Θηλιά στο λαιμό της εξασθενημένης ήδη Τοπικής
Αυτοδιοίκησης, βάζει η κυβέρνηση, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και
Εσωτερικών, που δημοσιεύθηκε με ημερομηνία 29 Ιουλίου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
(ΦΕΚ 2059/29-7-14) και αφορά τη σύνταξη των προϋπολογισμών των δήμων όλης της χώρας.
Από τις «Γενικές οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού»
που διατυπώνονται στην κοινή υπουργική απόφαση, προκύπτει ότι οι δήμοι θα
πρέπει να ακολουθήσουν πολιτική σκληρής λιτότητας, περιορίζοντας στο ελάχιστο τις
δραστηριότητές τους και φορτώνοντας τα έξοδα λειτουργίας μόνο στους δημότες. Σε
όλο το κείμενο της απόφασης, αυτό που κυριαρχεί είναι η εντολή προς τους δήμους
για «άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση
συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα, δυνατά επίπεδα».
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πάσης φύσεως προαιρετικές
δαπάνες για επιχορηγήσεις ν.π.δ.δ., αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων,
βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.ο.κ., πρέπει να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες
και επιβεβλημένες, «υπό τον περιορισμό της δυνατότητας χρηματοδότησης αυτών από
τις αναμενόμενες εισπράξεις του δήμου».
Αναλυτικά στην εισηγητική έκθεση της απόφασης
σημειώνονται τα ακόλουθα:
«1. Η δημοσιονομική θέση των ΟΤΑ ως φορέων Γενικής Κυβέρνησης
πρέπει να είναι ισοσκελισμένη ή πλεονασματική, κατά τα άρθρα 14 παρ. 1
περ. β και 35 παρ. 1 Ν. 4270/2014.
Για τους δήμους, επίσης ως φορείς της Γενικής Κυβέρνησης,
ισχύουν κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού τους, οι γενικές αρχές για τη
διαχείριση των οικονομικών της Γενικής Κυβέρνησης του άρθρου 33 και της δημοσιονομικής
θέσης του άρθρου 34, οι κανόνες του δημοσιονομικού σχεδιασμού του άρθρου 35,
του χρέους του άρθρου 36 και της πορείας προσαρμογής του άρθρου 37 και οι
γενικές αρχές κατάρτισης Π/Υ του άρθρου 49, του Ν. 4270/2014.
Περαιτέρω, το σύνολο των δαπανών μη συμπεριλαμβανομένων
των χρεολυσίων (ΚΑΕ 6516, 6517, 6518, 6526, 6527) δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο
από το σύνολο των εσόδων αφαιρουμένων των εσόδων από δάνεια (ΚΑΕ 31). Η ανωτέρω
σχέση θα πρέπει να ισχύει κατά την κατάρτιση αλλά και σε κάθε αναμόρφωση του
προϋπολογισμού.
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί
υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ’ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού,
τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που
ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης (άρθρο 66 παρ. 5 του
Ν. 4270/2014 και 21 του Ν. 2362/1995 και άρθρο 10 του
π.δ. 113/2010).
2. Στον Π/Υ εγγράφονται όλες οι δαπάνες και τα έσοδα του
δήμου, τα οποία αναμένεται να πληρωθούν και αντίστοιχα να εισπραχθούν κατά τη
διάρκεια του οικονομικού έτους. Επιπλέον εγγράφονται οι προβλέψεις μη είσπραξης
εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωθέντων κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη εντός του
οικονομικού έτους (Κωδικός Αριθμός Εξόδων «85» − ύψος επισφαλειών) καθώς και το
αποθεματικό (Κ.Α Εξόδων «91»).
Η υπερεκτίμηση των εσόδων ή η εγγραφή εσόδων που δεν
πρόκειται να εισπραχθούν οδηγεί ουσιαστικά στην μη επίτευξη του οικονομικού
αποτελέσματος, καθιστώντας τον Π/Υ ελλειμματικό.
3. Στον Π/Υ εγγράφονται κατά προτεραιότητα οι υποχρεωτικές
δαπάνες που καθορίζονται με την παρ. 1 του άρθρου 158 του Κώδικα Δήμων και
Κοινοτήτων, όπως αυτή συμπληρώθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 2 του Ν. 4038/2012
και ισχύει.
4. Νέα έργα χρηματοδοτούμενα από ίδια έσοδα εγγράφονται
στον Π/Υ μόνο εφόσον στοιχειοθετείται από τις αντίστοιχες εγγραφές εσόδων η
χρηματοδότησή τους.
Σε κάθε περίπτωση για κάθε έργο, υπηρεσία, προμήθεια ή
μελέτη, ανεξαρτήτως της πηγής χρηματοδότησης τους, πρέπει να εγγράφονται ως δαπάνη στον
Π/Υ, μόνο τα ποσά που εκτιμάται ότι θα πληρωθούν εντός του οικονομικού έτους
που αυτός αναφέρεται. Σε περίπτωση που τα ανωτέρω χρηματοδοτούνται από
επιχορηγήσεις, ανεξαρτήτως πηγής, στο σκέλος των εσόδων εγγράφονται αντίστοιχα
μόνο τα ποσά που αναμένεται ότι θα αποδοθούν στο δήμο εντός του οικονομικού έτους.
Σε περίπτωση δημοπράτησης και μετά την κατακύρωση του
αποτελέσματος και της ανάδειξης αναδόχου, πρέπει να πραγματοποιείται αναμόρφωση
της ετήσιας εγγραφής του Π/Υ, με
αντίστοιχη μείωση του εσόδου και της δαπάνης που προκύπτει από το ποσοστό έκπτωσης
που επιτεύχθηκε.
5. Kατά την κατάρτιση του Π/Υ εγγράφεται κάθε φορά στο
σκέλος των εσόδων το σύνολο των αποδόσεων που απορρέουν από ΚΑΠ ή από φόρους
και τέλη εισπραττόμενα μέσω των λογαριασμών κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος ή
από άλλου τύπου έσοδα, ανεξαρτήτως τυχόν κρατήσεων, κατασχέσεων, συμψηφισμού
οφειλών ή απευθείας παρακράτησης από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα των
τοκοχρεωλυτικών δόσεων για συνομολογηθέν δάνειο. Οι ανωτέρω μειώσεις
καταγράφονται ως πληρωμή εξόδων σε βάρος των Κ.Α Εξόδων που αφορούν, με έκδοση
αντίστοιχων τακτοποιητικών ενταλμάτων.
6. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ οι προβλέψεις δαπανών για
τις αποδοχές του πάσης φύσεως προσωπικού συνοδεύονται υποχρεωτικά από
λεπτομερείς καταστάσεις και πλήρη ανάλυση των πιστώσεων που είναι γραμμένες για
τους σκοπούς αυτούς (όπως για τους μισθούς, τις τυχόν αυξήσεις μισθών του
τακτικού και του επί συμβάσει προσωπικού καθώς και υπερωρίες και αμοιβές από
συλλογικά όργανα εφόσον και μόνο αυτές προβλέπονται από τις κείμενες
διατάξεις), λαμβανομένων υπόψη των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων που επιφέρει το
πρόγραμμα διαθεσιμότητας –κινητικότητας του
δημοσίου τομέα στους ΟΤΑ, η ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα, καθώς και ο
προβλεπόμενος αριθμός αποχωρήσεων προσωπικού λόγω συνταξιοδότησης.
Για την εγγραφή δαπάνης που αφορά πρόσληψη προσωπικού με
συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου προς κάλυψη παροδικών αναγκών ή και για
απασχόληση προσωπικού με συμβάσεις μίσθωσης έργου θα πρέπει να προκύπτει η δυνατότητα χρηματοδότησής της
από το ύψος των εγγεγραμμένων, μη
ειδικευμένων για άλλο σκοπό, εσόδων.
Στον Π/Υ οικονομικού έτους 2015, το συνολικό κόστος μισθοδοσίας, υπολογίζεται στο ύψος του ποσού
που προκύπτει, ως το γινόμενο της μισθοδοσίας του τελευταίου μήνα πριν την
κατάρτιση αυτού, επί δώδεκα.
Οποιεσδήποτε διαφορές ως προς τα ποσά προκύψουν, μετά τον
προγραμματισμό και μετά την έγκριση των προσλήψεων προσωπικού, θα πρέπει να
εγγραφούν στον Π/Υ με σχετικές αναμορφώσεις.
7. Στον Π/Υ εγγράφονται υποχρεωτικά οι τοκοχρεωλυτικές
δόσεις των δανείων που έχουν συναφθεί με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων
και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς. Σε όσες περιπτώσεις επιμηκύνεται η
διάρκεια αποπληρωμής χορηγηθέντων δανείων λόγω σχετικής διμερούς συμφωνίας
μεταξύ δήμου και πιστωτικού οργανισμού ή κατ’ εφαρμογή διάταξης νόμου (π.χ της
υποπαραγράφου Γ.5. της παραγράφου Γ. του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/2012/Α΄
222), με αποτέλεσμα τη μείωση της ετήσιας δαπάνης που αφορά στην πληρωμή
τοκοχρεωλυτικών δόσεων, οι σχετικές εγγραφές πρέπει να είναι μειωμένες κατά το
αντίστοιχο ποσό.
8. Ενόψει της υποχρέωσης κατάρτισης ρεαλιστικών Π/Υ, με
εγγραφή σε αυτούς μόνο δαπανών που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα που
αναμένεται να εισπραχθούν και με δεδομένη την αδυναμία άντλησης δανείων για την
κάλυψη λειτουργικών δαπανών, τονίζεται ιδιαίτερα η ανάγκη άσκησης περιοριστικής
πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα
χαμηλότερα, δυνατά επίπεδα. Στο πλαίσιο αυτό ενδεικτικά αναφέρονται οι κατωτέρω
δαπάνες στις οποίες θα πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα πρόβλεψης χαμηλότερου
ύψους ποσών σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος:
− οι δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι
οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών
και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του
εντός του ωραρίου εργασίας,
− οι δαπάνες υπηρεσιακών μετακινήσεων, προμηθειών, τηλεφωνικών
συνδιαλέξεων, κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κ.ο.κ.,
− οι πάσης φύσεως προαιρετικές δαπάνες του άρθρου 202 του
Ν. 3463/2006 (επιχορηγήσεις ν.π.δ.δ., αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων,
βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.ο.κ.) πρέπει να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες
και επιβεβλημένες, κινούμενες στα υπό του νόμου προβλεπόμενα όρια και υπό τον
περιορισμό της δυνατότητας χρηματοδότησης αυτών από τις αναμενόμενες εισπράξεις
του δήμου.
9. Τα ιδρύματα και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των
δήμων, συμπεριλαμβανομένων των συνδέσμων, καταρτίζουν και ψηφίζουν τον Π/Υ τους
εντός των προθεσμιών που προβλέπονται και για τους δήμους, χωρίς να απαιτείται
η προηγούμενη ψήφιση του Π/Υ του οικείου δήμου στην οποία, μεταξύ άλλων, ορίζεται
το ύψος της τακτικής επιχορήγησής τους. Για την κατάρτιση του Π/Υ των ανωτέρω
νομικών προσώπων στην τακτική επιχορήγηση από τον οικείο δήμο εγγράφεται το
ποσό που είναι εγγεγραμμένο στον Π/Υ του δήμου το προηγούμενο οικονομικό έτος
(δηλ. το 2014). Σε περίπτωση που με τον Π/Υ του δήμου που αφορά το έτος 2015
ψηφισθεί τελικώς εγγραφή διαφορετικού ποσού, το νομικό πρόσωπο υποχρεούται να
προβεί σε ανάλογη αναμόρφωση του Π/Υ του.
10. Κατά την κατάρτιση του Π/Υ το σύνολο των εσόδων που
αναφέρονται στις περιπτώσεις Β1 και Β2 του άρθρου 3 και η κατηγορία δαπανών «85
Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωθέντων κατά τα παρελθόντα
οικονομικά έτη εντός του οικονομικού έτους» εκτιμώνται με τη μεθοδολογία που
ορίζεται στην παράγραφο αυτή. Εκτιμήσεις που αποκλίνουν της μεθοδολογίας αυτής
συνιστούν υπερεκτίμηση των εσόδων ή εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να
εισπραχθούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.