Τετάρτη, 22 Απριλίου 2015

Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου: Αλήθειες και Μύθοι

Τι πραγματικά συμβαίνει με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που μεταφέρει τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων του Δημοσίου σε ειδικό λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδας; Είναι μία πράξη που πλήττει το θεσμό της Αυτοδιοίκησης, όπως ισχυρίζονται οι επικριτές της; Ενδιαφέροντα στοιχεία παρουσίασε για το θέμα αυτό ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας στα Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ.

Όπως είναι γνωστό με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που προωθεί η κυβέρνηση γίνεται υποχρεωτική η μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων των φορέων του Δημοσίου στον ειδικό λογαριασμό της Τράπεζας της Ελλάδος, ώστε να χρησιμοποιηθούν αν χρειαστεί για την έκδοση repos, δηλαδή τίτλων βραχυπρόθεσμου (έως 15 ημέρες) δανεισμού του κράτους.
Το γεγονός αυτό προκάλεσε χτες 21-4-2015 έκτακτες συνεδριάσεις των Δ.Σ ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ. Και στις δύο συνεδριάσεις παρέστη και έδωσε διευκρινίσεις ο Υπουργός  κ. Μάρδας. Η παρουσία του Υπουργού στις συνεδριάσεις έτυχε εγκωμιαστικών σχολίων από όλους τους αιρετούς.
Ο κ. Μάρδας διευκρίνισε στους δημάρχους και Περιφερειάρχες ότι η διάθεση των χρημάτων σε ειδικό λογαριασμό στη ΤτΕ, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσει η κυβέρνηση σε έκτακτη ανάγκη, θα γίνει με τους εξής όρους:  
ü  Οι δήμοι ή Περιφέρειες θα αποστείλουν ενημέρωση για τις ανάγκες τους για το επόμενο 15νθήμερο και τα υπόλοιπα κεφάλαια, που δεν είναι απαραίτητα για την άμεση ανάγκη των ταμειακών τους αναγκών, θα τοκιστούν με επιτόκιο 2,5%.
ü  Όποιος ζητήσει επιστροφή ποσού, που δεν θα υπερβαίνει το 10% του συνολικού του ποσού που έχει κατατεθεί, θα του επιστρέφεται αμέσως.
ü  Για ποσά μεγαλύτερα από 20%, η επιστροφή θα γίνεται εντός προθεσμίας ολίγων ημερών.
   Στη συνέχεια:
1.    Τόνισε ότι αυτή η πρακτική ισχύει σε αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άλλωστε η ρύθμιση αυτή αναφέρεται σε φορείς οι οποίοι χρηματοδοτούνται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και δίνει τη δυνατότητα στο Δημόσιο να δανείζεται για μία χρονική περίοδο ως και 15 ημέρες ποσά τα οποία οι φορείς δεν έχουν ανάγκη.
2.     Υποστήριξε ότι με αυτό τον τρόπο οι φορείς εξασφαλίζουν πιο αποδοτική τοποθέτηση των ταμειακών τους διαθεσίμων, αφού τα επιτόκια των εμπορικών τραπεζών δεν ξεπερνούν το 1%, ενώ στην Τράπεζα της Ελλάδος η απόδοση είναι της τάξης του 2,5%.
3.     Υπενθύμισε ότι με πρόσφατη τροπολογία της κυβέρνησης, τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων είναι πλήρως εξασφαλισμένα με δικαίωμα αποζημίωσης από το Δημόσιο.
4.     Καταλήγοντας είπε  ότι αρκετοί φορείς έχουν ήδη καταθέσει τα διαθέσιμά τους στην Τράπεζα της Ελλάδος. Αυτοί, κάθε στιγμή που προκύπτει ανάγκη μπορούν να εκταμιεύουν τα ποσά που επιθυμούν, όπως έκανε η Αττικό Μετρό, η οποία εκταμίευσε πρόσφατα 150 εκατ. Ευρώ από την Τράπεζα της Ελλάδος. 
   Αναφορικά με την επιλογή της ΠΝΠ:
1.    Υποστήριξε ότι η αναγκαστική αυτή επιλογή δεν απηχεί την αντίληψη της κυβέρνησης και δεν πρόκειται να καταστεί κανόνας. Ο λόγος δε για τον οποίο επιλέχθηκε η ρύθμιση μέσω ΠΝΠ σχετίζεται με το γεγονός ότι η εν λόγω κίνηση είναι επείγουσα, ενώ στη Βουλή δεν βρίσκεται αυτές τις μέρες προς ψήφιση κάποιο νομοσχέδιο που να ολοκληρώνεται άμεσα. Αν δε αναμέναμε την τακτική κοινοβουλευτική διαδικασία, θα εξαντλούνταν το νόημα της διάταξης, αφού θα είχε παρέλθει ο σύντομος αυτός και κρίσιμος χρόνος κατά τον οποίο η κυβέρνηση θα είχε πιθανόν ανάγκη προσωρινού εσωτερικού δανεισμού.
2.    Η εκδοθείσα ΠΝΠ, κατά τον Υπουργό,  δίνει στην κυβέρνηση, αν χρειαστεί, τη δυνατότητα να κάνει ένα προσωρινό χειρισμό, μία εσωτερική ανακύκλωση της υφιστάμενης μεταξύ των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης ρευστότητας. Αυτή τη στιγμή πάντως, με την ΠΝΠ απλώς μεταφέρονται τα διαθέσιμα των ΟΤΑ από τις εμπορικές τράπεζες στην ΤτΕ. Η έκδοση repos είναι δυνητική για την κυβέρνηση και δεν έχει υλοποιηθεί προς το παρόν.
3.    Σε περίπτωση που εκδοθούν repos, αυτά θα έχουν αποκλειστικά βραχυχρόνια διάρκεια και θα αφορούν μόνο τα διαθέσιμα που οι Δήμοι και οι Περιφέρειες δεν έχουν άμεσα ανάγκη, αφού ρητά προσδιορίζεται ότι εξαιρούνται του πεδίου εφαρμογής της ΠΝΠ τα χρηματικά διαθέσιμα που αφορούν τις ανάγκες των ΟΤΑ σε ορίζοντα 15νθημέρου, επομένως μισθοδοσία και λοιπές τρέχουσες λειτουργικές ανάγκες είναι απολύτως εξασφαλισμένες.

4.     Ακόμα και στην υποθετική περίπτωση κατά την οποία κάποιος Δήμος ή κάποια Περιφέρεια υποστεί εξ αυτού του χειρισμού ζημία, προβλέπεται ρητά ότι έχει δικαίωμα αποζημίωσης από το Δημόσιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου