς επιδεινούμενης οικονομικής κατάστασης των συνδημοτών
μας.
Η ανησυχία για το
οικονομικό πρόβλημα του δήμου Θερμαϊκού μεγαλώνει από το γεγονός ότι, σύμφωνα
με τα όσα ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου ο δήμαρχος Γιάννης Μαυρομάτης, οι υποχρεώσεις σήμερα του Δήμου ανέρχονται στα 16 εκατομμύρια
ευρώ. Ενώ σε αυτά πρέπει να προστεθούν άλλα 3 εκατ. ευρώ από χρέη της δημοτικής
επιχείρησης ύδρευσης- αποχέτευσης (ΔΕΥΑΘ), συν τις επισφάλειες που αγγίζουν τα
2 εκατ. ευρώ, τις φορολογικές οφειλές ύψους 1,35 εκατ. ευρώ και τα χρέη για τα
νομικά πρόσωπα ΔΗΚΕΘ και ΤΕΘ ύψους 1,1 εκατ. ευρώ και 45.000 ευρώ αντίστοιχα.
«Πολύ φοβόμαστε ότι με
την τάση που υπάρχει και τα ακόμη περισσότερα προβλήματα που δημιουργούνται από
την αποστέρηση των πόρων προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που ακολουθεί η
συγκυβέρνηση, σε εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών της τρόϊκας, η κατάσταση θα
επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο στο κλείσιμο της παρούσας χρήσης έτους 2014»,
υπογράμμισε ο επικεφαλής της «Συμπολιτείας». Για να προσθέσει στο σημείο αυτό: «Το
ερώτημα είναι τι είδους Δήμο θέλουμε. Αν δηλαδή αποδεχθούμε αδιαμαρτύρητα αυτή
την κατάσταση και φορτώσουμε στους δημότες μας το κόστος λειτουργίας, ή πάλι αν
θα έχουμε μια δημοτική αρχή που θα διεκδικεί αυτά που χρωστάει το κράτος στην τοπική
αυτοδιοίκηση». Πρότεινε μάλιστα, αντί η διοίκηση του Δήμου να αποδέχεται
μοιρολατρικά την επιδείνωση των οικονομικών του δήμου και να μειώνει διαρκώς τα
κονδύλια για την ανακούφιση των πολιτών του δήμου Θερμαϊκού από τις συνέπειες της
οικονομικής κρίσης, να υπάρξει αποφασιστική αντιμετώπιση. «Αντί να καθόμαστε
εδώ και να κλαίμε τη μοίρα μας, ας μεταβεί μία αντιπροσωπεία του δημοτικού
συμβουλίου στο υπουργείο Εσωτερικών, με επικεφαλής τον δήμαρχο και τους εκπροσώπους
των παρατάξεων, κι εκεί, αν χρειαστεί, να παραδώσουμε στον υπουργό τα κλειδιά
του δήμου κι ας έρθει αυτός να τον λειτουργήσει», είπε ο Σπ. Κουζινόπουλος.
Όπως προκύπτει από τον
ισολογισμό του έτους 2013, τα ελλείμματα που το έτος 2012 ήταν 140.861,05 ευρώ,
το 2013 ανέβηκαν στις 696.653,67 και μαζί με τα παλιά ελλείμματα προηγουμένων
χρήσεων, που ήταν 927.850,88 ευρώ, εκτίναξαν το ύψος του ελλείμματος στο
1.624.504,55 ευρώ.
Το ανησυχητικό επίσης είναι
ότι οι ανελαστικές δαπάνες καλύπτουν πάνω από το 40% των εσόδων (για 55% έκανε
λόγο κάποιος από τους δημοτικούς συμβούλους), ενώ ο επικεφαλής της «Συμπολιτείας»
εξέφρασε φόβους ότι η κατάσταση μπορεί να είναι πολύ χειρότερη, δεδομένης της
πάγιας προσπάθειας των διοικούντων να εμφανίζουν μία όσο γίνεται πιο
ωραιοποιημένη εικόνα.
Η έλλειψη οργανωμένης αποθήκης
Ένα πολύ σοβαρό ζήτημα
που παρουσιάζεται στην έκθεση του Ορκωτού Λογιστή και το επισήμανε με έμφαση ο
Σπ.Κουζινόπουλος, είναι η έλλειψη οργανωμένης αποθήκης και βιβλίου αποθήκης στο
Δήμο.
Όπως συγκεκριμένα επισημαίνει ο Ορκωτός κ.Ανδρέας Τσαμάκης, «Δεν τηρείται
Βιβλίο Αποθήκης για την κατ’ είδος παρακολούθηση κατά ποσότητα και αξία όλων
των υλικών που αγοράζονται και αναλώνονται από τον Δήμο κατά την διάρκεια της
χρήσης. Ο διαχειριστικός έλεγχος των αποθεμάτων επιτυγχάνεται με την ορθή
τήρηση του βιβλίου αποθήκης και ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να πραγματοποιεί
πραγματική (φυσική) απογραφή των αποθεμάτων του τουλάχιστον μία φορά μέσα σε
κάθε χρήση και μάλιστα στο τέλος αυτής».
Στο σημείο αυτό τόσο ο δήμαρχος όσο και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Οικονομικών
κ.Μήλιος διαβεβαίωσαν το Σώμα ότι έγινε η προεργασία και πολύ σύντομα θα
αρχίσει να λειτουργεί οργανωμένη αποθήκη, κάτι που θα μειώσει, όπως είπε ο κ.
Μαυρομάτης, το κόστος των υλικών και των καυσίμων που προμηθεύεται ο δήμος κατά
30% έως 50%.
«Αυτά όλα, καταλογίζονται
αρνητικά στην προηγούμενη διοίκηση. Το ερώτημα είναι τι πρόκειται να γίνει από
εδώ και πέρα και τι μέτρα έχουν ληφθεί από τη σημερινή διοίκηση του
κ.Μαυρομάτη, προκειμένου να υπάρχει διαφάνεια και χρηστή διοίκηση», υπογράμμισε
ο επικεφαλής της «Συμπολιτείας Θερμαϊκού». Που προχώρησε και σε κάποιες άλλες επισημάνσεις
από την ανάγνωση του ισολογισμού του έτους 2013, όπως:
1.
Από τα στοιχεία εσόδων-εξόδων του ισολογισμού, προκύπτει
ότι οι πάγιες επενδύσεις για έργα, που έγιναν το χρονικό αυτό διάστημα του
έτους 2013, ήταν ελάχιστες, μόλις 145.309,10 ευρώ, γεγονός που και αυτό δείχνει
την ποιότητα και το μέγεθος του παραχθέντος έργου.
2.
Οι τακτικές επιχορηγήσεις, κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με
αυτά του 2012, ενώ παράλληλα τα όποια υπόλοιπα ταμείου, είναι υποχρεώσεις σε
φόρους και προμηθευτές και ο δανεισμός του Δήμου είναι ιδιαίτερα υψηλός για τις
δυνατότητές του.
3.
Κάτι σημαντικό: Στην έκθεση του Ορκωτού Λογιστή, αναγράφεται
ότι δεν υπάρχει εικόνα της ακίνητης περιουσίας του Δήμου. Πότε θα έχουμε έναν
αναλυτικό πίνακα για την περιουσιακή κατάσταση του δήμου Θερμαϊκού; Δεν πρέπει
το δημοτικό συμβούλιο να γνωρίζει για την ακριβή ακίνητη περιουσία που
διαθέτουμε;
4.
Επιπλέον, στο λογαριασμό 54.09.08, σύμφωνα πάντα με την
έκθεση, υπάρχει αναφορά στο ποσό των 2.137.392,02 ευρώ που αφορά το πρόστιμο
της ΔΟΥ Καλαμαριάς για τα περιβόητα «Τσαρδάκια» και υπάρχει παραπομπή σε
δικαστική απόφαση, με τη σημείωση μάλιστα ότι «την 25/09/2014 ανερχόταν στο ποσό των €
4.780.159,42 υπάρχει όμως
αναστολή σε ισχύ λόγω δικαστικής απόφασης». Γιατί δεν εφαρμόστηκε αυτή η
απόφαση μέχρι σήμερα;
5.
Ακόμη, οι προβλέψεις για κινδύνους και έξοδα είναι αυξημένες
από 1.489.116,04 σε 4.868.060,90 ευρώ. Το ποσό αυτό είναι ιδιαίτερα αυξημένο.
Θα θέλαμε μια αναλυτική εξήγηση γιαυτό, καθώς έχουμε την αίσθηση ότι γίνεται
μια λογιστική προσπάθεια διαμόρφωσης αποτελέσματος.
Τελειώνοντας ο
επικεφαλής της «Συμπολιτείας Θερμαϊκού», αναφερόμενος στον πίνακα των εσόδων του
ισολογισμού, όπου υπάρχουν κωδικοί για τα έσοδα από εισφορές σε χρήμα, ζήτησε αναλυτική
κατάσταση συνολικών εσόδων και απολογισμό για το που πήγαν αυτά τα χρήματα. Η
απάντηση που δόθηκε από τον αντιδήμαρχο Οικονομικών είναι ότι τα χρήματα αυτά
κατατίθενται σε ειδικό λογαριασμό για την μελετητική εταιρεία και ότι αυτό το
διάστημα από τις εισπράξεις της προκαταβολής του 10% για τον ΓΠΣ,
συγκεντρώθηκαν 215.000 ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.