Ενόψει
σημαντικών εξελίξεων, βρίσκεται η υπόθεση του ΟΑΣΘ, καθώς σύμφωνα με τις πληροφορίες
του «Φάρου του Θερμαϊκού» το υπουργείο Μεταφορών φαίνεται να βάζει το μαχαίρι
στο κόκκαλο γιαυτή την αμαρτωλή ιστορία 59 χρόνων, την ίδια στιγμή που το
πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης παραμένει για Τρίτη ημέρα σήμερα χωρίς
αστικές συγκοινωνίες.
Οι εργαζόμενοι
του ΟΑΣΘ συνεχίζουν επ’ αόριστον την επίσχεση εργασίας που πραγματοποιούν από
το Σάββατο διεκδικώντας τα δεδουλευμένα των μηνών Ιουλίου και Αυγούστου, ενώ
τρέχει και ο Σεπτέμβριος. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης δήλωσε ότι
θα ζητήσει την επιστράτευση των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, ενώ πίσω από όλη αυτή την
ιστορία των κινητοποιήσεων, βρίσκονται οι μεγαλομέτοχοι του Οργανισμού, καθώς
αφήνοντας απλήρωτους τους εργαζόμενους, τους εξωθούν σε απεργίες και επισχέσεις
εργασίας. Κι όλα αυτά, για να μη θιγούν στο ακέραιο τα πλουσιοπάροχα μερίσματα
που «βρέξει-χιονίσει» εισπράττουν οι μέτοχοι.
Για αύριο
Τρίτη, έχει κλειστεί ραντεβού ανάμεσα στους εργαζομένους του ΟΑΣΘ και τον
υπουργό Υποδομών κ. Χρ. Σπίρτζη και μάλιστα, δίχως να είναι παρόντες οι
εκπρόσωποι της διοίκησης του ΟΑΣΘ παρά μόνοι οι εργαζόμενοι.
Θα υλοποιηθεί η δέσμευση
Σπίρτζη;
Όλα
δείχνουν ότι επιτέλους, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης προχωράει στην υλοποίηση της
εξαγγελίας που είχε κάνει από το βήμα της Βουλής την Δευτέρα 22 Ιουνίου 2015, όταν
προανήγγειλε την τροποποίηση της σύμβασης του ΟΑΣΘ με το ελληνικό κράτος. Όπως
είπε τότε ο κ. Σπίρτζης, στόχος θα ήταν «εξοικονόμηση πόρων από την τροποποίηση
του νόμου για τη σκανδαλώδη επιδότηση του ΟΑΣΘ, όπου έχουμε πενταπλάσια επιδότηση
από τον ΟΑΣΑ».
Τότε, ο κ. Χρήστος Στεφανίδης, πρόεδρος του ΟΑΣΘ, απαντώντας στον υπουργό, ισχυρίστηκε πως η κυβέρνηση δεν μπορεί να προχωρήσει σε μονομερή τροποποίηση της σύμβασης που υπογράφηκε το 2008, με το αιτιολογικό ότι «η σύμβαση είναι σε εκτέλεση νόμου και την υπογράφει το υπουργείο Μεταφορών, ο ΟΑΣΘ, η ΚΤΕΛ ΑΕ Θεσσαλονίκης και το Συνδικάτο εργαζομένων», είχε δηλώσει ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ.
Όμως, από την ανάγνωση της σύμβασης μεταξύ του Οργανισμού και του ελληνικού κράτους, όπως καταχωρήθηκε στον Ν. 2898/2001 άρθρο 13, που δημοσιεύθηκε στη σελίδα 1373 του ΦΕΚ της 10ης Απριλίου του 2001, αναφέρεται πως μπορεί να γίνει καταγγελία της σύμβασης από το Ελληνικό Δημόσιο.
Το σκάνδαλο με τα μερίσματα
Τότε, ο κ. Χρήστος Στεφανίδης, πρόεδρος του ΟΑΣΘ, απαντώντας στον υπουργό, ισχυρίστηκε πως η κυβέρνηση δεν μπορεί να προχωρήσει σε μονομερή τροποποίηση της σύμβασης που υπογράφηκε το 2008, με το αιτιολογικό ότι «η σύμβαση είναι σε εκτέλεση νόμου και την υπογράφει το υπουργείο Μεταφορών, ο ΟΑΣΘ, η ΚΤΕΛ ΑΕ Θεσσαλονίκης και το Συνδικάτο εργαζομένων», είχε δηλώσει ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ.
Όμως, από την ανάγνωση της σύμβασης μεταξύ του Οργανισμού και του ελληνικού κράτους, όπως καταχωρήθηκε στον Ν. 2898/2001 άρθρο 13, που δημοσιεύθηκε στη σελίδα 1373 του ΦΕΚ της 10ης Απριλίου του 2001, αναφέρεται πως μπορεί να γίνει καταγγελία της σύμβασης από το Ελληνικό Δημόσιο.
Το σκάνδαλο με τα μερίσματα
Ο ίδιος ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος
Στεφανίδης, κατά την πρόσφατη συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων
Κεντρικής Μακεδονίας, στις 6 Σεπτεμβρίου 2016 απαντώντας σε σχετική ερώτηση των
συμβούλων της «Ριζοσπαστικής Αυτοδιοικητικής Πρωτοβουλίας» Απόστολου Αντωνούδη
και Χρήστου Ζησάκου, δήλωσε πως τα μερίσματα των μετόχων του ΟΑΣΘ όχι μόνο δεν
περιορίστηκαν στα χρόνια της κρίσης, αλλά αντιθέτως αυξήθηκαν. Και από 16 εκατ. ευρώ ετησίως που
ήταν το έτος 2010, ανέβηκαν πέρσι στα 16.500.000 ευρώ, την ώρα που οι αποδοχές
εργαζομένων, συνταξιούχων και επαγγελματοβιοτεχνών μειώθηκαν δραματικά τα
χρόνια αυτά.
Σημειώνεται ότι το σύνολο των χρημάτων
που έδωσε το ελληνικό Δημόσιο στον ΟΑΣΘ, ως επιχορήγηση (αντισταθμιστική
καταβολή) για την πενταετία 2009-2013, ήταν 616.551.319 ευρώ! Ο πρόεδρος του
Οργανισμού, Χρήστος Στεφανίδης, σε παλαιότερες δηλώσεις του, έχει ...ορίσει την
αντισταθμιστική καταβολή σαν «επιδότηση εισιτηρίου». Στη λογική πως αν ο
Οργανισμός έχει ζημιές, πρέπει είτε να τις καλύπτει το κράτος με την
αντισταθμιστική καταβολή, είτε να τις καλύπτουν οι επιβάτες με αύξηση του
εισιτηρίου, στη λογική του να παραμένει σταθερό το κέρδος των μετόχων, ότι και
αν συμβεί.
Στο ΦΕΚ της 26.08.2014,
υπάρχει πρόβλεψη και για την αντισταθμιστική καταβολή του ΟΑΣΘ από το 2014 έως
το 2017. Συγκεκριμένα,
-για το 2014: 90.950.411 ευρώ,
-για το 2014: 90.950.411 ευρώ,
-για το 2015: 53.228.901
ευρώ,
-για το 2016: 47.041.162
ευρώ,
-για το 2017: 44.146.017
ευρώ.
Δηλαδή
προβλέπεται 235.366.491 ευρώ ως δημόσια επιχορήγηση για 4 χρόνια!
Το ελληνικό κράτος, έχει φροντίσει στις συμβάσεις του με τον Οργανισμό για την αποζημίωση των μετόχων όταν τα έξοδα ανεβαίνουν. Το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων, υπολογίζεται με βάση τα έσοδα πάσης φύσεως και το ύψος των παγιών του Οργανισμού. Η σύμβαση παραχώρησης με το κράτος, εξασφαλίζει πως το κέρδος των μετόχων θα είναι σταθερό, ότι κι αν συμβαίνει. Τα τελευταία χρόνια, είτε εξυπηρετούνται σωστά οι επιβάτες, είτε όχι, το επιχειρηματικό κέρδος ανέρχεται σε 16,5 εκατομμύρια ευρώ κατ'έτος.
Ποιός πληρώνει τις ζημιές; Φυσικά οι πολίτες. Είτε άμεσα, είτε έμμεσα. Άμεσα, με αυξήσεις εισιτηρίων για να καλυφθεί η ζημιά(από το 2009 μέχρι το 2014 το απλό εισιτήριο από 0,50 ευρώ, διπλασιάστηκε σε 1 ευρώ). Έμμεσα, με την αντισταθμιστική καταβολή.
Η αντισταθμιστική καταβολή, είναι η επιχορήγηση που δίνει το κράτος στον Οργανισμό για να καλύψει τη διαφορά εσόδων-εξόδων. Ενδεικτικά, παραθέτουμε τα στοιχεία από το 2009 μέχρι το 2013 όπως δημοσιεύτηκαν στο ΦΕΚ 2283/26.08.14 με βάση την Κοινή Υπουργική Aπόφαση υπογεγραμμένη από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και τον υφυπουργό Yποδομών, Mεταφορών και Δικτύων, Μιχαήλ Παπαδόπουλο.
Ως έξοδα, στα στοιχεία που θα διαβάσετε, υπολογίζονται: Μισθώματα, Δαπάνες προσωπικού, Πάγιες δαπάνες, Γενικές δαπάνες, Μεταβλητές δαπάνες, Επιχειρηματικό κέρδος, Αποσβέσεις.
Το ελληνικό κράτος, έχει φροντίσει στις συμβάσεις του με τον Οργανισμό για την αποζημίωση των μετόχων όταν τα έξοδα ανεβαίνουν. Το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων, υπολογίζεται με βάση τα έσοδα πάσης φύσεως και το ύψος των παγιών του Οργανισμού. Η σύμβαση παραχώρησης με το κράτος, εξασφαλίζει πως το κέρδος των μετόχων θα είναι σταθερό, ότι κι αν συμβαίνει. Τα τελευταία χρόνια, είτε εξυπηρετούνται σωστά οι επιβάτες, είτε όχι, το επιχειρηματικό κέρδος ανέρχεται σε 16,5 εκατομμύρια ευρώ κατ'έτος.
Ποιός πληρώνει τις ζημιές; Φυσικά οι πολίτες. Είτε άμεσα, είτε έμμεσα. Άμεσα, με αυξήσεις εισιτηρίων για να καλυφθεί η ζημιά(από το 2009 μέχρι το 2014 το απλό εισιτήριο από 0,50 ευρώ, διπλασιάστηκε σε 1 ευρώ). Έμμεσα, με την αντισταθμιστική καταβολή.
Η αντισταθμιστική καταβολή, είναι η επιχορήγηση που δίνει το κράτος στον Οργανισμό για να καλύψει τη διαφορά εσόδων-εξόδων. Ενδεικτικά, παραθέτουμε τα στοιχεία από το 2009 μέχρι το 2013 όπως δημοσιεύτηκαν στο ΦΕΚ 2283/26.08.14 με βάση την Κοινή Υπουργική Aπόφαση υπογεγραμμένη από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και τον υφυπουργό Yποδομών, Mεταφορών και Δικτύων, Μιχαήλ Παπαδόπουλο.
Ως έξοδα, στα στοιχεία που θα διαβάσετε, υπολογίζονται: Μισθώματα, Δαπάνες προσωπικού, Πάγιες δαπάνες, Γενικές δαπάνες, Μεταβλητές δαπάνες, Επιχειρηματικό κέρδος, Αποσβέσεις.
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
Έσοδα
|
48.636.590
|
50.668.101
|
62.104.259
|
57.735.920
|
58.079.307
|
Έξοδα
|
165.766.064
|
179.239.317
|
188.331.215
|
183.997.482
|
176.441.418
|
Δημόσια επιχορήγηση
|
117.129.475
|
128.571.216
|
126.226.956
|
126.261.562
|
118.362.110
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.