Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020

Η ΕΕΑ και η νομική «τρύπα» - τροπολογία του αθλητικού νόμου

"...Εύλογα προκύπτει το ερώτημα γιαυτούς που κατέθεσαν την τροπολογία - νομικό έκτρωμα περί επαγγελματικού αθλητισμού: Οι ΠΑΕ που «εμπλέκονται» και τιμωρούνται με αφαίρεση βαθμών, συνεχίζουν να αγωνίζονται στο πρωτάθλημα με το υφιστάμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς;  Και επιπλέον, η τροπολογία δεν θα έπρεπε να περάσει σύμφωνα με τον κανονισμό της Βουλής από την αρμόδια επιτροπή της (έστω και τυπικά) όπως προβλέπεται;"

του Γρηγόρη Εδιρνέλη*                                                                      
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας ανακοίνωσε κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ότι με απόφαση του πρωθυπουργού «αναλαμβάνεται νομοθετική πρωτοβουλία προκειμένου να μην επιβάλλονται εξοντωτικές κυρώσεις για θέματα όπως αυτά για τα οποία γνωμοδότησε η Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού». 
Και η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία αφορούσε την κατάθεση τροπολογίας, με την οποία καταργείται η ποινή του υποβιβασμού και προβλέπεται πλέον ως ανώτατη ποινή η αφαίρεση πέντε έως δέκα βαθμών από το τρέχον ή το επόμενο πρωτάθλημα.
Σε συνέχεια κατατέθηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και ψηφίστηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή η τροπολογία που ουσιαστικά δίνει το πρωτάθλημα στον Ολυμπιακό! 
Στη διάταξη που τροποποιεί την παρ. 12 του άρθρου 69 του ν. 2725/1999 αναφέρεται ότι σε περίπτωση που διαπιστωθεί η παράβαση της πολυϊδιοκτησίας, τότε από τις δύο ομάδες επιβάλλεται ποινή αφαίρεσης 5 έως 10 βαθμών.
Στην περίπτωση που ο αθλητικός δικαστής της Σούπερ Λίγκας δεχθεί ότι ΠΑΟΚ και Ξάνθη ανήκουν στον Ιβάν Σαββίδη, τότε θα τους αφαιρεθούν βαθμοί.  (Πόσοι; Άγνωστο!!) Ο δικέφαλος στην ουσία θα χάσει τον τίτλο, ενώ η Θρακιώτικη ομάδα δεν θα μπορέσει να μπει στα play of.

ΕΠΙ ΤΗΣ ΝΟΜΙΚΗΣ ΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ
Νομικά κατά την ταπεινή μου άποψη, όπως και άλλων συναδέλφων μου που ασχολούνται με τα του αθλητικού δικαίου, καμιά νομική ισχύ δεν έχει η νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τις ποινές στις ΠΑΕ, αν δεν υιοθετηθεί πλήρως από τη FIFA και δεν δοθεί εντολή από αυτήν να τροποποιηθεί ο πειθαρχικός κώδικας της ΕΠΟ
Συνεπώς η χθεσινή νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης, με την οποία επιχειρείται να αλλάξει το πλαίσιο των ποινών που προβλέπονται για περιπτώσεις πολυϊδιοκτησίας ΠΑΕ, βρίσκεται κυριολεκτικά στον αέρα διότι:
Η τροπολογία που κατατέθηκε χθες από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού αφορά την παρ. 12 του άρθρου 69 του ισχύοντος σήμερα αθλητικού νόμου. Το συγκεκριμένο άρθρο αφορά τη λειτουργία της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού σε ζητήματα σαν αυτά που εγείρει η καταγγελία του Ολυμπιακού για ΠΑΟΚ και Ξάνθη. 
Η τροπολογία αυτή λοιπόν, μετατρέπει την ποινή από υποβιβασμό στην επόμενη κατηγορία ή και από τις επαγγελματικές κατηγορίες γενικώς, σε ποινή αφαίρεσης 5 έως 10 βαθμών από τη βαθμολογία της σεζόν μέσα στην οποία διαπιστώθηκε η παράβαση, δηλαδή ΑΜΕΣΑ.  Με αυτήν την ντρίπλα υποτίθεται πως οι ΠΑΕ ΠΑΟΚ και η Ξάνθη αποφεύγουν τον υποβιβασμό. (!!!)

Μόνο που τα πράγματα από νομικής σκοπιάς δεν είναι έτσι. 
Τα πειθαρχικά όργανα της Super League και κατόπιν το δευτεροβάθμιο της ΕΠΟ, δεν μπορούν (προς το παρόν τουλάχιστον) να δικάσουν με πλαίσιο ποινών διαφορετικό από αυτό που προβλέπει σήμερα ο πειθαρχικός κώδικας της ΕΠΟ, άσχετα με το τι λέει η τροπολογία που κατατέθηκε.
Ο πειθαρχικός κώδικας της ΕΠΟ στο παράρτημα Α, που αφορά τις ποινές από πορίσματα της ΕΕΑ, κανονικότατα εξακολουθεί να προβλέπει ποινή υποβιβασμού για περιπτώσεις παραβάσεων που χαρακτηρίζονται «βαρείες», όπως η συγκεκριμένη την οποία επικαλείται η ΕΕΑ. Για «σοβαρές», αφαίρεση 10 βαθμών και για «απλές» από έναν έως 10 βαθμούς. Σε πιο ελαφριές επιβάλλονται πρόστιμα.
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΔΗΛΑΔΗ, με αυτόν τον πειθαρχικό κώδικα θα εκδικάσουν τα πειθαρχικά όργανα του ποδοσφαίρου και η υπό ψήφιση τροπολογία δεν μπορεί να έχει κανέναν άμεσο αντίκτυπο. 
Για να αποκτήσει νομική εγκυρότητα, θα πρέπει να τροποποιηθεί και να προσαρμοστεί ο πειθαρχικός κώδικας της ΕΠΟ, αλλά αυτό (με ποινή έκπτωσης της διοίκησης της ΕΠΟ) απαγορεύεται ρητά να γίνει μέσα στη σεζόν που «διανύουμε». 
Ο μοναδικός τρόπος για να αποκτήσει νομική ισχύ η υπό ψήφιση τροπολογία είναι να δώσει εντολή η FIFA η οποία πιθανό να μην έχει λάβει καν γνώση των  γεγονότων αλλά και της κυβερνητικής παρέμβασης. 

Συμπερασματικά
Στην πραγματικότητα η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα παραβίασης του αυτοδιοίκητου του ποδοσφαίρου που, υπό κανονικές συνθήκες, φέρνει ποινές από την παγκόσμια συνομοσπονδία. Δεν μπορώ να κατανοήσω λοιπόν πως παρουσιάζεται αυτή η τροπολογία ως λύση από την πλευρά του υφυπουργού Αθλητισμού.
Βεβαίως, ο υφιστάμενος ποδοσφαιρικός πειθαρχικός κώδικας παρέχει τη δυνατότητα στον δικαστή να εξετάσει και την ουσιαστική βασιμότητα του πορίσματος και κατ’ επέκταση να αξιολογήσει εκείνος τη σοβαρότητα των παραβάσεων. 
Αλλά αυτό καμιά σχέση δεν έχει με τη κίνηση της κυβέρνησης, η οποία στην ουσία έχει προβεί σε μια ενέργεια που νομικά είναι τελείως στον αέρα, (εκτός αν υιοθετηθεί απόλυτα από FIFA – UEFA) κάτι που δείχνει πως κύριο μέλημα της ήταν να βγει όπως -  όπως μια αντίδραση στην εισήγηση της ΕΕΑ κι αυτό για να ριχτεί στάχτη στα μάτια των οπαδών του ΠΑΟΚ. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι τα παραπάνω ήταν άγνωστα στους καταθέτοντες τη τροπολογία - νομικό έκτρωμα.
Εύλογα προκύπτει εξ’ άλλου το ερώτημα: ΟΙ ΠΑΕ που «εμπλέκονται» και τιμωρούνται με αφαίρεση βαθμών, συνεχίζουν να αγωνίζονται στο πρωτάθλημα με το υφιστάμενο ιδιοκτησιακό καθεστώς;  Και επιπλέον, η τροπολογία δεν θα έπρεπε να περάσει σύμφωνα με τον κανονισμό της Βουλής από την αρμόδια επιτροπή της (έστω και τυπικά) όπως προβλέπεται;

*Ο Γρηγόρης Εδιρνέλης είναι δικηγόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου