Πέμπτη 9 Αυγούστου 2012

Αεροδιάδρομος "10-28": Θα υπάρξουν επιπτώσεις και ποιές στην ανατολική ακτή του Θερμαϊκού;

Προβληματισμό, δημιουργεί η ανακοίνωση περί άμεσης έναρξης των έργων «αναβάθμισης της αντοχής του διαδρόμου 10- 28» στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», που εξήγγειλε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Σταύρος Καλογιάννης. Κι αυτό γιατί κανείς δεν μας έχει πείσει ότι το έργο αυτό δεν θα προκαλέσει περιβαλλοντολογική καταστροφή στην ανατολική ακτή του Θερμαϊκού..

 Όλοι αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα ανάπτυξης του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης προκειμένου να μπορούν να προσγειώνονται και να απογειώνονται σε αυτό και μεγάλα αεροσκάφη από υπερατλαντικές πτήσεις. Όμως πιστεύουμε ότι δεν έχουν μελετηθεί επαρκώς οι επιπτώσεις σε όλο το θαλάσσιο μέτωπο από την Περαία μέχρι την Αγία τριάδα με το κάθετο μπάζωμα του Θερμαϊκού σε μήκος ενός χιλιομέτρου, που θα απαιτηθεί.
6 - 7- 2007   62,06μέτρα
Ορατή η διάβρωση
Ήδη, όπως εύστοχα παρατηρεί 0 κ. Πάνος Ζέρβας, μέλος του Πανελλαδικού Συμβουλίου των Οικολόγων Πράσινων, η διάβρωση είναι πια ορατή διά γυμνού οφθαλμού σε πολλά σημεία στην ανατολική ακτή του Θερμαϊκού, που ξεκινάει από την Καλαμαριά και φτάνει ως την Αγία Τριάδα,. Και είναι προφανές ότι προκαλείται από τις κατασκευές που ξεφυτρώνουν στην ακτή: το αλιευτικό καταφύγιο των Νέων Επιβατών, το κανάλι μπροστά στο ΚΑΠΠΑ και –κυρίως– την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10/28 στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Η διάβρωση εξαφανίζει την ακτή, από το αεροδρόμιο ως την Αγία Τριάδα. Σε λίγο ο παραλιακός δρόμος θα πέσει στη θάλασσα, ενώ τα Τσαΐρια, μια έκταση-φιλέτο 2.300 στρεμμάτων δίπλα στην Περαία, θα επανέλθει στην κατάσταση που βρισκόταν το 1916, δηλαδή θα ξαναγεμίσει θαλασσινό νερό. Η θεραπεία που προβλέπεται γι’ αυτό το πρόβλημα είναι πραγματικά εφιαλτική: οριζόντιοι και κάθετοι κυματοθραύστες από μεγάλα βράχια (μπλόγκια) και τσιμεντάρισμα της ακρογιαλιάς. Η «επανόρθωση» δηλαδή απλά θα ολοκληρώσει την καταστροφή ενός μοναδικού φυσικού κι αναπτυξιακού θησαυρού.
Σήμερα το έργο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο κι αν οι γενικότερες συνθήκες το επιτρέψουν, κάποτε θα ολοκληρωθεί. Αλλά σε κάθε περίπτωση, η ζημιά που προκαλεί στην ακτομηχανική δίαιτα της ακτής είναι ήδη σε πλήρη εξέλιξη και θα συνεχίζεται. Παράλληλα όμως συνεχίζεται και η δραστηριότητα φορέων και πολιτών, οι οποίοι παρατηρούν με αυξανόμενη ανησυχία τις επιπτώσεις της επέκτασης του διαδρόμου 10/28 στην ανατολική ακτή.
Προκειμένου να υπάρξει πλήρη ενημέρωση των φορέων και των κατοίκων του δήμου Θερμαϊκού, καθώς αυτοί θα είναι οι πρώτοι που θα υποστούν τις συνέπειες από το μπάζωμα της θάλασσας για την κατασκευή του νέου αεροδιαδρόμου, ο κ. Ζέρβας προτείνει το αυτονόητο: μια ομάδα ανεξάρτητων πραγματογνωμόνων, η οποία θα μελετήσει και θα αποτυπώσει την υπάρχουσα κατάσταση, θα τη συγκρίνει με τα δεδομένα των προηγούμενων ετών, θα εντοπίσει τις αιτίες των προβλημάτων (κυρίως της διάβρωσης) και θα κάνει μια πρόβλεψη για το πώς θα εξελιχτεί η κατάσταση τα επόμενα χρόνια. «Μπορεί να ακούγεται δύσκολο, αλλά δεν είναι, αυτό καθεαυτό. Το δύσκολο είναι να αποδεχτούμε το αυτονόητο» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ζέρβας!

22 - 7 -2009   59,38μέτρα

Τι προβλέπεται για τον «10-28»
 Το έργο επέκτασης του νέου αεροδιαδρόμου στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», προβλέπει την επέκταση του «10-28» κατά 900 μέτρα μέσα στη θάλασσα, με την κατασκευή και παράλληλου τροχοδρόμου. Ο διάδρομος θα έχει πλάτος 50 μέτρων.
Στους όρους διακήρυξης του έργου αναφέρεται ότι τα φερτά υλικά της επίχωσης του διαδρόμου θα προέρχονται από την περιοχή των πηγών της Σουρωτής. Οι κάτοικοι της Σουρωτής ισχυρίζονται ότι υπάρχει κίνδυνος να ανακοπεί η παροχή του μεταλλικού νερού.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, θα υπάρξουν στα παράλια του Δήμου Θερμαϊκού, μήκους 7 χιλιομέτρων, εκτεταμένες προσχωματώσεις και εξαμμώσεις, που θα οδηγήσουν στην υποβάθμιση της περιοχής.
Θα αλλάξει η φορά των θαλασσίων ρευμάτων, με αποτέλεσμα τα φερτά υλικά να καταλήγουν στην παραλία της Καλαμαριάς, στην απέναντι ακτή.
Στον προϋπολογισμό του έργου έχει συνυπολογισθεί κονδύλι 9 εκατ. Ευρώ, περίπου, για έργα ανάπλασης της παραλίας του Δήμου Θερμαϊκού από την εργολαβία η οποία θα κατασκευάσει το έργο.
29 -3- 2010   64,25μέτρα

Η καταστροφή της ακτογραμμής
Όπως προκύπτει από τις αεροφωτογραφίες της περιοχής που ελήφθησαν από τον δορυφόρο του Google και δημοσιεύθηκαν στην ιστοσελίδα http://pitylos.blogspot.gr/, το 2006, και συγκεκριμένα στις 14/2/2006, η απόσταση της ακτογραμμής στο συγκεκριμένο σημείο από το σταθερό λευκό βάθρο που φαίνεται στη φωτογραφία ήταν 70,70 μέτρα. Με την έναρξη του έργου της προέκτασης, η απόσταση στις 6-7-2007 μειώθηκε στα 62,06 μέτρα. Στις 22-7-2009 μειώθηκε κι άλλο στα 59,38 μέτρα. Ω του θαύματος η ακτογραμμή στις 29-3-2010 αυξήθηκε στα 64,25 μέτρα! Θα επρόκειτο περί πραγματικού θαύματος αν δεν βλέπαμε εκείνη την περίοδο ένα ειδικό αμμοληπτικό σκάφος το οποίο και "μπάλωσε" τα νεροφαγώματα ώστε να καλύψει τη ζημιά. Και, όπως μας λέει ο δορυφόρος της Google, στις 17-7-2011, η ακτογραμμή απέχει από το σταθερό σημείο 49,11 μέτρα!  Δηλαδή, κατά 21,5 μέτρα έχει φαγωθεί η ακτογραμμή ήδη! 


17 - 7 - 2011   49,11μέτρα
Μία επιστημονική έκθεση για τις επιπτώσεις του 10-28
Πριν από έξι χρόνια, τον Μάϊο του 2006, ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κ. Ι.Κουμεντάκης είχε εκπονήσει μία πολύ κατατοπιστική έκθεση για τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις που θα υπάρξουν για την ανατολική ακτή του Θερμαϊκού κόλπου από την επέκταση του αεροδιαδρόμου 10-28 του διεθνούς αερολιμένα Θεσσαλονίκης.
Παραθέτουμε στη συνέχεια τη σημαντική αυτή έκθεση:
1. Εισαγωγή
Στη συνέχεια προηγούμενης πραγματογνωμοσύνης μου (Ιανουάριος 2006) σχετικά με τις αναμενόμενες επιπτώσεις στην παράκτια ζώνη του Δήμου Θερμαϊκού από την επέκταση μέσα στη θάλασσα του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία» και της διατυπωμένης σ’ αυτήν επιφύλαξής μου για προσθήκη συμπληρωματικών στοιχείων, καταγράφω στην έκθεση αυτή τα εξής πρόσθετα στοιχεία.

2. Διάβρωση παράκτιας ζώνης Περαίας-Κεραιών ΕΤ-3
Η μελέτη Ακτομηχανικής που έγινε στα πλαίσια των ειδικών υποστηρικτικών μελετών για την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του αεροδρομίου «Μακεδονία» έχει καταλήξει στο συμπέρασμα (πρόβλεψη μαθηματικού μοντέλου) ότι εξαιτίας των έργων επέκτασης θα πραγματοποιείται διάβρωση της ακτής 2-3 μέτρων ετησίως, δηλαδή η ακτογραμμή θα μετατοπίζεται εις βάρος της στεριάς και η θάλασσα θα προελαύνει αντίστοιχα μέτρα προς αυτήν, στο τμήμα από τη Σκάλα Περαίας έως τις κεραίες της ΕΤ-3.
Επισημαίνομε επ’ αυτού ότι σε όλο το μήκος του εν λόγω τμήματος το προς διάβρωση υλικό είναι στο σύνολό του λεπτόκοκκη έως μεσόκοκκη, ασύνδετη χωρίς συνοχή, άμμος, πλούσια σε μικρά θαλάσσια κοχύλια και θραύσματα αυτών. Η διάβρωση των παράκτιων αυτών υλικών είναι ιδιαίτερα εύκολη, καθώς και η μεταφορά τους και απόθεσή τους σε άλλες θέσεις.
Με τα χαρακτηριστικά αυτά των προς διάβρωση υλικών, η ως άνω πρόβλεψη του μαθηματικού μοντέλου για διάβρωση 2-3 μέτρων ετησίως, είναι πολύ πιθανόν να αποδειχθεί ιδιαίτερα συντηρητική. Στην περίπτωση αυτή, αλλά ακόμη κι αν η πρόβλεψη είναι ακριβής, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα (2 έως 4 ετών) η αμμώδης παράκτια λωρίδα σε όλο της το μήκος, από Σκάλα Περαίας έως Κεραίες ΕΤ-3 και σε πλάτος μεγαλύτερο των 10 μέτρων θα έχει εξαφανισθεί από τη διάβρωση.
Με δεδομένη την σήμερα διαμορφωμένη κατάσταση στην παραλία σε όλο το μήκος της δομημένης ζώνης της Περαίας, η αμμώδης έκταση έχει πλάτος της τάξης των 10 μ. και στην ακραία της λωρίδα στα νότια αυτής έχει διαμορφωθεί ο παραλιακός πεζόδρομος της οδού Ακτής. Ο πεζόδρομος προβλέπεται να επεκταθεί σε όλη την παραλιακή ζώνη από Περαία προς Νέους Επιβάτες και Αγ. Τριάδα, μήκους περί τα 7 χιλιόμετρα, αρκετά τμήματα του ποίου έχουν ήδη ολοκληρωθεί (πεζόδρομος Κουντουριώτου στους Νέους Επιβάτες και οδός Οικονομίου στην Αγ. Τριάδα) και άλλα βρίσκονται υπό κατασκευή.
Ο μεγάλου μήκους αυτός παραλιακός πεζόδρομος, που τα ολοκληρωμένα τμήματά του αποτελούν σήμερα ό,τι ωραιότερο μπορεί να απολαύσει κάποιος, με ολόκληρο τον κόλπο της Θεσσαλονίκης σε επαφή, την πόλη της Θεσσαλονίκης και το Χορτιάτη απέναντι και την ύπαρξη κάθε είδους έργων και καταστημάτων αναψυχής, αθλητισμού, κ.τ.λ θα αρχίσει να διαβρώνεται και να καταστρέφεται από τη θαλάσσια δράση, όπου αυτή η δράση θα εκδηλώνεται έντονα διαβρωτικά, όπως στο τμήμα από Σκάλα Περαίας έως Κεραίες ΕΤ-3. Στον πεζόδρομο της οδού Ακτής υπάρχουν σήμερα ξενοδοχεία, εστιατόρια, ταβέρνες, κέντρα διασκέδασης, μπαρ, αθλητικές εγκαταστάσεις, πλατείες, μικρά λιμενικά και παράκτια έργα, κ.ά.
Αν καθυστερήσουν να ληφθούν κατάλληλα μέτρα αντιδιαβρωτικής προστασίας, ο πεζόδρομος της οδού Ακτής στην παραλία της Περαίας θα καταστραφεί και θα αρχίσουν να διαβρώνονται οι ζώνες θεμελίωσης των πολυάριθμων κτηρίων που βρίσκονται σ’ αυτήν.
Είναι προφανές ότι μέτρα προστασίας από τη διάβρωση που θα αλλοιώσουν τη χρήση αυτής της παραλίας, η οποία σήμερα αποτελεί ζώνη κολύμβησης και αναψυχής, δεν πρέπει να υιοθετηθούν και να κατασκευαστούν.
12 Σεπτεμβρίου 2008. Τα πασαλάκια που έβαλε η εταιρία
πάνω στην άμμο, μέχρι και 10 μέτρα από το νερό, είναι στη
θάλασσα! Άρα η ακτή "τρώγεται".
Η επέκταση της αμμώδους αυτής ακτής της Περαίας προς τα ανατολικά και βορειοανατολικά προς τις κεραίες της ΕΤ-3, αποτελεί μικρού ύψους (2-3 m) θίνη, πίσω από την οποία τα υψόμετρα του εδάφους επιτρέπουν την κατάκλυση της περιοχής από τη θάλασσα αν η θίνη αυτή καταστραφεί από τη διάβρωση, Για το λόγο αυτό και μπροστά σ’ ένα τέτοιο ενδεχόμενο κίνδυνο, η παράγραφος 55 της απόφασης έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων ορίζει τα εξής: «… Σε περίπτωση που έγκαιρα διαπιστωθεί αλλοίωση της ακτογραμμής με κίνδυνο να κατακλυσθεί η περιοχή νοτιοανατολικά του αεροδρομίου θα πρέπει κατά προτεραιότητα να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες και τα έργα ώστε να αποφευχθεί αυτό».
Επισημαίνουμε σχετικά ότι η θίνη αυτή αποτελείται αποκλειστικά από λίαν λεπτόκοκκη άμμο και επομένως είναι ιδιαίτερα ευπαθής στη διάβρωση. Πάνω σ’ αυτήν την θίνη κατασκευάζεται σήμερα ασφαλτοστρωμένος δρόμος που οδηγεί από την Περαία στην περιοχή ΚΑΠΠΑ-2000* όπου τους προσεχείς μήνες ολοκληρώνονται τα έργα ολυμπιακών προδιαγραφών που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων κλειστό γήπεδο μπάσκετ, κλειστό κολυμβητήριο, ξενοδοχείο, εστιατόριο, μαρίνα κ.ά.
Αν η θίνη αυτή διαβρωθεί και καταστραφεί, πέραν της αναμενόμενης κατάκλυσης της πίσω από αυτήν περιοχής, θα καταστραφεί και η οδός πρόσβασης στις εγκαταστάσεις αυτές της ΚΑΠΠΑ-2000 και η προσπέλαση προς αυτές από άλλη πλευρά θα είναι αδύνατη γιατί εφάπτεται ζώνης που παρεμβάλλεται μεταξύ αυτών και του αεροδρομίου, η οποία προβλέπεται επίσης να κατακλυσθεί.

3. Ζώνες προσάμμωσης
Από όσα έχουν καταγραφεί στην προηγούμενη «Έκθεση Γνωμοδότησης» που συντάξαμε τον παρελθόντα Ιανουάριο, ως ζώνες προσάμμωσης θεωρούνται, σύμφωνα με την πρόβλεψη του μαθηματικού μοντέλου της μελέτης «Ακτομηχανική διερεύνηση» η περιοχή του αεροδρομίου μέχρι τις κεραίες της ΕΤ-3 και η περιοχή από Ν. Επιβάτες μέχρι Περαία (βλ. κεφ. 5.2.5. της ΜΠΕ). Το φαινόμενο αυτό δεν περιγράφεται σε ό,τι αφορά την έντασή του και τη χρονική εξέλιξή του, ούτε προτείνονται μέτρα και έργα προστασίας των ακτών από την προσάμμωση και βεβαίως δεν μελετούνται τέτοια έργα.
Επί του θέματος της προσάμμωσης θα μπορούσαν οι Μελετητές να έχουν μια πραγματική εικόνα του φαινομένου και όχι μόνο θεωρητική προσέγγισή του με την πρόβλεψη του μαθηματικού μοντέλου ή ακόμη και φυσικού προσομοιώματος.
Μια πραγματική εικόνα προσάμμωσης που έχει λάβει χώρα στο Δήμο Θερμαϊκού από το 1997 δίδεται στην περιοχή της Σκάλας των Νέων Επιβατών και τεκμηριώνεται σ’ αυτή την έκθεση με φωτογραφικό υλικό που παραθέτουμε στη συνέχεια. Η Σκάλα (προβλήτα) αυτή συνολικού αρχικού μήκους 120 μέτρων, κατασκευάστηκε το 1967-6 8. Αργότερα έγινε επέκτασή της κατά 80 μ. Ταυτόχρονα κατασκευάστηκαν όμοιες προβλήτες τόσο στην Περαία όσο και στην Αγ. Τριάδα. Οι τρεις αυτές προβλήτες κατασκευάστηκαν πάνω σε κολώνες, διατεταγμένες σε δύο παράλληλες σειρές που απέχουν μεταξύ τους περίπου όσο το πλάτος κάθε προβλήτας. Σε κάθε σειρά οι κολώνες απέχουν μεταξύ τους 3 μ., εδράζονται στον πυθμένα της θάλασσας και προεξέχουν από την επιφάνειά της περί τα 2,5-3 μ. Πάνω σ’ αυτές τις κολώνες εδράζεται η προβλήτα, αφήνοντας κάτω από αυτή το χώρο μεταξύ των κολωνών ελεύθερο για τα θαλάσσια ρεύματα και τον κυματισμό.
Αυτού του τύπου οι προβλήτες (σκάλες) δεν προκάλεσαν αισθητά και με εμφανείς συνέπειες προβλήματα προσάμμωσης ή διάβρωσης.
Όμως το 1997 στη Σκάλα των Νέων Επιβατών κατασκευάστηκαν, σε δύο φάσεις, κάθετα στην υπάρχουσα προβλήτα, δύο συνεχόμενα ολόσωμα (μασσίφ) επιχώματα μέσα στη θάλασσα, έτσι ώστε να δημιουργηθεί αλιευτικό καταφύγιο.
Το μικρό αυτό λιμενικό έργο-θαλάσσιο μασσίφ επίχωμα, συνολικού μήκους μικρότερου των 100 m, διατάραξε έντονα την ευπαθή ισορροπία του θαλάσσιου και παράκτιου περιβάλλοντος της περιοχής.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την μεταφορά και απόθεση τεράστιων ποσοτήτων λεπτόκοκκων αμμωδών υλικών, την προσάμμωση με αυτά μεγάλης έκτασης εκατέρωθεν της αρχικής προβλήτας και την μετατροπή της έκτασης αυτής σε στεριά. Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια από την κατασκευή του καταφυγίου, στη θέση της προβλήτας η προσάμμωση έφθασε στα 120 μ από την αρχική ακτογραμμή από την οποία “ξεκινούσε” η προβλήτα.
Δημιουργήθηκαν με τον τρόπο αυτό δύο, περίπου τριγωνικές, νέες επιφάνειες στεριάς από τα υλικά της προσάμμωσης και προφανώς μείωση του βάθους της θάλασσας μέσα στο υπόλοιπο αλιευτικό καταφύγιο.
Το γεγονός αυτό δείχνει ότι ο μέσος ρυθμός προσάμμωσης (τα πρώτα χρόνια) ήταν της τάξης των 40 μέτρων ετησίως.
Η κατάσταση αυτή, που πέραν της προσάμμωσης έχει ως αποτέλεσμα και τη μείωση της έκτασης του αλιευτικού καταφυγίου και άρα ελάττωση της χωρητικότητάς του σε αλιευτικά και άλλα σκάφη, οδήγησε την Τεχνική Υπηρεσία της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης να συντάξει μελέτη για εξάμμωση (αφαίρεση της άμμου) και να εκτελέσει σχετική εργολαβία για την αφαίρεση μέρους της άμμου που είχε αποτεθεί.
Η εργολαβία αυτή εκτελέστηκε (εργολάβος Καματάκης) το έτος 2000. Αφαιρέθηκαν με εκσκαφές 120.000 m3 άμμου και απομακρύνθηκαν από την περιοχή. Η αφαίρεση αυτή, μείωσε την έκταση της επιφάνειας προσάμμωσης κατά ένα μικρό μέρος. Στη κεντρική ζώνη αυτής, που αντιστοιχεί στην παλαιά προβλήτα, τα 120 μ που είχαν προσαμμωθεί, μειώθηκαν κατά 30-35 μ από την αφαίρεση της άμμου των 120.000 m3. Απ’ αυτό προκύπτει ότι την πρώτη τριετία τα υλικά προσάμμωσης ήταν της τάξης των 500.000 m3.
Έκτοτε και μέχρι σήμερα το φαινόμενο της προσάμμωσης μένει “ζωντανό” και εντός της 5ετίας περίπου που μεσολάβησε από τον καθαρισμό (εξάμμωση) του 2000, η συνεχιζόμενη προσάμμωση ξαναγέμισε το χώρο που είχε εξαμμωθεί και ήδη προωθείται η δημιουργία νέας στεριάς και πέρα των 120 m από την αρχική θέση της ακτογραμμής.
Την τελευταία επομένως 5ετία ο ρυθμός προσάμμωσης μειώθηκε σε σχέση με την πρώτη 3ετία, παραμένει όμως ακόμη αρκετά υψηλός και σε μέση ετήσια βάση είναι της τάξης των 7 μέτρων (35 μ νέας προσάμμωσης εντός 5ετίας). Την πενταετία αυτή αποτέθηκαν περί της 150.000 m3 άμμου.
Η ως άνω περιγραφείσα κατάσταση που αφορά το φαινόμενο της προσάμμωσης στη Σκάλα των Νέων Επιβατών, δίδει μια συγκεκριμένη πραγματική εικόνα πορείας και εξέλιξής του.
Αυτή την πληροφόρηση και γνώση θα πρέπει να αξιολογήσομε και να κάνομε εκτιμήσεις για τις αναμενόμενες προσαμμώσεις μετά την επέκταση κατά 1 Km του διαδρόμου προσαπογειώσεων του αεροδρομίου και όχι την αμφίβολης αξιοπιστίας πρόβλεψη των μοντέλων.
Συμπερασματικά, διαπιστώνεται ότι το φαινόμενο της προσάμμωσης όπως αποδεικνύεται από το υφιστάμενο μικρό λιμενικό έργο των Νέων Επιβατών, είναι εξόχως έντονο. Επισημαίνεται σχετικά ότι η διεύθυνση της επέκτασης μέσα στη θάλασσα του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του αεροδρομίου, σε μορφή μασσίφ επιχώματος, είναι σχεδόν ίδια με αυτήν του μικρού θαλάσσιου επιχώματος του αλιευτικού καταφυγίου Νέων Επιβατών.

4. Διαβρώσεις παραλίας Αγ. Τριάδας
Η αμμώδης παραλιακή ζώνη, πλάτους 10-15μ, επεκτείνεται ως συνεχόμενη ζώνη προς τα δυτικά μέχρι και δυτικότερα περί τα 200-300μ των εγκαταστάσεων του ΠΙΚΠΑ Αγ. Τριάδας.
Δυτικότερα της θέσης αυτής, η ακτή είναι διαμορφωμένη σε μεγάλης κλίσης φυσικά πρανή έως και κατακόρυφες κρημνώδεις ζώνες μέχρι το ακρωτήριο Μεγάλο Εμβόλιο.
Στην ακραία δυτική αμμώδη ζώνη παρατηρούνται έντονα διαβρωτικά φαινόμενα τόσο στην περιοχή του ΠΙΚΠΑ, όσο και δυτικότερα. Η θαλάσσια διάβρωση που παρατηρείται στην ακτή αυτή έχει προσβάλλει εγκαταστάσεις του ΠΙΚΠΑ, καθώς και επιμήκη προστατευτική από τη διάβρωση προκυμαία από οπλισμένο σκυρόδεμα, η οποία έχει υποστεί υποσκαφή, καθίζηση και θραύση όπως φαίνεται στο συνημμένο φωτογραφικό υλικό.
Η κρημνώδης ακτή μέχρι το Μεγάλο Εμβόλιο δομείται από νεογενή πετρώματα ευπαθή στις φυσικές διεργασίες αποσάθρωσης και διάβρωσης. Πρόκειται για μάργες, αμμώδεις μάργες, ψαμμίτες μικρής συνήθως συνοχής, κατά θέσεις μαργαϊκούς ασβεστόλιθους και κοκκινοχώματα. Η θαλάσσια δράση διαβρώνει τη βάση των κρημνωδών ακτών, την υποσκάπτει, με συνέπεια να προκαλούνται καταπτώσεις πετρωμάτων, κατακρημνίσεις βράχων και κατολισθήσεις χαλαρών υλικών στις θέσεις που τέτοια υλικά συσσωρεύονται και τα νερά (υπόγεια και επιφανειακά) επιτείνουν την αστάθεια τους και οδηγούν σε αστοχία των κλιτύων.
Η χρήση αυτών των κρημνωδών ακτών πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή και να τοποθετηθούν σε όλο το μήκος τους, πινακίδες που να γνωστοποιούν στους χρήστες τους κινδύνους για πιθανές καταπτώσεις-κατακρημνίσεις και κατολισθήσεις.
Το υπάρχον στην περιοχή αυτή ευαίσθητο καθεστώς ισορροπίας ακτών, με έκδηλα τα φαινόμενα των διαβρωτικών διεργασιών και άλλων εδαφικών ασταθειών και αστοχιών, θα διαταραχθεί από τα μεγάλης κλίμακας έργα επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του αεροδρομίου, λόγω κυρίως των αναμενόμενων αλλαγών και μεταβολών στη διεύθυνση και ταχύτητα των θαλασσίων ρευμάτων, με συνέπειες στην ακτή και στην ακτογραμμή, μη προβλέψιμες.
Ι. Κουμαντάκης
Καθ. Ε.Μ.Π.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.