Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2022

Δημοπρασία 104 έργων διάσημων Ελλήνων ζωγράφων

Ένας καλλιτεχνικός θησαυρός 104 μοναδικών έργων μεγάλων Ελλήνων ζωγράφων του 19ου και 20ου αιώνα, θα δημοπρατηθεί αυτή την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου, στις 7.35 το βράδυ, στη διαδικτυακή ζωντανή δημοπρασία που διοργανώνει ο δημοπρατικός οίκος της Θεσσαλονίκης HEllenic Auctions του Θάνου Ευαγγελινού.

Το εξώφυλλο του καταλόγου της δημοπρασίας, κοσμεί το έργο του Γιάννη Γαίτη (1923-1984) "Το αφεντικό των αφεντικών", έργο του 1979. Λάδι σε καμβά διαστάσεων 60×80 εκ, υπογεγραμμένο.

Πρόκειται για ένα δυναμικό εντυπωσιακό έργο του ανατρεπτικού οραματιστή Γαΐτη με τη διαπραγμάτευση της αναγνωρίσιμης φόρμας που τον απασχόλησε και την επεξεργάστηκε σε πολλές μορφές. Τοποθετεί τις φόρμες‐καρικατούρες του στο γεωμετρικό περίβλημά τους ανάγοντάς τους σε μέσο ειρωνείας και κοινωνικής κριτικής. Η υπαινικτική κεντρική και υπερμεγέθης φόρμα του "αφεντικού" σε χρωματική αντίθεση με το ασπρόμαυρο και, σε μικρότερη κλίμακα το πλήθος των σχηματοποιημένων μορφών στο αβαθές πεδίο της ζωγραφικής του επιφάνειας γίνεται σύμβολο ώστε να επιτελεσθεί η αναγωγή των αφηγημάτων του. Το αδιαφοροποίητο αντιπροσωπευτικό ασφυκτικό πλήθος τυποποιημένων συσσωρευμένων «ανθρώπων» με κενό ανέκφραστο πρόσωπο, ισοπεδωτική και αμείλικτη ομοιομορφία και γεωμετρία αποτελεί το «προϊόν» του μηχανισμού ελέγχου που ασκεί η σύγχρονη εποχή της ομοιομορφίας και της κατανάλωσης. Σε αντίθεση, η κυρίαρχη μορφή αντικατοπτρίζει το φαινόμενο της απόλυτης επιβολής και κυριαρχίας της εξουσίας της ποδηγεσίας και της επιβολής προσταγμάτων και στερεοτύπων.


Ένα επίσης σημαντικό έργο που θα δημοπρατηθεί είναι η "Μητρική στοργή" του Γιώργου Ιακωβίδη (1853‐1932) που προσδιορίζεται στα 1890. Λάδι σε δέρμα 45×34 εκ, υπογεγραμμένο. 

Στο σπουδαίο αυτό αριστοτεχνικό έργο του μεγάλου δημιουργού της Σχολής του Μονάχου αποτυπώνεται η αγαπημένη του σκηνή ταΐσματος βρέφους με φιλαλήθεια και οξυδέρκεια ψυχολόγου. Η γυναικεία μορφή αποδίδεται με τρυφερότητα και ζεστασιά μέσα σε έναν κόσμο βαθιά ανθρώπινο. Ο καλλιτέχνης επιτυγχάνει μία δυναμική πνευματικοποίηση της φόρμας και της μορφής με κυρίαρχο στοιχείο τη χρωματική ευγένεια και την ευαισθησία στην αριστοτεχνική χρήση του χρώματος και τις εναλλαγές του. Με τα γαιώδη χρώματα της ακαδημαϊκής ζωγραφικής με σφιχτή φόρμα και απαράμιλλο σχέδιο ο Ιακωβίδης παρουσιάζει τη μορφή λουσμένη σε ένα φωτεινό περίγραμμα. Η πηγή του φωτός προσδιορίζεται μέσα στον πίνακα σχηματίζοντας ένα στεφάνι φωτός γύρω από την κώμη της μητέρας αγιοποιώντας τη μορφή της ως εύρωστη και γαλήνια με ρόδινη σάρκα και στοχαστική ενατένιση της ζωής.


Ξεχωριστή θέση στη δημοπρασία έχει το έργο "Καλυψώ και Ευρυδίκη" του μεγάλου μας δημιουργού Κωνσταντίνο Παρθένη (1878‐1967). Λάδι σε καμβά 43×30 εκ, υπογεγραμμένο.

Ένα πολύ σημαντικό έργο του Παρθένη με την σπάνια συνεύρεση των δύο γυναικείων μορφών που απέδωσε ξεχωριστά σε παραλλαγές άλλων συνθέσεων ο κοσμοπολίτης καλλιτέχνης. Οι δύο Νύμφες, Καλυψώ και Ευρυδίκη, εδώ μαζί, έξω από την πλαισίωση του μύθου αποδίδονται τρυφερά, λιτά, απέριττα οπτικοποιώντας τον οραματικό υπέροχο κόσμο του. Σε απόλυτη αρμονία η σύνθεση αναπτύσσεται πάνω σε διαγώνιες που διαπερνούν τους ώμους τη λύρα και τα κεφάλια των μορφών. Η «κιθαρωδός» Καλυψώ καθήμενη σε βράχο με τη γνωστή έντονη σκυφτή κλίση της κεφαλής που δηλώνει προσήλωση και εσωτερική συγκέντρωση μιας μουσικού και συμπληρώνεται αριστοτεχνικά με την αναγνωρίσιμη κυκλωτική απόληξη του πέπλου της Ευρυδίκης που οργανώνει με μεγάλη συνθετική επιδεξιότητα το έργο. Η Ευρυδίκη αιωρείται ανάλαφρα σε μία ποιητική πνευματική ατμόσφαιρα γεμάτη κομψότητα μέσα στις ανεπαίσθητα παλλόμενες μακρόστενες κάθετες φόρμες των απόκοσμων πτυχών του ενδύματός της..


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το έργο του Σπύρου Παπαλουκά (1892‐1957) "Αρσανάς Μεγίστης Λαύρας" που φιλοτεχνήθηκε το 1938. Λάδι σε σελοτέξ 50×70 εκ, υπογεγραμμένο. 

Υπέροχο εκθαμβωτικό έργο του Παπαλουκά σχοινοβατώντας ανάμεσα στην παράδοση και την πρωτοπορία. Μέσα από την αριστοτεχνική διαλεκτική συλλειτουργία χρώματος και σχήματος για την απόδοση των όγκων της σύνθεσής του πλάθει τις φόρμες. Η δεινότητα της αντιληπτικής ικανότητάς του στην απόδοση του χώρου αλλά και η ικανότητά του χρωστήρα του με ευκρίνεια ενάργεια και ευπείθεια προσδίδουν μια εκθαμβωτική διάθεση στην ατμόσφαιρα που εκπέμπει ζωντάνια και δυναμισμό. Αλληλοτεμνόμενα επίπεδα που εγκλωβίζουν το βλέμμα του θεατή, υπακούουν στην επιθυμία του να υποτάξει την φύση στην καλλιτεχνική του ανάγκη. Η χρωματική αρμονία του γαλάζιου στη σύνθεση του τοπίου ακολουθεί ιδιότυπα τους όγκους ενεργοποιώντας τις αισθήσεις.


Ανάμεσα στα έργα που θα δημοπρατηθούν είναι και ο Όλυμπος" του Βασίλη Ιθακήσιου (1879‐1977). Λάδι σε καμβά 70×50 εκ, υπογεγραμμένο.

Από τις πλέον αριστοτεχνικές αποδόσεις του Ολύμπου από τον μεγάλο εικαστικό υμνητή του, τον Ιθακήσιο, που μαρτυρεί την δεινότητα της αντιληπτικής ικανότητας του σημαντικού αυτού ζωγράφου στην απόδοση του χώρου αλλά και στη δεινότητα του χρωστήρα του με ευκρίνεια ενάργεια και ευπείθεια. Το φως αναδεικνύει εντυπωσιακά το τρισδιάστατο των όγκων. Ο αγαπημένος καλλιτέχνης των πεζοπόρων και των ορειβατών του Ολύμπου, αποτυπώνει εδώ με εφάμιλλη μαεστρία το μεγαλείο του όρους των Θεών, μεταφέροντας βιωματικά, και γι αυτό αυθεντικά, την ποιητική του μαγευτικού τοπίου. Το σχέδιο και το χρώμα του αποπνέουν την υποβλητική ατμόσφαιρα του ελληνικού τόπου με ψυχική ομορφιά ευαισθησία και πάθος. Το άγριο τοπίο και οι όγκοι του βουνού ξαναζωντανεύουν στο καναβάτσο με τον αριστοτεχνικό του χρωστήρα μεταμορφωμένα από το προσωπικό ιδιότυπό του θέλγητρο.

Τον πλήρη κατάλογο της δημοπρασίας μπορεί να τον βρει κανείς στη διεύθυνση https://www.hellenicauctions.com/language/en/product-category/catalogue-december-2022/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.