Παραβίαση
της περιβαλλοντικής και εργατικής νομοθεσίας αλλά και σοβαρά προβλήματα στη
διαχείριση των απορριμμάτων, διαπίστωσε στον Φορέα Διαχείρισης Στερεών
Αποβλήτων Κεντρικής Μακεδονίας (ΦΟΔΣΑ) η Επιτροπή Κοινωνικού Ελέγχου που έχει
συστήσει ο Δήμος Παύλου Μελά.
Το γεγονός
αυτό, επισημαίνει σε ανακοίνωσή του το Τμήμα Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ
Θεσσαλονίκης, αναφέροντας τα ακόλουθα:
«Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΩΝ ΚΑΙ O ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΦοΣΔΑ
Τέσσερις
μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας του πολύπαθου ΣΜΑ Βορειοδυτικού Τομέα (Ν.
Ευκαρπίας) σε επίσκεψη της Επιτροπής Κοινωνικού Ελέγχου που έχει συστήσει ο
Δήμος Παύλου Μελά διαπιστώθηκαν τα εξής:
- O ΣΜΑ
δέχεται απορρίμματα από Δήμους που δεν προβλέπονται στην άδεια λειτουργίας του
(Καλαμαριάς, Πυλαίας-Χορτιάτη, Θερμαϊκού και όλου του Νομού Πιερίας λόγω
προβλήματος του ΧΥΤΑ Πιερίας).
- Δεν υπήρχαν
διαθέσιμα στοιχεία κατά την ημέρα ελέγχου για την ποιότητα των επεξεργασμένων
υγρών αποβλήτων από τη μονάδα βιολογικού καθαρισμού.
- Υψηλή
συγκέντρωση σκόνης και αιωρούμενων σωματιδίων στον χώρο εκφόρτωσης των
απορριμμάτων (κλειστός χώρος).
- Υπήρχε
διαρροή υγρών από τα σταθμευμένα κοντέινερ με αποτέλεσμα να διασκορπίζονται
τόσο εντός του χώρου του ΣΜΑ όσο και εκτός αυτού.
Αυτά και άλλα
που διαπίστωσε η επιτροπή, συνιστούν παραβίαση της περιβαλλοντικής και
εργατικής νομοθεσίας.
Ο ΦοΔΣΑ ως
υπεύθυνος της εγκατάστασης αντί να σχεδιάζει νέες μονάδες με ΣΔΙΤ, οφείλει να
διαφυλάξει την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων στη μονάδα και των κατοίκων
της περιοχής και να φροντίσει η μονάδα να πληροί τους περιβαλλοντικούς όρους
που προβλέπονται από την αδειοδότησή της.
Αλήθεια, τόση
κοινωνική ένταση υπήρξε για την κατασκευή του ΣΜΑ, κινητοποιήθηκαν πολίτες,
ΜΑΤ, εισαγγελικές αρχές, γίνανε δεκάδες δίκες, όλα αυτά για να παρουσιάζεται η
σημερινή απαράδεκτη εικόνα;
Ποια είναι τα
αποτελέσματα που έχει να επιδείξει ο ΦοΔΣΑ κατά την υπερδεκαετή ύπαρξη και
λειτουργία του στην πρόληψη, την διαλογή στην πηγή και την ανακύκλωση; Τα
αποτελέσματά του είναι πενιχρά έως ανύπαρκτα.
Ωστόσο,
επιδεικνύει ιδιαίτερη σπουδή για την υλοποίηση έργου (ΜΕΑ Δυτικού Τομέα) με
ΣΔΙΤ χωρίς να έχει εξαντλήσει τα περιθώρια εύρεσης κοινοτικών ή εθνικών πόρων
(ΕΣΠΑ, ΠΕΠ κλπ). Σπουδή που εγείρει πολλά ερωτηματικά και που χρήζει επιπλέον
επεξηγήσεων.
Υπάρχει
συγκριτική μελέτη που να αποδεικνύει γιατί προκρίνει ΣΔΙΤ και όχι χρηματοδότηση
από την ΕΕ; Που και σε ποιο οικόπεδο θα κατασκευαστεί η νέα μονάδα; Τι
εγγυήσεις υπάρχουν ότι τα δευτερογενή καύσιμα που θα παράγονται από την νέα
μονάδα θα πληρούν τους ποιοτικούς όρους; Στην διημερίδα που έγινε για τον ΠΕΣΔΑ
Κεντρικής Μακεδονίας γιατί ο πρόεδρός του δεν ανέφερε ότι υπήρχε απόφαση της
Εκτελεστικής Επιτροπής του Φορέα για ΣΔΙΤ, παρόλο που ρωτήθηκε από τον αναπληρωτή
υπουργό κ. Σωκράτη Φάμελλο;
Η συνάρθρωση
και εναρμόνιση των Τοπικών και Περιφερειακών Σχεδίων με τον Εθνικό Σχεδιασμό
Διαχείρισης Απορριμμάτων έπρεπε να είναι η πρώτη του προτεραιότητα.
Τα δύο
τελευταία χρόνια η κυβέρνηση φρόντισε να δημιουργήσει ένα πλήρες θεσμικό
πλαίσιο και να παρέχει τα εργαλεία του Εθνικού Σχεδιασμού, των Περιφερειακών
και των Τοπικών Σχεδίων Διαχείρισης Απορριμμάτων. Συμπυκνώνοντας με αυτόν τον
τρόπο μια ριζικά διαφορετική πολιτική αντίληψη της κυβέρνησης προς ένα
εναλλακτικό μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων σύγχρονο και φιλικό προς το
περιβάλλον, με άξονες προτεραιότητας την αποκέντρωση των δραστηριοτήτων σε
επίπεδο δήμων, των οποίων αναβαθμίζεται ο ρόλος, την ποιοτική και ποσοτική
ενίσχυση της ανακύκλωσης με έμφαση στη διαλογή στην πηγή, την διακριτή συλλογή
και επεξεργασία του οργανικού κλάσματος, την μικρή κλίμακα των μονάδων
επεξεργασίας και ανάκτησης, την ενθάρρυνση της κοινωνικής συμμετοχής και της
κυκλικής οικονομίας.
Ιδού πεδίον
δόξης λαμπρό για τον ΦοΔΣΑ!»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.