H φωτογραφία προέρχεται από το πλούσιο αρχείο του Ανδρέα Ασσαέλ |
Με διαταγή που τοιχοκολλήθηκε και δημοσιεύθηκε στις δύο φιλοναζιστικές εφημερίδες της Θεσσαλονίκης "Νέα Ευρώπη" και "Απογευματινή", κλήθηκαν εκείνη την ημέρα όλοι οι Έλληνες άρρενες Εβραίοι ηλικίας 18 έως 45 ετών να παρουσιαστούν στην πλατεία, κι εκεί έγινε η διαλογή τους προκειμένου να χρησιμοποιηθούν σε καταναγκαστικά έργα προκειμένου να εκτελεστούν εργασίες, κυρίως οδικά έργα για λογαριασμό των κατοχικών δυνάμεων.
Σύμφωνα με τον συγγραφέα, αν και υπάρχουν ορισμένοι που υποστηρίζουν ότι οι διαταγές προέρχονταν από τις γερμανικές δυνάμεις, τα στοιχεία κατατείνουν στο ότι οι ελληνικές τοπικές αρχές πήραν πρωτοβουλία εις βάρος του εβραϊκού στοιχείου και ακολούθησαν πιστά τις εντολές των Γερμανών. Έτσι εξυπηρετούνταν και τα σχέδια που προϋπήρχαν για τη "διευθέτηση" του μεγάλου εβραϊκού νεκροταφείου που βρισκόταν στο κέντρο της πόλης. Τα γεγονότα που συνέβησαν το "Μαύρο Σάββατο" στις 11 Ιουλίου 1942, σηματοδότησαν την αρχή του τέλους για τη μακραίωνη εβραϊκή παρουσία στη Θεσσαλονίκη.
Όπως αναφέρει ο Ανδρέας Μπουρούτης, έχουν υπάρξει μέχρι σήμερα αντικρουόμενες καταγραφές στην ιστοριογραφία σχετικά με το ποιoς Έλληνας αξιωματούχος ήταν εκείνος που εξέδωσε την έκτακτη διαταγή για τη συγκέντρωση όλων των Εβραίων ανδρών στην πλατεία Ελευθερίας.
Εφημερίδα Μακεδονία, 20-2-1959 |
Εφημερίδα Μακεδονία, 20-2-1959 |
Πάντως ο συγγραφέας επισημαίνει "τις αναμφίβολες ευθύνες των τοπικών αρμοδίων της Ελληνικής Πολιτείας στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία, Σιμωνίδη και Χρυσοχόου" για το θέμα αυτό, ενώ αναφέρει και τη στάση του δωσίλογου κατοχικού πρωθυπουργού Ιωάννη Ράλλη, ο οποίος όταν μετέβη στη Θεσσαλονίκη στις 11 Απριλίου και τον επισκέφθηκε ο ηγέτης των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, Κόρετς, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποτρέψει τον ολοκληρωτικό αφανισμό της κοινότητάς του, ο Ράλλης τον άφησε επί ώρες να περιμένει στο γραφείο του Μητροπολίτη Γενναδίου και αδιαφόρησε στις εκκλήσεις του για βοήθεια.
Η ιταλική κοινότητα Θεσσαλονίκης
Προπολεμικά, η ιταλική παρουσία στη Θεσσαλονίκη ήταν διαρκής χάρη στην επαφή των Ιταλών με αρκετούς Εβραίους που είχαν διατηρήσει την ιταλική υπηκοότητα. Η μακρόχρονη αυτή σχέση κλονίστηκε το 1938 με την εφαρμογή στην Ιταλία των φασιστικών νόμων που εξοβέλιζαν τους Εβραίους από τη δημόσια ζωή.
Ο συγγραφέας Ανδρέας Μπουρούτης |
Το δεύτερο μέρος του βιβλίου αφηγείται τις ιστορίες δέκα Εβραίων μαθητών της Θεσσαλονίκης και ενός δικηγόρου, του Δημήτρη Σπηλιάκου, που έγινε "Δίκαιος των Εθνών". Κατά τη διάρκεια της Κατοχής η φοίτηση Εβραίων στα ιταλικά σχολεία, όπως το γυμνάσιο-λύκειο Ουμπέρτο Πρίμο, είχε απαγορευτεί από τους Ιταλούς. Μόνο ελάχιστοι κατόρθωσαν να συμμετάσχουν ως "ιδιωτικώς εκπαιδευθέντες" στις απολυτήριες εξετάσεις του 1941 και του 1942. Κάποια από τα παιδιά ακολούθησαν την κοινή μοίρα των Εβραίων και χάθηκαν στα κρεματόρια του Άουσβιτς-Μπίρκεναου. Ένα από αυτά κατάφερε να επιζήσει και η μαρτυρία του είναι συγκλονιστική. Μερικά σώθηκαν χάρη στη βοήθεια Ελλήνων χριστιανών φίλων. Όλες μαζί οι ιστορίες δίνουν όνομα και μορφή σε ανθρώπους που διώχτηκαν και σε πολλές περιπτώσεις δολοφονήθηκαν. Δεν αποτελούν απλώς μέρος μιας μακάβριας στατιστικής ή ενός πλήθους αριθμών. Είναι άνθρωποι με σάρκα και οστά, σε νεαρή ηλικία, κι έχουν ονόματα: είναι η Εσθήρ, οι τρεις νεαροί Αλμπέρτο, η Λαελίτα, ο Δανιήλ, η Λυδία, ο Κλαύδιος, ο Τζιοβάνι και η μικρή Μπιάνκα. Όλοι τους ήταν παιδιά της Θεσσαλονίκης, αυτή ήταν η πόλη τους, αυτή και η πατρίδα τους.
Διαβάστε επίσης:
https://farosthermaikou.blogspot.com/2019/06/blog-post_77.html
https://farosthermaikou.blogspot.com/2016/03/15-1943.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.