Αίσθημα ανακούφισης στους κατοίκους του
πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, προκάλεσε η κατάθεση στη Βουλή από
υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη, του νομοσχεδίου με το οποίο περνάει
στα χέρια του Δημοσίου ο ΟΑΣΘ, με τη δημιουργία των νέων δύο δημόσιων φορέων
λειτουργίας για τις Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης.
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου, το οποίο
έχει ήδη κατατεθεί στην Βουλή, παρουσίασε χτες ο κ. Σπίρτζης στη
Θεσσαλονίκη.Μάλιστα η λύση της σύμβασης με τον ΟΑΣΘ αναμένεται να γίνει πιο γρήγορα από τις αρχικές προβλέψεις και ο ΟΑΣΘ όπως και η περιουσία του, μετά την ψήφιση, περνά στα χέρια του δημοσίου.
Στους νέους φορείς διασφαλίζονται πλήρως όλες οι θέσεις εργασίας τόσο του προσωπικού του ΟΑΣΘ όσο και του προσωπικού του ΣΑΣΘ, το οποίο μεταφέρεται στους δύο νέους φορείς ενώ παράλληλα το εισιτήριο θα παραμείνει στις ίδιες τιμές.
Στους νέους φορείς διασφαλίζονται πλήρως όλες οι θέσεις εργασίας τόσο του προσωπικού του ΟΑΣΘ όσο και του προσωπικού του ΣΑΣΘ, το οποίο μεταφέρεται στους δύο νέους φορείς ενώ παράλληλα το εισιτήριο θα παραμείνει στις ίδιες τιμές.
Η συνέντευξη Σπίρτζη
Στην χθεσινή συνέντευξη τύπου ο Υπουργός παρουσίασε τους βασικούς άξονες του νέου φορέα τονίζοντας ότι “'οι αστικές Συγκοινωνίες δεν αποτελούν απλά έναν τομέα μεταφορικού έργου, αλλά έναν τομέα άσκησης κοινωνικής πολιτικής, βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών, της καθημερινότητάς μας και ταυτόχρονα, έναν κρίσιμο τομέα περιβαλλοντικής πολιτικής, έναν τομέα ενταγμένο στο σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και της δίκαιης ανάπτυξης που υπηρετούμε”.
Σύμφωνα με τον ίδιο “ένα μονοπώλιο 60 χρόνων αποκτά δημόσιο χαρακτήρα, δηλαδή αποϊδιωτικοποιείται” και για το μεταβατικό διάστημα ίδρυσης και λειτουργίας του Φορέα Λειτουργίας έχουν ληφθεί υπ’ όψιν τα αρνητικά φαινόμενα λειτουργίας του ΟΑΣΘ, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και τον Κανονισμό, η υπάρχουσα σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΘ και του Ελληνικού Δημοσίου, οι αδυναμίες καταβολής ακόμη και των δεδουλευμένων των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, αλλά και οι μεγάλες οφειλές που υπάρχουν στο Δημόσιο και τις Τράπεζες, παρά την επιδότηση εκατοντάδων εκατομμυρίων κάθε χρόνο.
“Έχουμε όραμα και σχέδιο και για τη χώρα και για τις αστικές συγκοινωνίες. Ο αγώνας για ποιοτικές κι επαρκείς Αστικές Συγκοινωνίες, για κοινωνική πολιτική μέσα από τις Αστικές Συγκοινωνίες, για την ίδρυση μονάδων κατασκευής σύγχρονων λεωφορείων και παραγωγικών μονάδων στη χώρα μας, απαιτεί συγκεκριμένο σχέδιο και προοδευτικές πολιτικές, που σέβονται τον πολίτη, ιδιαίτερα σε εποχές οικονομικής κρίσης σαν κι αυτή που ζούμε. Και βέβαια, σέβονται τον άνεργο, τον αδύναμο. Σέβονται το κάθε ευρώ του κρατικού προϋπολογισμού.
Σέβονται, τέλος, την πόλη, τις ανάγκες της και το αστικό περιβάλλον” σημείωσε ακόμη ο Χρ. Σπίρτζης ανακοινώνοντας ότι “λαμβάνοντας υπ' όψιν τον ουσιαστικό διάλογο, την πραγματική διαβούλευση που έγινε, το δημόσιο συμφέρον, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και το Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης της χώρας, με εντολή του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, καταθέσαμε σχέδιο νόμου στο Κοινοβούλιο που αφορά τις Αστικές Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης” .
Σέβονται, τέλος, την πόλη, τις ανάγκες της και το αστικό περιβάλλον” σημείωσε ακόμη ο Χρ. Σπίρτζης ανακοινώνοντας ότι “λαμβάνοντας υπ' όψιν τον ουσιαστικό διάλογο, την πραγματική διαβούλευση που έγινε, το δημόσιο συμφέρον, το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και το Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης της χώρας, με εντολή του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, καταθέσαμε σχέδιο νόμου στο Κοινοβούλιο που αφορά τις Αστικές Συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης” .
Δύο δημόσιοι φορείς-Στο δημόσιο περνάει η περιουσία του ΟΑΣΘ
Το σχέδιο νόμου προβλέπει την ίδρυση δύο νέων δημόσιων φορέων, τον Ο.Σ.Ε.Θ, τον εποπτικό φορέα που θα έχει την αρμοδιότητα του ελέγχου, της εποπτείας και του συντονισμού όλων των ΜΜΜ της Θεσσαλονίκης και της Περιφερειακής Ενότητας: λεωφορεία, μετρό, τραμ, θαλάσσιες συγκοινωνίες, αστικά ΚΤΕΛ και παράλληλα επίσης, με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον έλεγχο των αγοραίων ταξί.
Ο δεύτερος φορέας, ο Α.ΣΥ. Θ συνιστά τον Φορέα Λειτουργίας και θα αναλάβει το έργο της λειτουργίας των λεωφορείων και του μετρό. Σύμφωνα με τον υπουργό, ο Α.ΣΥ.Θ ξεκινά τη λειτουργία του μόλις διαπιστώσουν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ ότι έχει την κατάλληλη υποδομή και το αργότερο στις 3 Δεκεμβρίου του 2019.
Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι ο μέτοχος της Α.ΣΥ.Θ, δηλαδή ο Ο.Σ.Ε.Θ, μπορεί να μεταβιβάσει ως το 49% των μετοχών στους ΟΤΑ της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
Επίσης στα Διοικητικά Συμβούλια των δυο Φορέων, θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του Α’ και Β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στον Ο.Σ.Ε.Θ, στον Εποπτικό Φορέα, θα συμμετάσχει και εκπρόσωπος των Κοινωνικών Φορέων της πόλης και των Επιμελητηρίων.
Στο σχέδιο νόμου διαπιστώνεται η λύση της σύμβασης του Ελληνικού Δημοσίου με τον ΟΑΣΘ, και σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του κανονισμού 1370/07 η ανώτατη διάρκεια ισχύος της σύμβασης του 2001 έχει παρέλθει (προβλέπεται 15ετία). Η παράταση της σύμβασης με την 11/1/2008 τροποποιητική σύμβαση που κυρώθηκε με το Ν. 3652/08, είναι, σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών, αόριστη και αντίκειται στις ανωτέρω διατάξεις του Κανονισμού.
Επίσης, μεταβιβάζεται αυτοδικαίως όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ στο Ελληνικό Δημόσιο, δυνάμει του άρθρου που προβλέπεται στη σύμβαση της 30/4/2001, οικονομικής συμφωνίας. Η περιουσία παραμένει στην κατοχή του ΟΑΣΘ για τους σκοπούς της προσωρινής ανάθεσης σ’ αυτόν, του συγκοινωνιακού έργου, δηλαδή μέχρι τις 3/12/2019.
“Σύμφωνα με το άρθρο 106 και το άρθρο 5 του Συντάγματος, ο ΟΑΣΘ αποκτά δημόσιο χαρακτήρα, δηλαδή αποϊδιωτικοποιείται, από ένα κρατικοδίαιτο μονοπώλιο 60 χρόνων. Στο Σχέδιο Νόμου προβλέπονται και ρυθμίζονται οι διαδικασίες αποτίμησης της επιχείρησης και ρυθμίζεται και η διαδικασία εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ” εξήγησε ακόμη ο Χρ. Σπίρτζης επικαλούμενος το Σύνταγμα όπου προβλέπεται το αναφαίρετο δικαίωμα στο κράτος να συντονίζει την οικονομική δραστηριότητα στη χώρα και να επεμβαίνει δραστικά, προστατεύοντας την εθνική οικονομία αλλά και τις ζωτικής σημασίας για το κοινωνικό σύνολο Δημόσιες Υπηρεσίες.
Ο Χρ. Σπίρτζης αναφέρθηκε ακόμη στον ουσιαστικό ρόλο και την συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας της πόλης που συμμετέχουν και στους δύο φορείς.
“Έπειτα από 60 χρόνια, ένας από τους χώρους αναπαραγωγής του παλαιοκομματισμού, με το πρόσχημα των Αστικών Συγκοινωνιών, γίνεται ένας δημόσιος φορέας, που θα λειτουργεί με διαφάνεια και θα υπηρετεί το έργο του και όχι άλλα συμφέροντα” επεσήμανε.
“Έπειτα από 60 χρόνια, ένας από τους χώρους αναπαραγωγής του παλαιοκομματισμού, με το πρόσχημα των Αστικών Συγκοινωνιών, γίνεται ένας δημόσιος φορέας, που θα λειτουργεί με διαφάνεια και θα υπηρετεί το έργο του και όχι άλλα συμφέροντα” επεσήμανε.
Απευθύνθηκε, τέλος, στους πολίτες και σε όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης δηλώνοντας την προσπάθεια για καλύτερες και σύγχρονες συγκοινωνίες, δε σταματά με την κατάθεση και την ψήφιση του νομικού πλαισίου.
“Θα κάνουμε ό, τι είναι δυνατόν, ώστε τυχόν προβλήματα ή καθυστερήσεις που θα προκύψουν από τη μετάβαση στο νέο καθεστώς, ν’ αντιμετωπιστούν δραστικά και να επιλυθούν άμεσα” υπογράμμισε, τέλος, καλώντας τους φορείς της πόλης, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα Επιμελητήρια, να στηρίξουν ενεργά τη νέα προσπάθεια, την κοινή προσπάθεια που κάνουμε όλοι, να συμβάλλουμε, ώστε η Θεσσαλονίκη ν’ αποκτήσει επιτέλους σύγχρονες, αποτελεσματικές, δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες.
Η συνέντευξη Τύπου διεξήχθη παρουσία του υφυπουργού Εξωτερικών κ. Γιάννη Αμμανατίδη, του αν. υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σωκράτη Φάμελλου, της Προϊσταμένης στο Γραφείο Θεσσαλονίκης της Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού κ. Κατερίνας Νοτοπούλου, του Γενικού Γραμματέα Υποδομών και Μεταφορών κ. Θάνου Βούρδα και του βουλευτή και τέως υπουργού κ. Δημήτρη Μάρδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.