Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2017

Χιονόπτωση: Χωρίς καμία προετοιμασία η διοίκηση Μαυρομάτη

Η «Συμπολιτεία Θερμαϊκού» επισημαίνει με ανακοίνωσή της την πλήρη ανυπαρξία, από το δήμο Θερμαϊκού, οποιουδήποτε σχεδίου αντιμετώπισης της τελευταίας κακοκαιρίας που έπληξε την περιοχή μας, καθώς δεν υπήρξε η παραμικρή προετοιμασία τόσο όσον αφορά την προετοιμασία του υπαλληλικού προσωπικού του Δήμου, όπως επίσης τη συντήρηση και προετοιμασία των απαιτούμενων μηχανημάτων αλλά και την προμήθεια του κατάλληλου υλικού.

Με βάση το «Σχέδιο Ξενοκράτης» για την αντιμετώπιση φυσικών φαινομένων αλλά και μία ισχύουσα  εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών που εκδόθηκε πριν ένα χρόνο (Αριθμ. 8183/24/11/2015), οι Δήμοι όλης της χώρας υποχρεούνται να οργανώνονται προληπτικά και στη συνέχεια να ενεργούν προγραμματισμένα για την αντιμετώπιση το χειμώνα των χιονοπτώσεων και του παγετού. Δυστυχώς, δεν έγινε τίποτα από όλα όσα ήταν υποχρεωμένος να πράξει ο Δήμος Θερμαϊκού, με συνέπεια οι κάτοικοί του να βρεθούν ανυπεράσπιστοι στο χιονιά, να ταλαιπωρηθούν αφάνταστα την Τρίτη και Τετάρτη 10 και 11 Ιανουαρίου 2017 και να υποστούν σοβαρές ζημιές υποδομές αλλά και περιουσίες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι λόγω της πλήρους αδράνειας της διοίκησης του Δήμου Θερμαϊκού, έκλεισε η δημόσια οδός Θεσσαλονίκης – Νέας Μηχανιώνας στα περισσότερα σημεία της, καθώς δεν υπήρξε η πρόνοια από πλευράς Δήμου να ρίξει αλάτι και θαλασσόνερο τα ξημερώματα της 10ης Ιανουαρίου στα επικίνδυνα σημεία και ιδιαίτερα στις στροφές και τα υψώματα της Αγίας Τριάδας. Κι’ όμως, ο δήμος Θερμαϊκού έχει το τεράστιο προνόμιο:
+Να βρίσκεται δίπλα στη θάλασσα, οπότε ήταν πανεύκολος ο ανεφοδιασμός με θαλασσινό νερό κατάλληλων βυτιοφόρων.
+Να διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες αλυκές της χώρας, τις αλυκές Αγγελοχωρίου, στις οποίες μάλιστα είναι μέτοχος ο Δήμος και άρα να είναι επίσης εύκολος ο εφοδιασμός με αλάτι.
Πως αξιοποίησε αυτά τα δύο πλεονεκτήματα η διοίκηση του κ.Μαυρομάτη;
Σύμφωνα με τον «Σχεδιασμό και δράσεις Πολιτικής Προστασίας» που εκπόνησε η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και ήταν υποχρεωμένοι να εφαρμόσουν όλοι οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού, ιδιαίτερα οι Δήμοι της χώρας, όφειλαν να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση χιονοπτώσεων και παγετού σε τρία Στάδια: Την προχειμερινή περίοδο, την περίοδο προετοιμασίας για τη χειμερινή περίοδο και την δράση κατά την εκδήλωση των φαινομένων των χιονοπτώσεων και του παγετού.
Ειδικότερα σε κάθε στάδιο, οι Δήμοι έπρεπε να οργανωθούν:
-Στο 1ο Στάδιο: Στην έκδοση διοικητικών πράξεων και τον προσδιορισμό οργανικών μονάδων για την εκτέλεση έργων και δράσεων προς αντιμετώπιση χιονοπτώσεων και παγετού ανά οδικό άξονα. Επίσης προγραμματισμός πόρων και ανθρώπινου δυναμικού για την χειμερινή περίοδο, προμήθεια και αποθήκευση υλικών (πχ αλάτι, ψηφίδα, κτλ) βάσει των προβλεπόμενων αναγκών και τέλος συντήρηση εξοπλισμού και μηχανημάτων, διατύπωση προτάσεων για την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων κ.α..
-Στο 2ο Στάδιο:  Προγραμματισμένη μίσθωση ιδιωτικών μέσων, πρόσληψη εποχιακού εργατοτεχνικού προσωπικού, όταν αυτό απαιτείται, για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών,  κατανομή προσωπικού και ορισμός υπευθύνων για την οργάνωση και λειτουργία των προβλεπόμενων από το σχεδιασμό εγκαταστάσεων (εργοτάξια, αποθήκες άλατος, κλπ), έλεγχος καλής λειτουργίας των μηχανημάτων και του εξοπλισμού, καθορισμός υπευθύνων ανά οδικό άξονα για τον αποχιονισμό και την αντιμετώπιση παγετού, ορισμός επικεφαλής συντονιστή και της έδρας του και τέλος, προγραμματισμός βαρδιών και επιφυλακών του προσωπικού βάσει του αντίστοιχου σχεδιασμού.
Στο 3ο τέλος Στάδιο: Λήψη μέτρων με βάση τις προειδοποιήσεις της ΕΜΥ αλλά και πληροφοριών από την επιτήρηση του οδικού δικτύου για λόγους ετοιμότητας, εφαρμογή του σχεδιασμού όπου αυτό επιβάλλεται, προμήθεια επιπλέον υλικών (άλατος, ψηφίδας, κτλ.), άμεση επιδιόρθωση βλαβών εξοπλισμού και μέσων για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση προβλημάτων από χιονοπτώσεις και παγετό στο οδικό δίκτυο κ.α.
Ρητά αναφέρεται στην Εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών που προαναφέραμε, ότι οι Δήμοι είναι υπεύθυνοι για το δημόσιο οδικό δίκτυο πλην των εθνικών και περιφερειακών δρόμων (δημοτικοί οδοί, κλπ). Και όπως υπογραμμίζεται: «Νοείται ότι στην έννοια της συντήρησης του οδικού δικτύου συμπεριλαμβάνεται και η αντιμετώπιση προβλημάτων από χιονοπτώσεις και παγετό στο οδικό δίκτυο (χειμερινή συντήρηση). Στο πλαίσιο αυτό οι Προϊστάμενοι των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου, που κατά κανόνα είναι αρμόδιοι για τη συντήρηση του οδικού δικτύου που εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Δήμου (στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η αντιμετώπιση προβλημάτων εξαιτίας χιονοπτώσεων και παγετού), κατόπιν σχετικής εντολής του Δημάρχου, προχωρούν πριν την έναρξη της χειμερινής περιόδου:
1.    Στην έγκαιρη προμήθεια και αποθήκευση άλατος ή και άλλων κατάλληλων υλικών (ψηφίδα, κτλ.), όπως επίσης και την προληπτική συντήρηση μηχανημάτων αποχιονισμού και διασποράς άλατος.
2.     Στην ολοκλήρωση του σχεδιασμού έργων και δράσεων χειμερινής συντήρησης του οδικού δικτύου.
3.     Στην ολοκλήρωση των διαδικασιών προγραμματισμένων μισθώσεων ιδιωτικών μέσων κλπ., όπου αυτό απαιτείται, με βάση το σχεδιασμό,
4.    Στον ορισμό υπευθύνων και επικεφαλής συντονιστή για τις εργασίες αποχιονισμού και αντιμετώπισης προβλημάτων παγετού του εσωτερικού οδικού δικτύου των πολεοδομικών συγκροτημάτων και οικισμών αρμοδιότητάς τους.
5.    Στην προτεραιοποίηση των οδικών αξόνων ως προς την επέμβαση σε περιπτώσεις αδυναμίας συνολικής αντιμετώπισης προβλημάτων λόγω εκτεταμένων χιονοπτώσεων και παγετού.
Τι από όλα αυτά έπραξε η υπό τον κ.Μαυρομάτη διοίκηση του Δήμου; Τίποτα απολύτως. Το ίδιο όπως έπραξε και στις πλημμύρες της 7ης Σεπτεμβρίου 2016, με επακόλουθο τις καταστροφές που γνώρισε ένα μεγάλο τμήμα του δήμου Θερμαϊκού.

Περισσότερα για την εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών και της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, διαβάστε εδώ: http://civilprotection.gr/…/hionoptoseis_etoys_2015_2016_te…

1 σχόλιο:

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.