Ο δρόμος
Θεσσαλονίκης – Νέας Μηχανιώνας θεωρείται ο πλέον επικίνδυνος επαρχιακός δρόμος
σε ολόκληρο το νομό Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Φώτη
Κουτσαμπάρη, που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Μακεδονία, με βάση τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας.
Ο δρόμος αυτός
έχει κριθεί επικίνδυνος, κυρίως από το 21ο χλμ. μέχρι τη Νέα Μηχανιώνα. Σε
παλαιότερη έρευνα έχουν καταγραφεί επτά σημεία καρμανιόλες κατά μήκος του. Όπως
αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Ο δρόμος είναι στενός, σε πολλά σημεία υπάρχει
πυκνή βλάστηση, που εμποδίζει την ορατότητα των οδηγών, συχνές και απότομες
στροφές, κακή κατάσταση οδοστρώματος, ανεπαρκής φωτισμός. Στο δρόμο αυτό
καταγράφονται και θανατηφόρα τροχαία».
Αναλυτικά το ρεπορτάζ της Μακεδονίας
Εντός
κατοικημένης περιοχής συμβαίνει περίπου το 35% των θανατηφόρων τροχαίων και το
70% των ατυχημάτων με υλικές ζημιές και τραυματίες, γεγονός που καταδεικνύει
την επικινδυνότητα των αστικών δρόμων. Αντιθέτως στους μεγάλους
αυτοκινητόδρομους και στην Εγνατία οδό καταγράφεται μόλις το 1% με 2,5% των
δυστυχημάτων. Μεγάλο είναι το ποσοστό τροχαίων -ξεπερνά το 32%- στο επαρχιακό
οδικό δίκτυο, ενώ στις εθνικές οδούς φθάνει στο 23% του συνόλου. Τα περισσότερα
(37%) αφορούν σύγκρουση οχημάτων, το 1/3 εκτροπή οχήματος, το 19% παράσυρση
πεζού, το 10% πρόσκρουση σε σταθερό αντικείμενο και το 3% ανατροπή οχήματος.
Καθημερινά τουλάχιστον δύο άνθρωποι (κατά μέσο όρο) χάνουν ακαριαία τη ζωή τους
σε τροχαίο στη χώρα μας, ενώ 40 τραυματίζονται. Το σφάλμα του οδηγού φαίνεται
να παίζει ρόλο στο 1/3 των θανατηφόρων τροχαίων.
Τα στοιχεία αυτά, που
προκύπτουν από τη στατιστική καταγραφή των υπηρεσιών της τροχαίας, φανερώνουν
το μέγεθος του προβλήματος των τροχαίων ατυχημάτων, που αποτελεί μάστιγα στην
Ελλάδα. Νέοι άνθρωποι αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, βυθίζοντας
στο πένθος τις οικογένειές τους και στη θλίψη τους συγγενείς και φίλους. Τα
τραγικά περιστατικά των τελευταίων ημερών, κατά τα οποία χάθηκαν ως επί το
πλείστον νέοι άνθρωποι, συγκλόνισαν για άλλη μία φορά το πανελλήνιο. Τρεις ώρες
μετά τα μεσάνυχτα της Τρίτης 19 Σεπτεμβρίου τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους
και μία 18χρονη κοπέλα τραυματίστηκε σοβαρά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης,
μπροστά από το δημαρχιακό μέγαρο, στη συμβολή των οδών Βασιλέως Γεωργίου και
3ης Σεπτεμβρίου. Τα θύματα επέβαιναν σε δύο μοτοσικλέτες, στη μία ένας 28χρονος
με τον 51χρονο πατέρα του, Αλβανοί, και στη δεύτερη ένας 22χρονος από την
Καλαμαριά με τη 18χρονη. Τα δίκυκλα συγκρούστηκαν με αυτοκίνητο που οδηγούσε
67χρονος Γερμανός, ο οποίος φέρεται να έστριψε προς την 3ης Σεπτεμβρίου,
φράζοντας το δρόμο στις μοτοσικλέτες.
Το βράδυ της Τετάρτης 20 Σεπτεμβρίου, στις 19.50, σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση
μοτοσικλέτας με φορτηγό στα Βράσταμα Χαλκιδικής, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί
θανάσιμα ο 32χρονος οδηγός του δίκυκλου, ο οποίος υπέκυψε στα τραύματά του κατά
τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο Πολυγύρου. Ο νέος οδηγός φαίνεται να έχασε τον
έλεγχο της μηχανής και να πέρασε στο αντίθετο ρεύμα. Λίγες ώρες αργότερα, το
πρωί της Πέμπτης 21 Σεπτεμβρίου, λίγο μετά τις 10 το πρωί, έχασαν τη ζωή τους
δύο σμηνίτες, 25 και 19 χρόνων, και τραυματίστηκε ένας τρίτος, 20 ετών, όταν το
αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν συγκρούστηκε με φορτηγό στην εθνική οδό
Αμφιλοχίας – Βόνιτσας, στα Παλιάμπελα, στο 33ο χιλιόμετρο. Σύμφωνα με τα πρώτα
στοιχεία το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαιναν οι σμηνίτες πέρασε στο αντίθετο
ρεύμα κυκλοφορίας. Δυστυχώς η καταγραφή των τροχαίων δυστυχημάτων δεν σταματά
σε αυτά τα περιστατικά, αλλά συνεχίζεται καθημερινά.
Στη Θεσσαλονίκη είναι ακόμη νωπή η μνήμη του τροχαίου δυστυχήματος που έγινε στον Εύοσμο στις 28 Μαρτίου 2017, κατά το οποίο έχασαν τη ζωή τους τέσσερις έφηβοι, 17 ετών οι τρεις και 19 ετών ο τέταρτος. Ένας 19χρονος είχε τραυματιστεί σοβαρά. Οι νέοι επέβαιναν σε αυτοκίνητο που οδηγούσε ο ένας 17χρονος, το οποίο ξέφυγε από την πορεία του και έπεσε πάνω σε τοίχο, στις 4 τα ξημερώματα, στη συμβολή των οδών Αναγεννήσεως και προέκτασης Σμύρνης, πάνω από την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης. Ο θάνατος των νέων είχε επίσης συγκλονίσει το πανελλήνιο. Το θανατηφόρο δυστύχημα του Μαρτίου ήταν ένα από τα 31 που έγιναν στο νομό Θεσσαλονίκης από τις αρχές του 2017 μέχρι σήμερα με 37 νεκρούς, εκ των οποίων τα 5 τον Ιανουάριο (6 θύματα), 1 το Φεβρουάριο (1 θύμα), 3 το Μάρτιο (6 θύματα), 9 τον Απρίλιο (9 θύματα), 5 το Μάιο (5 θύματα), 2 τον Ιούνιο (2 θύματα), 3 τον Ιούλιο (3 θύματα), 2 τον Αύγουστο (2 θύματα) και 1 το Σεπτέμβριο (3 θύματα). Το 2016 στη Θεσσαλονίκη σημειώθηκαν συνολικά 46 θανατηφόρα με 49 νεκρούς, ενώ το 2015 51 με 56 νεκρούς.
Στη Θεσσαλονίκη είναι ακόμη νωπή η μνήμη του τροχαίου δυστυχήματος που έγινε στον Εύοσμο στις 28 Μαρτίου 2017, κατά το οποίο έχασαν τη ζωή τους τέσσερις έφηβοι, 17 ετών οι τρεις και 19 ετών ο τέταρτος. Ένας 19χρονος είχε τραυματιστεί σοβαρά. Οι νέοι επέβαιναν σε αυτοκίνητο που οδηγούσε ο ένας 17χρονος, το οποίο ξέφυγε από την πορεία του και έπεσε πάνω σε τοίχο, στις 4 τα ξημερώματα, στη συμβολή των οδών Αναγεννήσεως και προέκτασης Σμύρνης, πάνω από την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης. Ο θάνατος των νέων είχε επίσης συγκλονίσει το πανελλήνιο. Το θανατηφόρο δυστύχημα του Μαρτίου ήταν ένα από τα 31 που έγιναν στο νομό Θεσσαλονίκης από τις αρχές του 2017 μέχρι σήμερα με 37 νεκρούς, εκ των οποίων τα 5 τον Ιανουάριο (6 θύματα), 1 το Φεβρουάριο (1 θύμα), 3 το Μάρτιο (6 θύματα), 9 τον Απρίλιο (9 θύματα), 5 το Μάιο (5 θύματα), 2 τον Ιούνιο (2 θύματα), 3 τον Ιούλιο (3 θύματα), 2 τον Αύγουστο (2 θύματα) και 1 το Σεπτέμβριο (3 θύματα). Το 2016 στη Θεσσαλονίκη σημειώθηκαν συνολικά 46 θανατηφόρα με 49 νεκρούς, ενώ το 2015 51 με 56 νεκρούς.
Εντός
του αστικού ιστού
Μεγάλο ποσοστό των
δυστυχημάτων στη Θεσσαλονίκη συνέβη εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, όπως
τα τροχαία στον Εύοσμο και στη Βασιλέως Γεωργίου με 3ης Σεπτεμβρίου. Το
προηγούμενο δυστύχημα εντός της πόλης καταγράφηκε στις 28 Ιουνίου, τις πρωινές
ώρες, στη λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπου αυτοκίνητο που οδηγούσε 46χρονος
παρέσυρε μία 90χρονη, που προσπάθησε να περάσει το δρόμο, με αποτέλεσμα το
θανάσιμο τραυματισμό της. Η λεωφόρος Μεγάλου Αλεξάνδρου βάσει των θανατηφόρων
τροχαίων που έχουν καταγραφεί, στο τμήμα της μετά το “Μακεδονία Παλάς”,
κατατάσσεται πρώτη στην άτυπη λίστα με τα πλέον επικίνδυνα σημεία του οδικού
δικτύου της Θεσσαλονίκης. Επικίνδυνα σημεία εντός του πολεοδομικού θεωρείται
και η διασταύρωση της λεωφόρου Νίκης με τη Νικολάου Γερμανού και την Παλαιών
Πατρών Γερμανού, στο Λευκό Πύργο, η Εγνατία στο ύψος της Καμάρας και της
Αριστοτέλους, όπου παρατηρείται μεγάλη διέλευση πεζών, η 26ης Οκτωβρίου στα
σημεία μετά το “Πόρτο Παλάς”, η λεωφόρος Στρατού, στη διασταύρωση Δελφών με
Παπαναστασίου, η Κωνσταντίνου Καραμανλή, μεταξύ Μπότσαρη και Βούλγαρη, η οδός
Λαγκαδά, στη συμβολή της με τη Μοναστηρίου και στη διασταύρωση με τη Βενιζέλου
Νεάπολης, η Προφήτη Ηλία στην Πυλαία, στο ύψος του Προφήτη Ηλία. Η περιφερειακή
οδός Θεσσαλονίκης εμφανίζει επικίνδυνα σημεία στο ύψος των κόμβων Αγίου Παύλου,
Κατσιμίδη, Συκεών – Επταπυργίου, Νεάπολης, Παπαγεωργίου, πριν και μετά το
τούνελ της Τούμπας.
Οι επικίνδυνες στροφές της Αγίας Τριάδας είναι αιτία συχνών τροχαίων ατυχημάτων |
Επικίνδυνες
επαρχιακές οδοί
Στις αιτίες των ατυχημάτων
περιλαμβάνεται και η κακή κατάσταση των δρόμων σε συνδυασμό με δύσκολα
γεωγραφικά χαρακτηριστικά, όπως έχουν πολλοί επαρχιακοί δρόμοι του νομού
Θεσσαλονίκης. Οι δρόμοι κατασκευάστηκαν με προδιαγραφές του 1960 και ελλείψει κονδυλίων
σε πολλούς από αυτούς δεν έγιναν βελτιωτικές παρεμβάσεις. Στους επικίνδυνους
δρόμους του νομού Θεσσαλονίκης κατατάσσεται η παλαιά εθνική Θεσσαλονίκης –
Καβάλας, κυρίως στο τμήμα της από τη Ρεντίνα μέχρι την Ασπροβάλτα, όπου έχει
συχνές στροφές, αλλά και σε άλλα τμήματα, όπου οι οδηγοί αναπτύσσουν μεγάλες
ταχύτητες. Σε αυτό το δρόμο στο 57ο χιλιόμετρο καταγράφηκε το πρώτο δυστύχημα
της χρονιάς με δύο θύματα, το μεσημέρι της 3ης Ιανουαρίου. Αυτοκίνητο που
οδηγούσε 30χρονη συγκρούστηκε με υπηρεσιακό όχημα που οδηγούσε 37χρονος με
αποτέλεσμα το θάνατο της οδηγού και του 41χρονου συνοδηγού της. Ο οδηγός του
άλλου οχήματος τραυματίστηκε σοβαρά.
Ο δρόμος Θεσσαλονίκης – Νέας Μηχανιώνας θεωρείται ο πλέον επικίνδυνος
επαρχιακός, κυρίως από το 21ο χλμ. μέχρι τη Νέα Μηχανιώνα. Σε παλαιότερη έρευνα
έχουν καταγραφεί επτά σημεία καρμανιόλες κατά μήκος της. Ο δρόμος είναι στενός,
σε πολλά σημεία υπάρχει πυκνή βλάστηση, που εμποδίζει την ορατότητα των οδηγών,
συχνές και απότομες στροφές, κακή κατάσταση οδοστρώματος, ανεπαρκής φωτισμός.
Στο δρόμο αυτό καταγράφονται και θανατηφόρα τροχαία. Ο δρόμος Πανοράματος –
Χορτιάτη – Ασβεστοχωρίου εμφανίζει επικίνδυνα σημεία, με χαρακτηριστικά τις
απότομες στροφές, τη στενότητα και την κλίση του εδάφους, ενώ κατά τη χειμερινή
περίοδο σχηματίζεται συχνά πάγος στο οδόστρωμα, γεγονός που κάνει επικίνδυνη
την οδήγηση. Σε αυτό το δρόμο καταγράφονται συχνά ατυχήματα με υλικές ζημιές. Ο
δρόμος Χορτιάτη – Αγίου Βασιλείου έχει επίσης πυκνές και συχνές στροφές, ενώ ο
φωτισμός χαρακτηρίζεται ανεπαρκής. Το χειμώνα διακόπτεται η κυκλοφορία ανά
τακτά χρονικά διαστήματα, διότι σχηματίζεται πάγος. Δεν σημειώνονται ωστόσο
δυστυχήματα παρά μόνο τροχαία με υλικές ζημιές. Αρκετά τροχαία ατυχήματα
καταγράφονται στο δρόμο από την Άσσηρο προς την Κριθιά, κυρίως στο ύψος της
στροφής από το δρόμο Θεσσαλονίκης – Σερρών, ο οποίος είναι στενός με δύσμορφα
γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Στενός είναι και ο δρόμος Λαγκαδά – Νυμφόπετρας, με
συχνές στροφές και σε πολλά σημεία διέρχεται μέσα από κοίτες χαραδρών, που σε βροχοπτώσεις
γεμίζουν νερό. Δύσκολα σημεία εμφανίζουν οι δρόμοι προς Μελισσοχώρι, Νεοχωρούδα
και Πεντάλοφο.
Ανάλυση
των στατιστικών στοιχείων
Σε ανάλυση των θανατηφόρων
τροχαίων του 2016 που έκανε η διεύθυνση τροχαίας αστυνόμευσης του αρχηγείου της
ΕΛ.ΑΣ. διαπιστώνεται ότι το 33% οφειλόταν σε αιτίες που σχετίζονται με τον
οδηγό, το 12,6% σε αιτίες που σχετίζονται με τους πεζούς, το 12,1% στην
υπερβολική ταχύτητα, το 12% σε απόσπαση της προσοχής του οδηγού, το 9,2% στην
κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, το 8,4% σε αίτια που δεν έχουν εξακριβωθεί, το 4,8%
σε παραβίαση προτεραιότητας, το 2,9% σε οδήγηση χωρίς σύνεση, το 2% σε αίτια
που σχετίζονται με το δρόμο και τον καιρό, το 1,6% σε αντικανονικό προσπέρασμα,
το 1,2% σε παραβίαση σηματοδότη, το 0,1% σε ευθύνη επιβατών και σε ίσο ποσοστό
σε αίτια που σχετίζονται με το όχημα. Στο 49,5% των θανατηφόρων τροχαίων
ενεπλάκη Ι.Χ.Ε., στο 37% δίκυκλο, στο 8,5% φορτηγό κάτω των 3,5 τόνων, στο 1,6%
ποδήλατο, στο 1,5% γεωργικό μηχάνημα, στο 0,8% Δ.Χ.Ε., στο 0,4% τρίκυκλο, στο
0,3% άλλο όχημα, στο 0,1% λεωφορείο αστικό, στο 0,1% λεωφορείο υπεραστικό, στο
0,1% άγνωστο όχημα και στο 0,1% φορτηγό άνω των 3,5 τόνων.
Όσον αφορά τα θύματα, το 65,8% ήταν οδηγοί, το 18,4% πεζοί, το 15,5% επιβάτες και το 0,2% άγνωστο. Η ηλικία του 38,6% των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων ήταν άνω των 55 ετών, το 15,2% 36-45 ετών, το 14,6% 18-25 ετών, το 14,2% 26-35 ετών, το 13,6% 46-55 ετών και το 4% 0-17 ετών. Τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα (22,3%) έγιναν από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 7 το πρωί και (22,1%) από τις 5 το απόγευμα έως τις 9 το βράδυ. Το 20,3% των θανατηφόρων τροχαίων έγιναν από τη 1 μετά το μεσημέρι μέχρι τις 5 το απόγευμα, το 17,8% από τις 9 το πρωί έως τη 1 μετά το μεσημέρι, το 8,9% από τις 7 το πρωί μέχρι τις 9 το πρωί και το 8,6% από τις 9 το βράδυ μέχρι τα μεσάνυχτα.
Όσον αφορά τα θύματα, το 65,8% ήταν οδηγοί, το 18,4% πεζοί, το 15,5% επιβάτες και το 0,2% άγνωστο. Η ηλικία του 38,6% των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων ήταν άνω των 55 ετών, το 15,2% 36-45 ετών, το 14,6% 18-25 ετών, το 14,2% 26-35 ετών, το 13,6% 46-55 ετών και το 4% 0-17 ετών. Τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα (22,3%) έγιναν από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 7 το πρωί και (22,1%) από τις 5 το απόγευμα έως τις 9 το βράδυ. Το 20,3% των θανατηφόρων τροχαίων έγιναν από τη 1 μετά το μεσημέρι μέχρι τις 5 το απόγευμα, το 17,8% από τις 9 το πρωί έως τη 1 μετά το μεσημέρι, το 8,9% από τις 7 το πρωί μέχρι τις 9 το πρωί και το 8,6% από τις 9 το βράδυ μέχρι τα μεσάνυχτα.
Πηγή:
εφημερίδα Μακεδονία σε ρεπορτάζ του Φώτη Κουτσαμπάρη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.