Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2012

"Πρωταθλητής" στα ατυχήματα ο δρόμος από Περαία μέχρι Μηχανιώνα

Ποιός ξέρει πόσα ακόμη θύματα θα θρηνήσουμε στο δρόμο-καρμανιόλα
Δημόσιοι δρόμοι με πολύ μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους, με πρώτη την οδό από Περαία μέχρι Νέα Μηχανιώνα, θεωρούνται από την Τροχαία Θεσσαλονίκης ως οι πλέον επικίνδυνοι σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης. Την θλιβερή «πρωτιά», έχει ο δρόμος προς Νέα Μηχανιώνα, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, σημειώνονται κατά μέσο όρο περί τα 30 ατυχήματα το χρόνο!

Την ίδια στιγμή, σε άθλια κατάσταση, ασυντήρητο και επικίνδυνο είναι το οδικό δίκτυο, εθνικό, επαρχιακό και τοπικό, στην κεντρική Μακεδονία και ειδικά στη Θεσσαλονίκη, καθώς λόγω έλλειψης κονδυλίων οι όποιες παρεμβάσεις έχουν σταματήσει από τον προηγούμενο Μάιο! 
Οι λακκούβες πολλαπλασιάζονται, οι φθορές διαδέχονται η μία την άλλη και οι οδηγοί πλέον πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, διότι σε κάθε χιλιόμετρο παίζουν τη σωματική τους ακεραιότητα κορόνα γράμματα.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Τάσου Τασιούλα στον «Αγγελιοφόρο», η κατάσταση έχει επισημανθεί από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πολλές φορές, ενώ η τελευταία έκκληση προς την Πολιτεία χρονολογείται από τότε που υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων ήταν ο Μάκης Βορίδης. Εκτοτε ούτε φωνή ούτε ακρόαση. Ετσι κι αλλιώς, η χρόνια υποχρηματοδότηση για το επαρχιακό δίκτυο είχε δημιουργήσει μια κατάσταση δεδομένη: το μισό είναι κατεστραμμένο και επικίνδυνο. Ομως, πλέον ούτε καν οι εθνικές οδοί δεν είναι ασφαλείς.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης - Ν. Μουδανιών, όπου δεκάδες οδηγοί έχουν υποστεί ευτυχώς μόνο υλικές βλάβες προς το παρόν από τρεις λακκούβες, οι οποίες απλώς μπαλώνονται και ξανανοίγουν, εγκυμονώντας κινδύνους για τους χιλιάδες διερχόμενους καθημερινά.
Πολίτες καταγγέλλουν ότι τα αυτοκίνητά τους έχουν καταστραφεί από απότομες πτώσεις στις τρεις διαδοχικές τρύπες του οδοστρώματος και μάλιστα έχουν αναγκαστεί να βγάλουν και φωτογραφίες για να δείξουν την κατάσταση που επικρατεί. Δυστυχώς, δεν είναι το μόνο επικίνδυνο σημείο. Σχεδόν στο σύνολό του το εθνικό οδικό δίκτυο πάσχει από συντήρηση και μάλιστα ουσιαστική, καθώς τα τελευταία χρόνια δε γίνονται εκτεταμένες ασφαλτοστρώσεις, αλλά μπαλώματα με λίγη άσφαλτο, που με την πρώτη βροχή ή στην πρώτη μαζική έξοδο διαλύονται.
Αλλο ένα χαρακτηριστικό σημείο, για το οποίο υπάρχουν πολυάριθμες διαμαρτυρίες είναι ο δρόμος Διαβατών - Χαλκηδόνας. Με την πρώτη βροχή, λένε οι πολίτες, υπάρχει κίνδυνος να σκοτωθούν άνθρωποι.
Χειροτερεύει
«Το πρόβλημα είναι μεγάλο και χειροτερεύει συνεχώς», παραδέχεται ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Εργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Καϊλής. Αιτία, όπως αναφέρει, τα ελλιπή κονδύλια για συντηρήσεις και αποκαταστάσεις ή όποιες άλλες απαραίτητες επεμβάσεις στο οδικό δίκτυο ειδικά της Θεσσαλονίκης.
«Τα εγκεκριμένα κονδύλια από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους για τις συντηρήσεις είναι 20 εκατ. ευρώ και πήραμε για όλη την Κεντρική Μακεδονία 1,5 εκατ. ευρώ. Ετσι τα έργα σταμάτησαν από τον προηγούμενο Μάιο. Σκεφτείτε ότι η πρώην Διεύθυνση Ελέγχου Συντήρησης Εργων, που είχε υπό την ευθύνη της όλο το εθνικό οδικό δίκτυο ζητούσε ετησίως για τις συντηρήσεις 30 εκατ. ευρώ και ελάμβανε περίπου 24 εκατ. ευρώ. Ο νομός Θεσσαλονίκης έπαιρνε το 60% των κονδυλίων, καθώς το περισσότερο από το μισό εθνικό οδικό δίκτυο της Κεντρικής Μακεδονίας είναι εντός των ορίων του. Την τελευταία φορά που εγκρίθηκαν κονδύλια για τη ΔΕΣΕ ήταν ένα ποσό 6,5 εκατ. ευρώ και από το 2011 και μετά τίποτα», τόνισε ο κ. Καϊλής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ εγκρίθηκαν όλα κι όλα 870.000 ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για εργολαβίες συντηρήσεων, οι δυο δημοπρασίες που βγήκαν στον... αέρα κηρύχθηκαν άγονες και τώρα θα επανέλθουν οι υπηρεσίες από το 2013... «Εχουμε έτοιμες διακηρύξεις, αφού κάναμε τις αυτοψίες και ελέγξαμε το δίκτυο, εντοπίσαμε τα προβλήματα, καταγράψαμε και ιεραρχήσαμε τις ανάγκες μας. Ομως αυτές οι διακηρύξεις δεν μπορούν να προχωρήσουν, αφού δεν υπάρχουν κονδύλια. Πλέον, πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος ότι, αν δεν υπάρχει κωδικός με δεσμευμένα τα κονδύλια που απαιτούνται για ένα έργο, δεν μπορεί αυτό να προχωρήσει σε δημοπρασία και εκτέλεση. Η Οικονομική Επιτροπή έχει τις διακηρύξεις και μόνον όταν βρεθούν τα χρήματα θα γίνουν οι διαγωνισμοί και ακολούθως τα έργα. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε με ίδια κεφάλαια είναι ορισμένα μπαλώματα και γι' αυτό το λόγο βγάζουμε άλλο ένα συνεργείο για να συμμαζέψουμε ό,τι μπορέσουμε. Γρήγορες αποκαταστάσεις δεν μπορούν να γίνουν. Το πρόβλημα των χρηματοδοτήσεων είναι πολύ έντονο», επισήμανε ο κ. Καϊλής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των Τεχνικών Εργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας μόνο για τις επείγουσες εργασίες στο νομό Θεσσαλονίκης απαιτούνται σήμερα 40 - 50 εκατ. ευρώ. Κι αυτά τα χρήματα χρειάζονται για την αποκατάσταση της ασφάλειας του οδικού δικτύου κι όχι για... πολυτέλειες.
Κίνδυνος παντού
Το επαρχιακό οδικό δίκτυο του νομού (μήκος περίπου 575 χλμ.) αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα. Εχει κατασκευαστεί άλλωστε με προδιαγραφές της δεκαετίας του 1960 και πλέον εκτός από παρωχημένο είναι και επικίνδυνο σε ποσοστό άνω του 50%, αφού έχει καταστραφεί σε δεκάδες σημεία. Από τότε που οι τεχνικές υπηρεσίες της πρώην νομαρχίας Θεσσαλονίκης είχαν εκπονήσει σχέδιο αποκατάστασης και τις απαιτούμενες μελέτες (21), τα 33 επικίνδυνα σημεία παραμένουν τα περισσότερα χωρίς την παραμικρή επέμβαση.
Οι αυτοψίες των αρμοδίων κάνουν λόγο για «κακοτεχνίες, λακκούβες, παραμορφώσεις, ρωγμές και αυξημένη ολισθηρότητα», ενώ παραδέχονται ότι η κατάσταση που επικρατεί θέτει σε κίνδυνο οδηγούς και επιβάτες. Εκτός των κονδυλίων, η περιφέρεια σημειώνει ότι υπάρχει και έλλειψη του απαιτούμενου προσωπικού (κυρίως μηχανικοί) για να επιβλέψει τα έργα...
Δρόμοι με πολύ μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους θεωρούνται από τους πλέον επικίνδυνους ακόμη κι από την Τροχαία Θεσσαλονίκης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η οδός από Περαία μέχρι Νέα Μηχανιώνα, με μέσο όρο τα 30 ατυχήματα το χρόνο!
Αλλοι επικίνδυνοι δρόμοι είναι η οδός Λαγκαδά - Ρεντίνας, αλλά και ο δρόμος προς Κολχικό, Δρακόντιο, Ανάληψη και Βαλτοχώρι. Από τους πιο γνωστούς επικίνδυνους δρόμους είναι αυτός που συνδέει το Χορτιάτη με τον Αγιο Βασίλειο, αλλά και ο δρόμος Πανοράματος - Χορτιάτη - Ασβεστοχωρίου. Τμήματα επικίνδυνα παραμένουν στο δρόμο Θεσσαλονίκης - Ωραιοκάστρου, αλλά και η οδός Ασσήρου - Κριθιάς. Σημεία επικίνδυνα υπάρχουν στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Σερρών, ενώ το τοπικό δίκτυο στην περιοχή του Νέου Ρυσίου, του Τριλόφου, της Σουρωτής, των Βασιλικών και της Αγίας Παρασκευής εγκυμονεί κινδύνους για τους διερχομένους. Στους επικίνδυνους δρόμους (για τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του) περιλαμβάνεται και η εθνική οδός Θεσσαλονίκης - Πολυγύρου.
Παρεμβάσεις απαιτούνται επίσης στους δρόμους Θεσσαλονίκης - Καλοχωρίου, Λαγκαδά - Σοχού, Πέντε Βρύσεων - Βερτίσκου, Σταυρού - όρια νομού, Λητής - Λαγκαδά, Πεύκων - Εξοχής, Λητής - Δρυμού, Νέου Ρυσίου - Σουρωτής, Μελισσοχωρίου - Ωραιοκάστρου, Ασκού - Ανοιξιάς, εντός οικισμού Γαλήνης, Κυμίνων - Βραχιάς, Περιστεράς - Λιβαδίου, Χαλκηδόνας - Παρθενίου - Αδενδρου, Αγ. Αντωνίου - Σχολαρίου, Ζαγκλιβερίου - Καλαμωτού, περιφερειακή Κερασιάς, Μονολόφου - Μελισσοχωρίου, Περιστερώνα - Οικισμού Πλατείας, Αρδαμερίου - Βασιλουδίου, Δρυμού - Νέας Σάντας, δημοτικής οδού προς Φίλυρο, Πόντου - ΒΙΠΕΘ, Λιβαδίου - Αγίου Χαραλάμπου, Λοφίσκου - Αρετής κ.λπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου