Μία ιδιαίτερα σημαντική εκδήλωση,
διοργανώνεται αυτή την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014, στις 8 μμ στην αίθουσα
θεάτρου του Βαφοπούλειου Πνευματικού Κέντρου του δήμου Θεσσαλονίκης, στη
διάρκεια της οποίας ο καθηγητής Nεοελληνικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ., κ. Γιώργος
Κεχαγιόγλου θα μιλήσει με θέμα «Γύρω στα φιλοσοφικά ποιήματα του Καβάφη».
Τη σχετική πρόσκληση για την εκδήλωση,
απηύθυναν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης
Μπουτάρης και η πρόεδρος της Εφορευτικής Επιτροπής του Β.Π.Κ. Θεοδώρα
Λειψιστινού.
Η ποίησή
του Καβάφη έχει επικρατήσει όχι μόνο στην Ελλάδα,
αλλά και κατέλαβε μία εξέχουσα θέση στην όλη ευρωπαϊκή ποίηση, ύστερα από τις
μεταφράσεις των ποιημάτων του αρχικά στα Γαλλικά, Αγγλικά, Γερμανικά και
κατόπιν σε πολλές άλλες γλώσσες.
Το σώμα των
Καβαφικών ποιημάτων περιλαμβάνει: Τα 154 ποιήματα που αναγνώρισε ο ίδιος (τα
λεγόμενα Αναγνωρισμένα), τα 37 Αποκηρυγμένα ποιήματά του, τα
περισσότερα νεανικά, σε ρομαντική καθαρεύουσα, τα οποία αργότερα αποκήρυξε, τα Ανέκδοτα, δηλαδή 75 ποιήματα που
βρέθηκαν τελειωμένα στα χαρτιά του, καθώς και τα 30 Ατελή, που βρέθηκαν στα χαρτιά του χωρίς να έχουν πάρει την
οριστική τους μορφή. Τύπωσε ο ίδιος το 1904 μια
μικρή συλλογή με τον τίτλο Ποιήματα,
στην οποία περιέλαβε τα ποιήματα: Φωνές, Επιθυμίες, Κεριά, Ένας γέρος, Δέησις, Οι ψυχές των γερόντων, Το πρώτο σκαλί, Διακοπή, Θερμοπύλες, Τα παράθυρα, Περιμένοντας τους βαρβάρους, Απιστία και Τα
άλογα του Αχιλλέως. Η συλλογή, σε 100-200 αντίτυπα, κυκλοφόρησε ιδιωτικά.
Το 1910 τύπωσε πάλι τη συλλογή του,
προσθέτοντας αλλά επτά ποιήματα: Τρώες, Μονοτονία, Η κηδεία του Σαρπηδόνος, Η συνοδεία του Διονύσου, Ο Βασιλεύς Δημήτριος, Τα βήματα και Ούτος
εκείνος. Και αυτή η συλλογή διακινήθηκε από τον ίδιο σε άτομα που
εκτιμούσε.
Το 1935 κυκλοφόρησε στην Αθήνα, με επιμέλεια
της Ρίκας Σεγκοπούλου, η πρώτη πλήρης έκδοση των (154) Ποιημάτων του, που εξαντλήθηκε αμέσως. Δύο ακόμη
ανατυπώσεις έγιναν μετά το 1948.
Ο ποιητής
επεξεργαζόταν επίμονα κάθε στίχο, κάποτε για χρόνια ολόκληρα, προτού τον δώσει
στην δημοσιότητα. Σε αρκετές από τις εκδόσεις του υπάρχουν διορθώσεις από το
χέρι του και συχνά όταν επεξεργαζόταν ξανά τα ποιήματά του τα τύπωνε
διορθωμένα.
Ο ίδιος
είχε κατατάξει τα ποιήματά του σε τρεις κατηγορίες: τα ιστορικά, τα φιλοσοφικά
και τα ηδονικά ή αισθησιακά.
·
Τα ιστορικά ποιήματα εμπνέονται κυρίως από την ελληνιστική
περίοδο, και στα περισσότερα έχει εξέχουσα θέση η Αλεξάνδρεια. Αρκετά άλλα
προέρχονται από την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα και το Βυζάντιο, χωρίς να λείπουν
και ποιήματα με μυθολογικές αναφορές (πχ Τρώες).
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο Καβάφης δεν εμπνέεται καθόλου από το
πρόσφατο ιστορικό παρελθόν, δηλαδή την επανάσταση του ΄21, αλλά ούτε και από
την κλασική αρχαιότητα. Οι περίοδοι που επιλέγει είναι περίοδοι παρακμής ή
μεγάλων αλλαγών και οι περισσότεροι ήρωές του είναι «ηττημένοι».
·
Τα αισθησιακά ή ηδονικά ποιήματα, που είναι και τα πιο λυρικά,
κυριαρχεί η ανάμνηση και η αναπόληση. Αυτό που προκαλεί τα συναισθήματα δεν
είναι το παρόν, αλλά το παρελθόν, και πολύ συχνά ο οραματισμός
·
Τα φιλοσοφικά ποιήματα ονομάζονται από άλλους «διδακτικά».
Ο Ε.Π.Παπανούτσος, τα διαίρεσε
στις εξής ομάδες: ποιήματα με «συμβουλές προς ομοτέχνους», δηλαδή ποιήματα για
την ποίηση, και ποιήματα που πραγματεύονται άλλα θέματα, όπως το θέμα των Τειχών, την έννοια του χρέους (Θερμοπύλες),
της ανθρώπινης αξιοπρέπειας (Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον), της
μοίρας(Καισαρίων) κ.α.
Διαχωρίζοντας
το ποιητικό του έργο σε φιλοσοφικό, ιστορικό και ηδονικό, στα ποιήματά του
αποτυπώνονται το ερωτικό στοιχείο, τη φιλοσοφική του σκέψη και η ιστορική του
γνώση. Όσον αφορά στα ιστορικά του ποιήματα ιδιαίτερα, οφείλουμε να λάβουμε υπ’
όψιν μας ότι τα συνέθεσε βιώνοντας την ατμόσφαιρα μιας πόλης που έγινε κατά το
ελληνιστικό της παρελθόν χωνευτήρι λαών και σταυροδρόμι πολιτισμών. Οι ήρωές
του είναι γνωστά ιστορικά πρόσωπα ή γεννήματα της φαντασίας του και ο ποιητής
αφηγείται στους χαρακτήρες που πλάθει ανθρώπινες συμπεριφορές σημαδεμένες από
πρόσκαιρο της επιτυχίας και τη μοίρα που εξουδετερώνει την ανθρώπινη θέληση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.