Σάββατο, 27 Απριλίου 2013

Σάλος για τις δηλώσεις Τσαυτάρη περί... "νέας ιχθυόσκαλας"

Η δημοπρασία των ψαριών στην ιχθυόσκαλα Ν.Μηχανιώνας
Σάλο αλλά και οργή, προκαλούν στην κοινωνία της Ν.Μηχανιώνας και ευρύτερα του δήμου Θερμαϊκού, τα όσα είπε στη Βουλή ο υπουργός  Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Αθανάσιος Τσαυτάρης περί δημιουργίας νέας Ιχθυόσκαλας στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Κάτι που αν γίνει, θα οδηγήσει στην υποβάθμιση και εξαφάνιση της ιχθυόσκαλας της Νέας Μηχανιώνας.


Όπως είπε επί λέξει ο υπουργός: «Δεν θα καταργηθεί η ιχθυόσκαλα στη Νέα Μηχανιώνα. Δε θα μεταφερθεί της Νέας Μηχανιώνας. Θα γίνει καινούργια ιχθυόσκαλα στη Θεσσαλονίκη…».
Με τη δήλωση αυτή ο κ. Τσαυτάρης υιοθετεί στην ουσία την προσπάθεια που κάνουν εδώ και μία εικοσαετία περίπου λίγοι μεγαλέμποροι ιχθυηρών για την μεταφορά της ιχθυαγοράς από τη Νέα Μηχανιώνα στη Μενεμένη. Οι οποίοι με τον τρόπο αυτό θέλουν να ελέγξουν πλήρως το κύκλωμα της διάθεσης ψαριών. Βγάζοντας έτσι από τη μέση τους παραγωγούς (μηχανότρατες, γρι-γρι, μεμονωμένοι ψαράδες κλπ) και διαμορφώνοντας αυτοί αποκλειστικά την τελική τιμή διάθεσης του προϊόντος στον καταναλωτή, κάτι που θα εκτινάξει στα ύψη τις τιμές των ψαριών.

Σήμερα, οι τιμές στην ιχθυόσκαλα της Νέας Μηχανιώνας, τη δεύτερη μεγαλύτερη της χώρας μαζί με αυτή του Κερατσινίου, διαμορφώνονται με βάση τη δημοπρασία που γίνεται, με τη συμμετοχή των παραγωγών, των 500 και πλέον λιανοπωλητών και των ελάχιστων (10-12 συνολικά) μεγαλεμπόρων. Με τους τελευταίους να επιδιώκουν, με την εξουδετέρωση των λιανοπωλητών, τον πλήρη έλεγχο της διακίνησης ιχθυηρών και άρα την ανεξέλεγκτη αύξηση των κερδών τους.


Βέβαια, όμως μας έλεγαν παράγοντες που ασχολούνται με την αλιεία, μάλλον πρόκειται περί λάθους διατύπωσης από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης τα περί «καινούριας ιχθυόσκαλας στη Θεσσαλονίκη», ο οποίος μάλλον εννοούσε νέα ιχθυαγορά. Καθώς στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία, το να μιλάει κανείς για τη δημιουργία νέας ιχθυόσκαλας, χωρίς το τεράστιο  κόστος, ύψους πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρών που θα απαιτούσε η κατασκευή της, μάλλον ως ουτοπία ακούγεται.
Είναι αξιοσημείωτο ότι μια εβδομάδα πριν το δημοτικό συμβούλιο Θερμαϊκού με ομόφωνο ψήφισμά του ζητούσε να εγκαταλειφθεί κάθε προσπάθεια δημιουργίας νέας ιχθυαγοράς, καθώς ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα οδηγούσε στην υποβάθμιση της υπάρχουσας στη Νέα Μηχανιώνα, αλλά και στο μαράζωμα της ιχθυόσκαλας.
Όπως είπε στο «Φάρο του Θερμαϊκού» ο δήμαρχος κ. Γιάννης Αλεξανδρής επικοινώνησε με τον υπουργό Μακεδονίας-Θράκης κ. Θεόδωρο Καράογλου από τον οποίο ζήτησε να σταματήσει κάθε προσπάθεια δημιουργίας νέας ιχθυαγοράς. Ενώ ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου κ. Κωστής Κούτουκας ανέφερε ότι ετοιμάζεται για τις επόμενες ημέρες από τη διοίκηση του δήμου ευρεία σύσκεψη όλων ασχολούμενων με την αλιεία φορέων για το συντονισμό της δράσης τους σχετικά με το σημαντικό αυτό θέμα.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας κ. Δημήτρης Νταουλτζής, με τον οποίο επίσης επικοινώνησε ο «Φάρος του Θερμαϊκού», δεν έκρυβε την οργή του για τις μεθοδεύσεις αυτές και μίλησε για «φάουλ ολκής» του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, ο οποίος πιάστηκε «αδιάβαστος» με τη δήλωσή του περί «νέας ιχθυόσκαλας» στη Θεσσαλονίκη.
Όπως είπε ο κ. Νταουλτζής οι προσπάθειες αυτές για να φύγει η ιχθυαγορά από τη Νέα Μηχανιώνα, στην ουσία αποβλέπουν στη δημιουργία μιας ιδιωτικής «ιχθυαγοράς» που θα είναι μακριά από κάθε έλεγχο και συνθήκες διαφάνειας. Και όπως σημείωσε, οι έμποροι δεν θέλουν την εξυγίανση του συστήματος διακίνησης των ψαριών. Τέλος, αναφορικά με το επιχείρημα ότι η προσπάθεια δημιουργίας ιχθυαγοράς στη Μενεμένη γίνεται για να μειωθεί το κόστος, λόγω των καυσίμων που χρειάζονται τα αυτοκίνητα για να προμηθευτούν τα ψάρια από τη Νέα Μηχανιώνα, ο κ. Νταουλτζής πρότεινε τα χρήματα που θα απαιτούσε η δημιουργία νέας ιχθυαγοράς, να δοθούν για την κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που θα οδηγεί στην ιχθυόσκαλα της Ν.Μηχανιώνας.
Ο υπουργός Αθαν. Τσαυτάρης

Η ομιλία Τσαυτάρη στη Βουλή
Η ομιλία του κ.Τσαυτάρη στη Βουλή, ήταν η εξής, όπως τη διαβάζουμε στο επίσημο site του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης &Τροφίμων:
«Σε ότι αφορά στη μεταφορά της ιχθυόσκαλας της Μηχανιώνας, την οποία υπαινίσσεστε, δεν το γνωρίζω από πού πηγάζει, πάντως δεν είναι στις προθέσεις να μεταφερθεί η ιχθυόσκαλα από τη Νέα Μηχανιώνα.
Το να γίνει ακόμα μία ιχθυόσκαλα αλλού, δεν σημαίνει ότι μεταφέρεται αυτή και καταργείται και δημιουργείται μια άλλη. Δημιουργούμε νέες ιχθυόσκαλες ή εκσυγχρονίζουμε άλλες.
Για την ακρίβεια, πέραν αυτών, δημιουργούμε 25 αλιευτικά καταφύγια για τους αλιείς που θα βοηθήσουν στο έργο τους.
Δώσαμε άδεια στους αλιείς να πωλούν ψάρια αμέσως στις λαϊκές αγορές, προκειμένου να έχουν την όποια προστιθέμενη αξία τα προϊόντα τους. Σας θυμίζω επίσης ότι εκσυγχρονίζουμε τις ιχθυόσκαλες στην Πάτρα, στην Καβάλα, στη Θεσσαλονίκη. Αναμένεται επίσης παραλαβή της νέας ιχθυόσκαλας του Βόλου, καθώς έχει ολοκληρωθεί και θα βοηθήσει τους αλιείς.
Προωθούμε τα προϊόντα τους σε συνεργασία με τον ΟΠΕ, κάνουμε και γι’ αυτά ό,τι κάναμε για τα προϊόντα της φυτικής και ζωικής παραγωγής. Πηγαίνουμε σε στοχευμένα προγράμματα προώθησής τους στο εξωτερικό και μάλιστα ετοιμάζουμε ένα στοχευμένο πρόγραμμα για τη ρώσικη αγορά, όπως έχει ήδη γίνει για το κονσερβοποιημένο ροδάκινο, για τα κρασιά μας, το τυρί φέτα τώρα στην αγορά των ΗΠΑ.
Σε ότι αφορά στη βοήθειά τους να ενισχύσουμε το ιχθυαπόθεμα, γιατί αυτό ενδιαφέρει τους ψαράδες, σας λέω χωρίς να θέλω να περιαυτολογήσω, όταν ως πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΕΘΙΑΓΕ, με τον αείμνηστο Μιλτιάδη Τσόγκα, κάναμε για πρώτη φορά τότε έναν τέτοιο τεχνητό ύφαλο για να βοηθήσουμε τα ψάρια και ειδικά τα μπαρμπούνια, στην Κάλυμνο, όλοι είχαν φωνάξει εάν αυτή η παρέμβαση είναι επιτρεπτή. Τώρα μας ζητάνε να γίνουν και άλλοι και πραγματικά κάνουμε παρόμοιες δράσεις. Στην Κάλυμνο, το Φανάρι, στην Ιερισσό και πολλές τέτοιες γιατί το ίδιο το οικολογικό κίνημα και οι ψαράδες λεν «κάντε όσα μπορείτε περισσότερα» γιατί είναι ο μόνος τρόπος να ξαναγεμίσει το Αιγαίο ψάρια και θα κάνουμε.
Προωθούμε σε πρώτη φάση, από το επιχειρησιακό πρόγραμμα αλιείας τον εκσυγχρονισμό 51 σκαφών, δηλαδή να πάμε σε πιο καλές, πιο φιλικές προς το περιβάλλον μηχανές με λιγότερα καύσιμα και σε δεύτερη φάση αξιολογήσαμε τις 105 από τις 250 αιτήσεις. Κάναμε προσπάθειες να ενισχύσαμε τον έλεγχο σε συνεργασία με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και σε συνεργασία τόσο με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, όσο και με το Υπουργείο Τουρισμού να ενισχύσουμε τον αλιευτικό τουρισμό, όπου καταρτίζεται ένα Προεδρικό Διάταγμα για να ρυθμιστούν τα σχετικά θέματα, ενώ από το πρόγραμμα αλιείας ενισχύονται όσοι ενδιαφέρονται να κινηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση και έτσι θα απαλυνθεί η μεγάλη πίεση να μειώσουμε κάποιες κατηγορίες σκαφών, προκειμένου να υποστηριχθεί πάλι ο αλιευτικός μας πλούτος αφαιρώντας κάποια πλοία και οδηγώντας τα προς τον αλιευτικό τουρισμό. 
Κάνουμε μεγάλη προσπάθεια να αξιοποιηθεί όσο το δυνατόν καλύτερα το όποιο ευρώ επιτρέπει το επιχειρησιακό μας πρόγραμμα, για να υποστηριχθεί η αλιεία παρά του ότι, όπως σας τόνισα πριν από λίγους μήνες επέστρεψε η αλιεία στο ΥπΑΑΤ.
-Ερώτηση: Θα καταργηθεί η ιχθυόσκαλα στη Νέα Μηχανιώνα Θεσσαλονίκης για να δημιουργηθεί νέα;
πουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: Όχι. Το τόνισα. Δεν θα καταργηθεί η ιχθυόσκαλα στη Νέα Μηχανιώνα. Δε θα μεταφερθεί της Νέας Μηχανιώνας. Θα γίνει καινούργια ιχθυόσκαλα στη Θεσσαλονίκη».

Περισσότερα για το θέμα διαβάστε στο: http://farosthermaikou.blogspot.gr/2013/04/blog-post_20.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου