Σάββατο, 12 Δεκεμβρίου 2015

«Γιατί δεν δημοσιεύει ο ΟΑΣΘ τα ονόματα των μετόχων του»;

Τραγική, είναι η κατάσταση με τις υπηρεσίες που προσφέρει ο ΟΑΣΘ, όπως διαπιστώνουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με μεγάλη έρευνα που δημοσιεύει σήμερα η εφημερίδα «Καρφίτσα»: Βρώμικα και παμπάλαια λεωφορεία, αραιά δρομολόγια που κάνουν τον κόσμο να ξεπαγιάζει στις στάσεις, «παστωμένοι» επιβάτες, κατεστραμμένα στέγαστρα. Ενώ βουλευτές διατυπώνουν το ερώτημα: «Γιατί αρνείται ο ΟΑΣΘ να δώσει στη δημοσιότητα τα ονόματα των μετόχων του; Ποια πολιτικά πρόσωπα καλύπτει»; 
   
Παραθέτουμε στη συνέχεια το δημοσίευμα της εφημερίδας σε ρεπορτάζ των Βαγγέλη Στολάκη και Έλενας Καραβασίλη:
«Καθυστερήσεις δρομολογίων, παλιά οχήματα που παρουσιάζουν βλάβες ανά τακτά χρονικά διαστήματα, απουσία κλιματισμού μέσα στα λεωφορεία χειμώνα-καλοκαίρι, ακριβά εισιτήρια, κατεστραμμένες στάσεις και στέγαστρα» είναι ορισμένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Θεσσαλονικείς, όπως οι ίδιοι δηλώνουν, όταν μετακινούνται με τα αστικά λεωφορεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.
Τα προβλήματα δεν είναι σημερινά αλλά ετών, και είναι γνωστά τόσο στη διοίκηση του ΟΑΣΘ, όσο και στους πολιτικούς της πόλης. Ωστόσο, εν έτη 2015 οι πολίτες της Θεσσαλονίκης, δεδομένου πως το έργο του ΜΕΤΡΟ δεν έχει ολοκληρωθεί και δεν υπάρχει δεύτερο μέσο σταθερής τροχιάς στην πόλη, είναι αναγκασμένοι να έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τις παραπάνω καταστάσεις.
Μιλώντας στην Karfitsa βουλευτές της πόλης προαναγγέλλουν πως θα αναλάβουν πρωτοβουλίες σε κοινοβουλευτικό επίπεδο προκειμένου να ανοίξει στη Βουλή το «κεφάλαιο ΟΑΣΘ». Ζητούν από τη διοίκηση να δώσει στη δημοσιότητα τα ονόματα των μετόχων της ιδιωτικής εταιρίας που επιδοτείται από το κράτος και καλούν την Πολιτεία να επανεξετάσει τους όρους της σύμβασης που διαθέτει από το 1957 με τον Οργανισμό.

Τι λένε οι βουλευτές
Μιλώντας στην Karfitsa ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Α’ Θεσσαλονίκης, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης σχολιάζει πως: «H εικόνα είναι ότι ο ΟΑΣΘ δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του επικαλούμενος τις οικονομικές δυσκολίες. Αυτό είναι το επιχείρημα του Οργανισμού, το οποίο βέβαια βρίσκεται προς διερεύνηση. Κατά πόσο δηλαδή οι υπηρεσίες που παρέχει είναι αντίστοιχες της κρατικής επιχορήγησης που λαμβάνει».
«Σαρδελοκούτια» χαρακτηρίζει τα αστικά οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης της Ένωσης Κεντρώων, Αριστείδης Φωκάς. Ο κ. Φωκάς αναφέρει μεταξύ άλλων ότι στη μεγαλύτερη πόλη της Βόρειας Ελλάδας υπάρχουν πολίτες που πρέπει να περιμένουν σαράντα λεπτά στη στάση και να κάνουν μιάμιση ώρα, παίρνοντας δυο και τρία λεωφορεία, προκειμένου να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους. «Ο ΟΑΣΘ είναι μια ιδιωτική επιχείρηση. Όταν αυτή η επιχείρηση είναι μονοπώλιο μετατρέπεται στο τέλος σε ένα κακό δημόσιο. Είναι κακό ο ΟΑΣΘ να είναι το μοναδικό μέσο κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη. Έπρεπε η πόλη να διαθέτει ΜΕΤΡΟ εδώ και χρόνια» λέει ο κ. Φωκάς. Και συμπληρώνει: «O πατέρας μου για να πάει στη δουλειά χρησιμοποιεί το λεωφορείο που είναι σαρδελοκούτι. Τα λεωφορεία είναι κακοσυντηρημένα και χαλάνε συνεχώς. Χρειάζεται να υπάρξει επίσης ανανέωση του στόλου. Μόνο με ένα Μέσο Μαζικής Μεταφοράς δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί ο κόσμος. Έχω πολλά παράπονα πολιτών και σύντομα η Ένωση Κεντρώων θα καταθέσει σχετική ερώτηση στον αρμόδιο υπουργό».
Από την πλευρά της η επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης της αντιπολίτευσης και πρώην βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δέσποινα Χαραλαμπίδου, στο παρελθόν ασχολήθηκε πολλάκις με ζητήματα που απασχολούν τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, τη μεταφορά των επιβατών, τις ετήσιες αυξήσεις των εισιτηρίων αλλά και τα πρόστιμα που ο ΟΑΣΘ επιβάλει στους ανέργους.
«Η κατάσταση είναι πολύ άσχημη σε ό,τι αφορά τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και όπως φαίνεται δεν θα υπάρξει καμία βελτίωση» αναφέρει η κ. Χαραλαμπίδου. «Οι ερωτήσεις που κάναμε στη Βουλή ήταν αναπάντητες και παρέμειναν αναπάντητες. Ο ΟΑΣΘ είναι μονοπώλιο και σε αυτόν στηρίζεται η μεταφορά των πολιτών. Το γεγονός ότι είναι ένα μονοπώλιο σημαίνει ότι η πίεση που ασκεί η ιδιοκτησία του ΟΑΣΘ έχει πολύ καλά αποτελέσματα με όλες τις κυβερνήσεις» συμπληρώνει η κ. Χαραλαμπίδου η οποία ξεκαθαρίζει ότι δεν δόθηκε στους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ποτέ το μετοχολόγιο της εταιρίας. Η πρώην βουλευτής της Λαϊκής Ενότητας καταλήγει λέγοντας: «δεν υπάρχει περίπτωση να λυθεί η σύμβαση του δημοσίου με τον ΟΑΣΘ. Δεν πρέπει μόνο να υπάρχουν καταγγελίες αλλά και προτάσεις. Μια τέτοια πρόταση ετοιμάζει η Λαϊκή Ενότητα».

Ξέρει τους… μετόχους
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά βουλευτής της Θεσσαλονίκης, ο οποίος ωστόσο επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του «ο ΟΑΣΘ και η σύμβασή του με το ελληνικό δημόσιο αναμένεται να απασχολήσει τη Βουλή και μάλιστα σύντομα». Η ίδια πηγή αναφέρει ότι στο παρελθόν είχε τη δυνατότητα να δει το μετοχολόγιο της εταιρίας. «Δεν είδα κάτι προβληματικό. Υπάρχουν 2.500 ονόματα. Η διαδρομή της κάθε μετοχής δεν φαίνεται. Πολιτικά στελέχη με εξαίρεση κάποιους πολιτευτές του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας δεν υπάρχουν. Βέβαια θα πρέπει να αναζητήσουμε την προέλευση μιας μετοχής στον ΟΑΣΘ, σε ποιον δηλαδή ανήκε αρχικά και όχι σε ποιον κατέληξε» καταλήγει ο αιρετός του νομού.

Ο λόγος στους επιβάτες
Ποια είναι όμως τα προβλήματα και τα παράπονα των επιβατών, όπως τα αναφέρουν οι ίδιοι στην Karfitsa; «Χρησιμοποιώ το λεωφορείο δύο φορές τη μέρα. Τις ώρες αιχμής τα οχήματα είναι ασφυκτικά γεμάτα. Θεωρώ πως είναι κάτι που θα έπρεπε να το έχει αντιληφθεί ο οργανισμός, ώστε να κάνει κάτι για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Ευτυχώς για να μετακινηθώ στα όρια του κέντρου της πόλης, οι γραμμές που μπορώ να χρησιμοποιήσω είναι αρκετές, όμως και πάλι ο κόσμος είναι πολύς. Επίσης, το αντίτιμο είναι ιδιαίτερο ακριβό, συγκριτικά με τις υπηρεσίες που παρέχονται. Για παράδειγμα, δε λειτουργούν τα aircodition. Το χειμώνα παγώνουμε και το καλοκαίρι… σκάμε. Τέλος, οι στάσεις εργασίας και οι απεργίες που γίνονται ανά διαστήματα, είναι ιδιαίτερα κουραστικές. Και πάλι με αυτό τον τρόπο, οι πολίτες “πληρώνουν τη νύφη”», λέει χαρακτηριστικά η Ευαγγελία Νικολέντζου.
Ο Χρήστος Παπαδόπουλος μένει στο Καλοχώρι και χρησιμοποιεί τις αστικές συγκοινωνίες σε καθημερινή βάση. Όπως λέει, συνήθως περιμένει μέχρι και 25 λεπτά στη στάση για να πάει στον προορισμό του. «Μου έχει τύχει τουλάχιστον τρεις φορές να σταματήσει το λεωφορείο στο οποίο επέβαινα, λόγω βλάβης. Επίσης θεωρώ πως για τις υπηρεσίες που προσφέρει ο οργανισμός το αντίτιμο του εισιτηρίου είναι ακριβό, πόσο μάλλον αν γίνει η αύξηση από 1/1/16», λέει. «Πληρώνουμε ακριβά το εισιτήριο, πολλές φορές δεν βρίσκουμε θέση να καθίσουμε και συνήθως είμαστε “παστωμένοι σα τις σαρδέλες”.
 Οι ώρες αναμονής είναι πάρα πολύ μεγάλες. Έχει τύχει Κυριακή να περιμένω μέχρι και μία ώρα για να έρθει το λεωφορείο 40. Αυτές οι καθυστερήσεις δυσκολεύουν πάρα πολύ την καθημερινότητά μου, καθώς χρησιμοποιώ το αστικό για να πάω στη δουλεία μου. Νιώθω πως είμαι “εγκλωβισμένη”, διότι δεν υπάρχει άλλο μέσο μαζικής μεταφοράς και το συγκεκριμένο δε με ικανοποιεί. Τα οχήματα είναι παλιά και βρώμικα. Δεν ήταν λίγες οι φορές που αλλάξαμε λεωφορείο κατά τη διάρκεια της διαδρομής λόγω… βλάβης», υπογραμμίζει η Μαρίνα Σερεμετίδου.
«Είμαι αρκετά ικανοποιημένη από τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, με εξαίρεση εάν θέλω να πάω μέχρι το ΙΚΕΑ όπου δεν υπάρχει γραμμή που να με εξυπηρετεί. Βέβαια πιστεύω πως η τιμή του εισιτηρίου είναι τσιμπημένη, σε σχέση με το τι παρέχεται», λέει η Κατερίνα Γκαγκή.
«Ζω στο Καλοχώρι που βρίσκεται έξω από τη Θεσσαλονίκη και τα δρομολόγια είναι πολύ αραιά σε σχέση με αυτά που εξυπηρετούν τις ανατολικές περιοχές. Είναι σα να υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών. Μια ζωή η δυτική Θεσσαλονίκη είναι παραγκωνισμένη, σε όλα τα επίπεδα… ακόμη και στις αστικές συγκοινωνίες», τονίζει η Μαρία- Ελένη Κασσαπάκη.
Ικανοποιημένος με τις υπηρεσίες που παρέχει ο ΟΑΣΘ, δηλώνει ο Δημήτρης Παπαδόπουλος που χρησιμοποιεί αστικό λεωφορείο σε καθημερινή βάση, με κατεύθυνση από τη Μοναστηρίου στο κέντρο της πόλης και τη Σίνδο. Όπως λέει χαρακτηριστικά, είναι ιδιαίτερα ευχαριστημένος με την τιμή του εισιτηρίου, καθώς: «Έχουμε το πιο φτηνό εισιτήριο στην Ελλάδα και το έχω ψάξει». Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρει πως δύο φορές έτυχε να πάθει βλάβη το λεωφορείο που τον μετέφερε. «Μία φορά με το 52 ερχόμουν από το ΤΕΙ και το λεωφορείο χάλασε πάνω στην εθνική οδό. Ευτυχώς το δεύτερο όχημα ήρθε γρήγορα. Και μία ακόμη φορά, χάλασε το 12 στη Γιαννιτσών, κατεβήκαμε και πήραμε το επόμενο», τονίζει.
«Χρησιμοποιώ το λεωφορείο κάθε μέρα για να πάω από τους Αμπελόκηπους στη σχολή μου. Θα έπρεπε, τουλάχιστον τις ώρες αιχμής, να υπάρχουν περισσότερα λεωφορεία για να εξυπηρετούν τον κόσμο. Επίσης πιστεύω πως το αντίτιμο είναι πολύ ακριβό, εγώ πηγαίνω σε δημόσιο ΙΕΚ και χρειάζεται να πληρώνω 2 ευρώ τη μέρα για τη μετακίνησή μου. Και πόσο μάλλον όταν πληρώνω εισιτήριο και τελικά αναγκάζομαι να πάω με τα πόδια. Δύο φορές έχει τύχει να χαλάσει το αστικό και έτσι επέστρεψα… οδικώς», τονίζει η Ελισάβετ Γεωργατζή.
Η Παναγιώτα Βάσκου μένει στο Χορτιάτη και όπως λέει: «δεν είμαι καθόλου ευχαριστημένη. Δεν έχει συχνά λεωφορεία και το τελευταίο δρομολόγιο είναι στις 12:30 το βράδυ. Είμαι φοιτήτρια, θέλω να βγαίνω βόλτα το βράδυ και αυτό το ωράριο δε με εξυπηρετεί, ιδίως τα Σαββατοκύριακα. Επίσης στην περιοχή μου έχουμε τα κόκκινα λεωφορεία, που είναι πολύ παλιά και συχνά παθαίνουν βλάβες». «Χρησιμοποιώ το 23 καθημερινά και τις ώρες αιχμής η κατάσταση είναι ζωώδης. Καταρχήν θα έπρεπε ένα επιτρεπτό όριο επιβατών, η εικόνα είναι τριτοκοσμική. Οι ώρες αναμονής ξεπερνούν αρκετές φορές ακόμη και τα 20 λεπτά. Επίσης, μέσα στο συνωστισμό και το μπάχαλο που επικρατεί, δίνεται χώρος σε επιτήδειους να δράσουν ανενόχλητοι. Εμένα πριν από δύο μέρες μου έκλεψαν το πορτοφόλι μου.
Θεωρώ πως τις δύσκολες μέρες που ζούμε, που ο κόσμος δεν έχει χρήματα ούτε για ψωμί, θα έπρεπε ο Οργανισμός να δείξει το κοινωνικό του πρόσωπο. Εγώ χρησιμοποιώ κάρτα πολλαπλών διαδρομών, σκεφτείτε όμως τον κόσμο που παίρνει εισιτήρια τα οποία αναμένεται να αυξηθούν από τη νέα χρονιά. Φυσικά γι’ αυτό το λόγο αρκετός κόσμος μετακινείται λαθραία, τι θα κάνει άμα δεν έχει χρήματα», επισημαίνει ο Δημήτριος Σίνγκος.
«Η κατάσταση που επικρατεί στις γραμμές του Ευόσμου είναι τραγική», τονίζει η Παναγιώτα Σαμαρά. Επισημαίνει πως, «εφόσον πλέον στην πόλη μας ο πληθυσμός έχει αυξηθεί, λόγω των προσφύγων, θα έπρεπε η συγκοινωνία να είναι πιο συχνή ώστε να υπάρχει καλύτερη εξυπηρέτηση». Και εξηγεί: «Τα δρομολόγια του Ευόσμου, που έχει πολύ μεγάλο πληθυσμό και εξυπηρετεί και τον κόσμο του Επταλόφου, είναι αραιά με αποτέλεσμα να ταλαιπωρείται ο κόσμος στις μετακινήσεις του».
Η Ελπίδα Μελνίκοβα χρησιμοποίει καθημερινά το λεωφορείο για να μεταφερθεί από τη Νικόπολη στο κέντρο της πόλης. «Τα οχήματα που εξυπηρετούν την περιοχή, δυστυχώς είναι μικρά και ο κόσμος δε χωράει. Είμαι μαθήτρια και παίρνω λεωφορείο δύο φορές τη μέρα, τις ώρες που γίνεται συνωστισμός με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούμε αρκετά, ενώ και το αντίτιμο του εισιτηρίου δε θεωρώ πως είναι φτηνό».

Τι λέει ο εκπρόσωπος των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ
Στο μεταξύ, τη δική τους απάντηση στις καταγγελίες δημάρχων του νομού Θεσσαλονίκης, που δημοσίευσε η Karfitsa στο φύλλο της 5ης Δεκεμβρίου 2015 δίνουν οι εργαζόμενοι του Οργανισμού, μέσω του προέδρου τους, Δημήτρη Τσερμενίδη. Σύμφωνα με τον κ. Τσερμενίδη: «Δύσκολα θα βρεθεί δήμαρχος, που να μην σταθεί κριτικά στις παρεχόμενες συγκοινωνιακές υπηρεσίες, διεκδικώντας την περαιτέρω βελτίωση αυτών (που πάντα είναι επιθυμητός στόχος και για τον ΟΑΣΘ) όσο ποιοτικές και επαρκείς μπορεί να είναι οι παρεχόμενες. Δεν αναφέρονται ουδόλως οι δήμαρχοι, αν και το γνωρίζουν, στις επιπτώσεις που έχουν προκληθεί τα τελευταία χρόνια και συνεχίζουν να προκαλούνται απ’ τις εκτενείς καταλήψεις σημαντικών τμημάτων των κεντρικών οδικών αρτηριών, λόγω των έργων του ΜΕΤΡΟ και των εξ’ αυτού του λόγου αυξημένων κυκλοφοριακών προβλημάτων που επιδρούν αρνητικά στην κυκλοφορία των λεωφορείων και εκτέλεση των δρομολογίων στον προγραμματισμένο χρόνο».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου