Σε αντικυβερνητική
φιέστα, επιχειρήθηκε να μετατραπεί η έκτακτη Γενική Συνέλευση, που συγκάλεσε το
απόγευμα η Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ) Κεντρικής Μακεδονίας, στο ξενοδοχείο Grand Hotel, με θέμα τα οικονομικά της τοπικής
αυτοδιοίκησης. Καθώς, κάποιοι αυτοδιοικητικοί που πρόσκεινται σε Ν.Δ. και
ΠΑΣΟΚ, προσπάθησαν να φορτώσουν στις πλάτες της σημερινής κυβέρνησης προβλήματα
και αδυναμίες που υπάρχουν στην τοπική αυτοδιοίκηση ακόμη από συστάσεως του ελληνικού
κράτους.
Κι όχι μόνο αυτό, αλλά,
παραβιάζοντας την ημερήσια διάταξη, σε συγχορδία με τη στάση κυρίως της Ν.Δ., έφεραν
για έγκριση ένα απαράδεκτο ψήφισμα καταδίκης των δηλώσεων του υπουργού Παιδείας,
Ν.Φίλη περί Ποντίων, ζητώντας την παραίτησή του.
Έντονη, ήταν η
αντίδραση των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης που πρόσκεινται στην
παράταξη της «Ριζοσπαστικής Αυτοδιοικητικής Πρωτοβουλίας», καταγγέλοντας τόσο
τον τρόπο διεξαγωγής της συνέλευσης και τον έντονα αντικυβερνητικό της χαρακτήρα,
όσο και το απαράδεκτο ψήφισμα. Το οποίο, ενώ δέχεται ότι πρόκειται για
προσωπική άποψη, εντούτοις τη θεωρεί «επιστημονικά, πολιτικά, ιστορικά και
ηθικά έωλη»!
Ο Σωκράτης Φάμελλος
Χαιρετίζοντας τη
συνέλευση ο προερχόμενος από την αυτοδιοίκηση, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ,
Σωκράτης Φάμελλος, μετέφερε στο προεδρείο της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας πρόσκληση
του υπουργού Εσωτερικών για συνάντηση στην Αθήνα, προκειμένου να συζητηθούν τα
προβλήματα των Δήμων της Μακεδονίας. Ενώ επίσης αναφέρθηκε στα μέτρα της κυβέρνησης
της Αριστεράς, αυτό το διάστημα που βρίσκεται στη διακυβέρνηση της χώρας για τους
ΟΤΑ, όπως η επανασύσταση της δημοτικής αστυνομίας, η επιστροφή των σχολικών
φυλάκων, η αποκατάσταση των αιρετών που δεν προχώρησαν στην άσκηση ένδικων μέσων
κατά θετικών πρωτόδικων αποφάσεων για τους εργαζόμενους, η ρύθμιση των 100
δόσεων, η κατάργηση του Παρατηρητηρίου, το επισιτιστικό πρόγραμμα, η
απελευθέρωση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου για τα ανταποδοτικά κ.α.
Ειδικότερα ο Σ. Φάμελλος αναφέρθηκε στο πακέτο συνολικού ύψους 700 εκατ.
ευρώ που διασφάλισε η κυβέρνηση για την αυτοδιοίκηση και επιβεβαίωσε ότι μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, όπως εξάλλου δεσμεύτηκε ο
υπουργός Εσωτερικών, θα αποδοθούν στους δήμους 400 εκατ. ευρώ και άλλα 300
μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου. Ανέφερε ότι για την κυβέρνηση της αριστεράς η τοπική
αυτοδιοίκηση δεν είναι το μακρύ χέρι του κράτους αλλά ένας φορέας με ουσιαστικό
λόγο και ρόλο. Για αυτόν το λόγο, όπως είπε, μέχρι το τέλος του μήνα έλθει στη
Βουλή νόμος για τον έλεγχο νομιμότητας των ΟΤΑ, ο οποίος θα φύγει από την
αποκεντρωμένη διοίκηση και θα μεταβιβαστεί σε ανεξάρτητη αρχή. Επίσης, ο κ.
Φάμελλος τόνισε ότι το 2016 ανοίγει κύκλος διαλόγου με την τοπική αυτοδιοίκηση,
στον οποίο θα μπουν τα ζητήματα της αναμόρφωσης του Καλλικράτη, της διαχείρισης
των οικονομικών κ.ά.
Στη συνέλευση χαιρέτισε επίσης ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Β΄ Θεσσαλονίκης, Γιώργος Αρβανιτίδης, ενώ παραβρέθηκε και παρακολούθησε τη γενική συνέλευση μέχρι τέλος ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Α΄ Θεσσαλονίκης, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ
Στην εισήγησή του
ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου, ισχυρίστηκε ότι οι
συνθήκες για την τοπική αυτοδιοίκηση, είναι σήμερα «οι πιο δυσμενείς των
τελευταίων έξι ετών» και ότι η σημερινή κυβέρνηση με τις πράξεις της δείχνει να
αθετεί τις προεκλογικές της διακηρύξεις και κρατάει απέναντι στους ΟΤΑ «στάση
εχθρική». Θίγοντας «εξ απαλών ονύχων» το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις της Ν.Δ.
και του ΠΑΣΟΚ ήταν αυτές που οδήγησαν την αυτοδιοίκηση στη σημερινή δεινή θέση,
με την αποστέρηση του 65% των πόρων.
Στο ίδιο κλίμα, ο
αντιπρόεδρος της ΠΕΔ, δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης είπε ότι η
ελληνική κοινωνία «τίθεται ολοένα και περισσότερο σε περιβάλλον απόλυτης
ασφυξίας με το επερχόμενο αποτέλεσμα να προοιωνίζεται καταστροφικό». Ενώ
προσπάθησε έμμεσα να συνδέσει τη σημερινή κυβέρνηση με το γεγονός ότι η Ελλάδα «φιγουράρει
στις πρώτες θέσεις της λίστας των χωρών με υψηλό βαθμό διαφθοράς», παραλείποντας
όμως να αναφέρει επί ποιών κυβερνήσεων αναπτύχθηκε η διαφθορά στη χώρα και
ποιού κόμματος υπουργοί βρίσκονται στη φυλακή για περιπτώσεις διαφθοράς.
Ο επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Αυτοδιοικητικής
Πρωτοβουλίας.
Ουσιαστικές
επισημάνσεις αλλά και σημαντικές προτάσεις για μια αυτοδιοίκηση του μέλλοντος, όπου θα
διασφαλίζεται η συνταγματικά κατοχυρωμένη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια
των ΟΤΑ, με ουσιαστική εφαρμογή του δημοκρατικού προγραμματισμού, παρουσίασε
στην εισήγησή του ο επικεφαλής της Ριζοσπαστικής Αυτοδιοικητικής Πρωτοβουλίας
και εκπρόσωπός της στο Δ.Σ. της ΠΕΔ, Απόστολος Αντωνούδης, δημοτικός σύμβουλος
στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη. Σημειώνοντας με έμφαση ότι η παράταξη έχει ως εχθρό της
τα προβλήματα της κοινωνίας και τις πολιτικές που τα δημιουργούν και όχι τις διαφορετικές
πολιτικές προσεγγίσεις εντός της αυτοδιοίκησης.
Παραθέτουμε στη
συνέχεια ολόκληρη την ομιλία του Απόστολου Αντωνούδη:
«Συναδέλφισσες,
συνάδελφοι
Συναντιόμαστε για
πρώτη φορά από την ανάδειξη των οργάνων της ΠΕΔ σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία
για την ΤΑ. Όλους αυτούς τους 12 μήνες υπήρξαν αλλαγές που δρομολόγησαν
εξελίξεις, γιατί η πορεία της χώρας είναι αυτονόητο δεν μπορεί να αφήνει
ανεπηρέαστη την πορεία της ΤΑ.
Σήμερα καλούμαστε
να συζητήσουμε τα οικονομικά των Δήμων μας. Η μείωση των πόρων της ΤΑ δεν είναι
κάτι καινούριο, κρατάει τουλάχιστον 15 χρόνια. Κάθε φορά η εκάστοτε
αντιπολίτευση υποσχόταν στους αυτοδιοικητικούς την απόδοση των παρακρατηθέντων
και όταν σχημάτιζε κυβέρνηση προέβαινε σε νέες περικοπές. Αυτή ήταν η εξέλιξη
των πραγμάτων τα 15 τελευταία χρόνια. Ο «Καλλικράτης» προέβλεπε απόδοση στους
Δήμους πόρων (12% ΦΠΑ, 50% ΦΑΠ, 21% φόρου εισοδήματος). Το αποτέλεσμα το είδαμε
όλα αυτά τα χρόνια, δεν φθάνει στο 50% αυτών. Η ΤΑ διαχειρίζεται σήμερα το 3.4%
του ΑΕΠ από 2.7% το 2007 όταν οι αρμοδιότητες είναι πολύ περισσότερες και
αναντίστοιχες αυτών των εσόδων των Δήμων. Έχουμε να διανύσουμε μεγάλη απόσταση
για το Ευρωπαϊκό κεκτημένο του 11.6%.
Μέσα σε αυτό το
νέο πλαίσιο που δημιουργήθηκε κατ’ εφαρμογή των όρων της συμφωνίας με τους
ευρωπαϊκούς θεσμούς, φαίνεται να καλείται και πάλι η Αυτοδιοίκηση να σηκώσει
μεγάλο βάρος για την επίτευξη των νέων δημοσιονομικών στόχων.
Σήμερα καλούμαστε
στην ουσία να υπερασπιστούμε την υπάρχουσα κατάσταση της μειωμένης
χρηματοδότησης και όχι να βελτιώσουμε την οικονομική αντιμετώπιση που τυγχάνει
η ΤΑ, μέσα αυτό το ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο που επέβαλε το 3ο μνημόνιο.
Πραγματικά σε 1.5 μήνα τελειώνει η χρονιά και η χρηματοδοτική ροή υστερεί κατά
25%. Μόλις την περασμένη εβδομάδα σε συνάντηση του αρμόδιου Υπουργού με στελέχη
της ΚΕΔΕ υποσχέθηκε την κατάθεση ποσού 400 εκ. Ευρώ από τα 600 που απομένουν.
Η αγωνία για το μέλλον της Αυτοδιοίκησης
είναι κοινή για όλους τους αιρετούς ανεξάρτητα από πού προέρχονται.
Ήταν δηλωμένη η πρόθεση αύξησης από
τη Ν. Κυβέρνηση των πόρων της Αυτοδιοίκησης. Ακόμη όμως και
αν δεχτούμε την καλή πρόθεση του ΥΠΕΣ για σταδιακή αύξηση των ΚΑΠ τα επόμενα
χρόνια, είναι σαφές ότι αυτό θα γίνει αργά και σταδιακά. Η μείωση του 63% που
έχουμε υποστεί στην τελευταία 5ετία μάλλον θα χρειαστεί πολλά χρόνια ακόμα για
να αποκατασταθεί το επίπεδο που ήταν.
Υπήρξε ένα θετικό πρόσημο στις ενέργειες της κυβέρνησης τους πρώτους μήνες. Τελειώσαμε με τις απολύσεις. Αυτό που ζούσαμε
τα τελευταία τρία χρόνια, όταν δεν γνωρίζαμε με πόσους εργαζόμενους θα είμαστε
την επόμενη μέρα πήρε τέλος οριστικά. Ζητούσε η τρόικα, χάναμε κάποιους. Ζητούσε
η τρόικα, χάναμε άλλους. Προσλήψεις, καμία. Συνεχώς χάναμε
προσωπικό. Είναι απαραίτητο να μπορεί η
ΤΑ να προγραμματίσει με πόσους ανθρώπους θα σχεδιάσει την λειτουργία την
επόμενη μέρα. Σε αυτό μπήκε ένα τέλος και αυτό είναι θετική εξέλιξη.
Όλο αυτό το
σύντομο διάστημα της διακυβέρνησης της χώρας από τη νέα κυβέρνηση υπήρξε μια
ουσιαστική σχέση με τα όργανα της αυτοδιοίκησης. Ζητήθηκε η γνώμη της για
νομοθετήματα (εξαιρείται η γνωστή Πράξη
Νομοθετικού Περιεχομένου,). Με το νόμο 4325/15 «Εκδημοκρατισμός της διοίκησης - Καταπολέμηση της γραφειοκρατίας
-Αποκατάσταση αδικιών και άλλες διατάξεις» έγινε ένα αποφασιστικό βήμα για
τον εκσυγχρονισμό του Δημόσιου τομέα, για την αποκατάσταση της εύρυθμης
λειτουργίας της διοίκησης, την ισότιμη και διαφανή σχέση των πολιτών και την
διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων στο Δημόσιο και την ΤΑ. Στον
παραπάνω νομοσχέδιο έγιναν δεκτές πολλές προτάσεις και παρατηρήσεις της ΚΕΔΕ.
Οι 100 δόσεις όπως οι οφειλές για την εισφορά των επεκτάσεων των Δήμων, οι
προϋπολογισμοί των κόκκινων Δήμων, το επισιτιστικό πρόγραμμα, η πεντάμηνη
κοινωφελή εργασία, η επανασύσταση της Δημοτικής αστυνομίας, η επαναπρόσληψη των
σχολικών φυλάκων, η δυνατότητα δανειοδότησης των ΟΤΑ από το ταμείο
Παρακαταθηκών και Δανείων, η απελευθέρωση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου για τα
ανταποδοτικά, ο προγραμματισμός πρόσληψης των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ, η ακύρωση
της αξιολόγησης – απόλυσης, η απαγόρευση πολιτικής επιστράτευσης των
εργαζομένων στις απεργίες, ο εξ ορθολογισμός του πειθαρχικού δικαίου, η
συμμετοχή των εργαζομένων στα πειθαρχικά συμβούλια, η συμμετοχή των υπαλλήλων
με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου σε διαδικασίες κινητικότητας με τους ίδιους
όρους και προϋποθέσεις με τους μόνιμους, η παύση των ποινικών και πειθαρχικών
διώξεων αιρετών και υπαλλήλων ΟΤΑ σε περίπτωση μη άσκησης ένδικων μέσων σε
δευτεροβάθμιο επίπεδο, σε υποθέσεις εργατικών διαφορών του προσωπικού τους, η
διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των Δημοτικών βρεφονηπιακών και παιδικών
σταθμών μέσω της παράτασης των συμβάσεων προσωπικού, η συνέχιση της εύρυθμης
λειτουργίας των Κέντρων Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΚΗΦΗ), των Κέντρων Διημέρευσης –
Ημερήσιας Φροντίδας (ΚΔΗΦ) και των Κέντρων Στήριξης Ρομά και Ευπαθών Ομάδων.
Επίσης η απλούστευση και επιτάχυνση διαδικασιών προσλήψεων εποχικού προσωπικού
και συμβάσεων μίσθωσης έργου, όπου δεν απαιτείται πλέον Πράξη Υπουργικού
Συμβουλίου (ΠΥΣ), η δυνατότητα πρόσληψης προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου
χρόνου σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα σε ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα.
Επίσης το νέο ΕΣΔΑ για την διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί ένα στοίχημα στο κατά πόσο θα
καταφέρουμε να ανταποκριθούμε σε αυτή την πρόκληση. Υπήρξαν αναμφισβήτητα και
άτυχες στιγμές και τις επισημάναμε. Όπως υπήρξαν κατά τη γνώμη μας άτυχες
στιγμές και από την πλευρά της της ηγεσίας της ΚΕΔΕ. (θέση υπέρ του ΝΑΙ που
δίχασε την κοινωνία και την έβαλε απέναντι στην βούλησή της). Όλα αυτά τα
αναφέρουμε διότι η εφαρμογή τους ή μη παράγει οικονομικό αποτέλεσμα θετικό ή
αρνητικό.
Σε αυτή την
δύσκολη οικονομική συγκυρία, το μοναδικό που δεν πρέπει να κάνει η Αυτοδιοίκηση
αυτή τη στιγμή, είναι, να μπει σε ανούσιους καβγάδες. Δεν είμαστε ένα τυπικό
συνδικαλιστικό όργανο, να παραθέτουμε αιτήματα, γιατί εμείς θέλουμε
αναβαθμισμένο τον ρόλο της Αυτοδιοίκησης και θεωρούμε ότι η Αυτοδιοίκηση μπορεί
να είναι ο ενοποιητικός παράγοντας της κοινωνίας, ως ο εγγύτερος θεσμός στους
πολίτες. Δεν επιβεβαιώθηκε στην κρίση ότι η Αυτοδιοίκηση πήρε ένα πολύ
μεγαλύτερο μέρος του κοινωνικού κράτους, από ότι της αναλογεί και με την
ενεργοποίηση της κοινωνίας; Δεν είναι στα θετικά όλων μας αυτό;
Είμαστε πρόθυμοι να συμμετέχουμε στη διαδικασία διαλόγου
προκειμένου να συμβάλουμε με τις δικές μας δυνάμεις και επεξεργασίες σε ένα
καινούριο νομοθετικό πλαίσιο που θα ανταποκρίνεται στην Αυτοδιοίκηση του σήμερα
και του αύριο, θα εξασφαλίζει την οικονομική επιβίωση και αξιοπρέπεια των
Δήμων, θα επιλύει τα προβλήματα της έλλειψης προσωπικού και δομών που
αντιμετωπίζουν σήμερα οι Δήμοι, θα διασφαλίζει τους μηχανισμούς που θα
καταστήσουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση φορέα κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής
και δίνει στους Δήμους τη δυνατότητα να έχουν ουσιαστικές αρμοδιότητες σε
θέματα περιβάλλοντος και χωροταξίας.
Είναι ώρα να πάψει επιτέλους η εξάρτηση της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης από τον εκάστοτε υπουργό Εσωτερικών, τους λοιπούς υπουργούς, τους
τοπικούς βουλευτές και εν γένει από αυτή την ομηρία που μέχρι σήμερα σκοπίμως
καλλιέργησαν και συντήρησαν οι κυβερνώντες τη χώρα μας.
Σήμερα είναι περισσότερο φανερό όσο ποτέ άλλοτε ότι η Τ.Α.
έχει την ανάγκη ενός καινούριου κώδικα δήμων και κοινοτήτων. Ο Καλλικράτης δεν
έφερε τα αποτελέσματα που προσδοκούσε η αυτοδιοίκηση. Τη στιγμή που έγινε και
με τον τρόπο που εφαρμόστηκε, ήταν ένας κακός νόμος. Πρέπει λοιπόν να φτιάξουμε
μια Αυτοδιοίκηση που θα ανταποκρίνεται στις συνθήκες του σήμερα.
Για τον
Καλλικράτη είχαμε καταθέσει έγκαιρα τις ενστάσεις μας στο συνολικό θεσμικό
πλαίσιο. Τον θεωρούμε νεοσυγκεντρωτισμό, μοντέλο το οποίο αποξενώνει τις
δημοτικές αρχές από τη βάση τους, δεν υπάρχουν εγγυήσεις τοπικής δημοκρατίας
και ότι θα δημιουργούσε όπως και δημιούργησε, μια σειρά λειτουργικά του
προβλήματα, που επιδείνωσε το μνημόνιο.
Όλα αυτά τα
λειτουργικά προβλήματα που οι υπερασπιστές του Καλλικράτη περιέγραψαν, τίνος
απόρροια ήταν; Των μνημονίων; Δεν το είπανε. Των ακραίων νεοφιλελεύθερων πολιτικών; Ούτε αυτό
το είπαν. Των κακών Δημάρχων που άλλαξαν; Ούτε αυτό το είπαν.
Επειδή δεν
πρέπει να κυνηγάμε φαντάσματα, υπάρχει ένας καταστατικός χάρτης που δεν υπάρχει
σε καμία χώρα Ευρωπαϊκή στο σύνολό του αυτό το νομοθετικό πλέγμα. Αλλά ακόμη
και από αυτούς που υποστήριξαν τον Ν.3852/2010 δεν είδαμε να υποστηρίζουν στην
πράξη την εφαρμογή του. Αλήθεια σε πόσους Δήμους δεν εφαρμόστηκαν στην πράξη
σημαντικά άρθρα του Νόμου. Αναφέρομαι στην Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, το
Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών, Ο Συμπαραστάτης του Δημότη.
Αλήθεια σε
πόσους Δήμους ζητήθηκε και αξιοποιήθηκε η συμμετοχή των πολιτών στην κατάρτιση
του τεχνικού προγράμματος. Ακούστηκαν δικαιολογίες όπως μα για ένα
προϋπολογισμό κουτσουρεμένο θα ζητήσουμε την γνώμη των φορέων. Μα συνάδελφοι αν
δεν το κάνουμε τώρα θα το κάνουμε σε μεγαλύτερους προϋπολογισμούς;
Δεν πρόκειται
να υπάρξει Αυτοδιοίκηση αν δεν χαράξουμε μια στρατηγική, η οποία, εμείς λέμε
ότι μπορεί και πρέπει να είναι ενωτική,
παρά τις σαφέστατες αντιθέσεις που έχουμε σε πάρα πολύ συγκεκριμένα ζητήματα.
Δεν είναι στις
προθέσεις μας ούτε η δαιμονοποίηση των πολιτικά αντιπάλων παρατάξεων στην
Αυτοδιοίκηση ούτε η αγιοποίηση της Κυβέρνησης. Τουναντίον.
Στόχος μας
είναι ο εξορθολογισμός των όποιων πολιτικών συγκρούσεων και διαφορών, η
ανάδειξη και εμβάθυνση των πολλών κοινών σημείων και θέσεων και εντός της
Αυτοδιοίκησης και στην σχέση Αυτοδιοίκησης με κυβέρνηση και ενωτική προσπάθεια
διεκδίκησης και η διαρκής διάθεση γόνιμης προωθητικής σύνθεσης.
Έχουμε
σημαντικές διαφωνίες στον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων, που είναι
ιδεολογικές. Έχουμε σημαντικές διαφωνίες για την τοπική δημοκρατία. Έχουμε
σημαντικές διαφωνίες για το σύστημα της απλής αναλογικής και για τον τρόπο που
θα πρέπει να λειτουργούν τα όργανα. Αυτό δεν μας εμποδίζει από το να έχουμε ένα
κοινό διεκδικητικό πλαίσιο και να θέτουμε τις κόκκινες γραμμές μας απέναντι σε
οποιαδήποτε κρατική αυθαιρεσία. Πρέπει
επίσης να υπάρξει ουσιαστικός σεβασμός-και είναι κόκκινη γραμμή μας αυτή και
διάλογος με την Τοπική Αυτοδιοίκηση πριν από σημαντικές αποφάσεις που αφορούν
τις τοπικές κοινωνίες, γιατί οι ΟΤΑ δεν είναι ΔΕΚΟ. Αυτό είναι πραγματικά το
πλαίσιο που εμείς καταθέτουμε στην εκκίνηση αυτής της διαδικασίας διαμόρφωσης
της Αυτοδιοίκησης του μέλλοντος.
Και εδώ θέλουμε να είμαστε και ειλικρινείς μεταξύ μας, γιατί η επιτυχία
μιας τέτοιας διαδικασίας κατά τη γνώμη μας πρέπει να σημάνει και υπέρβαση
κατεστημένων συμπεριφορών, πελατειακής αντίληψης και σε κεντρικό αλλά και σε
τοπικό επίπεδο.
Απαιτεί ένα άνοιγμα στην κοινωνία, έναν διάλογο μαζί της, να ξεπεράσουμε
τις δικές μας βεβαιότητες και τις αγκυλώσεις μας σε συνεννόηση με την κοινωνία,
και να προσπαθήσουμε μαζί της να λύσουμε τα προβλήματα.
Κεντρικό ρόλο έχουν εδώ οι εργαζόμενοι που πρέπει κατ’ αρχήν να τους
διασφαλιστεί μια σταθερή σχέση, πλήρους εργασίας με αξιοκρατική αντιμετώπιση
και εξέλιξη.
Προσερχόμαστε
σε αυτό το διάλογο με ανοιχτή καρδιά, συγκροτημένο πλαίσιο προτάσεων, και
κόκκινες γραμμές. Τις κόκκινες γραμμές της Αυτοδιοίκησης απέναντι σε
οποιαδήποτε κρατική αυθαιρεσία.
Ανοιχτή
καρδιά γιατί θεωρούμε ότι εχθρός μας είναι τα προβλήματα της κοινωνίας και οι
πολιτικές που τα δημιουργούν και όχι οι διαφορετικές πολιτικές προσεγγίσεις
εντός της Αυτοδιοίκησης.
Συγκροτημένο
πλαίσιο προτάσεων που καταθέτουμε με άξονες
·
την
διασφάλιση συνταγματικά κατοχυρωμένης διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας
των ΟΤΑ, με επάρκεια πόρων οικονομικών και ανθρώπινων για την άσκηση των
αντίστοιχων αρμοδιοτήτων
·
την
ουσιαστική εφαρμογή του δημοκρατικού προγραμματισμού και των αρχών της
πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, στην προσπάθεια της
αειφόρου παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, στον σχεδιασμό και στην
διαχείριση των υφιστάμενων εθνικών και Ευρωπαϊκών πόρων.
·
δημόσιος
και κοινωνικός χαρακτήρας των υπηρεσιών και των δομών με αξιοκρατική και
δημοκρατική λειτουργία
·
σταθερή
σχέση εργασίας με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε όλους τους
εργαζόμενους στους ΟΤΑ.
·
ουσιαστικό
σεβασμό και διάλογο με την Τοπική Αυτοδιοίκηση πριν από σημαντικές αποφάσεις
που αφορούν τις τοπικές κοινωνίες.
·
απόδοση
των νομοθετημένων κατ’ αρχήν πόρων και των νέων παρακρατηθέντων ως μερίσματος
ανάπτυξης, βάσει των οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας.
·
Απόδοση
μέσω των ΚΑΠ του συνόλου των πόρων που προβλέπονται από το νόμο 3852/2010.
·
Επαναφορά
του ποσοστού κατανομής εσόδων του Πράσινου ταμείου στους Δήμους από 2.5% σε
10%, κυρίως για έργα περιβάλλοντος και απαλλοτριώσεων, με ιδιαίτερη έμφαση
στους οικισμούς τους προϋφιστάμενους του 1923 που παρουσιάζουν παντελή έλλειψη
ελεύθερων χώρων. Είναι γνωστά τα προβλήματα με τις δικαστικές αποφάσεις και τους
αποχαρακτηρισμούς κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων λόγο οικονομικής αδυναμίας
των Δήμων και αποψίλωσης του Πράσινου Ταμείου.
·
Αναθεώρηση
του Ν. 4315/21-12-2014 που μειώνει τις εισφορές
για τις νεοεντασσόμενες περιοχές στο σχέδιο πόλης. Το γνωρίζουμε όλοι
μας ότι στις περισσότερες περιπτώσεις ένταξης στο σχέδιο πόλης προκύπτει
έλλειμα γης και το ταμείο της εισφοράς σε χρήμα των πολιτών δεν επαρκεί για να
καλύψει τα έργα υποδομής.
·
Μείωση
επιτοκίου δανεισμού από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στο ύψος του
επιτοκίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
·
Μοναδική ελπίδα για τοπικά
αναπτυξιακά έργα είναι το ΕΣΠΑ. Θα πρέπει να προσπαθήσουμε απ’ αυτή κιόλας την
διαχειριστική περίοδο του ΕΣΠΑ να διαμορφωθεί ένας ιδιαίτερος χώρος που με
πρωτοβουλία των δήμων για τοπικά έργα, σε συνεννόηση αλλά όχι υπό την
καθοδήγηση των περιφερειών, θα μπορούν να χρηματοδοτούνται και κυρίως θα
μπορούν να ωριμάζουν οι μελέτες τους, με βοήθεια από ειδικές δομές, οι οποίες
θα διαμορφωθούν στο υπουργείο και με τη συνέργεια υπαρχουσών δομών όπως η
ΕΕΤΑΑ, το ΙΤΑ κ.α.. Οι απαιτήσεις του νέου ΕΣΠΑ είναι πολύ μεγαλύτερες από το
τρέχον, οι προϋπολογισμοί είναι μικρότεροι και έχει έντονο το στοιχείο του
ανταγωνισμού. Γι αυτούς τους λόγους χρειάζεται
απλούστευση - προτυποποίηση – αυτοματοποίηση των διαδικασιών λειτουργίας
των Δήμων. Υποστήριξη των ΟΤΑ μέσω εξειδικευμένων συμβούλων - Επιμόρφωση
προσωπικού στην εφαρμογή αυτών των νέων μοντέλων. Η όποια αξιοποίηση του ΕΣΠΑ
δεν πρέπει να γίνεται με τρόπο που να προκαλεί το κοινό αίσθημα των πολιτών.
·
Συμμετοχή των ΟΤΑ στο πακέτο Γιουνκέρ και τις νέες
μορφές επενδύσεων
Αυτό
είναι επιγραμματικά το διεκδικητικό πλαίσιο και οι όροι που καταθέτουμε για την
εκκίνηση αυτής της διαδικασίας διαμόρφωσης της Αυτοδιοίκησης του άμεσου
μέλλοντος. Μια διαδικασία που πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ενδιαφέροντος
και συμμετοχής της κοινωνίας, της Αυτοδιοίκησης και του κεντρικού πολιτικού
συστήματος.
Θεωρούμε
πως είναι αυτονόητη υποχρέωση της όποιας κυβέρνησης η ισότιμη συμμετοχή της ΤΑ,
μέσα από διάλογο και από συνέργειες για τη μεγάλη υπόθεση της παραγωγικής
ανασυγκρότησης της χώρας. Δηλαδή σε μια νέα ανάπτυξη, σε μια νέα ιστορική
περίοδο και διαδρομή, στην οποία οι δημοκρατικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σε
τοπική και σε περιφερειακή βέβαια κλίμακα, θα δώσουν τον τόνο για μια γρήγορη
και ουσιαστική ανάπτυξη πάνω σε υγιείς βάσεις. Με προτεραιότητα την ενίσχυση
των δυνάμεων της εργασίας, των αυτοαπασχολούμενων, ιδιαίτερα των νέων αλλά και
των υγιών επιχειρηματικών δυνάμεων που
για χρόνια στήριξαν αυτή τη χώρα αλλά και που υπέστησαν τις απίστευτες μειώσεις
εισοδημάτων, ευκαιριών και δικαιωμάτων στο όνομα της υπέρβασης της κρίσης.
Οι όποιες
θετικές εξελίξεις δεν μας κάνουν να εφησυχάζουμε. Ταυτόχρονα ονειρευόμαστε μια
Αυτοδιοίκηση πιο κοντά στον Πολίτη και πιο Δημοκρατική.
Διεκδικούμε την
επιτάχυνση των αλλαγών από την Κυβέρνηση και μια γενναία φορολογική
μεταρρύθμιση με απευθείας κατανομή πόρων στους ΟΤΑ, σε μια Ελλάδα που δεν θα
βαρυγκωμάει κάτω από την μπότα των δανειστών της, αλλά θα αποφασίζει μόνη της
για το μέλλον της. Η έναρξη λειτουργίας της Επιτροπής της βουλής για την
αντικατάσταση του Καλλικράτη γεννάει
πολλές και μεγάλες προσδοκίες, τις οποίες θέλουμε και πρέπει να συζητήσουμε με
την κοινωνία του Δήμου μας και το σύνολο της Αυτοδιοίκησης, ώστε να συμβάλουμε
στην αποκατάσταση της Δημοκρατίας και της Αξιοκρατίας.
Να απαιτήσουμε μία σχέση ειλικρινή, απολύτως θεσμική και απολύτως
ισότιμη. Να κλείσει ο κύκλος ενός ιδιότυπου διακομματικού πελατειακού
συστήματος ακόμα και μέσα στην κρίση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.