Δευτέρα, 25 Φεβρουαρίου 2013

Μία περιουσία για να πάει κανείς Αθήνα με το ΙΧ του

Σε… χρυσό υπολογίζεται πλέον το κόστος μετακίνησης με το αυτοκίνητο από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα για έναν πολίτη που θα μεταβεί μόνος στην πρωτεύουσα για επαγγελματικούς ή προσωπικούς λόγους. Και όπως γράφει ο Φώτης Κουτσαμπάρης στην εφημερίδα «Μακεδονία», εάν το αυτοκίνητο δεν έχει τουλάχιστον τρεις επιβάτες, είναι προτιμότερο να το αφήσει κάποιος στο γκαράζ και να χρησιμοποιήσει τα μέσα μαζικής μεταφοράς.


Η έναρξη λειτουργίας του σταθμού διοδίων Αιγινίου με την παράλληλη τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων, σε συνδυασμό με τις αυξημένες τιμές των καυσίμων, έχουν εκτοξεύσει στα ύψη το κόστος διαδρομής με Ι.Χ. από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα. Η μετακίνηση με αυτοκίνητο στην εν λόγω διαδρομή είναι 80% ακριβότερη από το κόστος μιας καθημερινής πτήσης των αεροπορικών εταιρειών και περίπου 220% ακριβότερη από το κόστος εισιτηρίων των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Η μετακίνηση στην Αθήνα με το αυτοκίνητο για έναν ή δύο, ακόμη και για τρεις επιβάτες, έγινε πλέον ασύμφορη. Η αμόλυβδη βενζίνη πωλείται κατά μέσο όρο (σύμφωνα με τις χθεσινές τιμές) προς 1,78 ευρώ το λίτρο. Ένα αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού (1.200 με 1.400 κυβ. εκ.) καταναλώνει περί τα 8 λίτρα ανά εκατό χιλιόμετρα (κόστος 14,24 ευρώ). Στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα - Θεσσαλονίκη, που υπολογίζεται στα 1.000 χλμ., το αυτοκίνητο θα καταναλώσει τουλάχιστον 80 λίτρα, δηλαδή το κόστος της βενζίνης θα φθάσει στα 142,40 ευρώ (χωρίς να υπολογιστούν οι φθορές του οχήματος, το λάδι μηχανής και η πιθανή αντικατάσταση ανταλλακτικών, ούτε η κίνηση προς το κέντρο των πόλεων).

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ
Σημαντικό ποσό θα δώσει ο κάτοχος του Ι.Χ. για να πληρώσει τα διόδια στους σταθμούς που θα συναντήσει στη διαδρομή. Οι τιμές των διοδίων, παρά την περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε, έχουν αναπροσαρμοστεί και αυξήθηκαν σε μερικές περιπτώσεις μέχρι 33%. Η αύξηση έγινε βάσει των συμβάσεων παραχώρησης που έχει υπογράψει από το 2007 το δημόσιο με τον παραχωρησιούχο του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης - Αθήνας, που είναι η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. στο τμήμα Κλειδί - Μαλιακός.
Στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα λειτουργούν συνολικά έντεκα σταθμοί διοδίων με κόστος διέλευσης από 1,20 ευρώ μέχρι 3,10 ευρώ. Συγκεκριμένα, στα Μάλγαρα είναι 1,20 ευρώ, στο Αιγίνιο 2,20 ευρώ, στη Λεπτοκαρυά 2 ευρώ, στον Πυργετό 2 ευρώ, στον σταθμό Μακρυχωρίου 1,40 ευρώ, στο Μοσχοχώρι 3,10 ευρώ, στην Πελασγία 2,70 ευρώ, στις Αφίδνες 2,10 ευρώ, στις Θήβες 2,55 ευρώ, στη Τραγάνα 2,45 και στην Αγία Τριάδα 1,65 ευρώ. Συνολικά, τα διόδια στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα κοστίζουν 23,35 ευρώ και με επιστροφή 46,70 ευρώ. Εάν προστεθεί στο κόστος διοδίων το κόστος της βενζίνης, τότε γίνεται αντιληπτό ότι όποιος μεταβαίνει από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα με αυτοκίνητο και επιστρέφει δαπανά τουλάχιστον 188,70 ευρώ, χωρίς να κινηθεί εντός της πρωτεύουσας.

ΜΕ ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ…
Το ταξίδι με το αεροπλάνο αποδεικνύεται φθηνότερο σε σχέση με το κόστος μετακίνησης με Ι.Χ., τουλάχιστον κατά 80%. Εάν κάποιος αναζητήσει αεροπορικό εισιτήριο μέσω του διαδικτύου για τις αμέσως επόμενες ημέρες, έχει τη δυνατότητα να κλείσει θέση σε πτήσεις με επιστροφή με κόστος 110,13 ευρώ, ενώ μόνο σε συγκεκριμένες ώρες και πτήσεις και εφόσον δεν υπάρχουν οικονομικές θέσεις μπορεί το κόστος να φθάσει τα 139,14 ευρώ. Οι αεροπορικές εταιρείες τα τελευταία χρόνια κάνουν σημαντικές προσφορές στα ναύλα των πτήσεων, εφόσον οι επιβάτες εξασφαλίσουν εισιτήριο τρεις με τέσσερις μήνες νωρίτερα από το ταξίδι τους.
Φθηνότερο μέσο μετακινήσεων, σε περισσότερες διαδρομές, παραμένει το τρένο, παρά τις τελευταίες αυξήσεις των εισιτηρίων που σχεδόν εξισώνουν τα εισιτήρια των αμαξοστοιχιών με αυτά των υπεραστικών λεωφορείων. Σε κάποιες περιπτώσεις τα εισιτήρια των τρένων είναι ακριβότερα από αυτά των ΚΤΕΛ. Η TRAINOSE δίδει τη δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου μέσω διαδικτύου, προσφέροντας σημαντική έκπτωση. Εκδίδει μάλιστα εισιτήρια μετάβασης με 9 ευρώ. Το ταξίδι με αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη για Αθήνα με επιστροφή κοστίζει από 30,70 μέχρι 67,80 ευρώ (μ.ό. 49,25 ευρώ) ανάλογα τη θέση. Αντίστοιχα, με λεωφορείο των ΚΤΕΛ το εισιτήριο με επιστροφή κοστίζει 59 ευρώ και απλή μετάβαση 39 ευρώ. Είναι φανερό, λοιπόν, ότι η μετακίνηση με τα ΜΜΕ είναι κατά 220% φθηνότερη από τη μετακίνηση με το Ι.Χ.

ΟΙ ΧΡΟΝΟΙ ΤΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
Το αεροπλάνο, που είναι δεύτερο σε κόστος μετακίνησης, αναδεικνύεται ως το ταχύτερο μέσο για τη μετάβαση από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων όλων των καθυστερήσεων στη μετακίνηση μέχρι το αεροδρόμιο και στην παραλαβή αποσκευών. Το αεροπλάνο, σύμφωνα με έρευνες φοιτητών της Πολυτεχνικής σχολής ΑΠΘ, είναι το ταχύτερο μέσο σε περιόδους αιχμής και μη αιχμής, παρά τις μεγάλες αποστάσεις που οφείλει να διανύσει ο μετακινούμενος προς και από τα αεροδρόμια αναχώρησης και άφιξης αντίστοιχα , καθώς και τα σχετικά μεγάλα απαιτούμενα χρονικά διαστήματα για τους ελέγχους ασφάλειας και την παραλαβή των αποσκευών.

Πηγή: εφημερίδα «Μακεδονία»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου