Σήμερα Δευτέρα αναμένεται να ανοίξουν στο
Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) οι τεχνικές και αύριο Τρίτη οι οικονομικές προσφορές των
ενδιαφερομένων για το ξεπούλημα του αεροδρόμιου Θεσσαλονίκης, το οποίο δίνεται «προίκα» στα
μεγάλα συμφέροντα, μαζί με 13 ακόμη περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που
οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση από το ΤΑΙΠΕΔ.
Τα προς
πώληση αεροδρόμια χωρίζονται σε δύο μεγάλες ομάδες: Η ομάδα Α περιλαμβάνει τα
αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου,
Καβάλας με δυνατότητα πρόσθεσης των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Καλαμάτας και
Άραξου. Η Ομάδα Β περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης,
Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου, με δυνατότητα πρόσθεσης των αεροδρομίων Χίου,
Καρπάθου και Λήμνου.
Προσφορές
για τις δύο αυτές ομάδες έχουν καταθέσει οι εξής κοινοπραξίες:
- Η
Vinci Airports S.A.S. - Αktor Παραχωρήσεις Α.Ε συμμετέχει στην κατασκευή
μεγάλων δρόμων στην Ελλάδα, διαχειρίζεται ήδη αεροδρόμια στην Γαλλία, και στην
διαδικασία μπαίνει με την εταιρεία Ελλάκτωρ του ομίλου Μπόμπολα.
- Η
Fraport AG- Slentel Ltd είναι η δεύτερη κοινοπραξία που έχει καταθέσει
δεσμευτικό φάκελο διεκδίκησης, η οποία απαρτίζεται από τον όμιλο Κοπελούζου.
-
Επίσης, η Casa (Corporation America S.A.) - METKA Α.Ε. είναι κοινοπραξία της
κατασκευαστικής εταιρεία του ομίλου Mυτιληναίου με την Corporation America από
την Aργεντινή, η οποία διαχειρίζεται ήδη 53 αεροδρόμια ανά τον κόσμο.
Για 40+10 χρόνια σε ιδιώτες
Οι
ιδιωτικοί όμιλοι πρόκειται να υπογράψουν σύμβαση παραχώρησης αναλαμβάνοντας την
λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για 40
χρόνια, με δυνατότητα επέκτασης για ακόμη 10.
Οι
επενδύσεις θα αφορούν έργα αναβάθμισης και ανακαίνισης υφιστάμενων
εγκαταστάσεων θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 20 μήνες από τη θέση της
σύμβασης σε ισχύ, ενώ τα νέα έργα και οι επεκτάσεις (νέοι αεροσταθμοί,
επεκτάσεις πίστας,κλπ) σε 48 μήνες.
Σύμφωνα
με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, οι υποψήφιοι επενδυτές βάση της σύμβασης δεσμεύονται πως
θα χρηματοδοτήσουν έργα ύψους 250 εκατ. ευρώ τα πρώτα τέσσερα χρόνια.
Έρχεται κεφαλικός φόρος
Στα
ψιλά γράμματα της διακήρυξης του διαγωνισμού για τα περιφερειακά αεροδρόμια
προβλέπεται κεφαλικός φόρος. Συγκεκριμένα, για τα πρώτα τέσσερα χρόνια που θα
είναι η περίοδος των έργων αναβάθμισης θα επιβάλλεται κεφαλικός φόρος ανά
επιβάτη 14,5 ευρώ και μετά την ολοκλήρωση των έργων, ο φόρος αυτός θα
μονιμοποιηθεί και μάλιστα θα αυξηθεί στα 20 ευρώ.
Η εν
λόγω επιβάρυνση προβλέπεται πως θα λειτουργήσει αποθαρρυντικά τόσο για τους
επιβάτες όσο και για τις εταιρίες (ειδικά στο αεροδρόμιο Μακεδονία όπου οι
περισσότερες πτήσεις είναι χαμηλού κόστους) και πιθανότητα αυτό να οδηγήσει
στην αποχώρηση των περισσότερων εταιρειών από τον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης.
Στη δικαιοσύνη οι εργαζόμενοι
Οι
εργαζόμενοι έχουν δηλώσει επανειλημμένα την αντίθεσή τους στην αποκρατικοποίηση
των αεροδρομίων. Όπως ανέφερε, μιλώντας στο alterthess.gr, ο πρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων
Πολιτικής Αεροπορίας του «Μακεδονία» Δημήτρης Νανούρης, οι εργαζόμενοι βρίσκονται
σε αγωνιστική ετοιμότητα για την υπεράσπιση του δημοσίου πλούτου. Επίσης,
αναμένουν να ανοίξουν οι φάκελοι ώστε να έχουν τα απαραίτητα στοιχεία για να
προσφύγουν από κοινού με την Ομοσπονδία στην ελληνική και ευρωπαϊκή δικαιοσύνη
για να προσβάλλουν τις προτάσεις που κατέθεσαν οι υποψήφιοι επενδυτές.
Υπενθυμίζεται
πως η ΟΣΥΠΑ σε ανακοίνωσή της έχει καταγγείλει την επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση
των κρατικών περιφερειακών αεροδρομίων, κάνοντας λόγο για «ξεπούλημα της
περιουσίας του ελληνικού λαού» και για «παραχώρηση της εθνικής κυριαρχίας».
Μέτωπο κατά των ιδιωτικοποιήσεων των
περιφεριακών αεροδρομίων
Παράλληλα,
τείχος αντίστασης στο ξεπούλημα των περιφερειακών αεροδρομίων πανελλαδικώς,
ορθώνουν δεκάδες εκπρόσωποι φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, εργατικά κέντρα,
επιμελητήρια, βουλευτές καθώς και συλλογικότητες.
Στο
πλαίσιο των δράσεων της Κοινής Πρωτοβουλίας Ενάντια στην Ιδιωτικοποίηση των
Περιφερειακών Αεροδρομίων, πραγματοποιούνται κινητοποιήσεις «ενάντια στο
αδικαιολόγητο και άκρως επιζήμιο για την ελληνική οικονομία ξεπούλημα των
κρατικών περιφερειακών αερολιμένων της χώρας» και προς αυτήν την κατεύθυνση
έχουν μάλιστα κινηθεί και νομικές διαδικασίες, οι οποίες θα ανακοινωθούν
δημοσίως εντός του επόμενου διαστήματος από την επιτροπή δικηγόρων και συνταγματολόγων
που συστάθηκε για αυτόν τον σκοπό.
«Τα Περιφερειακά
Αεροδρόμια ανήκουν στο λαό. Είναι απόλυτα κερδοφόρες και βιώσιμες επιχειρήσεις
υπό δημόσιο έλεγχο και διοίκηση, ενισχύουν σημαντικά τον κρατικό προϋπολογισμό,
δεν επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο και έχουν άμεσες δυνατότητες αύξησης
της αποδοτικότητας – κερδοφορίας τους. Η ιδιωτικοποίησή τους πρέπει να
σταματήσει τώρα», τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση η Κοινή Πρωτοβουλία.
Πηγή: alterthess.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.