Σε κεντρικά θέματα που απασχολούν και ταλαιπωρούν τους
πολίτες και την πόλη της Θεσσαλονίκης επικεντρώθηκε η πρωινή συζήτηση την
δεύτερη μέρα της Διημερίδας της δημοτικής κίνησης «Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη». Η
αξιοποίηση αλλά και η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης, η
διαχείριση του παραλιακού μετώπου αλλά και η συνέχιση και ολοκλήρωση του
πολύπαθου Μετρό Θεσσαλονίκης ήταν τα βασικά ζητήματα.
Στην ανάγκη επένδυσης του Λιμένα Θεσσαλονίκης, και
της δημιουργίας ενός αναπτυξιακού οδικού άξονα για αυτόν τον σκοπό,
επικεντρώθηκε κατά την ομιλία του ο πρώην Πρόεδρος του ΟΛΘ και νυν γενικός γραμματέας του Υπουργείου
Παιδείας, Γιάννης Παντής.
Ο κ. Παντής, ο οποίος διετέλεσε πρόεδρος του ΔΣ του
λιμανιού της Θεσσαλονίκης κατά την πρώτη περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ,
τόνισε ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν θα έχει κανένα μέλλον εάν δεν γίνει
επένδυση και ανάπτυξη της 6ης προβλήτας, με στόχο την προσέλκιση μεγάλων
εμπορικών πλοίων, σε συνδυασμό με ένα logistic center στη Θεσσαλονίκη.
Αναφορικά με τα εμπόδια ανάπτυξης του ΟΛΘ μέχρι
σήμερα ο κ. Παντής τόνισε ότι «Τα τελευταία χρόνια ο ΟΣΕ με πολιτική βούληση
ενίσχυσε μόνο το λιμάνι του Πειραιά και υποβάθμισε τις λειτουργίες του στο
λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Οι κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών περιορίζοντας
την σύνδεση του λιμανιού με άλλες περιοχές μέσω σιδηροδρομικού και οδικού
δικτύου, ουσιαστικά δούλευαν για τον Πειραιά».
Αναφορικά με τις επενδύσεις στο λιμάνι από ιδιώτες
ο κ. Παντής σημείωσε πως πρέπει να συνδεθούμε με τα παγκόσμια δίκτυα μεταφοράς
αλλά με όρους:
Να υπάρξει δημόσια λιμενική αρχή που θα πάρει και
θα διατηρήσει τον δημόσιο λιμένα για λόγους στρατηγικούς, οικονομικούς και αναπτυξιακούς.
Τα θέματα στρατηγικής σημασίας σε όλο τον κόσμο είναι θέμα δημόσιων λιμενικών
αρχών, που ελέγχουν τους περιβαλλοντικούς όρους, τους όρους της σύμβασης και
την εργατική νομοθεσία. Μια δημόσια λιμενική αρχή που θα δημιουργήσει
εμπεριστατωμένη διαδικασία ώστε να διασφαλιστούν οι εργασιακές σχέσεις.
«Μέσω της λιμενικής αρχής πρέπει να διασφαλιστεί ο
κοινωνικός ρόλος του λιμανιού. Το ΤΑΙΠΕΔ δεν υπογράφει καμία συμφωνία
παραχώρησης. Το κάνει το ελληνικό δημόσιο, και είναι ευθύνη του για το πώς θα είναι
η σύμβαση. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ενδιάμεσο ρόλο. Χωρίς επένδυση και δέσμευση για το
μέλλον το λιμάνι δεν έχει σωτηρία. Χωρίς επένδυση το λιμάνι δεν μπορεί να
παίξει τον ρόλο που πρέπει» τόνισε ο πρ. Πρόεδρος του ΟΛΘ.
Το παραλιακό μέτωπο της πόλης και η διαχείριση
του
Ο Γιάννης
Κρεστενίτης, πανεπιστημιακός στο ΑΠΘ, ανέλυσε από την πλευρά του την
κατάσταση του Θερμαϊκού κόλπου, ενός ευπαθούς συστήματος που επηρεάζεται από
τις καιρικές αλλαγές, ενώ εμφανίζει διαφοροποιήσεις από περιοχή σε περιοχή.
«Οι πηγές ρύπανσης δημιουργούν μια στασιμότητα. Το
να βγαίνει κανένας και να καταστροφολογεί η να ωραιοποιεί είναι μια κατάσταση
που δεν βοηθά στο να καταλάβουμε τι συμβαίνει στον κόλπο. Πρέπει να
εξασφαλίσουμε την μόνη και σταθερή ανάκαμψη αυτού του συστήματος. Πέρα από την
παρακολούθηση του συστήματος, που δεν είναι συχνή, αποδεικνύεται ότι δεν έχουμε
βρει μια διαχειριστική πολιτική που θα συμμετέχουν φορείς και πολίτες
(κοινωνικοί εταίροι)» σημείωσε ο κ. Κρεστενίτης.
Ο Θερμαϊκός δεν είναι όμως μόνο τα θαλασσινά νερά
αλλά είναι και η παραλιακή ζώνη. Το χαρακτηριστικό της ενιαίας παραλιακή
γραμμής 70 χιλιομέτρων ανήκει διοικητικά σε 7 δήμους. Θα πρέπει να δούμε ότι
είναι ένα γεωφυσικό και πολιτιστικό απόθεμα με μεγάλη αξία.
«Πρέπει να υπάρξει μια αναβάθμιση του
περιβάλλοντος. Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν δύο μεγάλες τομές, το λιμάνι και ο
αερολιμένας, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το θαλάσσιο μέτωπο ενιαία, να
εξασφαλίσουμε την ελεύθερη πρόσβαση για τους πολίτες. Το Διαχειριστικό σχέδιο
θα πρέπει να διαμορφωθεί για να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών της
περιοχής, και να αφορά και την θαλάσσια και την παράκτια περιοχή» σημείωσε ο Γ.
Κρεστενίτης.
Ο Γιάννης
Καϊμακτσίδης, δημοτικός σύμβουλος με την Ριζοσπαστική Ενωτική Κίνηση Καλαμαριάς εστίασε
στον δημόσιο χαρακτήρα του παραλιακού μετώπου, με έμφαση στην περιοχή της
Καλαμαριάς, όπου και είναι δημοτικός σύμβουλος.
Κατηγοριοποιώντας σε τέσσερα σημεία τους τομείς
δημοσίου χώρου στη Θεσσαλονίκη (Παραλιακό μέτωπο – στρατόπεδα – δασικές
εκτάσεις – περιαστικό πράσινο) ο κ. Καϊμακτσίδης τόνισε ότι «ρέπει να έχουμε
ένα όραμα με βάση αυτά για να γίνει μια ανάταξη από πολιτικές και κοινωνικές
ομάδες. Το θαλάσσιο μέτωπο είναι κατατεμαχισμένο από μικρά και μεγάλα
συμφέροντα στο βάθος του χρόνου. Για παράδειγμα το θαλάσσιο μέτωπο της
Καλαμαριάς δεν είναι προσβάσιμο».
Σύμφωνα με τον δημοτικό σύμβουλο Καλαμαριάς η παραλιακή ζώνη πρέπει να χαρακτηριστεί ζώνη φυσικού κάλους, και να αντιμετωπιστεί από τις τοπικές αρχές αλλά και τις τοπικές κοινωνίες ως ένα ενιαίο παραλιακό μέτωπο με τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής.
«Λέμε όχι έντονες παρεμβάσεις στο μέτωπο, ναι στην
ελεύθερη πρόσβαση, ναι στην προστασία των φυσικών αιγιαλών. Χρειάζονται
διαδημοτικές συνέργειες, μα πάνω απ’ όλα η δημιουργία και θεσμοθέτηση του
πάγιου αιτήματος των κινημάτων, της τράπεζας γης, που αφορά και τους ίδιους
τους Δήμους» κατέληξε ο Γ. Καϊμακτσίδης.
Ξεκινούν ξανά τα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης
Εν αναμονή της έκδοσης του σχετικού ΦΕΚ ο νέος Πρόεδρος της Αττικό Μετρό και πρώην
πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μυλόπουλος, αναφέρθηκε
διεξοδικά στα βήματα που θα ακολουθηθούν για το πολύπαθο Μετρό της
Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Μυλόπουλος αρχικά αναφέρθηκε στο θετικό
γεγονός ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης σε μια εποχή ύφεσης και ανεργίας είναι
ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέχρι το 2020, αλλά εδώ και 14 μήνες
είναι κολλημένο, εξαιτίας συγκεκριμένων πολιτικών, κάτι που ισοδυναμεί με
οικονομική αυτοκτονία για την πόλη και για το έργο.
«Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση το μετρό να
ξεκολλάει και να ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2020. Αν θέλουμε να το
πετύχουμε πρέπει να κάνουμε την πόλη και τους πολίτες να αγαπήσουν το μετρό.
Ένα έργο που θεωρούνταν βάρος. Πρέπει να ανατρέψουμε την κακή αντίληψη και
σχέση που είχε η Αττικό Μετρό με την πόλη. Η τοποθέτηση ενός θεσσαλονικιού στην
διοίκηση συμβολίζει κάποια πράγματα» σημείωσε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό.
Η πρώτη κίνηση που έκανε η νέα διοίκηση είναι ότι η
έδρα του προέδρου της αττικό μετρό θα είναι στη Θεσσαλονίκη, καθώς το 70% της
δραστηριότητας της εταιρείας συμβαίνει στη Θεσσαλονίκη.
«Ο υπουργός υποδομών έχει διασφαλίσει την συνέχιση
του έργου με μια συμφωνία με τον ανάδοχο, ότι από τα μέσα Μαρτίου οι
μετροπόντικες θα συναρμολογηθούν και θα συνεχίσει το έργο, ενώ υπογράφηκε
επίσης και η συμπληρωματική σύμβαση συνέχισης των αρχαιολογικών εργασιών, που
περιλαμβάνει την επαναπρόσληψη των απολυμένων. Έτσι στο σύνολο τους στις
αρχαιολογικές ανασκαφές θα εργάζονται 350-400 εργαζόμενοι» σημείωσε ο Πρόεδρος
της Αττικό.
Τέλος, ο κ. Μυλόπουλος σημείωσε ότι το τελικό
κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται στα 1,7 δις ευρώ, με τα 500 εκ. εξ αυτών
να αναλογούν στην μπλε γραμμή, που είναι αυτή της Καλαμαριάς, ενώ σχέδιο της
διοίκησης είναι η επέκταση σε Νεάπολη Σταυρούπολη και η σύνδεση με το
αεροδρόμιο.
Η τοπική αυτοδιοίκηση μοχλός για την παραγωγική
ανασυγκρότηση
Ο κοινοβουλευτικός
εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος αναφέρθηκε στον ρόλο της
τοπικής αυτοδιοίκησης στην παραγωγική ανασυγκρότηση, εστιάζοντας στο
γεγονός ότι γίνεται συχνά το λάθος της εκτίμησης ότι η δημόσια διοίκηση και
ακόμα περισσότερο η τοπική αυτοδιοίκηση δεν μπορούν να παίξουν ρόλο στην
οικονομία. Είναι ξεκάθαρο ότι η προσπάθεια της παραγωγικής ανασυγκρότησης
πρέπει να περάσει από ένα πιο αποτελεσματικό και πιο λειτουργικό και αξιόπιστο
κράτος, και προφανώς μια αυτοδιοίκηση η οποία θα μπορέσει να συνδέσει όλες της
δυνάμεις της κοινωνίας, να δημιουργήσει θέσεις εργασίας αλλά και τις υποδομές
που θα στηρίξουν την εργασία και την ανάπτυξη.
«Προφανώς έχει μεγάλη σημασία η κατεύθυνση και ο προσανατολισμός της ανάπτυξης, γιατί είμαστε υπέρ της εργασίας και όχι υπέρ του πλούτου, όμως τα εργαλεία του δημοκρατικού προγραμματισμού, των τοπικών αναπτυξιακών προγραμμάτων, του χωροταξικού σχεδιασμού αλλά και οποιουδήποτε άλλου ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου για την αυτοδιοίκηση μπορούν να δημιουργήσουν εργασία» σημείωσε ο κ. Φάμελλος.
«Μάλιστα στην περίπτωση του υγιούς κοινοτισμού
μπορούν να δημιουργήσουν και κοινωνική επιχειρηματικότητα. Χαρακτηριστικά
παραδείγματα οι αγροτικοί συνεταιρισμοί (Αμπελάκια) του παρελθόντος μας
δείχνουν ότι οι κοινότητες ήταν συνδυασμένες με συνεταιρισμούς και με κοινωνική
οικονομία» συνέχισε.
Τέλος, στην περίπτωση της κυκλικής οικονομίας η
διαχείριση των ροών αποβλήτων είναι ένα από τα καλύτερα παραδείγματα, σημείωσε
ο κ. Φάμελλος, όπου μια δημοτική πρωτοβουλία και δικαίωμα μπορεί να
δημιουργήσει επαγγέλματα, οικονομία αλλά και νέους πόρους για μια οικονομία σε
κρίση όπως η ελληνική, στον τομέα της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης
συσκευών, συσκευασιών, ρούχων, δέρματος, ξύλου, στην παραγωγή λιπασμάτων και
άλλων προϊόντων επανάχρησης, και γενικά στη σύνδεση της μικρής και κοινωνικής
επιχειρηματικότητας με τους φυσικούς πόρους που έχει τόσο μεγάλη ανάγκη η
οικονομία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.