του Σπύρου Κουζινόπουλου
Για κάποια πολύ σοβαρά πράγματα, πολύ περισσότερο όταν αυτά έχουν να κάνουν με το μέγιστο αγαθό της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ακόμη και αυτές τις δύσκολες εποχές που διανύουμε λόγω κορωνοϊού. Και καθώς πλησιάζει σε λίγο η 53η επέτειος από την επιβολή της δικτατορίας της χούντας, είπαμε να ανασύρουμε ένα επίσημο έγγραφο που δείχνει ότι ακόμη και τρία χρόνια μετά την μεταπολίτευση, επί κυβερνήσεων της Ν.Δ., συνεχίζονταν οι παρακολουθήσεις της δραστηριότητας αριστερών αλλά και ευρύτερα δημοκρατικών πολιτιστικών και φοιτητικών συλλόγων και άλλων φορέων.
Ήταν μία θλιβερή εποχή, των πρώτων μεταπολιτευτικών χρόνων, κατά την οποία μυστικοί της Ασφάλειας, συνεχίζοντας τη δραστηριότητά τους όπως και επί χούντας, παρακολουθούσαν και κατέγραφαν κάθε κίνηση «άκρως επικίνδυνων δια την δημόσιαν τάξιν και ασφάλειαν» υπόπτων οργανώσεων όπως ο … Φοιτητικός Όμιλος Θεάτρου και Κινηματογράφου του ΑΠΘ. Ενώ το ίδιο συνέβαινε με συναυλίες έργων χαρακτηριζόμενων ως «κομμουνιστών συνθετών», όπως ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Μάνος Λοίζος, ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Μίκης Θεοδωράκης, αλλά και θεατρικών παραστάσεων με χαρακτηριστικότερη περίπτωση το ποιμενικό ειδύλλιο του Περεσιάδη «Γκόλφω» «διασκευασμένον προς την προπαγάνδαν των κομμουνιστών και των συνοδοιπόρων των».
Το επίσημο έγγραφο που παραθέτουμε, χαρακτηρισμένο ως «Απόρρητο», είχε συνταχθεί στις 13 Αυγούστου 1977 από το Γραφείο Εθνικής Ασφαλείας της Διεύθυνσης Χωροφυλακής Πιερίας και απευθύνονταν προς το υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Να θυμίσουμε δε ότι πολιτικοί προϊστάμενοι στο υπουργείο αυτό, ήταν αμέσως μετά την πτώση της δικτατορίας αρχικά ο Σόλων Γκίκας (24 Ιουλίου 1974-5 Ιανουαρίου 1976) και στη συνέχεια οι Γεώργιος Σταμάτης (5 Ιανουαρίου 1976-28 Νοεμβρίου 1977) και Αναστάσιος Μπάλκος (28 Νοεμβρίου 1977-10 Μαίου 1980), στελέχη όλοι της Ν.Δ.
Σχετικά τώρα με το «διασκευασμένον προς την προπαγάνδαν των κομμουνιστών και των συνοδοιπόρων των» έργο ΓΚΟΛΦΩ, ένα βουκολικό δραματικό ειδύλλιο του Σπύρου Περεσιάδη, αυτό γράφτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ακράτα το 1893.
Το έργο μιλάει για τη φτωχή και ορφανή Γκόλφω, μια όμορφη νεαρή βοσκοπούλα που ξενοδουλεύει, γνωρίζει τον έρωτα στα μάτια του βοσκού Τάσου. Κι ενώ την πολιορκεί το αρχοντόπουλο της περιοχής, εκείνη αρνείται τις προτάσεις του και παραμένει πιστή στους όρκους αγάπης που έχει ανταλλάξει με τον Τάσο.
"Ερυθρος δάκτυλος" πίσω από την άρνηση της βοσκοπούλας;
Προφανώς τα σαϊνια της Ασφάλειας, ίσως να είχαν μυριστεί ότι η άρνηση της βοσκοπούλας στον τσέλιγκα να οφείλονταν σε δάχτυλο... ερυθρών κύκλων, σκοτεινών δυνάμεων και πρακτόρων της Μόσχας. Φυσικά το γεγονός ότι την παράσταση της Γκόλφως την είχε παρακολουθήσει στις 26 Ιανουαρίου 1913, στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο «Εδέμ», ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδος, Ελευθέριος Βενιζέλος, ήταν ίσως ψιλά γράμματα για τους συντάκτες του «απόρρητου» αστυνομικού εγγράφου.
Έχει επίσης ενδιαφέρον να αναφερθεί ότι η συναυλία και η θεατρική παράσταση του ΦΟΘΚ στο Αιγίνιο, τον Ιούλιο του 1977, είχαν οργανωθεί από την Εκπολιτιστική και Λαογραφική Κίνηση Αιγινίου, η οποία, σύμφωνα με τη Διοίκηση Χωροφυλακής Πιερίας «επηρεάζεται από τον δήμαρχο Αιγινίου, υποψηφίου βουλευτού του ΠΑΣΟΚ και τον κομμουνιστήν του ΚΚΕ Εσωτ., καθηγητήν Γκιργκούδην Ιωάννην». Σημειώνουμε ότι τότε Δήμαρχος Αιγινίου, που αναφέρεται στο έγγραφο των Κλουζώ της Ασφάλειας, ήταν ο δημοσιογράφος και εκδότης Τάσος Τερζής, ο οποίος καθώς ήταν ιδιαίτερα αγαπητός και με πλούσιο έργο προσφοράς προς τους συνδημότες του, αυτοί τον εξέλεγαν συνεχώς επί 11 έτη στο δημαρχιακό θώκο, από το 1975, τις πρώτες δηλαδή μετά την πτώση της χούντας δημοτικές εκλογές, έως το 1986.
Το αστυνομικό έγγραφο
Παραθέτουμε στη συνέχεια ολόκληρο το αστυνομικό έγγραφο που έχει ως εξής:
Ελληνική Χωροφυλακή
Δ/σις Χωροφυλακής Πιερίας
Γραφείον Εθν. Ασφαλείας
Αριθ. Πρωτ. 190Β/3/126α ΑΠΟΡΡΗΤΟΣ
Εν Κατερίνη τη 13η Αυγούστου 1977
ΠΡΟΣ: Υπουργείον Δημοσίας Τάξεως
ΥΠ.Ε.Α/Α/Ι/3ον
Α Θ Η Ν Α Σ
ΚΟΙΝ: 1. Αρχηγείον Χωροφυλακής
2. Επιθεώρησιν Χωροφυλακής
3. Ανωτέραν Δ.Χ. Κ. Μακεδονίας
ΘΕΜΑ: Καλλιτεχνικαί εκδηλώσεις υπό Φ.Ο.Θ.Κ. του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
1. Αναφέρονται τα κάτωθι σχετικώς με το εν θέματι αντικείμενον:
α. Την 9-7-1977 ημέραν Σάββατον και από τας ώρας 20,30 εις το Δημοτικόν Στάδιον Αιγινίου Πιερίας εδόθη συναυλία λαϊκής μουσικής υπό του Φοιτητικού Ομίλου Θεάτρου και ΚΙνηματογράφου (ΦΟΘΚ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ήν οργάνωσεν η "Εκπολιτιστική και Λαογραφική Κίνησις Αιγινίου".
β. Κατά την εν λόγω συναυλίαν ηκούσθησαν μόνον έργα των κομμουνιστών συνθετών Γιάννη Μαρκόπουλου, Μάνου Λοίζου, Διονυσίου Σαββόπουλου και Μίκη Θεοδωράκη.
γ. Την 10-7-1977 ημέραν Κυριακήν και από τας ώρας 21,00 υπό του Ομίλου και εις τον αυτόν χώρον εδόθη θεατρική παράστασις με το Ποιμενικόν Ειδύλιον του Περεσιάδη "Η ΓΚΟΛΦΩ", πλην όμως διασκευασμένον προς την προπαγάνδαν των κομμουνιστών και των συνοδοιπόρων τωων.
δ. Εις τους θεατάς διενεμήθη ανά έν αντίτυπον εκ του συνημμένως της παρούσης υποβαλλομένου, εις ό εμφανώς διαφαίνονται οι οπροπαγανδιστικοί σκοποί των κομ/στών.
ε. Κατά τας ανωτέρω εκδηλώσεις παρέστησαν αρκετοί κάτοικοι του Αιγινίου, όλων των πολιτικών αποχρώσεων, πλην όμως ικανός αριθμός τούτων, κατά την διάρκειαν των παραστάσεων απεχώρησαν αντιληφθέντες ότι έπεσαν θύματα κομ/στικής προπαγάνδας.
2. Τέλος αναφέρεται ότι η Εκπολιτιστική και Λαογραφική Κίνησις Αιγινίου ιδρύθη προσφάτως, δυνάμει της υπ' αριθ. 99/77 αποφάσεως του ενταύθα Πρωτοδικείου, χωρίς μέχρι τούδε να γίνουν εκλογαί, προς ανάδειξιν Διοικητικού Συμβουλίου.
Ο ανωτέρω Σύλλογος επηρεάζεται από τον Δήμαρχον Αιγινίου, υποψηφίου Βιουλευτού του ΠΑΣΟΚ και τον κομμουνιστήν του ΚΚΕ/Εσωτ, καθηγητήν Γκιργκούδην Ιωάννην του Μαυρουδή.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΣ
Γεώργιος Παπαοικονόμου
Αντ/ρχης
Για κάποια πολύ σοβαρά πράγματα, πολύ περισσότερο όταν αυτά έχουν να κάνουν με το μέγιστο αγαθό της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας, δεν πρέπει να ξεχνάμε, ακόμη και αυτές τις δύσκολες εποχές που διανύουμε λόγω κορωνοϊού. Και καθώς πλησιάζει σε λίγο η 53η επέτειος από την επιβολή της δικτατορίας της χούντας, είπαμε να ανασύρουμε ένα επίσημο έγγραφο που δείχνει ότι ακόμη και τρία χρόνια μετά την μεταπολίτευση, επί κυβερνήσεων της Ν.Δ., συνεχίζονταν οι παρακολουθήσεις της δραστηριότητας αριστερών αλλά και ευρύτερα δημοκρατικών πολιτιστικών και φοιτητικών συλλόγων και άλλων φορέων.
Ήταν μία θλιβερή εποχή, των πρώτων μεταπολιτευτικών χρόνων, κατά την οποία μυστικοί της Ασφάλειας, συνεχίζοντας τη δραστηριότητά τους όπως και επί χούντας, παρακολουθούσαν και κατέγραφαν κάθε κίνηση «άκρως επικίνδυνων δια την δημόσιαν τάξιν και ασφάλειαν» υπόπτων οργανώσεων όπως ο … Φοιτητικός Όμιλος Θεάτρου και Κινηματογράφου του ΑΠΘ. Ενώ το ίδιο συνέβαινε με συναυλίες έργων χαρακτηριζόμενων ως «κομμουνιστών συνθετών», όπως ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο Μάνος Λοίζος, ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Μίκης Θεοδωράκης, αλλά και θεατρικών παραστάσεων με χαρακτηριστικότερη περίπτωση το ποιμενικό ειδύλλιο του Περεσιάδη «Γκόλφω» «διασκευασμένον προς την προπαγάνδαν των κομμουνιστών και των συνοδοιπόρων των».
Το επίσημο έγγραφο που παραθέτουμε, χαρακτηρισμένο ως «Απόρρητο», είχε συνταχθεί στις 13 Αυγούστου 1977 από το Γραφείο Εθνικής Ασφαλείας της Διεύθυνσης Χωροφυλακής Πιερίας και απευθύνονταν προς το υπουργείο Δημόσιας Τάξης. Να θυμίσουμε δε ότι πολιτικοί προϊστάμενοι στο υπουργείο αυτό, ήταν αμέσως μετά την πτώση της δικτατορίας αρχικά ο Σόλων Γκίκας (24 Ιουλίου 1974-5 Ιανουαρίου 1976) και στη συνέχεια οι Γεώργιος Σταμάτης (5 Ιανουαρίου 1976-28 Νοεμβρίου 1977) και Αναστάσιος Μπάλκος (28 Νοεμβρίου 1977-10 Μαίου 1980), στελέχη όλοι της Ν.Δ.
Σχετικά τώρα με το «διασκευασμένον προς την προπαγάνδαν των κομμουνιστών και των συνοδοιπόρων των» έργο ΓΚΟΛΦΩ, ένα βουκολικό δραματικό ειδύλλιο του Σπύρου Περεσιάδη, αυτό γράφτηκε και πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ακράτα το 1893.
Το έργο μιλάει για τη φτωχή και ορφανή Γκόλφω, μια όμορφη νεαρή βοσκοπούλα που ξενοδουλεύει, γνωρίζει τον έρωτα στα μάτια του βοσκού Τάσου. Κι ενώ την πολιορκεί το αρχοντόπουλο της περιοχής, εκείνη αρνείται τις προτάσεις του και παραμένει πιστή στους όρκους αγάπης που έχει ανταλλάξει με τον Τάσο.
"Ερυθρος δάκτυλος" πίσω από την άρνηση της βοσκοπούλας;
Προφανώς τα σαϊνια της Ασφάλειας, ίσως να είχαν μυριστεί ότι η άρνηση της βοσκοπούλας στον τσέλιγκα να οφείλονταν σε δάχτυλο... ερυθρών κύκλων, σκοτεινών δυνάμεων και πρακτόρων της Μόσχας. Φυσικά το γεγονός ότι την παράσταση της Γκόλφως την είχε παρακολουθήσει στις 26 Ιανουαρίου 1913, στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο «Εδέμ», ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδος, Ελευθέριος Βενιζέλος, ήταν ίσως ψιλά γράμματα για τους συντάκτες του «απόρρητου» αστυνομικού εγγράφου.
Έχει επίσης ενδιαφέρον να αναφερθεί ότι η συναυλία και η θεατρική παράσταση του ΦΟΘΚ στο Αιγίνιο, τον Ιούλιο του 1977, είχαν οργανωθεί από την Εκπολιτιστική και Λαογραφική Κίνηση Αιγινίου, η οποία, σύμφωνα με τη Διοίκηση Χωροφυλακής Πιερίας «επηρεάζεται από τον δήμαρχο Αιγινίου, υποψηφίου βουλευτού του ΠΑΣΟΚ και τον κομμουνιστήν του ΚΚΕ Εσωτ., καθηγητήν Γκιργκούδην Ιωάννην». Σημειώνουμε ότι τότε Δήμαρχος Αιγινίου, που αναφέρεται στο έγγραφο των Κλουζώ της Ασφάλειας, ήταν ο δημοσιογράφος και εκδότης Τάσος Τερζής, ο οποίος καθώς ήταν ιδιαίτερα αγαπητός και με πλούσιο έργο προσφοράς προς τους συνδημότες του, αυτοί τον εξέλεγαν συνεχώς επί 11 έτη στο δημαρχιακό θώκο, από το 1975, τις πρώτες δηλαδή μετά την πτώση της χούντας δημοτικές εκλογές, έως το 1986.
Το αστυνομικό έγγραφο
Παραθέτουμε στη συνέχεια ολόκληρο το αστυνομικό έγγραφο που έχει ως εξής:
Ελληνική Χωροφυλακή
Δ/σις Χωροφυλακής Πιερίας
Γραφείον Εθν. Ασφαλείας
Αριθ. Πρωτ. 190Β/3/126α ΑΠΟΡΡΗΤΟΣ
Εν Κατερίνη τη 13η Αυγούστου 1977
ΠΡΟΣ: Υπουργείον Δημοσίας Τάξεως
ΥΠ.Ε.Α/Α/Ι/3ον
Α Θ Η Ν Α Σ
ΚΟΙΝ: 1. Αρχηγείον Χωροφυλακής
2. Επιθεώρησιν Χωροφυλακής
3. Ανωτέραν Δ.Χ. Κ. Μακεδονίας
ΘΕΜΑ: Καλλιτεχνικαί εκδηλώσεις υπό Φ.Ο.Θ.Κ. του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
1. Αναφέρονται τα κάτωθι σχετικώς με το εν θέματι αντικείμενον:
α. Την 9-7-1977 ημέραν Σάββατον και από τας ώρας 20,30 εις το Δημοτικόν Στάδιον Αιγινίου Πιερίας εδόθη συναυλία λαϊκής μουσικής υπό του Φοιτητικού Ομίλου Θεάτρου και ΚΙνηματογράφου (ΦΟΘΚ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ήν οργάνωσεν η "Εκπολιτιστική και Λαογραφική Κίνησις Αιγινίου".
β. Κατά την εν λόγω συναυλίαν ηκούσθησαν μόνον έργα των κομμουνιστών συνθετών Γιάννη Μαρκόπουλου, Μάνου Λοίζου, Διονυσίου Σαββόπουλου και Μίκη Θεοδωράκη.
γ. Την 10-7-1977 ημέραν Κυριακήν και από τας ώρας 21,00 υπό του Ομίλου και εις τον αυτόν χώρον εδόθη θεατρική παράστασις με το Ποιμενικόν Ειδύλιον του Περεσιάδη "Η ΓΚΟΛΦΩ", πλην όμως διασκευασμένον προς την προπαγάνδαν των κομμουνιστών και των συνοδοιπόρων τωων.
δ. Εις τους θεατάς διενεμήθη ανά έν αντίτυπον εκ του συνημμένως της παρούσης υποβαλλομένου, εις ό εμφανώς διαφαίνονται οι οπροπαγανδιστικοί σκοποί των κομ/στών.
ε. Κατά τας ανωτέρω εκδηλώσεις παρέστησαν αρκετοί κάτοικοι του Αιγινίου, όλων των πολιτικών αποχρώσεων, πλην όμως ικανός αριθμός τούτων, κατά την διάρκειαν των παραστάσεων απεχώρησαν αντιληφθέντες ότι έπεσαν θύματα κομ/στικής προπαγάνδας.
2. Τέλος αναφέρεται ότι η Εκπολιτιστική και Λαογραφική Κίνησις Αιγινίου ιδρύθη προσφάτως, δυνάμει της υπ' αριθ. 99/77 αποφάσεως του ενταύθα Πρωτοδικείου, χωρίς μέχρι τούδε να γίνουν εκλογαί, προς ανάδειξιν Διοικητικού Συμβουλίου.
Ο ανωτέρω Σύλλογος επηρεάζεται από τον Δήμαρχον Αιγινίου, υποψηφίου Βιουλευτού του ΠΑΣΟΚ και τον κομμουνιστήν του ΚΚΕ/Εσωτ, καθηγητήν Γκιργκούδην Ιωάννην του Μαυρουδή.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΣ
Γεώργιος Παπαοικονόμου
Αντ/ρχης
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
ΑπάντησηΔιαγραφή