Όπως δείχνει πανελλήνια έρευνα του υπουργείου Παιδείας
Έρευνα
του υπουργείου Παιδείας δείχνει ότι η λεκτική και σωματική βία είναι οι
συχνότερες μορφές σχολικού εκφοβισμού, σε ποσοστό που συνολικά ξεπερνά το 50%
του μαθητικού πληθυσμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, φαινόμενα που όμως
εμφανίζονται τόσο σε νηπιαγωγεία όσο και στα δημοτικά σχολεία της χώρας.
Η έρευνα διενεργήθηκε
από το υπουργείο Παιδείας σε 36.779 μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης. Σύμφωνα με τις απαντήσεις των παιδιών η λεκτική βία εμφανίζεται
συχνότερα και σε ποσοστό 28,25% και ακολουθούν η σωματική βία (27,20%), τα
υποτιμητικά σχόλια (11,05%), οι απειλές (7,69%), η σεξουαλική παρενόχληση σε
ποσοστό 2,64% και σε μικρά ποσοστά βανδαλισμοί, κλοπές και καταστροφή
προσωπικών αντικειμένων.
«Το
φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας είναι υπαρκτό και πρέπει να αντιμετωπιστεί με
παρρησία και μακριά από εύκολους εφησυχασμούς από τη μία, αλλά ψύχραιμα και
χωρίς κινδυνολογίες και υπερβολές από την άλλη», υπογράμμισε ο υπουργός
Παιδείας Νίκος Φίλης, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της πανελλήνιας έρευνας
για να συμπληρώσει ότι τα ποσοστά σχολικής βίας στη χώρα μας είναι πολύ
μικρότερα από άλλες χώρες όπως οι ΗΠΑ.
Η
πανελλήνια έρευνα για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό στην Πρωτοβάθμια
και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Υπουργείου Παιδείας (Δεκέμβριος 2015 -
Ιανουάριος 2016) αποτελεί μια συστηματική ερευνητική προσπάθεια προσέγγισης,
καταγραφής και αποτύπωσης του φαινομένου στην Ελλάδα, με σκοπό τη διαμόρφωση
εκπαιδευτικής πολιτικής για την πρόληψη και αποτελεσματική αντιμετώπιση τέτοιων
περιστατικών στα σχολεία της χώρας μας, τόνισε η κ. Βασιλική Αρτινοπούλου,
καθηγήτρια Εγκληματολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Οπως
διαπιστώνεται από την έρευνα: Τα φαινόμενα βίας στο σχολείο εκδηλώνονται με
διαφορετικό τρόπο στις επιμέρους βαθμίδες εκπαίδευσης και σε γενικές γραμμές η
σοβαρότητα των περιστατικών τείνει να κλιμακώνεται με την ηλικία.
Στο δημοτικό σχολείο οι πιο συνηθισμένες
εκφάνσεις εκφοβισμού με ιδιαίτερα χαμηλές τιμές αφορούν στη σωματική βία, στη
λεκτική βία και την άσχημη συμπεριφορά.
Στο
γυμνάσιο και στο λύκειο τα φαινόμενα εκφοβισμού εστιάζουν στον τόπο-χώρα
καταγωγής, στο ότι κάποιος ανήκει σε κάποια άλλη παρέα ή μειονότητα, στο φύλο.
Στοιχεία
Οσον αφορά στα μεγαλύτερα παιδιά, δηλαδή αυτά που φοιτούν στα γυμνάσια και τα λύκεια, οι μαθητές απάντησαν ότι τα περιστατικά βίας συνδέονται περισσότερο με τον τόπο και τη χώρα καταγωγής των μαθητών-θυμάτων (ποσοστό 28,88%), και έπειτα με τα χαρακτηριστικά της ομάδας-παρέας τους στο σχολείο (ποσοστό 11,37%). Επίσης, σημαντικό ποσοστό των μαθητών δήλωσαν ότι περιστατικά βίας εκδηλώνονται σε μαθητές που ανήκουν σε μειονότητες, ενώ μικρό ποσοστό λόγω διαφορετικού φύλου. Τέλος, 40,27% των μαθητών αποδίδει τα περιστατικά βίας σε άλλους λόγους.
Οσον αφορά στα μεγαλύτερα παιδιά, δηλαδή αυτά που φοιτούν στα γυμνάσια και τα λύκεια, οι μαθητές απάντησαν ότι τα περιστατικά βίας συνδέονται περισσότερο με τον τόπο και τη χώρα καταγωγής των μαθητών-θυμάτων (ποσοστό 28,88%), και έπειτα με τα χαρακτηριστικά της ομάδας-παρέας τους στο σχολείο (ποσοστό 11,37%). Επίσης, σημαντικό ποσοστό των μαθητών δήλωσαν ότι περιστατικά βίας εκδηλώνονται σε μαθητές που ανήκουν σε μειονότητες, ενώ μικρό ποσοστό λόγω διαφορετικού φύλου. Τέλος, 40,27% των μαθητών αποδίδει τα περιστατικά βίας σε άλλους λόγους.
Οι
αντιδράσεις των μαθητών στο περιστατικό του σχολικού εκφοβισμού ποικίλλουν. Στο
μεγαλύτερο ποσοστό, οι μαθητές γελούσαν (20,36%), άλλοι προσπάθησαν να
εμπλακούν για να τελειώσει πιο γρήγορα το περιστατικό (19,50%), αρκετοί
απομακρύνονταν σαν να μη συνέβη ποτέ, ενώ λιγότεροι αναφέρουν ότι φοβήθηκαν.
Πηγή: εφημερίδα Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.