Το έργο για 7 ρέματα αξιολογήθηκε το 2009 και αδειοδοτήθηκε στις 28-1-2016 |
Τα έργα που δεν έγιναν έγκαιρα μετέτρεψαν την πανέμορφη Αγία Τριάδα σε βούρκο |
«Μπαλάκι»
μεταξύ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του δήμου Θερμαϊκού, είχε γίνει
ακόμη από το έτος 2009 το έργο διευθέτησης των ρεμάτων για την αντιπλημμυρική προστασία του Δήμου,
ενώ αποκαλύπτεται ότι η υλοποίηση του σχετικού έργου είχε λάβει περιβαλλοντική αδειοδότηση από
την Περιφέρεια τον Ιανουάριο του φετινού χρόνου, χωρίς όμως να γίνει το
παραμικρό από τη δημοτική αρχή αυτούς τους οκτώ μήνες που πέρασαν από τότε.
Η
αδειοδότηση ήταν για έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στις Δημοτικές Κοινότητες Περαίας, Νέων Επιβατών και Αγίας Τριάδας και
αφορά στη διευθέτηση επτά (7) συνολικά ρεμάτων (Συλλεκτήρων όπως αναφέρονται
στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων).
Για
το έργο έχει εκδοθεί η υπ'αρ. 12976/30-12-09 Προκαταρκτική Περιβαλλοντική
Εκτίμηση και Αξιολόγηση (Π.Π.Ε.Α.) από την τότε Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
(νυν Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας- Θράκης).
Από την
απλή και γρήγορη ακόμη ανάγνωση του εγγράφου που συντάχθηκε από το Τμήμα Περιβάλλοντος
και Υδροοικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, παίρνει απάντηση
στο βασανιστικό ερώτημα των τελευταίων ημερών γιατί πλημμυρίσαμε στις περισσότερες
περιοχές του δήμου Θερμαϊκού.
Είναι
χαρακτηριστικό αυτό που με έμφαση επισημαίνεται στην περιβαλλοντική αδειοδότηση
ότι «τα ρέματα στο σύνολο τους υφίστανται στη φυσική τους μορφή μέχρι την τομή
τους με την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης - Μηχανιώνας, από όπου και εισέρχονται σε
περιοχές με έντονη οικιστική ανάπτυξη, όπου παρατηρείται πλήρης καταπάτηση των ρεμάτων από οικοδομικά τετράγωνα».
Συνεχίζοντας
στο ίδιο πνεύμα το κείμενο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σημειώνει πως «οι
φυσικές κοίτες των ρεμάτων δεν υφίστανται πλέον, καθώς δεν ελήφθησαν υπόψη στα
εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια από το 1966, ενώ η εκτόνωση των παροχών γίνεται
μέσω του οδοστρώματος των οδών».
Πρέπει
να επισημανθεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι η αδειοδότηση αφορά και έργο
διευθέτησης του ρέματος της Αγίας Τριάδας. Και η προχτεσινή καταστροφική πλημμύρα
που σημειώθηκε εκεί και βούλιαξε στην κυριολεξία την όμορφη κοινότητα σε τόνους
λάσπης, δεν είναι άσχετη από την καθυστέρηση στην υλοποίησή του έργου.
Όταν η φύση εκδικείται για τα ρέματα που δεν έγιναν έγκαιρα |
Τι έπρεπε να είχε γίνει
Τα
έργα που έπρεπε να κατασκευαστούν με βάση την αδειοδότηση, περιλαμβάνουν:
-Αγωγούς
ομβρίων (υπόγειους κιβωτοειδής οχετούς) στα χαμηλά τμήματα των οικισμών
Περαίας, Ν. Επιβατών και Αγ. Τριάδας, από την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης - Μηχανιώνας
έως τη θάλασσα.
-Παρεμβάσεις
στα ρέματα ανάντη της Ε.Ο. με αναβαθμούς με σκοπό τη συγκράτηση των φερτών υλικών και τη μείωση της πλημμυρικής παροχής.
-Έργα διευθέτησης του ρέματος Σ3 του οικισμού των Ν.
Επιβατών, από την Ε.Ο. έως τη θάλασσα.
Τι λέει η Περιβαλλοντική Αδειοδότηση της ΠΚΜ
Αναλυτικά
το πλήρες κείμενο της απόφασης της ΠΚΜ για την Περιβαλλοντική Αδειοδότηση του
έργου «Διευθέτηση Ρεμάτων για την
Αντιπλημμυρική Προστασία του Δ. Θερμαϊκού», έχει ως εξής:
Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών
Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού
Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της Π.Ε. Θεσσαλονίκης
Ταχ.
Δ/νση: Μοναστηρίου 12, ΤΚ: 546 29, Θεσ/νίκη
Πληροφορίες: Ε. Ελευθεριάδου, Τηλ: 2313 325575, Fax: 2313 325459
email: e.eleftheriadou@pkm.gov.gr
ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΟΥ Η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Περιβαλλοντική
Αδειοδότηση του έργου “Διευθέτηση
Ρεμάτων για την Αντιπλημμυρική Προστασία του Δ. Θερμαϊκού” στο Δ.
Θερμαϊκού, Π.Ε. Θεσσαλονίκης, Π.Κ.Μ.
Ημερομηνία: 28
Ιανουαρίου 2016
Αρ. πρωτ.
(εξερχομένου): 450308/9079 π.ε.
Αρ.
πρωτ. (εισερχομένου): Μ.Ε. 443497(427) π.ε.
Προς:
Μητροπολιτική
Επιτροπή
(δια της Αντιπεριφερειάρχη Μ.Ε.Θ.)
Βασ.
Όλγας 198-Τ.Κ. 546 55
(συν.
μη Τεχνική Περίληψη)
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας
μας, όπως αυτές αναφέρθηκαν πιο πάνω (σημείο 2 του παρόντος) και κατόπιν
σχετικού αιτήματος της περιβαλλοντικής αρχής για το έργο – δραστηριότητα του σημείου
1 του παρόντος, η γνωμοδότησή μας επί του φακέλου της Μελέτης Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων έχει ως εξής :
Είδος και περιγραφή
του Έργου:
Πρόκειται
για έργο αντιπλημμυρικής προστασίας στις Δ.Κ. Περαίας, Ν. Επιβατών και Αγ.
Τριάδας και αφορά στη διευθέτηση επτά (7) συνολικά ρεμάτων (Συλλεκτήρων όπως
αναφέρονται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων). Για το έργο έχει εκδοθεί η
υπ'αρ. 12976/30-12-09 Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση
(Π.Π.Ε.Α.) από την τότε Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (νυν Αποκεντρωμένη
Διοίκηση Μακεδονίας- Θράκης).
Τα
ρέματα στο σύνολο τους υφίστανται στη φυσική τους μορφή μέχρι την τομή τους με
την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης - Μηχανιώνας, από όπου και εισέρχονται σε περιοχές με
έντονη οικιστική ανάπτυξη, όπου παρατηρείται πλήρης καταπάτηση των ρεμάτων από
οικοδομικά τετράγωνα. Οι φυσικές κοίτες των ρεμάτων δεν υφίστανται πλέον, καθώς
δεν ελήφθησαν υπόψη στα εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια από το 1966, ενώ η
εκτόνωση των παροχών γίνεται μέσω του οδοστρώματος των οδών. Το μόνο ρέμα στο
οποίο υφίσταται ίχνος κοίτης είναι το Σ3 στον οικισμό των Ν. Επιβατών, ενώ
βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία τροποποίησης ορισμένων Οικοδομικών Τετραγώνων
του ρυμοτομικού του οικισμού των Ν. Επιβατών, όπου να συμμορφώνεται η
ρυμοτομική γραμμή με τις οριογραμμές του
ρέματος. Η οριοθέτηση των ρεμάτων βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, καθώς έχει ήδη
κατατεθεί από το Δ. Θερμαϊκού σχετικός φάκελος στη Δ/νση Τεχνικών Έργων Π.Ε.
Θεσσαλονίκης.
Τα
έργα περιλαμβάνουν:
·
Αγωγούς
ομβρίων (υπόγειους κιβωτοειδής οχετούς) στα χαμηλά τμήματα των οικισμών Περαίας,
Ν. Επιβατών και Αγ. Τριάδας, από την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης - Μηχανιώνας έως τη
θάλασσα. Οι φυσικές κοίτες των ρεμάτων έχουν καλυφθεί από οικοδομικά τετράγωνα,
τα οποία προβλεπόταν στο εγκεκριμένο ρυμοτομικό και επομένως επί του παρόντος η
διοχέτευση της παροχής γίνεται επί των οδοστρωμάτων των οδών των οικισμών.
·
Παρεμβάσεις
στα ρέματα ανάντη της Ε.Ο. με αναβαθμούς με σκοπό τη συγκράτηση των φερτών
υλικών και τη μείωση της πλημμυρικής παροχής.
·
Έργα
διευθέτησης του ρέματος Σ3 του οικισμού των Ν. Επιβατών, από την Ε.Ο. έως τη
θάλασσα.
Πιο
συγκεκριμένα προτείνονται:
-
Συλλεκτήρας Σ1:
Ανάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή δύο αναβαθμών συγκράτησης φερτών.
Κατάντη
Ε.Ο.: Έχει γίνει παλαιότερη διευθέτηση από το Δ. Θερμαϊκού.
-
Συλλεκτήρας Σ2:
Κατασκευή νέου τεχνικού διέλευσης της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μηχανιώνας με
διαμόρφωση κατάλληλου έργου κεφαλής (λεκάνη ηρεμίας και κατακράτησης φερτών).
Ανάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή δύο αναβαθμών
συγκράτησης φερτών (ύψους 1,5-2 μέτρων).
Κατάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή υπόγειου κιβωτοειδούς οχετού, παράλληλα με την Ε.Ο.
Θεσσαλονίκης-Μηχανιώνας, στη συνέχεια ακολουθεί την οδό Σόλωνος, οδό Θερμαϊκού,
οδό Χρυσοστόμου Σμύρνης μέχρι το όριο της οδού Ακτής. Ο οχετός εκτείνεται ως τη
γραμμή της παραλίας και η διατομή του μεταβάλλεται στο τελευταίο τμήμα του από
3,0x1,2 μ. σε 5,0x0,8 μ. Δεν
προβλέπεται η κατασκευή έργου μεταξύ Γραμμής Παραλίας και Γραμμής Αιγιαλού.
-
Συλλεκτήρας Σ3: Κατασκευή νέου
τεχνικού διέλευσης της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μηχανιώνας με διαμόρφωση κατάλληλου
έργου κεφαλής (λεκάνη ηρεμίας και κατακράτησης φερτών).
Ανάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή δύο αναβαθμών συγκράτησης φερτών (ύψους 1,5-2 μέτρων).
Κατάντη
Ε.Ο.: Προτείνεται η διευθέτηση της κοίτης του ρέματος σε τραπεζοειδή ανοικτή
διατομή πλάτους πυθμένα 3,8-5 μ., κλίση πρανών 1:1, ύψους 1,5-2,5 μ., ενώ όπου
κρίνεται απαραίτητο θα είναι ορθογωνικής διατομής με πυθμένα από σκυρόδεμα και
όχθες από συρματοκιβώτια. Επίσης, θα κατασκευαστούν τεχνικά διάβασης για την
εξασφάλιση της συνέχειας οδών. Η συγκεκριμένη πρόταση διευθέτησης έχει λάβει
υπόψη την πρόταση οριοθέτησης του ρέματος, καθώς και την τροποποίηση του
ρυμοτομικού σχεδίου που έχει προταθεί από το Δ. Θερμαϊκού, ώστε να μην
εισέρχονται οι ρυμοτομικές γραμμές εντός ρέματος.
-
Συλλεκτήρας Σ4:
Κατασκευή νέου τεχνικού διέλευσης
της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μηχανιώνας με διαμόρφωση κατάλληλου έργου κεφαλής
(λεκάνη ηρεμίας και κατακράτησης φερτών).
Ανάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή δύο αναβαθμών
συγκράτησης φερτών
Κατάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή υπόγειου κιβωτοειδούς
οχετού κατά μήκος της οδού Κωνσταντινουπόλεως, ο οποίος εκτείνεται ως τη γραμμή
της παραλίας και η διατομή του μεταβάλλεται στο τελευταίο τμήμα του από
3,0x1,0-1,6 μ. σε 5,0x1,0 μ. Δεν
προβλέπεται η κατασκευή έργου μεταξύ Γραμμής Παραλίας και Γραμμής Αιγιαλού.
-
Συλλεκτήρας Σ5: Κατασκευή νέου τεχνικού διέλευσης της Ε.Ο.
Θεσσαλονίκης-Ν. Μηχανιώνας με διαμόρφωση κατάλληλου έργου κεφαλής (λεκάνη
ηρεμίας και κατακράτησης φερτών).
Ανάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή δύο αναβαθμών
συγκράτησης φερτών
Κατάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή υπόγειου κιβωτοειδούς οχετού κατά μήκος της οδού Λαμπράκη, ο
οποίος εκτείνεται ως τη γραμμή της παραλίας μεταβλητής διατομής πλάτους 3-5 μ.
και ύψους 1-1,8 μ., ενώ η διατομή του διαμορφώνεται στο τελευταίο τμήμα του. σε
5,0x1,0 μ. Δεν προβλέπεται η κατασκευή έργου μεταξύ Γραμμής
Παραλίας και Γραμμής Αιγιαλού.
-
Συλλεκτήρας Σ6: Κατασκευή κατάλληλου έργου κεφαλής (λεκάνη ηρεμίας και
κατακράτησης φερτών).
Ανάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή ενός αναβαθμού
συγκράτησης φερτών
Κατάντη
Ε.Ο.: Έχει γίνει παλαιότερη διευθέτηση από το Δ. Θερμαϊκού.
-
Συλλεκτήρας Σ7: Κατασκευή νέου τεχνικού διέλευσης της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν.
Μηχανιώνας με διαμόρφωση κατάλληλου έργου κεφαλής (λεκάνη ηρεμίας και
κατακράτησης φερτών).
Ανάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή δύο αναβαθμών
συγκράτησης φερτών
Κατάντη
Ε.Ο.: Κατασκευή υπόγειου κιβωτοειδούς οχετού κατά μήκος της οδού Χειμάρρου
μέχρι την παραλιακή οδό, παραλίας μεταβλητής διατομής πλάτους 3-4 μ. και ύψους
1-1,6 μ., ενώ η διατομή του διαμορφώνεται στο τελευταίο τμήμα του σε 4,0x1,0
μ. Δεν προβλέπεται η κατασκευή έργου μεταξύ Γραμμής Παραλίας και Γραμμής
Αιγιαλού.
Κατόπιν των ανωτέρω, η Υπηρεσία μας γνωμοδοτεί
θετικά υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
·
Η
επένδυση με συρματοκιβώτια του Συλλεκτήρα Σ3 να πραγματοποιηθεί μόνο σε σημεία
όπου κρίνεται άκρως απαραίτητο (διάβρωση – μη επιτρεπτές ταχύτητες), όπως και
οι διατομές από σκυρόδεμα να περιοριστούν κυρίως στα τμήματα που παρατηρείται
έντονος περιορισμός της κοίτης.
·
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας οριοθέτησης των ρεμάτων, ο
δήμος οφείλει να προχωρήσει στην τροποποίηση του ρυμοτομικού στα Ο.Τ. 13, 14,
15, 16 και 18 του οικισμού των Ν. Επιβατών.
·
Να
υπάρξει μέριμνα και να συμπεριληφθεί όρος στην ΑΕΠΟ για τις εργασίες συντήρησης
όλων των αναβαθμών, καθώς και για την αποκατάσταση της παραλίας στα σημεία
εκβολής των οχετών, μετά από επεισόδια υψηλών παροχών.
·
Η
κατασκευή των έργων να ξεκινήσει μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας
οριοθέτησης όλων των ρεμάτων.
·
Ο
Δήμος Θερμαϊκού με το υπ'αρ. 25258/2015/12-01-16 έγγραφό του (δικό μας α.π.
13395/233/12-01-16), γνωστοποίησε στην Υπηρεσία μας την υπ' αρ. 540/2015
Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δ. Θερμαϊκού με την οποία παρέχεται η
σύμφωνη γνώμη για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου του θέματος.
·
Eπισυνάπτεται μη Τεχνική Περίληψη της δραστηριότητας
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ:
ΓΝΩΜΟΔΟΤΟΥΜΕ ΘΕΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ Η ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕ
ΤΟΥ ΟΡΟΥΣ – ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ 4 ΤΟΥ ΠΑΡΟΝΤΟΣ
Με
Ε.Π.Κ.Μ.
Ο
ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΙΑΝΤΣΗΣ
ΜΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Πρόκειται
για έργο αντιπλημμυρικής προστασίας στις Δ.Κ. Περαίας, Ν. Επιβατών και Αγ.
Τριάδας και αφορά στη διευθέτηση επτά (7) συνολικά ρεμάτων (Συλλεκτήρων όπως
αναφέρονται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων). Για το έργο έχει εκδοθεί η
υπ'αρ. 12976/30-12-09 Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση (Π.Π.Ε.Α.)
από την τότε Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (νυν Αποκεντρωμένη Διοίκηση
Μακεδονίας- Θράκης).
Τα ρέματα στο σύνολο
τους υφίστανται στη φυσική τους μορφή μέχρι την τομή τους με την Ε.Ο.
Θεσσαλονίκης - Μηχανιώνας, από όπου και εισέρχονται σε περιοχές με έντονη
οικιστική ανάπτυξη, όπου παρατηρείται πλήρης καταπάτηση των ρεμάτων από
οικοδομικά τετράγωνα. Οι φυσικές κοίτες των ρεμάτων δεν υφίστανται πλέον, καθώς
δεν ελήφθησαν υπόψη στα εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια από το 1966, ενώ η
εκτόνωση των παροχών γίνεται μέσω του οδοστρώματος των οδών. Το μόνο ρέμα στο
οποίο υφίσταται ίχνος κοίτης είναι το Σ3 στον οικισμό των Ν. Επιβατών, ενώ
βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία τροποποίησης ορισμένων Οικοδομικών Τετραγώνων
του ρυμοτομικού του οικισμού των Ν. Επιβατών, όπου να συμμορφώνεται η
ρυμοτομική γραμμή με τις οριογραμμές του ρέματος.
Η οριοθέτηση των ρεμάτων βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, καθώς έχει ήδη κατατεθεί από
το Δ. Θερμαϊκού σχετικός φάκελος στη Δ/νση Τεχνικών Έργων Π.Ε.
Θεσσαλονίκης.
Τα
έργα περιλαμβάνουν:
·
Αγωγούς
ομβρίων (υπόγειους κιβωτοειδής οχετούς) στα χαμηλά τμήματα των οικισμών
Περαίας, Ν. Επιβατών και Αγ. Τριάδας, από την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης - Μηχανιώνας
έως τη θάλασσα. Οι φυσικές κοίτες των ρεμάτων έχουν καλυφθεί από οικοδομικά
τετράγωνα, τα οποία προβλεπόταν στο εγκεκριμένο ρυμοτομικό και επομένως επί του
παρόντος η διοχέτευση της παροχής γίνεται επί των οδοστρωμάτων των οδών των
οικισμών.
·
Παρεμβάσεις
στα ρέματα ανάντη της Ε.Ο. με αναβαθμούς με σκοπό τη συγκράτηση των φερτών υλικών και τη μείωση της πλημμυρικής παροχής.
·
Έργα διευθέτησης του ρέματος Σ3 του οικισμού των Ν. Επιβατών,
από την Ε.Ο. έως τη θάλασσα.
Κατόπιν των ανωτέρω, η Υπηρεσία μας γνωμοδοτεί
θετικά υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
·
Η
επένδυση με συρματοκιβώτια του Συλλεκτήρα Σ3 να πραγματοποιηθεί μόνο σε σημεία
όπου κρίνεται άκρως απαραίτητο (διάβρωση – μη επιτρεπτές ταχύτητες), όπως και
οι διατομές από σκυρόδεμα να περιοριστούν κυρίως στα τμήματα που παρατηρείται
έντονος περιορισμός της κοίτης.
·
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας οριοθέτησης των ρεμάτων, ο
δήμος οφείλει να προχωρήσει στην τροποποίηση του ρυμοτομικού στα Ο.Τ. 13, 14,
15, 16 και 18 του οικισμού των Ν. Επιβατών.
·
Να
υπάρξει μέριμνα και να συμπεριληφθεί όρος στην ΑΕΠΟ για τις εργασίες συντήρησης
όλων των αναβαθμών, καθώς και για την αποκατάσταση της παραλίας στα σημεία
εκβολής των οχετών, μετά από επεισόδια υψηλών παροχών.
·
Η κατασκευή των έργων να ξεκινήσει μετά την ολοκλήρωση της
διαδικασίας οριοθέτησης όλων των ρεμάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.