Έντονο προβληματισμό,
διατυπώνει ο οικολόγος Περιφερειακός Σύμβουλος, Μιχάλης Τρεμόπουλος σχετικά με
τον σχεδιασμό για τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης, θέτοντας σειρά
ερωτημάτων αναφορικά με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εκπονήθηκε για
το έργο αυτό.
«Οι οικολόγοι της
Θεσσαλονίκης υποστηρίζουν τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία από τη δεκαετία του
‘80, δεν θέλουν όμως να υποβαθμιστεί το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης και το
οικοσύστημα του Θερμαϊκού», δήλωσε ο Περιφερειακός Σύμβουλος Μιχάλης
Τρεμόπουλος, με αφορμή της διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
(ΜΠΕ) του έργου «Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης» και συζήτηση του
θέματος αύριο στη Μητροπολιτική Επιτροπή της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας.
Το έργο αφορά στη
μεταφορά επιβατών με σκάφη από το Λιμάνι Θεσσαλονίκης μέχρι τους Νέους Επιβάτες
σε συνολικά 6 στάσεις και έχει προϋπολογισμό 16,5 εκ ευρώ. Μελετώντας τη ΜΠΕ η
«Οικολογία Αλληλεγγύη» διαπίστωσε τα εξής προβλήματα:
«- Προβλέπεται η
κατασκευή σκυροδετημένων προβλητών επιφάνειας 700 μ2 σε κάθε στάση (με πλωτούς
κυματοθραύστες για την προστασία των σημείων πρόσδεσης, μήκους 120 μ και
πλάτους 6 μ.), όπως επίσης και κτήριο 150 μ2 ύψους 5
μέτρων (σελ. 100 - σχήμα 6.8). Ωστόσο, αναφέρεται ότι θα ακολουθηθούν οι
προβλέψεις του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που ολοκληρώθηκε το 2011[2]. Τα έργα σκυροδετήσεων μέσα στη θάλασσα προκαλούν επίσης αλλαγές στη
δυναμική των θαλάσσιων ρευμάτων, στην απόθεση άμμου και στη δυναμική των
θαλάσσιων οργανισμών (π.χ. γυαλιστερές, κυδώνια, κ.ά. οστρακοειδή που αλιεύονται),
στοιχεία για τα οποία δεν υπάρχει επαρκής ανάλυση στην ΜΠΕ. Άραγε τα εργοτάξια
θα φέρουν αναστατώσεις στην πόλη (και στην πρόσφατα αναπλασμένη παραλία)
ανάλογες με τα εργοτάξια του Μετρό;
»- Δεν υπάρχει καμιά
πρόβλεψη για τη συσσώρευση οχημάτων κοντά στις 6 στάσεις. «Παρά το γεγονός της
αποθάρρυνσης της χρήσης του ΙΧ, είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει πίεση για χώρους
στάσης ταξί και λεωφορείων, αλλά και για χώρους στάθμευσης ΙΧ, όπως έγινε και
με τις στάσεις του Μετρό στην Αθήνα. Θα περίμενε κανείς κάποιου είδους
συνέργεια με τον ΟΑΣΘ, για σημεία μετεπιβίβασης. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από την ΜΠΕ. Επίσης, δεν υπάρχει κάποια
πρόβλεψη για μεταφορά ποδηλάτων (ίσως και μοτοσικλετών), χωρίς να ενοχλούνται
οι πεζοί. Ακόμα και για την στάση της περιοχής του Ποσειδωνίου τελικά
προκρίνεται η δημιουργία εξέδρας στο σημείο της οδού Πέτρου Συνδίκα από το να
επιλεγεί η η υπάρχουσα εξέδρα του Μεγάρου Μουσικής (με τις όποιες τεχνικές
βελτιώσεις απαιτούνται) στο οποίο υπάρχει ήδη πάρκινγκ αυτοκινήτων», επισημαίνει.
»- Στην περιοχή του
αεροδρομίου ο διάδρομος πρόσβασης μέχρι την προβλήτα έχει μήκος 225 μ (!) και
θα κατασκευαστεί σε περιοχή αδιαμόρφωτης φυσικής ακτής. Θα οδεύουν σε αυτόν τον
εκτεθειμένο διάδρομο ταξιδιώτες πεζοί με βαλίτσες; Δεν θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία οριοθέτησης του χειμάρρου
Ανθεμούντα; Ήδη ο Δήμος Θέρμης προτείνει τη βελτίωση της οδικής πρόσβασης και
κατάλληλη πρόταση διαμόρφωσης χώρων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση του κοινού
της συγκεκριμένης στάσης.
»- Θα πρέπει άμεσα να
κινηθούν οι διαδικασίες ίδρυσης των φορέων λειτουργίας λιμενικών εγκαταστάσεων. Μέχρι σήμερα νόμιμα μπορεί να προσεγγίσει η θαλάσσια συγκοινωνία στον ΟΛΘ,
στην Αρετσού και στους Ν. Επιβάτες ή και στη Ν. Μηχανιώνα, που έχουν φορέα και
ζώνη λιμένα.
«Παράλληλα τίθενται
πολλές επιμέρους παρατηρήσεις και προϋποθέσεις από την πλευρά της γνωμοδοτούσας
αρχής της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας (Δ/νση Περιβάλλοντος & Χωρικού
Σχεδιασμού), αλλά και του Γεν. Δ/ντη Αναπτυξιακού Προγραμματισμού,
Περιβάλλοντος και Υποδομών, όπως και από τον Δήμο Θέρμης, οι περισσότερες από
τις οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές», προσθέτει η Κίνηση και καταλήγει:
«Συμπερασματικά, το έργο
"Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία Θεσσαλονίκης" είναι θετικό και θα
συμβάλει στην ανακούφιση του κέντρου της πόλης από τα ΙΧ. Επιπροσθέτως, θα τη
συνδέσει με την ιστορία της, εφόσον θαλάσσια συγκοινωνία υπήρχε ήδη από τις
αρχές του 20ου αιώνα, το 1906, αλλά και μέχρι τη δεκαετία του 1970. Ελπίζουμε
ότι θα ευαισθητοποιήσει περισσότερο και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης για την
προστασία του Θερμαϊκού από τη ρύπανση. Ωστόσο, χρειάζεται μεγάλη προσοχή κατά
τη φάση του σχεδιασμού ώστε να μην επιβαρυνθεί το πολύτιμο θαλάσσιο μέτωπο της
πόλης, για την προστασία του οποίου δόθηκαν πολλοί αγώνες τις προηγούμενες
δεκαετίες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.