του Σπύρου Κουζινόπουλου
Θα καταντήσει… στεριά σε λίγο το λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας, καθώς μεγαλώνει καθημερινά το φαινόμενο της προσάμμωσης. Το αποτέλεσμα είναι ένα τμήμα της παραλιακής ζώνης, όπως προκύπτει και από τις φωτογραφίες μας, να έχει μετατραπεί σε αμμουδιά, ενώ οι παράκτιοι ψαράδες της περιοχής δυσκολεύονται φοβερά στη δουλειά τους. Την ίδια στιγμή, η εκβάθυνση του λιμανιού, που έπρεπε να είχε γίνει εδώ και καιρό από το δήμο Θερμαϊκού καθυστερεί, ενώ το έργο της κατασκευής λιμενοβραχίονα αντιπροσαμμωτικής προστασίας, που υπήρχε στα προεκλογικά προγράμματα όλων των παρατάξεων, παραπέμφθηκε στις… καλένδες.
Όπως αναφέρεται σε μελέτη που είχε εκπονήσει το Εργαστήριο Θαλάσσιας Τεχνικής και Θαλασσίων Έργων του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, η προσάμμωση στο λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας, οφείλεται στο ανεμολογικό καθεστώς της περιοχής. Με αποτέλεσμα τη δημιουργία νοτιοανατολικού παράκτιου ρεύματος, το οποίο προκαλεί αποσταθεροποίηση του πυθμένα και μεταφορά λεπτόκοκκου υλικού προς ΝΑ, σε συνδυασμό με τη διάβρωση της αμμώδους ακτής ΒΔ του λιμανιού.
Εισαγωγικά τονίζεται στη μελέτη ότι το λιμάνι της Νέας Μηχανιώνας συνιστά ένα από τα μεγαλύτερα αλιευτικά καταφύγια στον ελλαδικό χώρο και αποτελείται από τον προσήνεμο μόλο, τη γεφυρωτή προσπέλαση, τον παλαιό, θεμελιωμένο επί πασσάλων, γεφυρωτό προβλήτα και το παραλιακό κρηπίδωμα.
Οι ερευνήτριες Ε.Λουκογεωργάκη και Κ.Κομπιάδου που συνέταξαν τη σχετική μελέτη, αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι ο γεφυρωτός παλιός προβλήτας, που αποτελεί την πρώτη γραμμή άμυνας του λιμένα «στο προαναφερθέν παράκτιο ρεύμα στερεομεταφοράς, αδυνατεί να ανακόψει τη δίοδο του υλικού στο εσωτερικό της λιμενολεκάνης, όπου εμφανίζονται έντονα φαινόμενα προσάμμωσης. Η επακόλουθη μείωση των βαθών, καθίσταται απαγορευτική για την ασφαλή προσέγγιση και πρόσδεση των σκαφών στο παραλιακό κρηπίδωμα. Επομένως, η υλοποίηση κατάλληλων παράκτιων τεχνικών έργων προστασίας, θεωρείται αναγκαία».
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου της προσάμμωσης, προτείνεται η κατασκευή βραχίονα αντιπροσαμμωτικής προστασίας, μήκους 230 μέτρων, ο οποίος χωροθετείται βόρεια του υφιστάμενου παλαιού προβλήτα, σε μέση απόσταση από αυτόν, ίση περίπου με 70 μέτρα.
«Οι τάσεις απόθεσης στο εσωτερικό του λιμένα που εμφανίζονται κατά την υφιστάμενη κατάσταση, μετά την κατασκευή του προτεινόμενου έργου αποτρέπονται επιτυχώς, με παράλληλη παγίδευση του υλικού αυτού στην παράκτια περιοχή βόρεια του λιμένα και σε απόσταση έως και 200 μέτρων ανάντη του έργου», αναφέρεται στα συμπεράσματα της μελέτης που εκπόνησε το Εργαστήριο Θαλάσσιας Τεχνικής και Θαλασσίων Έργων του ΑΠΘ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.