Σάββατο 18 Ιουλίου 2015

Η Κοινωνική Θέση των Γυναικών στα Ρεμπέτικα Τραγούδια του Ελληνικού Μεσοπολέμου (1922 – 1940)

Ένα χρήσιμο βιβλίο, για όσους θέλουν να δουν την πραγματικότητα της εποχής του μεσοπολέμου, αποτελεί η μελέτη της Κωνσταντίας Σπυριάδου, «Η κοινωνική Θέση των Γυναικών, στα Ρεμπέτικα Τραγούδια του Ελληνικού Μεσοπολέμου (1922 – 1940) των εκδόσεων Μαλλιάρης Παιδεία, που συνοδεύεται από σχετικό CD των τραγουδιών.

Η συγγραφέας, στην εργασίας της έχει ως κεντρικό θέμα την κοινωνική θέση των γυναικών, έτσι όπως αναδεικνύεται και αποκαλύπτεται στα ρεμπέτικα τραγούδια της εποχής, ενώ επιπλέον εξετάζονται και άλλα ζητήματα που αφορούν στις διαμορφούμενες έμφυλες σχέσεις στο πλαίσιο της «ρεμπέτικης κοινωνίας» στις γυναίκες που εντάχθηκαν σε αυτήν, στη σύγκρισή τους με τις γυναίκες της συμβατικής κοινωνίας, καθώς επίσης στην επικαιρότητα του ρεμπέτικου στη σύγχρονη εποχή.

Οπως επισημαίνει η Κωνσταντία Σπυριάδου, η βιβλιογραφική επισκόπηση ακολούθησε τρεις επιστημονικές προσεγγίσεις και ειδικότερα την ιστορική, μουσικολογική και κοινωνιολογική από την οπτική του φύλου. Πραγματοποιήθηκε ανάλυση στίχου τραγουδιών, η οποία ήταν βασισμένη σε μελέτη δευτερογενών πηγών, ενώ στη συνέχεια ακολούθησε Πρωτογενής Ποιοτική Ερευνα με τη χρήση των ομάδων εστίασης. 
Οι απαντήσεις όσων συμμετείχαν, παρουσίασαν σημεία σύγκλισης και απόκλισης, ενώ σημειώθηκε ομοφωνία απόψεων αναφορικά με την αντισυμβατικότητα της ρεμπέτικης κοινωνίας και ειδικότερα των γυναικών που ανήκαν σε αυτήν, καθώς ήταν περισσότερο χειραφετημένες και ανεξάρτητες σε σχέση με τις γυναίκες της αστικής κοινωνίας, διαμορφώνοντας ταυτόχρονα φεμινιστικό λόγο. 
Σύμφωνα με τη συγγραφέα, «το ρεμπέτικο τραγούδι, το τραγούδι του ''κοινωνικού περιθωρίου'', επιβιώνει ακόμα και στις μέρες μας, παρουσιάζοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον τόσο από μουσικολογική όσο και κοινωνιολογική άποψη. Θέλησα να ασχοληθώ με το συγκεκριμένο μουσικό είδος αφενός γιατί έχω λαϊκά ακούσματα και ανάλογες μουσικές εμπειρίες και αφετέρου διότι θεωρώ ότι ο λαϊκός πολιτισμός είναι εξίσου σημαντικός με το λόγιο και κατά συνέπεια άξιος ανάλυσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.